Anima Skrevet December 23, 2011 Rapporter Skrevet December 23, 2011 Jeg er pt. studerende fra det mørke Jylland, hvor jeg er færdig til sommer. Da det medfører en stabil indkomst som meget gerne skulle være bedre end de 5k som SU'en giver, betyder det at livet som voksen endelig kan begynde.. Jeg har fundet frem til at Sverige er et sted hvor mange at de danske afgifter ikke har et svensk modstykke. Specielt tænker jeg på biler, hvor jeg som bilinteresseret finder det yderst "trælst" (dejligt jysk udtryk) at mine surttjente penge ikke rækker ret langt pga. afgifter. Til gengæld sidder jeg med et fjoget smil på læben når jeg ser, hvad man kan få at bil i Sverige for en kvart million - det er bestemt noget kun sjovere.. Dertil skulle boligerne også være til at betale i Sverige. En ting som jeg undrer mig over er, hvorfor man netop IKKE skulle flytte til Sverige? - hvad er bagsiden af medaljen? Jeg læste i en anden tråd at folk generelt synes det var den bedste beslutning de havde taget, men at man samtidig får tyndet ud i vennekredsen og man ikke ser sin familie så tit. Jeg har også læst at folk har nogle uhyre store udgifter til el - er det et generelt træk at svenskerne opvarmer boliger med el? - hvad er elprisen i SE? Jeg er selv en elektronik-nørd.. hvordan er priserne på fladskærme, telefoner og andet computerudstyr? - er det på samme niveau som i DK? - jeg lavede en hurtig test med Apple, hvor de svenske iPhones lå omkring 200 Dkr. over prisen på de danske. Kan det bedst betale sig at købe elektronik i DK? Er der evt. nogle som kan henvise til en populær boligportal så jeg kan se hvad en lejlighed koster i SE og hvor meget et hus koster i SE? - jeg vil meget gerne finde noget med en garage jeg kan larme med en CNC-fræser jeg skal til at bygge i nær fremtid. Jeg ved dog godt det er meget optimistisk at have store drømme med både bil og bolig som nyuddannet - skal siges jeg uddanner mig til Ingeniør, hvilket gerne skulle indbringe en håndøre eller to. Nu skulle det egentlig handle om hvorvidt sverige var det rigtige sted.. jeg læste at folk typisk flytter tilbage pga. sygdom i familie eller fordi ens samlever ikke er så hooked på at bo et stykke fra familie og venner. Jeg har pt. ingen samlever, hvorfor dette ikke skulle være det store problem.. og det med at se familien, så er DK alligevel et ret lille land hvor man kan køre fra den ene ende til den anden på nogle "få" timer.. Man kan altså, efter mit hovede, sagtens tage en tur forbi en weekend eller lign. Vi har trods alt et sommerhus jeg ville kunne bo i, som ligger ½ times kørsel fra min far og ½ times kørsel fra mine søstre.. Jeg håber i kan finde hoved og hale i dette indlæg.. jeg ved godt mine spørgsmål fremstår yderst ustrukturerede.. klokken er mange og det er tid til at gå i seng. Jeg kunne bare ikke sove før jeg fik skrevet dette indlæg da det lyder som om Sverige kunne være min næste bolig.. et stort spring, men det lyder udmiddelbart næsten perfekt.. Tak for svar og god jul/nytår
Troejborg Besvaret December 23, 2011 Rapporter Besvaret December 23, 2011 Hvis det bare er for pengenes skyld.... Så har jeg oplevet, at det netop er den helt forkerte årsag at flytte til Sverige, og grunden til at mange flytter retur igen.. Vil man flytte til Sverige, har det for os været fordi vi trængte til udfordringer, vi holder af svenskerne og deres kultur osv... Det er noget helt helt andet, at bo herovre, på denne baggrund end bare for pengenes skyld.... Mange bliver overrasket over, at det ikke bare er billigt det hele... Det er vel nok bagsiden af medaljen
fdhin Besvaret December 23, 2011 Rapporter Besvaret December 23, 2011 De som flytter til Sverige pga. priserne på biler er lidt ligesom de der flytter til Spanien udelukkende på grund af solen: De flytter hjem igen. Du kan kigge på hemnet.se hvis du vil checke boligpriser.
Kvalm Besvaret December 23, 2011 Rapporter Besvaret December 23, 2011 1) også læst at folk har nogle uhyre store udgifter til el - er det et generelt træk at svenskerne opvarmer boliger med el? - hvad er elprisen i SE? 2) Jeg er selv en elektronik-nørd.. hvordan er priserne på fladskærme, telefoner og andet computerudstyr? - er det på samme niveau som i DK? - jeg lavede en hurtig test med Apple, hvor de svenske iPhones lå omkring 200 Dkr. over prisen på de danske. Kan det bedst betale sig at købe elektronik i DK? 3) Er der evt. nogle som kan henvise til en populær boligportal så jeg kan se hvad en lejlighed koster i SE og hvor meget et hus koster i SE? - jeg vil meget gerne finde noget med en garage jeg kan larme med en CNC-fræser jeg skal til at bygge i nær fremtid. Jeg ved dog godt det er meget optimistisk at have store drømme med både bil og bolig som nyuddannet - skal siges jeg uddanner mig til Ingeniør, hvilket gerne skulle indbringe en håndøre eller to. 4) Jeg har pt. ingen samlever, hvorfor dette ikke skulle være det store problem.. 5) Man kan altså, efter mit hovede, sagtens tage en tur forbi en weekend eller lign. Vi har trods alt et sommerhus jeg ville kunne bo i, som ligger ½ times kørsel fra min far og ½ times kørsel fra mine søstre.. 6) Jeg kunne bare ikke sove før jeg fik skrevet dette indlæg da det lyder som om Sverige kunne være min næste bolig.. et stort spring, men det lyder udmiddelbart næsten perfekt.. 1) Jeg køber ikke en bolig med el-opvarmning - hverken i DK eller S. Vi har også en varmepumpe. (jeg er iøvrigt el-ingeniør) 2) Jeg oplever, at elektronikgrej er billigere i DK, men anvender ofte nettet. "Sjovt" at se prisforskellen på elgiganten.dk vs elgiganten.se 3) Hemnet 4) Jow dét ka netop være et problem Det er jo ikke sikkert, din kommende samlever gider bo i Sverige, hvis hun er dansk. Min yngste søn flyttede nok til DK igen, fordi han følte, han var langt fra vennerne/veninderne, og at der var langt hjem fra byen lørdag nat. Men han fik jo nået at eje en Porsche mv. :) 5) Jeg er jyde og har aldrig haft problemer med besøg i det jyske og omvendt - iøvrigt er der ikke længere til Jylland fra Malmö. Broen er en bokering, når man flytter fra Jylland til Sjælland - vennerne falder fra. Øresundsbroen er endnu en blokering, og kun de rigtige venner holder ved. 6) Ha ha - skønt :) De som flytter til Sverige pga. priserne på biler er lidt ligesom de der flytter til Spanien udelukkende på grund af solen: De flytter hjem igen... Det er en floskel, at folk flytter herover, fordi der ska ske noget i deres liv, naturen, what ever. Mange gør det, fordi det materialistiske resultat kan nå en ganske anden højde hér end i DK. De flytter hjem igen, hvis ikke de får en vennekreds op at stå eller føler sig isoleret - den danske familie og vennekreds er jo rigtig svær at holde fast i / få herover på besøg. Det ska man blot ha i baghovedet - at den udvikling kan forekomme. Jeg interesserer mig voldsomt for biler, og Sverige ér et sandt eldorado at bo i. Der er ingen begrænsninger - du kan få de hedeste bildrømme opfyldte. Svært at tro, men sådan ér det - se blot på skribenternes biler herinde (bilinteresserede skribenter). Bevares jeg har da også ejet "kraftige" biler i DK, men i Sverige har det været en langt større og nyere klasse, ligesom jeg mindst har 2 biler ad gangen (kun mig der kører). Så er det een af dine grunde for at flytte herover, så er den legal IMO, men der bør være flere grunde (bil og bolig). Flere danskere er begyndt at bo og arbejde i Sverige, fordi transportudgiften er eksploderet. Skatten er jo kun 30% af de første 400.000 SEK Iøvrigt finder du hurtigt "ligesindede" danskere herovre / herinde - dét gjorde jeg, som ikke er helt ung mere :) Vi taler så meget om biler på nettet, ligesom vi mødes privat eller offentligt om dem !
larscph Besvaret December 23, 2011 Rapporter Besvaret December 23, 2011 Med hensyn til opvarmning med el - så er elpriserne klart steget de seneste år. Det er priserne på olie, naturgas og hvad man ellers finder på at brænde af for at skaffe varme jo så også. Jeg ville søge at undgå bolig med olie eller naturgas som varmekilde eller i det mindste regne omkostningen til at skifte varmekilde med i budgettet. Gammeldags direktevirkende elvarme (eller elpanna med vand der opvarmes direkte af el) er heller ikke tidssvarende. Til gengæld findes der efter min mening rigtig gode løsninger med varmepumper af forskellig type - de drives jo også af el, men til gengæld yder de markant mere varme end de kWh de får tilført. Dén form for elvarme kan være både prismæssig fornuftig og miljømæssig forsvarlig.
Anima Besvaret December 23, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret December 23, 2011 Det er en floskel, at folk flytter herover, fordi der ska ske noget i deres liv, naturen, what ever. Mange gør det, fordi det materialistiske resultat kan nå en ganske anden højde hér end i DK. De flytter hjem igen, hvis ikke de får en vennekreds op at stå eller føler sig isoleret - den danske familie og vennekreds er jo rigtig svær at holde fast i / få herover på besøg. Det ska man blot ha i baghovedet - at den udvikling kan forekomme. Sverige er for mig også interressant fordi landet kan tilbyde god natur.. jeg er opvokset i en lille by omgivet af natur. Da jeg flyttede fra den gamle for snart 5 år siden valgte jeg at bosætte mig lidt væk fra byen, hvor jeg nu har mulighed for at gå en god tur uden en masse støj fra biler der suser forbi. Det skulle være til at finde noget lign. i Sverige. Jeg interesserer mig voldsomt for biler, og Sverige ér et sandt eldorado at bo i. Der er ingen begrænsninger - du kan få de hedeste bildrømme opfyldte. Svært at tro, men sådan ér det - se blot på skribenternes biler herinde (bilinteresserede skribenter). Bevares jeg har da også ejet "kraftige" biler i DK, men i Sverige har det været en langt større og nyere klasse, ligesom jeg mindst har 2 biler ad gangen (kun mig der kører). Jamen det ér jo nogle kanont fede biler i kører rundt i. Det vil jo netop aldrig kunne lade sig gøre i DK med de skyhøje afgifter som der er. Jeg så lige man kunne få en Audi A5 med en ok motor for ca. 300k.. det er skisme tiltrækkende. Hvordan er det med vægafgift, benzin/dieselpriser mm? Dertil, hvordan får svenskerne råd til velfærd med deres system? - eller er der ikke lignende velfærdssystem i sverige? Som jeg ser det nu virker det alt for godt til at være sandt. Boligerne er rimelig billige, bilerne er billige, maden er billig hvilket børnepasning mm også skulle være.. Er Sverige bare sagen..? Så er det een af dine grunde for at flytte herover, så er den legal IMO, men der bør være flere grunde (bil og bolig). Flere danskere er begyndt at bo og arbejde i Sverige, fordi transportudgiften er eksploderet. Skatten er jo kun 30% af de første 400.000 SEK Men er lønningerne i Sverige ikke tilsvarende lavere relativt til DK? og hvad er skatten efter de 400k (~330dkk)?
fdhin Besvaret December 23, 2011 Rapporter Besvaret December 23, 2011 For Malmö kommun ifølge ratsit.se: Inkomst av tjänst per månad i kommunen och jämfört med hela Sverige Medel: 15 468 Medel kvinnor: 13 818 Medel män: 17 207 Det inkluderer folk på velfærdsydelser. Men få dig nu lige et job før du begynder at spekulere på biler til 300.000,- Du er i gang med at sætte vognen foran hesten ser det ud til.
Anima Besvaret December 23, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret December 23, 2011 Men få dig nu lige et job før du begynder at spekulere på biler til 300.000,- Du er i gang med at sætte vognen foran hesten ser det ud til. Ja, jeg er klar over det fremstår sådan - men det er mere fordi jeg også kigger noget fremadrettet.. jeg har altid haft et godt øje til en A5, så det er egentlig bare en ekstra gulerod at kunne se sådan en er til at betale i sverige..
Troejborg Besvaret December 23, 2011 Rapporter Besvaret December 23, 2011 Hmm jeg ved ikke hvor du er fået fra maden skulle være billig.... Kød, frugt og grønt kan bedst svare sig at købe i DK, når man sætter pris op mod kvali også... Øv der er da så meget andet sjovt man kan få for 300.000 end en kedelig A5'er.... men sådan er vi jo så forskellige... Men tænk nu på det er 3500 dkr ca, bare for broen på en alm. arbejdsmåned... selvfølgelig er der fradrag.... men der er bare flere omkostninger ved at bo herovre end i dk.... For så billig er det vitterligt heller ikke herovre synes jeg (undtaget biler selvf) Jeg synes der er vigtigere ting end bare pengene du skal tænke over.... Bl.a. netværket - især når du er helt fra jylland
Kvalm Besvaret December 23, 2011 Rapporter Besvaret December 23, 2011 Jamen det ér jo nogle kanont fede biler I kører rundt i. Det vil jo netop aldrig kunne lade sig gøre i DK med de skyhøje afgifter som der er. Jeg så lige man kunne få en Audi A5 med en ok motor for ca. 300k.. det er skisme tiltrækkende. Hvordan er det med vægafgift' date=' benzin/dieselpriser mm?[/quote'] Du gør den klassiske fejl, at du tager udgangspunkt i et dansk marked, du kender til. Jeg synes, at en Audi A5 er alt for standard og man skal op i S og RS-modellerne for at det virker interessant. Hvis du virkelig interesserer dig for biler og dét at køre, kunne du som min søn starte blidt ud med en BMW cab for efterfølgende at vælge en Porsche cab - alternativt en Porsche 911 Carrera. Jeg kører i en '01 Porsche 991 turbo, som jeg købte i 2006 og har netop solgt min 2. bil: '07 BMW 335i cab...
hpn Besvaret December 24, 2011 Rapporter Besvaret December 24, 2011 Jeg har oplevet, at mange flytter tilbage, når börnene skal til at begynde i skole. En del danskere flytter herover, fordi de kan få stor villa og bil, men har så ellers deres dagligdag (arbejde) i kbh, og ser mere Malmö som en forstad til Kbh i stedet for at tänke på det som Sverige og et andet land, som det jo faktisk er, og så rykker de som sagt tilbage, når börnene bliver så store, at de skal i skole, da de jo alligevel inderst inde ikke har tillid til det svenske system :) sagt med et smil på läben.
Cronatus Besvaret December 25, 2011 Rapporter Besvaret December 25, 2011 Jeg tror at det kommer meget an på din holdning, og hvad i forventer at gøre i fritiden. Jeg har flere venner der købte en fed lejlighed i malmø centrum og en bil i samme klasse som du også kikker på. E brugte hver weekend på at tage i byen i dk, eller hang for det meste ud med venner i dk. De endte alle med at føle sig isoleret og vendte hjem efter få år. Broen ER en stor hindring for at bibeholde samme venskabskreds og vil bremse det sociale en del. Så hvis i forventer at malmø er en forstad til kbh med billigere biler tror jeg klart at i vil fortryde efter kort tid. Malmø er klart et andet land, anden kultur, andre normer. Dem skal man indfinde sig med og hvis man er socialt anlangt skal man finde en venskabskreds herovre og ikke satse så meget på den danske del.
dannemare Besvaret December 25, 2011 Rapporter Besvaret December 25, 2011 Jeg er pt. studerende fra det mørke Jylland, hvor jeg er færdig til sommer. Da det medfører en stabil indkomst som meget gerne skulle være bedre end de 5k som SU'en giver, betyder det at livet som voksen endelig kan begynde.. Jeg har fundet frem til at Sverige er et sted hvor mange at de danske afgifter ikke har et svensk modstykke. Specielt tænker jeg på biler, hvor jeg som bilinteresseret finder det yderst "trælst" (dejligt jysk udtryk) at mine surttjente penge ikke rækker ret langt pga. afgifter. Til gengæld sidder jeg med et fjoget smil på læben når jeg ser, hvad man kan få at bil i Sverige for en kvart million - det er bestemt noget kun sjovere.. Dertil skulle boligerne også være til at betale i Sverige. En ting som jeg undrer mig over er, hvorfor man netop IKKE skulle flytte til Sverige? - hvad er bagsiden af medaljen? Jeg læste i en anden tråd at folk generelt synes det var den bedste beslutning de havde taget, men at man samtidig får tyndet ud i vennekredsen og man ikke ser sin familie så tit. Jeg har også læst at folk har nogle uhyre store udgifter til el - er det et generelt træk at svenskerne opvarmer boliger med el? - hvad er elprisen i SE? Jeg er selv en elektronik-nørd.. hvordan er priserne på fladskærme, telefoner og andet computerudstyr? - er det på samme niveau som i DK? - jeg lavede en hurtig test med Apple, hvor de svenske iPhones lå omkring 200 Dkr. over prisen på de danske. Kan det bedst betale sig at købe elektronik i DK? Er der evt. nogle som kan henvise til en populær boligportal så jeg kan se hvad en lejlighed koster i SE og hvor meget et hus koster i SE? - jeg vil meget gerne finde noget med en garage jeg kan larme med en CNC-fræser jeg skal til at bygge i nær fremtid. Jeg ved dog godt det er meget optimistisk at have store drømme med både bil og bolig som nyuddannet - skal siges jeg uddanner mig til Ingeniør, hvilket gerne skulle indbringe en håndøre eller to. Nu skulle det egentlig handle om hvorvidt sverige var det rigtige sted.. jeg læste at folk typisk flytter tilbage pga. sygdom i familie eller fordi ens samlever ikke er så hooked på at bo et stykke fra familie og venner. Jeg har pt. ingen samlever, hvorfor dette ikke skulle være det store problem.. og det med at se familien, så er DK alligevel et ret lille land hvor man kan køre fra den ene ende til den anden på nogle "få" timer.. Man kan altså, efter mit hovede, sagtens tage en tur forbi en weekend eller lign. Vi har trods alt et sommerhus jeg ville kunne bo i, som ligger ½ times kørsel fra min far og ½ times kørsel fra mine søstre.. Jeg håber i kan finde hoved og hale i dette indlæg.. jeg ved godt mine spørgsmål fremstår yderst ustrukturerede.. klokken er mange og det er tid til at gå i seng. Jeg kunne bare ikke sove før jeg fik skrevet dette indlæg da det lyder som om Sverige kunne være min næste bolig.. et stort spring, men det lyder udmiddelbart næsten perfekt.. Tak for svar og god jul/nytår Mit råd: Hop ud i det. Prøv det og køb den bil, du drømmer om osv. 1 år senere ved du, om det er noget for dig. Gør du det ikke, vil du senere fortryde, at du ikke prøvede det. Se det som en oplevelse uanset, om du vælger at blive 1 år eller 10 år. Vi (konen og jeg) er begge nordjyder. Jeg fik i 2005 job Kbh, hvorefter vi rykkede teltpløkkerne op (konen nåede lige akkurat at søge en stilling i Kbh også og fik den 2 uger senere, så alt klappede, som det skulle). Boede først i en fremlejet 35 kvm lejlighed på Vesterbro, mens vi ledte med lys og lygte efter en nogenlunde fornuftig prissat bolig. Det var imidlertid fuldstændigt umuligt at finde, med mindre vi i stedet kunne leve med de ekstreme bilkøer ved pendling via de Sjællandske motorveje. I stedet så vi en økonomisk og pendlermæssig (let trafik hen over broen) fordel i at flytte til Malmö-regionen. Som sagt, så gjort. Pga. økonomi, først og fremmest. Nu er der i mellemtiden gået 6 år, og vi trives stadig (og jeg elsker stadig hurtige biler). Børnene er født i Sverige og går i svensk "förskola" osv. Dog har vi det senste års tid gået med tanken om måske at rykke til Sjælland primært pga. stadigt stigende transportudgifter (der er simpelthen grænser for, hvad jeg betale for den slags - og ikke mindst støtte den fordømte bro). Det skal lige siges, at både min kone og jeg pendler hver for sig i hver vores bil. Konen kunne måske nok lokkes over i det offentlige (hvis ikke det var fordi det fordobler hendes rejsetid). Jeg selv kommer aldrig nogensinde til at tage det offentlige, og desværre er det umuligt for os at pendle sammen pga. vores forskellige arbejdstider.
credde Besvaret December 25, 2011 Rapporter Besvaret December 25, 2011 Nu er der i mellemtiden gået 6 år, og vi trives stadig (og jeg elsker stadig hurtige biler). Børnene er født i Sverige og går i svensk "förskola" osv. Dog har vi det senste års tid gået med tanken om måske at rykke til Sjælland primært pga. stadigt stigende transportudgifter (der er simpelthen grænser for, hvad jeg betale for den slags - og ikke mindst støtte den fordømte bro). Det skal lige siges, at både min kone og jeg pendler hver for sig i hver vores bil. Konen kunne måske nok lokkes over i det offentlige (hvis ikke det var fordi det fordobler hendes rejsetid). Jeg selv kommer aldrig nogensinde til at tage det offentlige, og desværre er det umuligt for os at pendle sammen pga. vores forskellige arbejdstider. Man kan også finde et arbejde i Malmö eller omegn. Det er faktisk muligt at finde et job, der giver mere efter skat i Sverige kontra Danmark, specielt fratrukket omkostninger til pendling. Jeg har nu arbejdet i ½ år i Sverige og fik pendlingstiden halveret på trods af mit tidligere arbejde lå i Ørestaden og omkostninger til bro/tog/parkering er ikke eksisterende :th2:
dannemare Besvaret December 25, 2011 Rapporter Besvaret December 25, 2011 Man kan også finde et arbejde i Malmö eller omegn. Det er faktisk muligt at finde et job' date=' der giver mere efter skat i Sverige kontra Danmark, specielt fratrukket omkostninger til pendling. Jeg har nu arbejdet i ½ år i Sverige og fik pendlingstiden halveret på trods af mit tidligere arbejde lå i Ørestaden og omkostninger til bro/tog/parkering er ikke eksisterende :th2:[/quote'] Har overvejet det, men min erhvervsprofil passer på væsentligt flere jobs i Kbh sammenlignet med Malmö. I Kbh. kan jeg næsten vælge og vrage mellem jobbene, mens det slet ikke er tilfældet i Malmö og omegn.
Anima Besvaret December 26, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret December 26, 2011 Så hvis i forventer at malmø er en forstad til kbh med billigere biler tror jeg klart at i vil fortryde efter kort tid. Malmø er klart et andet land, anden kultur, andre normer. Dem skal man indfinde sig med og hvis man er socialt anlangt skal man finde en venskabskreds herovre og ikke satse så meget på den danske del. Jeg tror du har ret - hvis man forventer at S er præcist ligesom Danmark, bare billigere, så får man sig nok en overaskelse. Jeg sidder og tænker over hvad det er som gør det så lukrativt at bo i S fremfor DK - i det samlede regnskab må der være noget som DK gør bedre end S, når der er større rådighedsbeløb. Er det fordi de sparer på ældreplejen eller er det fordi svenskerne er mere effektive med deres midler? Ang. det sociale, så er jeg nok ret ikke ret socialt anlagt. Dog har jeg en del interesser som jeg ser frem til at have tid til at pleje. Disse interesser har mulighed for at skabe noget socialt med dem omkring mig - fx. at kunne snakke biler, men for mit vedkommende også hjemmebiografer, som også er et populært foretagende i S. Sidst men ikke mindst har jeg planer om at bygge en CNC-maskine til at fremstille emner på bestilling. Jeg ser ikke offentlig transport som noget virkelig slemt. Jo, det er meget tidskrævende, passer dårligt med mødetider mm. , men jeg havde forestillet mig at kunne bruge rejsetiden effektivt til at kunne programmere CNC maskinen, som jeg så ville bruge til at have en mindre virksomhed ved siden af- Der er allerede en del interesse for sådan en service på sjælland.. At have sådan en maskine kræver dog man har en garage man kan stå i, men det er også "drømmen" at få en bolig med plads til at udfolde sig. Jeg er ikke så meget et "by-menneske" i den forstand. Jeg foretrækker god plads og adgang til natur.
Kvalm Besvaret December 26, 2011 Rapporter Besvaret December 26, 2011 Jeg sidder og tænker over hvad det er som gør det så lukrativt at bo i S fremfor DK - i det samlede regnskab må der være noget som DK gør bedre end S' date=' når der er større rådighedsbeløb. Er det fordi de sparer på ældreplejen eller er det fordi svenskerne er mere effektive med deres midler?[/quote'] Der er ikke noget større rådighedsbeløb i DK end i Sverige - hvor står det? Svenskerne løser den offentlige sektor med det samme antal ansatte, som man gør i DK ! (9,1 mill mennesker i S vs 5,4 mill i DK)
Carsten H Besvaret December 26, 2011 Rapporter Besvaret December 26, 2011 Hej Jeg flyttede til Sverige i februar 2010 og har ikke fortrudt det endnu...jeg havde leget med tanken om at flytte herover i henved 8 år og da jeg så endelig fik chancen, ja så tog jeg den. Det var den bedste beslutning jeg har taget. Jeg har tilmed også fundet en rigtig dejlig kone herovre og jeg nyder virkelig at bo her...svenskerne er generelt ganske rare og søde mennesker. Jeg har dog også fået en del danske venner i byen jeg bor i og det gør jo det hele en del nemmere. Jeg synes, som Dannemare, at du bare skal springe ud i det....du kan jo altid flytte tilbage, hvis det viser sig, at du tog den forkerte beslutning. Du kan evt. starte med at leje noget at bo i, for at se om det nu også er noget for dig... det gjorde jeg selv og jeg fandt hurtigt ud af, at jeg bliver her, så derfor købte jeg noget selv efterfølgende. Mht. det sociale...hvis man selv er lidt åben og imødekommende, så får man hurtigt gode venner herovre og så får man det meget bedre og føler sig ikke så alene. Spring ud i det.
Markowitch Besvaret December 26, 2011 Rapporter Besvaret December 26, 2011 Hej Mht. det sociale...hvis man selv er lidt åben og imødekommende, så får man hurtigt gode venner herovre og så får man det meget bedre og føler sig ikke så alene. Hvor er det dog smukt og troværdigt skrevet, hvis man tror på glansbilleder! En venlig advarsel: Tag ikke ovenstående for gode varer!
Cronatus Besvaret December 26, 2011 Rapporter Besvaret December 26, 2011 Nu lyder det næsten som om at der kun er udlemper ved at flytte til sverige, og det er også lidt syndt. Der er mange fordele i forhold til dk, ligsom der som du kan se også er udlemper. Her er min lille liste ud fra mine erfaringer (der er ikke tale om endegyldige sandheder) Udlemper i se forhold til dk: grøntsager og salat virker som dårligere kvalitet i se Meget aggresive telefonsælgere, der godt kan finde på at udnytte at du ikke forstår dem Skæve betalingsdatoer (f.eks. Faste regninger der skal betales den 20 i måneden) Dårligere service i banker (jeg har danske bank) Kan være meget lange behandlingstider i det offentlige (kan ikke sammenligne med dk) Kronofogeden (tænk ribers gange 100, så vær sikker på at få betalt regninger til tiden) Det offentlige tager forholdsvis lang tid Fordele i se i forhold til dk: Behageligere trafik (der virker som om svenskerne køre mere hensynsfuldt) meget mere bolig for pengene Mere bil for pengene Meget mere fokus på børnefamilier (langt billigere institutioner o.s.v) Langt mindre jantelov :) Har indtryk af et offentligt system der virker (har dog ikke haft brug for det, men de 2 måneder jeg skulle bruge det i dk efter endt uddannelse virkede ikke) Den offentlige trafik virkere mere stabil Acceptere langt bedre udenlandske uddannelser Langt bedre integration og forsøg på integration for udlændige Hverken eller (eller kommer an på så meget): Sygehusvæsenet (jeg tror at hvis man har en god læge i dk skal man beholde den, men generelt har jeg ikke haft problemer med lægehusene. Dog har min kone haft en del dårlige oplevelser med samme lægehus, og jeg har haft mange dårlige oplevelser med læger og hospitaler i dk)
Don A Besvaret December 26, 2011 Rapporter Besvaret December 26, 2011 Nu lyder det næsten som om at der kun er udlemper ved at flytte til sverige, og det er også lidt syndt. Der er mange fordele i forhold til dk, ligsom der som du kan se også er udlemper. Her er min lille liste ud fra mine erfaringer (der er ikke tale om endegyldige sandheder) Udlemper i se forhold til dk: grøntsager og salat virker som dårligere kvalitet i se Meget aggresive telefonsælgere, der godt kan finde på at udnytte at du ikke forstår dem Skæve betalingsdatoer (f.eks. Faste regninger der skal betales den 20 i måneden) Dårligere service i banker (jeg har danske bank) Kan være meget lange behandlingstider i det offentlige (kan ikke sammenligne med dk) Kronofogeden (tænk ribers gange 100, så vær sikker på at få betalt regninger til tiden) Det offentlige tager forholdsvis lang tid Fordele i se i forhold til dk: Behageligere trafik (der virker som om svenskerne køre mere hensynsfuldt) ------> De køre ikke godt hvis du spørge mig. de køre med hovdet under armen, de køre langsomt( 85-100 på motorvej ) hvilke hvis du spørge mig er mere farligt end at køre 130. De blinker aldrig. Og så trækker de ikke ind... meget mere bolig for pengene Mere bil for pengene Meget mere fokus på børnefamilier (langt billigere institutioner o.s.v) Langt mindre jantelov :) Har indtryk af et offentligt system der virker (har dog ikke haft brug for det, men de 2 måneder jeg skulle bruge det i dk efter endt uddannelse virkede ikke) Den offentlige trafik virkere mere stabil Acceptere langt bedre udenlandske uddannelser Langt bedre integration og forsøg på integration for udlændige Hverken eller (eller kommer an på så meget): Sygehusvæsenet (jeg tror at hvis man har en god læge i dk skal man beholde den, men generelt har jeg ikke haft problemer med lægehusene. Dog har min kone haft en del dårlige oplevelser med samme lægehus, og jeg har haft mange dårlige oplevelser med læger og hospitaler i dk) ......................
Anima Besvaret December 26, 2011 Forfatter Rapporter Besvaret December 26, 2011 Udlemper i se forhold til dk: grøntsager og salat virker som dårligere kvalitet i se Meget aggresive telefonsælgere, der godt kan finde på at udnytte at du ikke forstår dem Skæve betalingsdatoer (f.eks. Faste regninger der skal betales den 20 i måneden) Dårligere service i banker (jeg har danske bank) Kan være meget lange behandlingstider i det offentlige (kan ikke sammenligne med dk) Kronofogeden (tænk ribers gange 100, så vær sikker på at få betalt regninger til tiden) Det offentlige tager forholdsvis lang tid jeg synes egentlig ikke de ulemper afskrækker mig.. for mig at se er de ikke egentlige ulemper. Grøntsager køber jeg alligevel i discountforretninger og disse findes med garanti også i S, hvor de nok får samme leveringer som dem i DK. Telefonsælgere gider jeg ikke snakke med. Jeg plejer bare at sige nej tak og ligge på hvis nogen prøver at prakke mig noget på. I DK synes jeg også der er ret lange behandligstider, specielt med sygehuse hvis man skal have lavet noget som ikke er akut. Mht. regningerne må der vel være en form for betalingsservice i S også?!
Kvalm Besvaret December 26, 2011 Rapporter Besvaret December 26, 2011 Mht. regningerne må der vel være en form for betalingsservice i S også?! Hvis du har Danske Bank i DK, har du det også i S (Skånes Provinsbank som det hed før). Altså styrer du helt selv og som i DK. Sverige er ikke noget uland - tværtimod. Ingen kreditforeningslån med et evt. kurstab, men kontante bolån i banken. Udligning af renteindtægter og -udgifter, så du kun betaler renter af det beløb, du reelt låner. Jeg ku bli ved...
briped Besvaret December 26, 2011 Rapporter Besvaret December 26, 2011 [...]Meget aggresive telefonsælgere' date= der godt kan finde på at udnytte at du ikke forstår dem[...] Skriv dig op på http://nix.nu/ [...]Kronofogeden (tænk ribers gange 100' date= så vær sikker på at få betalt regninger til tiden)[...] Hvis først man er kommet i KFM (Kronofogde Myndigheten), kan det være meget svært, ofte umuligt, at finde lejlighed, få lån, enddog få en alm. bankkonto o.l. Og du står i KFM 3 år efter du har betalt din gæld. Det er meget meget dumt at komme i KFM. RKI kan knapt sammenlignes. [...]Behageligere trafik (der virker som om svenskerne køre mere hensynsfuldt)[...] De køre ikke godt hvis du spørge mig. de køre med hovdet under armen' date= de køre langsomt( 85-100 på motorvej ) hvilke hvis du spørge mig er mere farligt end at køre 130. De blinker aldrig. Og så trækker de ikke ind... Jeg synes generelt de svenske billister er mindre aggressive, så på den måde er de mere "hensynsfulde", men ellers vil jeg give Don A ret på hhv. det der med at signalere/blinke når man drejer, skifter bane, svinger ud/ind mv og at de ikke forstår at køre i højre spor.
briped Besvaret December 26, 2011 Rapporter Besvaret December 26, 2011 [...]Mht. regningerne må der vel være en form for betalingsservice i S også?! Nej. Der er autogiro til nogen ting og en anden form for "automatisk" betaling jeg ikke lige kan huske. Men ikke alle tilbyder at man kan betale deres regninger via de løsninger. Eks. må jeg hver 3 månede tampe 3 girokort ind til betaling for de efterfølgende 3 måneder, til bostadsrätsföreningen, fordi de ikke tilbyder autogiro. Og så er der nogen der stadig er "giro afgifter" på, selvom de er tilmeldt autogiro.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu