Guest nielsen Skrevet August 31, 2002 Rapporter Skrevet August 31, 2002 Jeg har forstået at det flag er det gamle flag fra Bispesædet i Lund. Hvad er årsagen til at man flager så meget med det i Skåne, er det fordi man vil have noget fælles uden om resten af Sverige? Har hørt noget om en mentalitet vedr. at kræfter i Skåne gerne vil bevare et unikt særpræg for området, er det et udtryk for at man ikke helt har glemt den brutale forsvenskning i 1658? For mig ligner det flag lidt det rebelfalg man ser i det sydlige USA, hvor befolkningen lang tid efter borgerkrigen stadigt sætter rebelflaget højere end stars and stripes. Er der lidt rebeller i Skåningene endnu? Er der nogen der kan uddybe holdningen til det Skånske flag lidt mere? Sjovt nok ser man det mest hos middelaldrende og gamle Skåninge i Malmøområdet, men Nordpå fra Helsingborg mod Stockholm ud mod Småland hænger ret store Skånske flag på husmurene ude på landet. Er der en grund til det er mere udbredt i det gamle Snaphane land langs den gamle grænse end i resten af Sverige? Jeg har aldrig helt fået et svar på dette, kender nogen andre de kan spørge.
Guest nielsen Besvaret August 31, 2002 Rapporter Besvaret August 31, 2002 Jeg har forstået at det flag er det gamle flag fra Bispesædet i Lund. Hvad er årsagen til at man flager så meget med det i Skåne, er det fordi man vil have noget fælles uden om resten af Sverige? Har hørt noget om en mentalitet vedr. at kræfter i Skåne gerne vil bevare et unikt særpræg for området, er det et udtryk for at man ikke helt har glemt den brutale forsvenskning i 1658? For mig ligner det flag lidt det rebelfalg man ser i det sydlige USA, hvor befolkningen lang tid efter borgerkrigen stadigt sætter rebelflaget højere end stars and stripes. Er der lidt rebeller i Skåningene endnu? Er der nogen der kan uddybe holdningen til det Skånske flag lidt mere? Sjovt nok ser man det mest hos middelaldrende og gamle Skåninge i Malmøområdet, men Nordpå fra Helsingborg mod Stockholm ud mod Småland hænger ret store Skånske flag på husmurene ude på landet. Er der en grund til det er mere udbredt i det gamle Snaphane land langs den gamle grænse end i resten af Sverige? Jeg har aldrig helt fået et svar på dette, kender nogen andre de kan spørge.
Admin Besvaret August 31, 2002 Rapporter Besvaret August 31, 2002 Interessant emne. Der er absolut meget rebelsk i Skåningene.Jeg tror årsagen er at skåningene altid er blevet set ned på af stockholmerne.Der er masser af links i under "Skåne" i indexet til foreninger, som kræver øget selvstyre fra Stockholm. Jeg tror grunden til at man ser skåneflaget mere i nordskåne er at her bor de "ægte" skåninge,mens der er mange tilflyttere i Malmø området. Man skal ikke lede langt efter folk der vil bevare skånsk særpræg.Regionsråd Rolf Tufvesson (KD) er meget engageret i dette spørgsmål.
ulmus Besvaret September 2, 2002 Rapporter Besvaret September 2, 2002 Jeg tror også, at det har noget at gøre med, at de fleste Malmöiter føler, at København mere er deres hovedstad. Den ligger nærmere og Stockholm er altfor langt væk til, at man hernede har nogen samhørighedsfølelse. Synd, for Stockholm er en helt vidunderlig by, som nok er værd et besøg. Steen har iøvrigt ret i, at stockholmerne ser lidt ned på skåningerne, som noget meget bondsk, men det er ikke noget nyt. Det gjorde de allerede i 1700-tallet, da Rutger McLean fra Svaneholm slot drog til Riksdagen for at vinde gehør for sine landbrugsreformer. Han var helt til grin ved Gustaf III's forfinede hof.
Guest thomas Besvaret September 7, 2002 Rapporter Besvaret September 7, 2002 Jeg har også trevlet nettet igennem efter info på historien om Skåninges mentalitet, og den er at finde i historien. Der er mere i det Skånske Flag end man umiddelbart tror, check de links der ligger unde Skånelinks og læs Skånes historie. Især freden i Roskilde har en kilde i den holdning man ser idag, faktisk blev Skåninge lovet at beholde Dansk som sporog, endda i Kirken efter 1658. Det var et forhandlingsgrundlag man kom frem til efter den blodtud Svenskerne fik da de løb storm på selve København, i forsøget på at indlemme hele Danmark i Sverige. De ville have Skåne som Sveriges "Kornkammer", men forsøgte at tage hele Danmark. Noget de fornægter i historiebøgerne den dag idag, og helt frem til 1992 skriver de i folkeskolebøgerne at freden bragte Skåne tilbage til Sverige i 1658. Dette ved vi jo alle er lodret løgn, og den forsvenskning der blev indført trods aftalen ved freden i Roskilde har Skåningene aldrig glemt. I henhold til materiale jeg har set igenem Dansk Skånsk forening, har man talt Dansk i Skåne helt frem til starten af 1960erne, men TV har det med at udvaske dialekter og dermed også Danskheden. Indvanding har medvirket kraftigt til dette også. Her citeres artikel om "velkommen Skåne": Var det nemlig ikke Karl d. IX, der fra sit hovedkvarter i Lyngby i Skåne under Skånske Krig i 1678 formulerede og begrundede hensigten med at ville overtræde Roskildefreden ( om at Skånelandene skulle bibeholde deres gamle sæder og skikke ) på den måde at "indbyggerne og undersåtterne derved med tiden må vindes til de svenske fra de danske sæder og skikke og således efterhånden mister kærligheden til Danmark, som ellers utvivlsomt vil vedvare hos dem, thi overensstemmelse i ceremonier, konstitutioner, sæder og sprog holder ufejlbarligt gemytterne indbyrdes sammen" ? Derfor gik det for eksempel også trægt med indførelsen af svensk kirkeordning, herunder prædiken og salmesang på svensk. Folk blev væk fra kirkerne. Bønderne i Brøserup klagede allerede i 1663 over at de ikke kunne forstå den nyindsatte svenske præst, "thi vi er dog hverken tyskere eller hedninge!" I 1682 måtte den svenske provst Michael Arenchil indrømme, at nogle menigheder ikke ville lade børnene lære svensk "af den utidige kærlighed de nærer til det danske sprog". Til sidst straffede man udeblivelse fra kirkerne med klækkelige bøder og det hjalp straks på fremmødet. Der var altså ikke tale om tilfældigheder i denne strategi for de nyerhvervede områders forsvenskning. Det var en del af Stockholms uniformitetspolitik, som ud over Skånelandene også blev de norsk-afståede landskaber Bohus, Herjedalen og Jemteland til del. De rigtige Skåninge, er dem der har deres eget flag, anvender det som symbol, og taler deres kraftigt Danske dialekt. Den genstridige Skåning er symbolet på fejlslagen etnisk og kulturel udrensning, hvor et nyt folk opstod. Dem kan ingen knække, de er stolte og et folk for sig selv. Det er nu bare spændende om de nu med tiden vender sig mere mod Danmark, Sverige, eller de bliver endnu mere Skåninge end de allerede er. Det bliver mig en ære at bo hos det Skånske folk fremover.
Guest filur Besvaret September 9, 2002 Rapporter Besvaret September 9, 2002 Jeg har hørt fra en dansk professor/historiker, der er/har været bosat i Skåne, at der ikke længere eksisterer skåninger, idet de blev slået ihjel dengang svensken overtog Skåne efter de slagne danskere. Altså folkemord. Og det skulle være sandt, hvis man tror på hans forskning. Desværre kan jeg ikke huske hans navn, men det kan være jeg "falder" over det igen. Han tog med Flyvebådene i de gode gamle dage :-)
Nils Besvaret September 9, 2002 Rapporter Besvaret September 9, 2002 Nej de nye magthavere slog ikke alle skåningerne ihjel. Hvorfor skulle de ødelægge deres netop dyrt anskaffede produktionsenheder? Til gengæld iværksatte de et integrationsprogram for at styrke skåningernes kendskab til svensk sprog, kultur og samfundsforhold. Folketallet faldt ganske vist markant i Skåne efter besættelsen, men det skyldes primært, at regionen havde mistet sin økonomiske betydning som forsyningsområde for Danmark og var blevet til et udkantsområde i det svenske rige. De svenske myndigheders hårde regimente i det tidligere fjendeland har nok også medvirket til, at mange skåninger flyttede til Danmark. Jeg tror flyvebådenes mystiske professor Mox har talt om "kulturelt" folkemord. Danskerne i Skåne lærte at tale svensk, hade Christian II og elske Gustav Vasa. I det pågatåg, der er opkaldt efter generalen Magnus Stenbock, kan man læse, at denne gæve Skåne-dreng i 1710 "tilbageerobrede" Skåne efter en dansk "okkupation". Integrationsprocessen lykkedes.
Guest snapphanen Besvaret September 10, 2002 Rapporter Besvaret September 10, 2002 Her er kort oprindelsen af symbolikken i det rød/gula flag, en klar protest från Skåninge imod det Svenske regime: Ryssland tvingar 1808 Danmark till krig mot Sverige, men en stark engelsk flotta hindrar danska hären att gå över Sundet, och skåningarna slipper denna gång död och ödeläggelser. Bortsett från en blodig episod; massakern på bönderna i Klågerup, som är den sista svenska militära interventionen i Skåneland. Skånelands befolkning är nu helt indoktrinerad; man har antagit Mälarlandskapens historia och hyllar kungar som aldrig har regerat i Skåneland. I slutet av århundradet reses på olika håll i Skåneland segerbeläten av Skånelands erövrare. Såsom protest och tillika uttryck för skånsk aktivism återupptar Matthias Weibull 1872 det medeltida lundensiska ärkebiskopsdömets fana som blir Skånelands rödgula korsflagga. Hilsen en afkommer af Dansk Skåneland.
Guest ingemar Besvaret October 10, 2002 Rapporter Besvaret October 10, 2002 Jag flaggar varje dag med Skåneflaggan både med vimpeln och den stora skånska flaggan.Orsaken är mitt avståndstagande mot allt Svenskt. Vi är Skåneländare och Danskar långt in i själen och accepterar inte alla påbud som kommer från Stockholm.Den Skånska flaggan kommer att vara den symbol som kommer sammansvetsa Skåneländarna mot våldtäkten och förstörelse av ett helt folks identitet.Egentligen skulle Sverige betala skadestånd till alla Skåneländare för att ha brytit mot fradsfördraget i Roskilde 1658. Ingemar
Guest karsten Besvaret October 11, 2002 Rapporter Besvaret October 11, 2002 Hej Ingemar Dejligt at se en Skåning herinde i debatten,endelig har i opdaget os herinde. Velkommen til. Vi er nogle Danskere der har snakket om hvad mon Skåninge vil sige til at en Dansker flager Skånsk på sin altan? Jeg har en nabo der har det Svenske flag hængene, og andre naboer med det Skånske. Ingen taler rigtigt om det, men jeg ville gerne give flaget min opbakning for Skåne. Er det velset, eller skal man passe på med det? Jeg kender ikke rigtigt nogle endnu jeg kan spørge? Iøvrigt er det Skånske flag ret flot.
Guest ingemar Besvaret October 11, 2002 Rapporter Besvaret October 11, 2002 Hej Karsten! Du kan gärna flagga med den Skånska flaggan,Dom flesta som flaggar Skånskt identifierar sig med Skåne.Svenskarna är främlingar för oss, vi känner och tänker annorlundare än vad dom gör. Ingemar
Guest karsten Besvaret October 13, 2002 Rapporter Besvaret October 13, 2002 Til Ingemar og Anders. Tak for jeres informationer, rart at se Sverige nok fik Skåne, men aldrig fik fat i folket. Man kan ikke lade være med at fryde sig lidt, over at i stadig har Skåne så kært, frem for "Magthaverne". Skåninge er et herligt folk, de gør hvad der passer dem. Jeg vil gerne flage Skånsk, fandt en webshop på et tidspunkt, men den virkede ikke. Jeg fik aldrig svar på min mail. Så at man kan købe flag i en kiosk på Central Stationen Malmø, men de ser lidt falmede ud, nærmest Pink/Gul. Vil gerne have et i kraftige nye farver. Kender i et godt sted jeg kan købe det flag? Jeg må nu indrømme jeg er flyttet til Skåne, og ikke Sverige:-) Jeg elsker den lokale patriot holdning, det minder om Sydstaterne i USA, hvor de flager med rebelflaget istedet for det nationale.
Admin Besvaret October 13, 2002 Rapporter Besvaret October 13, 2002 Jeg ved at de har facadeflag i ÖeB til 50-60 kr.Dem ser man sidde mange steder.Jeg mener også at Bauhaus har dem.
Guest anders Besvaret October 13, 2002 Rapporter Besvaret October 13, 2002 Är man riktigt noga, och skall ha en flagga med de "rätta" färgerna och formatet (se eventuellt forskarrapporten om flaggans historia på http://www.scania.org/flaggan/), så tror jag Sjöbergs flaggfabrik tillverkar sådana: http://www.sjobergs.com/ Sedan finns också Skånepinaler i Marieholm: http://www.scania.org/pinaler/index.html Men som Steen skriver, går det precis lika bra att köpa flaggan på t ex en järnhandel. Huvudsaken är ju att flaggan är röd-gul :-)
Sletskov Besvaret March 1, 2006 Rapporter Besvaret March 1, 2006 Skånelandske flag Interessant nok stødte jeg på dette forum efter at have skrevet et par artikler på mine hjemmesider. Jeg kom i den forbindelse netop ind på det skånske flags historie. Vi må i den forbindelse ikke glemme, at Skånelands flag er Nordens ældste korsflag med en kristen og kirkelig baggrund tæt forbundet med bispesæderne i Dalby og Lund. Flaget har historisk baggrund netop i Skånelandene, som omfatter Skåne, Halland, Blekinge og Bornholm. Korset er kirkens symbol - også brugt i forbindelse med ikke altid helt så fredelige korstog. Det kan sagtens være det flag, Kong Valdemar fik sendt ned fra himlen i Estland, den 15. juni 1219, da krigslykken vendte, netop som det så allerværst ud. Men efter opfindelsen af Dannebrog kan flaget kun retmæssigt bruges i Skånelandene - og vil være yderst malplaceret at bruge andre steder fx. på Sjælland, da flaget symboliserer Østdanmark øst for Øresund. Sproghistorisk set vil det til nød kunne accepteres i Dragør. Det er i øvrigt værd at bemærke, at København og Sjælland ligger i Midt- og Centraldanmark. Det bornholmske flag - det røde med grønt kors - er en opfindelse af nyere dato, der for alvor dukkede op omkring 1975. På Bornholm ville det være mere på sin plads at flage med det skånelandske flag - og efterhånden, specielt på det seneste, føler Bornholm sig så svigtet af Danmark, at det bestemt bør overvejes at tone rent flag med det skånske! På Bornholm følges den skånske optimisme, udvikling, fremgang og endda med selvbestemmelse i Skåne - og med svensk accept; mens Bornholm ligger under for stagnation, afvikling og fratagelse af selvbestemmelsen fra dansk side. Noget så uhørt er ikke set siden 1658! Man er velkommen til at besøge hjemmesiderne: http://spaces.msn.com/hoddanturist/ http://spaces.msn.com/sprogforklaring/ Her kommer jeg netop ind på, at det skånske flag måske kan spores helt tilbage til 1000-tallet i forbindelse med den spændende historie om Dalby Kirke (Nordens ældste stenkirke), der selvfølgelig har tætte relationer til Lund Domkirke. Dalby var bispesæde sideløbende med Lund indtil 1066. Torsten Sletskov Kai Sonnesvej 2 Melsted DK-3760 Gudhjem Bornhom sletskov@nypost.dk
Nils Besvaret March 1, 2006 Rapporter Besvaret March 1, 2006 Aha det viser sig nu, at det var det skånske flag og ikke Dannebrog, der faldt fra himlen ned. Det er en stolt historie, vi skåninger har, når vi selv skal skrive den. :)
biz Besvaret March 1, 2006 Rapporter Besvaret March 1, 2006 Har skiftet min avatar efter at have læst denne tråd ! ;) :)
Sletskov Besvaret March 1, 2006 Rapporter Besvaret March 1, 2006 Det skånske flag Ja, og et gammelt, falmet Dannebrog kommer nemt til at ligne det skånske. :) Og selvfølgelig er der god grund til at være stolt. Men den ægte vare er klart at foretrække. Jeg købte i øvrigt mit skånske flag til min 8 m stang i et byggemarked i Lund for ti år siden. Jeg har lejlighedsvis brugt det nogle gange på Bornholm i skånskrelaterede sammenhænge, fx. mærkedage, besøg mm. - og det er blevet bemærket. Og det er forresten heller ikke forbudt at flage med de nordiske flag på dansk område.
Nils Besvaret March 1, 2006 Rapporter Besvaret March 1, 2006 Det viser sig nu, at Egtvedpigens trusser formentlig er syet af et skånsk flag - der er dog lidt diskussion om farven - så derfor ved man nu så godt som sikkert, at man kendte dette smukke symbol på vor skånske egenart allerede i bronzealderen, og at Skåne dengang strakte sig langt ind i Jylland og formentlig helt til Amerika.:D Hil dig hil dig Skåne oh vort stolte fædreland.:D
mrode Besvaret March 1, 2006 Rapporter Besvaret March 1, 2006 Ikke at Wikipedia nødvendigvis er mere troværdig end et par private hjemmesider, men alligevel virker det bare.. mere troværdigt. :) Skånelands flag: http://da.wikipedia.org/wiki/Sk%C3%A5nelands_flag Dannebrog: http://da.wikipedia.org/wiki/Dannebrog Men historierevision har jo altid været populært :)
ulmus Besvaret March 1, 2006 Rapporter Besvaret March 1, 2006 Men historierevision har jo altid været populært :) Ja, især i Sverige, hvad angår forsvenskningen af Skåne, Halland og Blekinge.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu