CAC 10 Report post Posted January 28, 2012 Vi overvejer at anskaffe en hund selvom vi bor i lejlighed. Jeg er vokset op med hunde på landet, og er egentlig imod ideen indtil videre Dog vil jeg høre om nogen har gode råd, input og erfaringer med den slags omkring alle de aspekter der nu er i den forbindelse. På forhånd tak Quote Share this post Link to post Share on other sites
fdhin 10 Report post Posted January 28, 2012 Dine gulve. Hvis du ikke har tæppe på så bliver de ridsede af hundekløer, og hunden kan ikke stå fast på dem, hvilket egentlig er ret synd. Den skal altid være i snor. Især hvalpe har det med at hyle i starten når de skal være alene hjemme. Der er en risiko for naboklager. Hunde har et stort bevægelsesbehov, og de har som flokdyr store sociale behov. Du skal spørge dig selv om du kan give den et godt hundeliv der hvor du bor. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MunterHyrde 10 Report post Posted January 28, 2012 Dine gulve. Hvis du ikke har tæppe på så bliver de ridsede af hundekløer, og hunden kan ikke stå fast på dem, hvilket egentlig er ret synd. Den skal altid være i snor. Især hvalpe har det med at hyle i starten når de skal være alene hjemme. Der er en risiko for naboklager. Hunde har et stort bevægelsesbehov, og de har som flokdyr store sociale behov. Du skal spørge dig selv om du kan give den et godt hundeliv der hvor du bor. Hvorfor skal den altid være i snor? Quote Share this post Link to post Share on other sites
fdhin 10 Report post Posted January 28, 2012 Det er selvfølgelig underforstået udenfor. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MunterHyrde 10 Report post Posted January 28, 2012 Selv har jeg ikke noget problem med at have hund i lejlighed. Det kræver bare at du motionerer den tilstrækkeligt, alt efter hvilken race du vælger. Selv er jeg til dobermann, og de skal have 2-3 timer om dagen. Så er det op kl. 6 og ud på en lang tur, og det samme et par gange senere på dagen. Der er ikke noget med bare at lukke dem ud i haven, hvilket er en ret dårlig vane at have anyways, så jeg ser slet ikke noget problem i at have hund i lejlighed. Så længe du opdrager den ordentligt så den ikke larmer når den er alene hjemme osv. Det kan også være lidt besværligt at gøre den renlig hvis du bor højt oppe i ejendommen da du skal ud hver halve time i starten. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MunterHyrde 10 Report post Posted January 28, 2012 Det er selvfølgelig underforstået udenfor. Der er 50 områder i malmö hvor hunden må løbe frit. Så er det jo bare at tage hen til en af dem :-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
fdhin 10 Report post Posted January 28, 2012 Der er 50 områder i malmö hvor hunden må løbe frit. Så er det jo bare at tage hen til en af dem :-) Med hensyn til koppeltvång: http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d71663eb9cb46224407496c-vad-innebar-koppeltvang-och-var-far-min-hund-vara "Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat." Hunden skal være så lydig at man på ethvert tidspunkt kan kalde den til sig, også selv om den er i et løb frit område. Så i praksis skal den altid være i snor, indtil man har brugt timerne på træning. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MunterHyrde 10 Report post Posted January 28, 2012 Med hensyn til koppeltvång: http://blandrashundar.ifokus.se/articles/4d71663eb9cb46224407496c-vad-innebar-koppeltvang-och-var-far-min-hund-vara "Rent generellt får en hund aldrig, även om inte koppeltvång föreligger, springa lös okontrollerat." Hunden skal være så lydig at man på ethvert tidspunkt kan kalde den til sig, også selv om den er i et løb frit område. Så i praksis skal den altid være i snor, indtil man har brugt timerne på træning. Jeg tvivler på at det også er tilfældet i de lukkede hundrastgårda :-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
jacobe 10 Report post Posted January 28, 2012 CAC, det er helt op til Jer selv, om det bliver nogen succes at have hund i lejlighed. Samt, til dels, også hvilken hund i vælger. En mindre selskabshund, der ikke kræver den store aktivitet og træning, kan man sagtens have i en lejlighed. Det gælder for så vidt også "nemme" racer som f.eks. Retriever og Labrador. Så længe de får den motion og træning de skal have, er pladsen underordnet. Jeg kender en pige, som har en Border Collie i en lille lejlighed! Dog skal det siges, at hun har en udd. som hundetræner, og ved hvad det handler om. Så naturligvis kan det lade sig gøre, men hav dog de gode råd, som du allerede har fået, in mente, og vær forberedt og afklaret. Quote Share this post Link to post Share on other sites
sup3rior 22 Report post Posted January 28, 2012 Skal den være alene hjemme om dagen, så husk at i Sverige er der regler som siger den maks må være alene 6 eller 7 timer... Så indregn at kræet skal i hunddagis hvis I er væk hjemmefra længere end det... Quote Share this post Link to post Share on other sites
MunterHyrde 10 Report post Posted January 28, 2012 Skal den være alene hjemme om dagen' date=' så husk at i Sverige er der regler som siger den maks må være alene 6 eller 7 timer... Så indregn at kræet skal i hunddagis hvis I er væk hjemmefra længere end det...[/quote'] Er det ikke 4 timer? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gio 23 Report post Posted January 28, 2012 Er det ikke 4 timer?Sikker på det ikke er 20 minutter? Spøg til side & hånden på hjertet - hvor meget tror i selv på den lov bliver håndhævet!? Jeg er med på det er for hundens ve & vel - men synes også de er lidt for urealistiske. Quote Share this post Link to post Share on other sites
sup3rior 22 Report post Posted January 28, 2012 Er det ikke 4 timer? Det kan godt være, er ikke sikker på det præcise antal timer... Quote Share this post Link to post Share on other sites
sup3rior 22 Report post Posted January 28, 2012 Sikker på det ikke er 20 minutter? Spøg til side & hånden på hjertet - hvor meget tror i selv på den lov bliver håndhævet!? Jeg er med på det er for hundens ve & vel - men synes også de er lidt for urealistiske. Vi er enige, men hvis dine naboer bliver sure over vovsen kan de jo melde dig... Quote Share this post Link to post Share on other sites
MunterHyrde 10 Report post Posted January 28, 2012 Sikker på det ikke er 20 minutter? Spøg til side & hånden på hjertet - hvor meget tror i selv på den lov bliver håndhævet!? Jeg er med på det er for hundens ve & vel - men synes også de er lidt for urealistiske. Er det ikke dem der får en hund uden at vide hvad det indebærer der er lidt for urealistiske? 4 timer er måske lige i underkanten. Men ville da ikke lade min hund være alene meget længere end det. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Gio 23 Report post Posted January 28, 2012 Er det ikke dem der får en hund uden at vide hvad det indebærer der er lidt for urealistiske? 4 timer er måske lige i underkanten. Men ville da ikke lade min hund være alene meget længere end det.Så flertallet af normale familier er afskåret fra at have hund, hvis ikke de vælger at sætte den i hunddagis de fleste hverdage? Det har jo ikke rod i virkeligheden. Man glemmer igen at tage race, opdragelse m.m. med i overvejelserne, og vælger istedet at skære alt over én kam. Præcis som DK gjorde med forbudet mod kamphunde. Rent til grin, hvis jeg må sige det...igen. Quote Share this post Link to post Share on other sites
MunterHyrde 10 Report post Posted January 28, 2012 Så flertallet af normale familier er afskåret fra at have hund, hvis ikke de vælger at sætte den i hunddagis de fleste hverdage? Det har jo ikke rod i virkeligheden. Man glemmer igen at tage race, opdragelse m.m. med i overvejelserne, og vælger istedet at skære alt over én kam. Præcis som DK gjorde med forbudet mod kamphunde. Rent til grin, hvis jeg må sige det...igen. De kan også få en til at komme og lufte den midt på dagen, eller tage hjem i frokostpausen. Hvis man ser på blocket hvor ekstremt mange omplaceringshunde der er, er det vist meget godt at der er nogle der holder lidt opsyn med folks måde at holde hund på :-) Quote Share this post Link to post Share on other sites
Troejborg 10 Report post Posted January 28, 2012 Vi har en Golden og en Labrador i lejlighed... en 2 værelses.. Og de har det rigtig godt - og nyder hinanden... De er dog i princippet aldrig alene hjemme om dagen, da manden natarbejder og derved sover med dem om dagen.. Men vi går bare oftere og gerne nogle lange ture og gerne ned til en hundegård eller ud til en mark, hvor de kan få lov til at bruge al deres energi.. Vi har ingen problemer med naboklager - da hundene ikke siger en lyd... Mht. hvalp og renlighed - så boede vi på fjerde da den ældste hund var største - også i lejlighed - og selfølgelig er der uheld, og kan også ske i opgangen på vej ned (hvilket man selvfølgelig tørrer op og gør rent efter den) - men jeg føler ikke det var noget problem overhovedet, at bo højt oppe... Så som de andre siger - kommer helt an på racevalg, opdragelse osv osv... Jeg vil næsten vove og påstå at det kan lade sig gøre med alle hunde, bare man er obs på at opfylde dens behov.. Hvilke racer har du i tankerne?? Quote Share this post Link to post Share on other sites
Troejborg 10 Report post Posted January 28, 2012 Dine gulve. Hvis du ikke har tæppe på så bliver de ridsede af hundekløer' date=' og hunden kan ikke stå fast på dem, hvilket egentlig er ret synd.[/quote'] Vi har trægulv... og yes, ridser er der masser af - kan ikke undgås.... Men jeg synes ikke ligefrem det er synd at der er trægulv.... Hunden lærer det hurtigt - det har vores gjort i hvert fald.. Tilgengæld skal man tænke på, at hvis man har gulvtæppe og en hund der fælder meget - kan det være ret bøvlet at få støvsuget ordentligt ifht. trægulv.. Men alt dette er jo uanset om det er lejlighed eller hus.. Quote Share this post Link to post Share on other sites
SanneJ 10 Report post Posted January 28, 2012 der kom en del input hva? Heldigvis er det da nemt at sortere hvad der er fuldstændig nonsens og hvad der rent faktisk kan bruges til noget ;-) (Nu får jeg sikkert også høvl fra nogle, men det er okay:) ) Selvfølgelig kan man have hvilken som helst hunderace selvom man bor i en lejlighed -det kommer jo an på hvor aktiv man ellers er med hunden! Jeg ville ikke selv have hund i en lejlighed (det var ihvertfald min holdning inden jeg fik hund, men den er ændret nu), men jeg er sgu også så magelig at jeg synes det er rart bare at kunne åbne havedøren nogle gange:) Det I skal tænke på mht. race er hvad I vil med hunden (hvad kan I tilbyde hunden, ikke kun tænke på hvad hunden kan give jer:)) Hvor aktive har I tænkt jer at være med hunden? Selvfølgelig kan I være flinke og tænke på ikke at vælge en hunderace som er kendt for at gø meget (beagle for ex.), men dette er til dels også individbestemt, så man kan aldrig vide sig sikker -og en del gøen eller ej er også en træningssag -men har hunden en lille tærskel (dansk? "tröskelvärde" på svensk...) for at gø, er det selvfølgelig sværere at træne bort. Og da der kommer en del forslag på regler for hundehold, kan jeg da lige linke lidt til gældende regler...: http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm http://www.notisum.se/rnp/sls/lag/20071150.htm og specifikke regler gældende for Malmø: http://www.malmo.se/download/18.781896bd12b17644785800017265/Hundkarta_webb_2010_04_med+datum.pdf Quote Share this post Link to post Share on other sites
Lynge 10 Report post Posted January 29, 2012 Som andre siger kan det sagtens lade sig gøre at have hund i en lejlighed. Jeg har prøvet begge dele og ville da lyve hvis jeg sagde det ikke er nemmere med en have. MEN en hund kan altså ikke nøjes med bare at komme i haven alligevel, så man SKAL ud og gå flere gange om dagen. Så klart en go lang tur om morgenen og straks afsted når man kommer hjem igen. Vi er også så heldige at arbejde meget på forskellige tidspunkterne så hundene ikke er meget alene hjemme, men kan sagtens lade sig gøre alligevel. Quote Share this post Link to post Share on other sites
Jakriborg 10 Report post Posted January 29, 2012 Som andre er inde på, afhænger det jo meget af, hvad det er for en race I har i tankerne, og hvor stor en lejlighed hunden får at boltre sig i. Og nærhed til gode områder at lufte hunden i. Quote Share this post Link to post Share on other sites
CAC 10 Report post Posted January 29, 2012 Tak for de mange input, og lad endelig flere komme.. Jeg har googlet en del, og synes at en Bichon Frisé kunne være god faktisk. Quote Share this post Link to post Share on other sites
SanneJ 10 Report post Posted January 29, 2012 Jeg har googlet en del' date=' og synes at en Bichon Frisé kunne være god faktisk.[/quote']jeg synes du sagde du ville ha en hund ;-) MUHAHAHA ahj det gaaaaz! Held og lykke med det! :-) Og da det altid er godt at gå på kursus med sin hund, kan jeg anbefale at kigger lidt på de nærmeste brugshundsklubber og ser hvad de har for kursusudbud :) Quote Share this post Link to post Share on other sites
CAC 10 Report post Posted January 29, 2012 jeg synes du sagde du ville ha en hund ;-) MUHAHAHA ahj det gaaaaz! Held og lykke med det! :-) Og da det altid er godt at gå på kursus med sin hund' date= kan jeg anbefale at kigger lidt på de nærmeste brugshundsklubber og ser hvad de har for kursusudbud :) LOL :-) I know.... allerhelst ville jeg jo have en god solid rottweiler man man tumle med, da jeg er vokset op med rottweilere....meeeen de passer ikke lige til situationen Quote Share this post Link to post Share on other sites