Guest tim Skrevet May 18, 2004 Rapporter Skrevet May 18, 2004 Hejsa. Jeg har kunne finde en masse info her på sitet vedr. danske dagpenge når man bor i Sverige... og har også fået at vide fra diverse steder at det er umuligt at bo i SE, og få DK dagpenge. Men er det det samme med det der hedder "Kontanthjælp" ? Nogen der ved det ? Det bliver jo taget fra en anden "kasse". Jeg er nemlig igang med en handlingsplan, og overvejer at flytte til Malmö. På forhånd tak !
Guest tim Besvaret May 18, 2004 Rapporter Besvaret May 18, 2004 Hejsa. Jeg har kunne finde en masse info her på sitet vedr. danske dagpenge når man bor i Sverige... og har også fået at vide fra diverse steder at det er umuligt at bo i SE, og få DK dagpenge. Men er det det samme med det der hedder "Kontanthjælp" ? Nogen der ved det ? Det bliver jo taget fra en anden "kasse". Jeg er nemlig igang med en handlingsplan, og overvejer at flytte til Malmö. På forhånd tak !
Guest thomas Besvaret May 18, 2004 Rapporter Besvaret May 18, 2004 Hvis du er på bistand i dk. og flytter til malmø, kan du ikke få din danske bistand med, det siger jo sig selv... Du skal i S. søge om bistand og det er 100 gange sværere end i dk...
Gio Besvaret February 26, 2006 Rapporter Besvaret February 26, 2006 Hvis du er på bistand i dk. og flytter til malmø, kan du ikke få din danske bistand med, det siger jo sig selv... Du skal i S. søge om bistand og det er 100 gange sværere end i dk...Gammel tråd...men jeg tillader mig lige at liste nogle relevante links der kunne være brugbare, eftersom jeg selv er uden arbejde fra på onsdag - og derfor er ved at undersøge hvad hulen jeg kan få af monetære håndsrækninger... (Nej, jeg er ikke medlem af en fagforening eller i a-kasse) Försörjningsstöd/socialbidrag Vanliga frågor om försörjningsstöd/socialbidrag: Social jour Budgetrådgivningen Ekonomiskt stöd ...og selvfølgelig "vores egen" Nils´ udemærkede guide/forklaring:
Gio Besvaret March 2, 2006 Rapporter Besvaret March 2, 2006 Kan lige opsummere kort vedr. mulighed for social-bidrag/hjælp herovre: Jeg kan få nada! Min bostadsrätt ligger i den "dyre ende" iflg. deres tariffer, og så har jeg bil. Stod det til dem, så skulle jeg sælge bilen, og på dén måde frigøre nogle penge. Og hvis jeg så havde brugt dem, så måtte jeg sælge min lejlighed, og finde noget der lå indenfor "deres godkendelses-tariffer"...og meget gerne en hyresrätt. Indtil da, så blev jeg bedt om at ringe engang næste måned - så ville de kigge på situationen igen. Hvad forventer de? *suk* Jeg regner ikke med at skulle suge på deres sociale lab i halve og hele år, men skulle derimod "bare" have tilfällig ekonomiskt stöd i to til tre måneder. Jeg har lært lektien denne gang. Næste faste arbejde bringer mig i armene på en a-kasse/fagforening.
Camilla22 Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 Hejsa Jeg har lige nogle spørgsmål ang. dette Jeg har 2 børn (2 år og en på 7 mdr) sammen med min kæreste og vi vil meget gerne flytte til sverige, men har så mange spørgsmål og kan ikke forstå svensk, så får ikke noget ud af at ringe og undersøge sagen. Jeg er på kontanthjælp men har dog barsel indtil aug. og min kæreste arbejder med at bygge træhuse, men har fået flere jobtilbud på sjælland (også i kbh) og hvis han tager det, vil vi gerne bo i sverige. Men nu læste jeg at Gio ikke kunne få noget hjælp, hvad er kravene? jeg ejer ikke noget, vil jeg kunne få noget hjælp, når jeg har 2 børn og ikke er gift? Knus fra Camilla ps. hvis der er nogen kender til det med at tage det store spring og kan hjælpe med en masse ????? som jeg har, så har jeg en msn dsl132243@vip.cybercity.dk håber på noget hjælp
Gio Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 jeg ejer ikke noget' date=' vil jeg kunne få noget hjælp, når jeg har 2 børn og ikke er gift?[/quote']Jeg er ret sikker på at en mor med to børn ville kunne få hjælp. Men det er kun min logik der siger dét. For at flytte herover er i jo ligesom nød til at have nogle likvide midler. Og da du har din kæreste med, og han ligesom får adresse samme sted som i andre tre, så spiller hans indkomst jo nok også ind. Jeg kunne dog forstå én ting på socialhjälpen: Bor du i bostadsrätt, så bliver de skeptiske. Den kan du jo "bare" sælge....*bah*
Camilla22 Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 Gio Mange tak for svaret. Jeg kunne se at jeg før har haft spurgt om det samme bare for snart et år siden, og der kom der forskellige svar på hvor meget man kan få. For vi vil ikke kunne klare os på bare hans løn, jeg får 8300 udbetalt lige nu, og han får 20000 pr md. før skat nu. ( i jylland) men self, forventer jeg ikke at kunne få det samme eller mere, men bare man kan få en form for hjælp, kan vi klare os. :p hehe ellers må han blive i jylland. ja læste at du ikke kunne få noget hjælp, det er så det negative ved sverige. Har du så fundet noget arbejde? alså hvis jeg må spørge.
Gio Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 Har du så fundet noget arbejde? alså hvis jeg må spørge.Lige nu har jeg en ½-dags-ting i Kbh som har vist sig at være helt ved siden af. Hvis alt går vel, så starter jeg nyt job i Allerød pr. 3 maj. Lønmæssigt ikke noget at danse vals over - men det vil kunne få en hverdag til at fungere, og opretholde en daglig rutine. Sidstnævnte har jeg, efter 5 mdr på den lade side hjemme, fundet ud af er ekstremt vigtigt. Mennesket ér et flokdyr (...og så skal jeg ikke nævne noget om hvad jeg har levet af i perioden. Men min bank minder mig om det i ny og næ *suk*)
Humle Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 Gio : Nu har jeg ikke sat mig ind i alle reglerne så der er sikkert noget jeg har overset, men er du ikke berettiget til A-kassens grundbeløb ? For der findes jo Alfakassen, for os der ikke er medlem af en "rigtig" Akasse. http://www.alfakassan.se/
Humle Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 Allmänna grundförsäkringen Den allmänna grundförsäkringen är till för dig som inte är medlem eller ansluten till en a-kassa eller i övrigt inte uppfyller villkoren för den inkomstrelaterade försäkringen. Samtliga a-kassor och fackliga förbund betalar ut grundersättning. Du ska söka grundersättning hos den a-kassa du tillhör. Du har rätt till grundersättning om du uppfyller följande villkor: Grundvillkoren - som bland annat innebär att du ska vara anmäld som arbetssökande på arbetsförmedlingen Arbetsvillkoren - som anger i vilken omfattning du måste ha arbetat för att söka ersättning eller Studerandevillkoren - som anger i vilken omfattning du ska ha studerat före arbetslösheten. Ersättningens storlek Grundersättningen är högst 320 kronor per dag. Alfa-kassan och övriga a-kassor betalar ut grundersättning till dem som är anslutna eller medlemmar men ännu inte uppfyller villkoren för inkomstrelaterad ersättning. Alfa-kassan betalar även ut grundersättning till dem som inte är anslutna eller medlemmar i någon annan a-kassa.
Camilla22 Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 Gio Okay så længe du kan få det til at hænge sammen er det jo dejligt og hvis det er et sted man syndes om, eller kan man altid finde noget nyt ved siden af. (...og så skal jeg ikke nævne noget om hvad jeg har levet af i perioden. Men min bank minder mig om det i ny og næ *suk Hehe ja det er noget surt noget, når de gør det;)
Camilla22 Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 ??? Allmänna grundförsäkringen Den allmänna grundförsäkringen är till för dig som inte är medlem eller ansluten till en a-kassa eller i övrigt inte uppfyller villkoren för den inkomstrelaterade försäkringen. Samtliga a-kassor och fackliga förbund betalar ut grundersättning. Du ska söka grundersättning hos den a-kassa du tillhör. Du har rätt till grundersättning om du uppfyller följande villkor: Grundvillkoren - som bland annat innebär att du ska vara anmäld som arbetssökande på arbetsförmedlingen Arbetsvillkoren - som anger i vilken omfattning du måste ha arbetat för att söka ersättning eller Studerandevillkoren - som anger i vilken omfattning du ska ha studerat före arbetslösheten. Ersättningens storlek Grundersättningen är högst 320 kronor per dag. Alfa-kassan och övriga a-kassor betalar ut grundersättning till dem som är anslutna eller medlemmar men ännu inte uppfyller villkoren för inkomstrelaterad ersättning. Alfa-kassan betalar även ut grundersättning till dem som inte är anslutna eller medlemmar i någon annan a-kassa. Forstår ikke svensk hehe
Furland Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 Camilla, Ikke for at tage noget fra dig, men jeg vil sige det bliver en kæmpe udfordring at flytte over, hvis du ikke engang kan læse og forstå svensk....*venlig ironi* det er jo nu engang det de taler/skriver herovre... Det bliver ikke nemmere af, at din økonomiske situation, samt du har to små børn, da det kræver en hel del indblanding fra systemets side, da de jo ikke alle steder forstår dansk, selvom det bare lige er ovre i Malmö... Hvis du har mod på det, og mener det er noget du vil, jammen så klø på, men tænk lige over den stressbarriere det er, når nogen skal kontakte dig om noget og du så ikke kan kommunikere med dem. Selvfølgelig vd jeg jo ikke om din kæreste kan svensk, men du skal jo også kunne klare dig når han ikke er hjemme.... Bare et lille velment råd! Da alt ikke er som i DK!!! (Min kone kan bakke mig op, da hun lærer svensk på den hårde måde pt.!)
BS Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 Forstår ikke svensk hehe Undskyld mig. Men hvis du ikke kan forstå den tekst oven over der. Ikke hvert et ord men bare få en god ide om hvad der står. Så synes jeg du skulle vente med at flytte. For så får du godt nok et problem med klare dig herovre. Godt nok er der mange der forstår en del danske men alligevel.
Camilla22 Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 Kan da godt forstå meget af teksten, men der er nogle ord jeg ikke forstår. Vi vil meget gerne men er også bange, da alt familie og venner bor i jylland. har kun 1 storesøster i frederikssunds (sjælland) og vi bor selv i midtjylland. Det er mest mig der er nervøs, men det er alle vel? Hvorfor flyttede i/du til sverige? og hvad var jeres overvejelser? har mange flere hehe så derfor står min msn på første indlæg
Madsen Besvaret April 20, 2006 Rapporter Besvaret April 20, 2006 Kan da godt forstå meget af teksten, men der er nogle ord jeg ikke forstår. Vi vil meget gerne men er også bange, da alt familie og venner bor i jylland. har kun 1 storesøster i frederikssunds (sjælland) og vi bor selv i midtjylland. Det er mest mig der er nervøs, men det er alle vel? Hvorfor flyttede i/du til sverige? og hvad var jeres overvejelser? har mange flere hehe så derfor står min msn på første indlæg Jeg er selv fra midtjylland og efterlod al min familie og alle mine venner sidste sommer, og jeg vil være ganske ærlig overfor dig: det er ikke let.. Det er møghamrende hårdt til tider at være langt væk fra dem og det er svært at opbygge noget socialt netværk og det kan være svært at forstå svensk... Nogle gange er broen til DK uendelig lang, fordi det for nogle mennesker er en økonomisk belastning at betale penge for at komme over den, men det hele opvejes når det for første gang ringer på døren, og det er ens naboer som lige ville sige hej... Men man skal VILLE det... Man skal ville svenskerne, man skal ville Sverige,man skal ville det sociale og kæmpe for det, akkurat som hvis man flyttede til en anden by i DK... Jeg tror det var til vores fordel at vi ikke tænkte så meget over det, da vi flyttede herover. Vi fandt en lejlighed, tog over og kiggede på den og forelskede os i Malmø... Som to uldjyder er Malmø meget mere hjemme og jydsk end KBH nogensinde bliver... og menneskene minder os om jyder Tag en tur herover til sommer og se om Sverige siger jer noget, men hvis I er i tvivl, så lad være... Der er lang vej hjem!
Furland Besvaret April 22, 2006 Rapporter Besvaret April 22, 2006 Hvorfor flyttede i/du til sverige? og hvad var jeres overvejelser? Well, for min kone og mig var der flere faktorer, og vi har været på "markedet" herovre, i lidt over 2 år, før vi fik det vi ville have! Vi har købt en gård, godt 100Km NØ for den danske landgangsplanke, hvor vi har plads til vores 2 heste og 2 katte, samt junior på 3mdr. Vi ville væk fra Kbh NV inden vi fik barn, samt have noget mere plads end de 60kvm vi havde før, og Jylland eller Syd Sjælland var ingen mulighed, både fordi der ikke var nogle gårde der levede op til vores krav eller økonomi (og vi måske ikke er så gode til Jyder :D ), så ville det samtidigt også værre sværre for min kone at få arbejde som pædagog i randområderne, samtidigt med at jeg også skal kunne pendle til mit job i København problemfrit, og det sker ikke på det danske motorvejsnet når du kommer sydfra!!! Kriterierne var det at vi skulle kunne leve godt, selvom min kone arbejder deltid, så længe Nicklas er lille, og samtidigt kunne kombinere hendes hobby med hverdagslivet på en bedre måde end før, hvor hun skulle til Høje Taastrup hver gang hun skulle ud til hestene. Jeg kan så leve med at pendle, da det +/- 10 minutter, tager den samme tid i bil, som det gjorde med bus og tog fra Kbh NV... Sekundært var alle de økonomiske fordele, da det vi har fundet reelt set ligger inden for det vi var godkendt til at købe for i DK. At jeg så taler svensk har selvfølgelig gjort rigtigt mange ting nemmere at komme igennem, men det er stadig den største barriere for min kone, men når hun kigger på alt det vi nu har fået, så er det bare en lille ting der skal klares! Så må man leve med at venner og familie kommer i anden række, eller købe stort som os, og have plads til flere overnattende gæster. Det har faktisk betydet meget hyggeligere samværd med vores gæster end før, fordi de ser det næsten som en lille rejse... Som sagt før, er i begge utrygge, så brug lidt tid på at kigge på boligmarkedet og dagliglivet herovre, jeres økonomiske situation, og ikke mindst om din kæreste nu er sikret det job fremover. Vigtigt er også om du kan acceptere at være alene i et fremmed land, mens han hver dag selv er i DK. Din situation kontra den politik der føres herovre er jo ikke til din fordel umiddelbart, og det kan altså være tungt at danse med de svenske sociale myndigheder!!!! Det ER et andet land!, men alt kan lade sig gøre for den der vil! Igen vi planlægger langsigtet, og helgarderer vores livsmæssige beslutninger, hvor i måske godt kan leve efter et andet regelsæt der gør i kan leve med større usikkerhed, så det er egentligt kun jer der kan tage beslutningen om det er det rigtige... Held og lykke dog, og spørg bare igen hvis i er i tvivl!!! (For det har nogle af os andre altså også været...)
Camilla22 Besvaret April 22, 2006 Rapporter Besvaret April 22, 2006 Hejsa furland Har sendt dig en pm MVH Camilla
leon Besvaret April 28, 2006 Rapporter Besvaret April 28, 2006 Man kan jo altid flytte tilbage igen...... Det var vores indgangsvinkel, men det vil vi hest ikke;-)
Camilla22 Besvaret April 28, 2006 Rapporter Besvaret April 28, 2006 Ja det er rigtig, men syndes det er svært, da vi jo skal flytte fra midtjylland og til sverige, så det er ikke bare "lige" over broen. og vi ved ikke helt hvor vi skal starte henne. hvis du kan hjælpe, vil jeg blive meget glad. forresten, dejlig datter i har. MVH Camilla
leon Besvaret April 29, 2006 Rapporter Besvaret April 29, 2006 Til at starte med skal i tage til Sverige ikke bare malmø, men også andre steder. Vi valgte Helsingborg og er rigtig glade for det. Vi købte en villa til 1.5 mil sek inde i byen, men kunne få noget meget billigere hvis vi flyttede lidt ud på landet. Priserne er jo steget endel siden, men man kan stadig finde billige boliger hvis man kigger lidt uden for de store byer. Men der er jo også meget billige huse i Jylland. Hvorfor vil i egentlig til Sverige? Det med svensk er jo et problem, men man skal også passe på at man ikke bare blokere for sproget på forhånd, det er ikke særligt svært at forstå. Ellers må i på svensk kursus. Ellers skriv en mail wogl@tiscali.dk Mvh Leon
bozzen Besvaret February 7, 2007 Rapporter Besvaret February 7, 2007 Gio : Nu har jeg ikke sat mig ind i alle reglerne så der er sikkert noget jeg har overset, men er du ikke berettiget til A-kassens grundbeløb ? For der findes jo Alfakassen, for os der ikke er medlem af en "rigtig" Akasse. http://www.alfakassan.se/ Er det nogen som kan svare på hvad den danske modsvarighet hedder til alfa-kassan?
Nils Besvaret February 7, 2007 Rapporter Besvaret February 7, 2007 Er det nogen som kan svare på hvad den danske modsvarighet hedder til alfa-kassan? Der findes ikke noget, der svarer til Alfakassan. En svensker, der mister sit danske job, ryger jo tilbage til det svenske system komplet med alfakasse, men en dansk dansker, der bliver ledig og ikke er medlem i en a-kasse eller mangler anciennitet, er henvist til at få kontanthjælp/bistandshjælp (bidrag) fra kommunen. :)
bozzen Besvaret February 7, 2007 Rapporter Besvaret February 7, 2007 Min pointe er at jeg er medlem af HK A-kasse, men jeg vil meget gerne skifte den ud til en der man betaler lidt mindre ydelse. som sagt, jeg ryger ju over til SE hvis jeg mister mit arbejde.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu