ChristianDF Skrevet August 4, 2011 Rapporter Skrevet August 4, 2011 Hej :D min ven og jeg, flytter til Lund, nu her til september, men nu bliver jeg i tvivl om jeg stadig kan få min SU når jeg ikke er bosat i Danmark. og om det i det hele taget kan lade sig gøre at bo i Sverige og uddanne sig i Danmark? håber nogle lige kan svare på min få spørgsmål :D
Jakriborg Besvaret August 5, 2011 Rapporter Besvaret August 5, 2011 Hvis du er dansk statsborger og ikke har umiddelbart forinden har været bortrejst fra Danmark i mere end 8 år, så er der ingen problemer i at få SU med bopæl i Sverige. Det er kun, hvis du ikke er dansk, eller hvis du har været udrejst fra Danmark i mere end 8 år umiddelbart før din ansøgning, at der kan opstå problemer.
Nico_Idskov Besvaret August 5, 2011 Rapporter Besvaret August 5, 2011 Der kan også tilføjes at din SU endda ikke er skattepligtig når du bor i SE og læser i DK. Så der er en ganske fin økonomisk gevinst ved at gøre det hvis man har job ved siden af studierne. På den måde kan man bruge sit fulde fradrag på jobbet istedet. Der er skrevet en del om det herinde, men i bund og grund skal man ind til skatteverket og ha et hemvistintygg som man så afleverer til Skat i DK. Vupti så er der skattefri SU.
skallstorp Besvaret August 5, 2011 Rapporter Besvaret August 5, 2011 8 års udrejse Hvis du er dansk statsborger og ikke har umiddelbart forinden har været bortrejst fra Danmark i mere end 8 år, så er der ingen problemer i at få SU med bopæl i Sverige. Det er kun, hvis du ikke er dansk, eller hvis du har været udrejst fra Danmark i mere end 8 år umiddelbart før din ansøgning, at der kan opstå problemer. Har du et link til det med 8 års gränsen?
Jakriborg Besvaret August 5, 2011 Rapporter Besvaret August 5, 2011 Det står et sted på SU-styrelsens hjemmeside. Læste det for et par måneder siden.
skallstorp Besvaret August 5, 2011 Rapporter Besvaret August 5, 2011 Det står et sted på SU-styrelsens hjemmeside. Læste det for et par måneder siden. Jeg kan ikke finde det, bare det her: http://www.su.dk/SU/betingelser/Sider/default.aspx
Jakriborg Besvaret August 5, 2011 Rapporter Besvaret August 5, 2011 Her var det: "du have haft ophold i Danmark i en sammenhængende periode på mindst to år inden for de sidste 10 år forud for ansøgningstidspunktet" http://www.su.dk/udland/heleuddannelser/betingelser/SU/Sider/default.aspx Dette gælder dog kun, hvis man vil studere og tage en hel uddannelse i udlandet.
kakaomyggen Besvaret October 27, 2011 Rapporter Besvaret October 27, 2011 Hvad hvis man har sit studiejob i DK. Kan man så blive fritaget for at betale skat af SU`en alligevel?
Menace Besvaret October 27, 2011 Rapporter Besvaret October 27, 2011 Ja og så kan du bruge dit fulde fradrag på dit studiejob....... win win
LotsOfFreckles Besvaret October 28, 2011 Rapporter Besvaret October 28, 2011 Super... Tak for svar :)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu