Jump to content

SGI, föräldrepenning, dansk indtægt, SU og hvordan det hele kan hænge sammen

Recommended Posts

Skrevet

Jeg har et spørgsmål om SGI og uddannelse. Jeg har snakke tmed försäkringskassan og de kan ikke umiddelbart svare desværre. Jeg flyttede med mine børn til Sverige april 2010. Jeg fik dansk a-kasse med i de 3 mdr man kan, mens jeg søgte job eller anden fremtidsløsning herovre. Jeg endte med at komme ind på en svensk uddannelse, få godkendt den til dansk SU og startede så i august 2010. (Fik a-kasse til starten af juli og holdt så ferie til jeg startede uddannelse for egen regning). Uddannelsen - og dermed SU'en varer til juni 2012. Da vi er kommet frem til at vi gerne vil have et barn sammen, skal jeg finde ud af det her med SGI så der kan beregnes föräldrepenning, hvis ikke jeg når at arbejde inden. Försäkringskassan kunne ikke give noget svar - og så skal jeg høre om nogen af jer andre har været i - eller kender nogen som har - situationen. Jeg har kunne læse visse steder at mens man studerer, så sættes SGI grundlaget i bero - så mens du læser og ikke har nogen videre indtægt, så gælder dit tidligere SGI grundlag. Gælder dette også for den indtægt du har haft udenfor Sverige? Samt a-kasse - tæller den som indtægt i det her tilfælde? Lidt fakta: Arbejde fuldtid i dk fra 2006-31.12.2009 A-kasse i dk januar-marts 2010 A-kasse fra dk i sv april-juli 2010 Ferie juli/lidt august 2010 SU fra dk til svensk uddannelse fra august 2010 til juni 2012. For at sammenfatte leder jeg efter svar på om min indtægt fra dk - både i form af løn og a-kasse bliver anvendt til at beregne min SGI på? Eller om jeg er helt på 0 og dermed kun kan få grundbeløbet på de 180,-? Håber der er nogen der ved noget og evt kan guide mig videre. Har talt med försäkringskassans internationale kontor, og de kunne ikke svare umiddelbart :S :) CD

Besvaret

Se engang her http://www.forsakringskassan.se/privatpers/foralder/planera/sjukpenninggrundande_inkomst_-_for_dig_som_studerar,_ar_arbetslos,_har_sjuk-_eller_aktivitetsersattning Der står "Om du studerar När du studerar och din arbetsinkomst minskar eller upphör kan du få behålla din SGI under studieperioden. Det gäller om du: studerar och finansierar dina studier med studiestöd studerar inom det egna yrkesområdet vårdar barn som är under ett år gör ett kortare avbrott, max tre månader, i yrkeslivet. får utbildningsbidrag för doktorander Du får behålla din SGI så länge du studerar och får studiestöd." Så du burde beholde din SGI som den var før du blev arbejdsløs - som jeg læser det. Dog er dér jo den detalje at du aldrig har haft arbejde i Sverige - jeg ved ikke om og hvad forskel det kan gøre... Försäkringskassan er de eneste der kan svare på det - har du talt med dem på telefonen? Det kunne måske være en idé at tage ned forbi og tale med dem in-person.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...