vincent Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Hej Mikkel, og velkommen Hvis du kører med en kollega til arbejde, vil du ikke have ret til befordringsfradrag, da det er din kollega der afholder udgiften til befordringen. Kører du med tog har du fuld ret til befordringsfradrag. Husk at gemme dine togkort hvis T&S skulle spørge. T&S har al ret til at bede om dokumentation for dette! Kører du med bil over broen skal du beholde dine kvitteringer for brobizzen/brobilletter. T&S har stadig ret til at bede om dokumentation. Kan du ikke dokumentere over for T&S at du har foretaget befordring, så er du ikke berettiget til befordringsfradrag. Mht. befordringsfradraget, så er det den korteste vej fra bopæl til arbejde du skal beregne det ud fra. Også selvom du en dag eller to henter en kollega på vejen, eller tager morgenbrød med på arbejde fra bageren i Staffanstorp - eller at bussen kører en omvej på 8 km. Krak.dk kan hjælpe med beregning af dette
Guest mikkel Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Hej Jesper Lau & Vincent Nu er jeg lidt usikker....Jeg har hørt en del forskelle meninger om dette emne. Dog er det jeg hyppigst har hørt er, at man får befordring UANSET om man køre med en kollega eller ej!!! Jeg tror bare godt, at t&s kan kræve for dokumentation for dette og det kan jo evt. gøres med, at fremvise kollegaens brobizz kvit. Men jeg er altså ikke sikker på dette - hvad siger i???? Hvad er jeres erfaringer mht. dokumentation - mange af jer på have prøvet, at stå i situationen!!!
ulmus Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Hej Mikkel Olsen! Jeg har boet herovre i 2 år og er aldrig blevet krævet nogen form for dokumentation. Det blev jeg iøvrigt heller aldrig, da jeg boede i København og arbejdede i Allerød. Hellerikke min søn, som havde et kæmpefradrag er nogensinde blevet bedt om at vis nogen form for dokumentation. Jeg mener, at befordringsfradraget har du krav på uanset, hvordan du kommer frem og tilbage. Det tror jeg ikke nogen blander sig i, hvis bare du kun trækker fra for de faktiske dage, altså fraregner ferie, fridage og sygedage. Det skal du være nøjagtig med, netop for at de ikke skal finde på at granske dig nærmere.
Guest mikkel Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Hej ULMUS Nu jeg jeg vi er inde på noget af det rigtige...Det lyder rigtigt og fornuftigt det du siger! Jeg er selvfølgelig godt klar over, at kan KUN skal bede om befordring for de dage man rent faktisk kører frem og tilbage. Jeg har læst et eller ander sted, at hvis man fx. har en kæreste som bor i Danmark så må man gerne overnatte hos hende bare man overnatter MINDST 1 gang om ugen i Sverige!!! Kan det have sin rigtighed - ikke fordi det er noget jeg planlægger men det lyder da bare ikke af meget!!! Men jeg glædere mig sgu til, at komme på plads så jeg kan begynde, at nyde Malmö.
ulmus Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Hejn igen Mikkel! Selvfølgelig må du overnatte hos din kæreste. Du må da også holde ferie i DK på lige fod med alle andre "svenskere". Hvem skulle iøvrigt også kunne kontrollere det? Med mindre selvfølgelig, nogen får mistanke om, at din adresse kun er en fup-adresse, men jeg mener, der skal meget store grunde til dyneløfteri i vore dage.
Guest mikkel Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Hey ULMUS!!! Jeg prøver bare lige, at danne mig et overblik over hvilke papire jeg skal have iorden hvis det skulle ske, at man skal dokumentere sin kørsel!!! Men hvis man har orden i sagerne har man jo selvfølgelig intet, at frygte!!!
vincent Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Jeg har skrevet forkert mht. befordringsfradrag. Kørsel med en kollega betegnes IKKE som fri transport og er dermed berettiget til befordringsfradrag. Selv har jeg heller aldrig fået opkrævet dokumentation for fradraget, men man skal være forberedt på at de kan spørge om det. Kilde: http://www.erhverv.toldskat.dk/obj.asp?o_id=133162&ov_id=200217&i=52&top=133111& action=vis#i133162
Guest mikkel Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Hej Vincent! Ja det kan jo gå galt for selv den bedste :-) Ej det er super, at vi nu har fået styr på hvad man får fradrag for og ej!!! Selvom ingen af jeg her skulle dokumentere noget så må man hellere have tingene iorden HVIS nu de kommer og vil se noget!!!
Guest thomas Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Hej Mikkel Du behøver nu ikke kalde dig Svensker. Jeg ville meget nødigt kaldes det, for det er jeg bare ikke og bliver det aldrig. Man kan også kalde sig Ny-Skåning, det lyder også lidt Øst-Dansk. Det hygger de lokale sig meget over herovre :-) Jeg flager iørvigt også Skånsk både hjemme og på mit skrivebord på arbejdspladsen, så er mine Danske kolleger ikke i tvivl :-) Men sådan er der jo så meget....
ulmus Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Hej Thomas O! Dit indlæg får mig lige til at slå et slag for, at vi får gang i den benævnelse, som kungen brugte, da han indviede Øresundsbroen, nemlig "öresundare" - jeg personligt synes, det dækker så fint. Hvad mener I andre?
Guest thomas Besvaret June 18, 2003 Rapporter Besvaret June 18, 2003 Hej Ulmus Det er da udemærket med lyder Øresunder ikke mærkeligt på Dansk? Det skulle jo helst lyde ens på begge sprog, eller hverfald skal det "klinge" rigtigt på begge sider. Jeg får de fleste til at smile når jeg kalder mig selv for Ny-Skåning :-) Det er måske også fordi jeg flager Skånsk, og fortæller alle at jeg bor i Skåneland. Føler jeg har mere tilfælles med Skåninge end Sverige eller snart også Danmark, og deres måde at håndtere regionen på.For ikke at nævne servicen over for folk der er flyttet ud af "himmeriget-DK" :-) Skånsk bevidstheden hos de lokale er på god frem march, og jeg syntes det er ret hyggeligt og absolut regionalt, se bare AG supermarkeds kæden der kører kampagnen "Skånsk matglädje" med Skåneflag-poser. Jeg har mødt en del pudsige personligheder herovre, men det Skånske har virkeligt ramt mig, det giver de aldrig op. Tværtimod ser man flere og flere små flag allevegne, de er ved at blive stolte af deres længe forbudte kulturbaggrund. Men det er min personlige holdning, der syntes det er stærkt af Skåningene som de håndterer åbningen mod vest, blæser på frikirkens holdninger og henter Dansk øl, og gør det modsatte af hvad Stockholm dikterer :-) Der er lidt rebel i Skåninge, ligesom vi Danskere der blæser de Danske boligpriser og bilafgifter et stykke og gør noget for os selv, som politikkerne ikke formår. Lige Skånes historie op ad dage. Men en anden ting Ulmus, det er en kanon webside du har lavet på Ulmus.dk, håber du for lavet meget mere end nu. Skal helt sikkert op og se nogle af de steder du beskriver i byen , "keep up the good work."
ulmus Besvaret June 19, 2003 Rapporter Besvaret June 19, 2003 Hej Thomas O. Tak for rosen - jeg har mange planer for siden, men når man sidder foran en skærm hele dagen, bliver det ikke til så meget om aftenen. Jeg synes ikke "øresunder" lyder så tosset, men man skal måske høre det nogle flere gange. Men netop det faktum, at vi jo trods alt ER danskere, der bare hælder mere til det skånske, gør os jo ikke til Skåninge. Det var baggrunden for mit forslag. Jeg har altid, ihvertfald de sidste 40år elsket Sverige og i mange mange år ønsket at flytte over, hvilket broen gjorde muligt. Men jeg FØLER mig hverken som svensker eller skåning af at flytte til landet.
vincent Besvaret June 19, 2003 Rapporter Besvaret June 19, 2003 Öresundare på svensk? ... Øresundsborger på dansk?
Guest jens Besvaret June 19, 2003 Rapporter Besvaret June 19, 2003 Min mening?: øresundsborger er for langt og tungt, hvis man kan være Københavner, kan man vel også være øresunder.
Guest thomas Besvaret June 19, 2003 Rapporter Besvaret June 19, 2003 Hmm ikke alle Skåninge identificerer sig med Sverige. De bor nemlig i Skåneland, den region Stockholm har ladet sejle deres egen sø i århundreder. Den har jeg taget til mig personligt og føler mig ganske Skånsk. Iøvrigt mener Sverige jo heller ikke at begrebet Skånsk er særligt Upp-Svensk, og ville gerne have det udraderet :-) I Helsingborg dagblad kunne man læse en underlig artikkel om hvordan "nogen" nordfra syntes det var forfærdeligt med deres lokale dialekt de talte, og det burde være en skam at tale. Det afstedkom naturligtvis et Skånsk ramaskrig... :-) Men da Skåne har været Dansk længere end Svensk, syntes jeg godt man kan kalde sig Dansk Skåning. Skåningene syntes det er hyle sjovt, dog ser man lidt snerpede uppsvenske ansigter i ny og næ...men hvad...det er deres eget problem, den må de da sluge. Iøvrit er Skåninge gannske hygelige og ikke så frikirkestyrede, nærmest en rebelregion der bare altid har ønsket at få lov at være i fred. Masser af Skåninge taler faktisk Dansk, og kan ikke tale rigs-svensk.... tænk lige på det ikk? Jeg er Dansk Ny Skåning nu :-) Øresund, nårh ja det er bare den vej vi kører på arbejde :-)
Guest thomas Besvaret June 19, 2003 Rapporter Besvaret June 19, 2003 Hej Igen Min gode skånske ven har har en mening jeg bliver nødt til at citere ham: Min spontana reaktion när jag hörde begreppet "öresundare" första gången var, att det kan man väl endast kalla sig, om man är en fisk? ;-) Den som identifierar sig som skåning, är naturligtvis skåning. Självklart vore det mycket positivt om pendlarna ville kalla sig skåningar :-) Det är också lite av den brofolks-tanken Karl-Erik Weggerup brukar tala om: http://www.skaanskfremtid.dk/sf_art/sf25_a3.html
Guest mikkel Besvaret June 23, 2003 Rapporter Besvaret June 23, 2003 Halløj alle!!! Jeg har hørt, at der er en del ventetid på, at få sit svenske personnummer....Man sådan behøver det nu ikke og være!!! Da jeg i torsdags var hos skattemyndighederne i Sverige for, at tilmelde mig talte jeg bare lidt pænt til damen ved skranken og vupti så kunne hun fremtrylle mit nye svenske personnummer!!! Hvad er jeres erfaringer med dette?
vincent Besvaret June 23, 2003 Rapporter Besvaret June 23, 2003 Jeg fik mit efter en milliard år ... ej der gik et par uger efter jeg var flyttet ind.
Gio Besvaret June 23, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret June 23, 2003 Jeg ventede 1½ måned på at få det. "Undskyldningen" var, at jeg SKULLE være flyttet over før de måtte oplyse mig det. *bah* De lovede så at det ville ligge klar på min indflytningsdato. Det gjorde det selvfølgelig ikke. Der skulle gå 1½ uge inden det dukkede op.
ulmus Besvaret June 24, 2003 Rapporter Besvaret June 24, 2003 Jeg mødte op på Kungsgatan den 1. juni 2001 og fik et personnummer med det samme samt et print og så kom det officielle papir med posten 6 dage efter. Nemt og smertefrit.
Guest thomas Besvaret June 24, 2003 Rapporter Besvaret June 24, 2003 Jeg oplevede det samme som Ulmus. De er smadder søde de piger i skranken, og hvis man stikker dem et venligt smil hjælper de en meget. Print på dagen med Personnummer, og de originale kom med posten 6 dage efter.
Gio Besvaret June 24, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret June 24, 2003 Nu bestod mit problem jo nok i, at jeg forespurgte på nummeret INDEN jeg flyttede over. De var, uden omsvøb, ikke til at hugge eller stikke i. Jeg kunne først få oplyst mit personnummer når jeg VAR flyttet ind på min nye adresse i Sverige.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu