Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej :D min ven og jeg, flytter til Lund, nu her til september, men nu bliver jeg i tvivl om jeg stadig kan få min SU når jeg ikke er bosat i Danmark. og om det i det hele taget kan lade sig gøre at bo i Sverige og uddanne sig i Danmark? håber nogle lige kan svare på min få spørgsmål :D

Besvaret

Hvis du er dansk statsborger og ikke har umiddelbart forinden har været bortrejst fra Danmark i mere end 8 år, så er der ingen problemer i at få SU med bopæl i Sverige. Det er kun, hvis du ikke er dansk, eller hvis du har været udrejst fra Danmark i mere end 8 år umiddelbart før din ansøgning, at der kan opstå problemer.

Besvaret

Der kan også tilføjes at din SU endda ikke er skattepligtig når du bor i SE og læser i DK. Så der er en ganske fin økonomisk gevinst ved at gøre det hvis man har job ved siden af studierne. På den måde kan man bruge sit fulde fradrag på jobbet istedet. Der er skrevet en del om det herinde, men i bund og grund skal man ind til skatteverket og ha et hemvistintygg som man så afleverer til Skat i DK. Vupti så er der skattefri SU.

Besvaret

8 års udrejse

Hvis du er dansk statsborger og ikke har umiddelbart forinden har været bortrejst fra Danmark i mere end 8 år, så er der ingen problemer i at få SU med bopæl i Sverige. Det er kun, hvis du ikke er dansk, eller hvis du har været udrejst fra Danmark i mere end 8 år umiddelbart før din ansøgning, at der kan opstå problemer.
Har du et link til det med 8 års gränsen?
  • 2 months later...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...