Guest henrik Skrevet April 14, 2004 Rapporter Skrevet April 14, 2004 Meget banalt spørgsmål, men som faktisk har voldet mig lidt problemer. Hvor får jeg fat i et internordisk flyttebevis? på netborger siger de at man kan få det på posthuset, men posthuset kendet intet til det (Har været på 3 forskellige), hvor fik i fat i jeres?
Guest henrik Besvaret April 14, 2004 Rapporter Besvaret April 14, 2004 Meget banalt spørgsmål, men som faktisk har voldet mig lidt problemer. Hvor får jeg fat i et internordisk flyttebevis? på netborger siger de at man kan få det på posthuset, men posthuset kendet intet til det (Har været på 3 forskellige), hvor fik i fat i jeres?
Guest kenneth Besvaret April 14, 2004 Rapporter Besvaret April 14, 2004 Det er et du får af den kommune du fra flytter. Det skal så afleveres til den kommune du tilflytter i Sverige.....!!
Guest henrik Besvaret April 14, 2004 Rapporter Besvaret April 14, 2004 Hehe, jamen så er det jo rigtigt smart at de skriver at det fås på posthuset Jeg må en tur op på kommunen. Udover det internordiske flyttebevis, skal man så også udfylde en almindelig flytteblanket?
Guest andré Besvaret April 14, 2004 Rapporter Besvaret April 14, 2004 Hej Henrik, Jeg ved ikke, om alle kommuner har samme fremgangsmåde, men jeg flyttede for et par måneder siden fra København til Trelleborg og gennemgik flg. procedure: 1. Jeg ankom til Folkeregistret på Dahlerupsgade 2. Jeg henvendte mig til skranken og sagde, jeg skulle udfylde det Internordiske Flyttebevis. 3. Jeg fik en blanket (flytteanmeldelse), som jeg udfyldte på stedet (tager to minutter) 4. En anden medarbejder udskrev så mit Internordiske Flyttebevis på baggrund af oplysningerne i min flytteanmeldelse samt oplysninger i mit pas. 5. Jeg tog så til Skatteverket i den kommune, jeg flyttede til i Sverige med mit pas og Internordiske Flyttebevis. 6. Jeg fik et par nye formularer, som jeg igen udfyldte på stedet og gav til Skatteverket. Der gik så en uges tid for mit eget vedkommende indtil et papir med mit svenske personnummer dumpede ind ad min svenske brevsprække. Praktiske bemærkninger: a. Husk at medbringe pas både på dansk og svensk side. b. Kontrollér dit Internordiske Flyttebevis såsnart det er blevet udskrevet, så du ikke tager til Sverige for dér at finde ud af at der er en fejl. F.eks. stod jeg til at starte med som "gift" istedet for "ugift". Lille detalje, men nok til at Skatteverket vil bede dig om at verificere - altså: Tilbaaaaaage løppp. c. Du skal ikke udfylde andre flyttebeviser end det, du udfylder i din fraflytterkommune (se pkt. 1 - 4 ovenfor) d. Det eneste, du kan få på posthuset er de helt almindelige flyttekort i en "flyttemappe", dvs. hvor du fortæller nær og fjern at du nu har set lyset og er flyttet til Sverige. Det Internordiske skal du have ved din fraflytterkommune, som Kenneth også siger. Håber, dette bragte klarhed. Venligste hilsner André
Guest andré Besvaret April 14, 2004 Rapporter Besvaret April 14, 2004 Henrik, glemte lige at nævne endnu en praktisk ting: e. Husk når du besøger din fraflytterkommune at medbringe bevis for dit danske ansættelsesforhold, f.eks. en ansættelseskontrakt eller dine tre sidste lønsedler. Så vil du nemlig kunne få udstedt et EØS-certifikat, som berettiger dig til fortsat lægebehandling etc. i Danmark. Det er et lille gult pap-kort, som du altid skal have på dig - og husk altid at referere til nummeret på det EØS-certifikat når du skal til lægen. IKKE til dit danske CPR-nummer. Venlig hilsen André
Guest henrik Besvaret April 15, 2004 Rapporter Besvaret April 15, 2004 André, det var smukt, 1000 tak for det. Der har været en smule forvirring fra min side om netop denne process, din forklaring har virkeligt hjulpet. Måske den skulle komme på som guide på www.scanianet.dk Endnu engang 1000 tak.
Guest andré Besvaret April 15, 2004 Rapporter Besvaret April 15, 2004 Tak for de pæne ord, Henrik, jeg er glad for at have kunnet hjælpe. Held og lykke med din egen flytning! Venligste hilsner André
Guest velocity Besvaret July 20, 2004 Rapporter Besvaret July 20, 2004 Ja det er helt perfekt det der André, helt perfekt og tak for det
Guest tim Besvaret January 13, 2005 Rapporter Besvaret January 13, 2005 Jeg har lige et spørgsmål vedr. internordisk flyttebevis. Jeg har købt en bostädsrätt med indflytning senest den 4 Februar 2005. Kan jeg godt gå til min danske kommune allerede nu og udfylde et internordisk flyttebevis og gå på skatteverket i Sverige også. Skal jeg så opgive den 4 Februar som flyttedato eller sker der noget ved at jeg f.eks oplyser den 1 Februar. 2005. ? Hvad er det rent konkret de bruger denne flytteerklæring til ? Hvilke forhold bliver anderledes når man flytter. ? Skat, fradrag osv. må det jo være. Er lidt i tvivl om hvordan jeg skal takle det hele. Tim
Guest kim Besvaret January 13, 2005 Rapporter Besvaret January 13, 2005 Flyttebeviset er et dokument mellem de 2 landes folkeregistre. Det er vel derfor at du skal til kommunen i DK for at få det. Den danske kommune skal ændre din status i det danske folkeregister. I Sverige er det Skatteverket, der står for folkbokföring - derfor skal du til det lokale skattevæsen - som sikkert ikke ligger samme stod sted som kommunekontoret/rådhuset - de vil så registrere dig i det svenske system og ikke mindst tildele dig dit vitale svenske personnummer. Uden svensk personnummer kommer man ikke så langt i det svenske bureaukrati. Skatteverket vil måske forlange en dokumentation for at du har en svensk bopæl - i form af kontrakt eller noget andet. Det lyder som en god ide at gennemføre papir-øvelsen lidt før den praktiske flytning. Vi flyttede papirmæssigt cirka 10 dage før den fysiske flytning. Den vigtigste forandring er indenfor skatteområdet - men det er der allerede skrevet adskillige indlæg om - prøv søgefunktionen.
Guest jesper Besvaret January 13, 2005 Rapporter Besvaret January 13, 2005 At oplyse 1 februar er fint nok. Flyttebeviset bruges jo til at registrere hvor du flytter hen (smart nok) - så disse oplysninger senere hen kan bruges i skatteteknisk henseende m.m. Skatteverket/Folkbokföringen fremsender så dit nye svenske cpr-nummer til den nye adresse. Dette gør de som en "sikkerhed" for at du rent faktisk er flyttet til den opgivne adresse. Har du adgang til din nye adresse allerede, så kan du sagtens melde flytning allerede nu, så du kan komme igang med at bestille telefon m.m. - som du jo skal bruge et svensk cpr-nummer for at kunne oprette. Dog kan el bestilles ved at eks. Sydkraft opretter dig med et fiktivt nummer, indtil du har dit rigtige cpr-nummer. Det er jo ikke så sjovt at stå uden strøm i 14 dage efter man er flyttet ind, fordi Folkbokföringens arbejdsgang jo tager lidt tid.
Guest tim Besvaret January 13, 2005 Rapporter Besvaret January 13, 2005 Hej Kím og Jesper. Det lyder rigtigt godt at jeg faktisk allerede nu kan melde at jeg flytter fra f.eks. Danmark. Men det er altså ikke et problem at der står overtagelses dato den 4 Feb i min kontrakt. ? Hvad ligeledes med kørselsfradrag hvis jeg opgiver jeg er flyttet og rent faktisk stadig bor i Dk. ? Ligeledes er jeg heller ikke blevet godkendt i bostädsforeningen men dette skulle ikke være et problem. Tim
Guest Trine Besvaret January 13, 2005 Rapporter Besvaret January 13, 2005 Hej Tim Vi flyttede lang tid før den dato der stod i kontrakten (vi fik lov til at overtage 2 mdr før og det blev aldrig ændret i kontrakten) og det spurgte skatteverket ikke til. Min personlige holdning er at så længe man ikke snyder sig til noget, (skriver kørsel fra hvor man ikke har kørt og lign) så går det nok. Vi har selvfølgelig først skrevet kørselsfradrag og renteudgifter fra lån i SE på fra de reelt var gældende, vi flyttede først ind 3 uger efter overtagelse grundet istandsættelse. Men når du skal have tilpasset dit skattekort så de jo ligeglade med hvornår du har meldt flytning, de kan jo se på lånene hvornår de er gældende og du oplyser bare kørsel fra du reelt flytter.
Guest tim Besvaret January 13, 2005 Rapporter Besvaret January 13, 2005 Okay Mørke.. det har du helt ret i... ja men så tror jeg jeg vil se at få lavet den flytning.. Jeg går på kommunen i aften... Tak
Guest tim Besvaret January 18, 2005 Rapporter Besvaret January 18, 2005 Hej. Jeg har fået de papirer som man skal udfylde på Skatteverket og aflevere der. Er det slet ikke muligt at sende disse papirer til dem. ? Skal man møde personligt op. Og hvis man skal, hvor finder jeg så adresse og åbningstider på Skatteverket i Malmø. ( Limhamn ). På forhånd tak. Tim
ulmus Besvaret January 18, 2005 Rapporter Besvaret January 18, 2005 Du skal møde op personligt og aflevere papirerne og medbringe legitimation (pas). Skatteverket i Malmö ligger på Kungsgatan. Du kan slå op på www.malmo.se der kan du finde den nøjagtige adresse og åbningstider o.l.
Guest tim Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Hvad så vedr. evt. bilkøb. Hvis jeg melder min flytning på det internordiske flyttebevis f.eks. den 24 Januar 2005. Men reelt først flytter ind den 19 Februar 2005. Da lejligheden skal møbleres, males og gøres klar til den egentlige indflytning. Har jeg så lov til at køre i min svenske bil i Danmark i den periode. ? Selv om jeg ikke er flyttet endeligt ind. ? Hvordan ses der på det, jeg har jo opgivet til CPR register at jeg er flyttet. ? Tim,
Guest carspar Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Hej Tim, da du har købt en Bostadsrätte har du bopælspligt. Du får al din post dertil den 24 januar. Ja så kan du bare købe en bil og bruge den i danmark, fordi du har bopælspligt i en bostadsrättteforening.
ulmus Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Tim, du kan jo sagtens være på ferie i DK efter den 24. januar. ;o)Og så må du gerne medbringe din svenske bil.
Guest lars Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Tim> Du kan ikke indregistere bil før du har svenskt personnummer. Da jeg flyttede her i sommers ville de (i Eslöv) *ikke* lade mig flytte før den dato der stod som overtagelsesdato på vores købsaftale. Rent praktisk afleverer du det internordiske flyttebevis til myndighederne i Sverige, der så sender det retur til Danmark så du bliver "afmeldt" der. Derfor vil der heller ikke være noget problem i at køre i din svenske bil da du på det tidspunkt du kan indregistrere den har svensk folkeresigster adresse. NÅR du flytter.. Tag ALT med derop, her ville de også se dokumentation for min Pendler aftale med Øresundsbroen, dokumentation for arbejde i DK, osv... De har vist strammet en smule op for at forsøge at bremse pro-forma flytninger.
Guest jesper Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Jeg har netop været igennem skattemøllen for 2003 - og blev varslet at de nok også ville se for 2004 senere. Så forvent de er meget opmærksomme på de folk der flytter på den anden side af sundet. Det lader til det er hér de lægger deres kræfter for tiden. Så, jeps...sørg for at have dokumentationen iorden.
Guest tim Besvaret January 20, 2005 Rapporter Besvaret January 20, 2005 Hej Alle. Det lyder godt at det kan lade sig gøre. Så vil jeg køre til Sverige i morgen og aflevere mit flyttebevis m.m så jeg kan få det på plads inden jeg overtager min lejlighed. Jeg ville bare have alt på det rene så jeg f.eks. ikke fik problemer med told & skat vedr. afgift hvis de tror jeg har foretaget en pro-forma flytning. Forresten nogle som ved om det gør noget at man selv ændre i sit internordiske flyttebevis vedr. flyttedatoen. Min kommune sagde at det ikke gjorde noget da de blot reg. mig som flyttet med den dato som jeg oplyste i Sverige. Er der forresten nogle der har erfaringer som Lars med at de ville se jeres købs aftale og ikke ville lade jer flytte før denne dato. ? Tim
seb Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Flytning af adresse.... Ved godt det er et gammelt indlæg og alt det der, men nu har jeg er flyttet fra en adresse i sverige til en anden adresse i sverige. Jeg fik flytte min adresse i sverige, ved at gå op på deres "skattekontor" og udfylde en af deres 2030349 blanketter. Nu er mit spørgsmål så, hvor skifter jeg adressen i dk? Får stadig breve fra skat, banker og lign. på min gamle adresse i SE. Jeg har ringet til min fraflytningskommune i dk, men de anede intet... Der blev jeg overrasket:sick:
mrode Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Jeg er ikke helt sikker, men jeg gætter på Folkeregisteret i din fraflytningskommune.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu