Jump to content

Personnummer & telefon-bestilling...*uhh*

Recommended Posts

Skrevet

Snart oprinder dagen hvor jeg hiver teltpælene op, og drager mod Svenskens land. Papirerne er underskrevet, og maskineriet sat igang. Så langt, så godt. Men nu skal jeg jo til at bestille telefon og ADSL til min nye 3v´er ved Nobeltorget. Og det kan jeg jo lis´som ikke før jeg har mit svenske personnummer! Og det fremsendes jo først til min nye adresse på indflytningsdagen. Hvordan kringler jeg den? Jeg vil nødig skulle vente 3 uger på at få telefon fra Telia, og derefter yderligere tre uger for at få ADSL´en fra Bostream. Tænk jer engang...HALVANDEN måned UDEN Internet!! *GISP* Gode råd/cowboy-tricks modtages med guldbelagt kyshånd! (Jeg har søgt forummet igennem, men kunne ikke lige umiddelbart finde nogle indlæg der beskrev denne situation...eller som kunne ligne. Men, bevares...klokken er jo også halv dolk! hehe) Overtagelsen sker 30 maj 2003, så jeg ville jo gerne...altså...*ihhh*...det SKAL bare virke..kan ikke...*gisp*...leve...*pust*...uden......internet i 1½ måned! :-|

Besvaret

Snart oprinder dagen hvor jeg hiver teltpælene op, og drager mod Svenskens land. Papirerne er underskrevet, og maskineriet sat igang. Så langt, så godt. Men nu skal jeg jo til at bestille telefon og ADSL til min nye 3v´er ved Nobeltorget. Og det kan jeg jo lis´som ikke før jeg har mit svenske personnummer! Og det fremsendes jo først til min nye adresse på indflytningsdagen. Hvordan kringler jeg den? Jeg vil nødig skulle vente 3 uger på at få telefon fra Telia, og derefter yderligere tre uger for at få ADSL´en fra Bostream. Tænk jer engang...HALVANDEN måned UDEN Internet!! *GISP* Gode råd/cowboy-tricks modtages med guldbelagt kyshånd! (Jeg har søgt forummet igennem, men kunne ikke lige umiddelbart finde nogle indlæg der beskrev denne situation...eller som kunne ligne. Men, bevares...klokken er jo også halv dolk! hehe) Overtagelsen sker 30 maj 2003, så jeg ville jo gerne...altså...*ihhh*...det SKAL bare virke..kan ikke...*gisp*...leve...*pust*...uden......internet i 1½ måned! :-|

Besvaret

Hmm..den tråd havde jeg nu set. Men problemet er lidt, at hende den svenske "strigle" i skranken på Skattmyndigheten IKKE ville gå med til at oplyse mig nummeret på forhånd. Jeg ville få det tilsendt på min nye adresse den dag jeg flyttede ind. Der kunne ikke blive tale om andet...sagde hun nærmest imellem linierne. Og det huer mig jo ikke. *piv* Det er selvfølgelig ikke livsnødvendigt, men ville være en MEGET rar ting at kunne flytte ind til en telefon/ADSL der virker. Men det lader åbenbart ikke til det skal være tilfældet. Men...jeg vil selvfølgelig prøve at ringe til dem i næste uge og høre om jeg kan få det oplyst. Og så bare håbe at jeg ikke kommer til at tale med hende tranlampen igen! ;-) Go´ påske!

Besvaret

Hej Gio! I stedet for at brokke dig, bør du være glad over, at du er sat i udsigt, at du får dit nye personnummer tilsendt den dag, du flytter ind. Jeg måtte vente i 6 dage og andre har ventet længere tid. Vi andre fik at vide, at vi slet ikke kunne tilmelde os på folkbokföringen, før vi reelt var flyttet over. Og tænk på, at man skal også have et personnummer for at kunne få åbnet for el - det er dog værre ikke at have el. Jeg var så heldig, at min sælger ringede ind og sørgede for at jeg fik åbnet, jeg skulle så bare ringe ind med mit nye personnummer, når jeg fik det.

Besvaret

Hej Gio 1. Jeg flyttede ind på x-dato. 2. Dagen efter x-dato gik jeg ned på Folkebogføringen og fik et print med mit personummer, da det lå i kø for at blive afsendt, med begrundelsen at jeg skulle bruge det til at tegne forsikring.Jeg modog det således Tirsdag istedet for Fredag. 3. Med det i hånden gik jeg ind i en Teliabutik, og telefonen blev oprettet omgående, den virkede da jeg kom hjem.Du kan vælge digitalt eller analogt i butikken, vælg analogt da du jo skal have ADSL. Du får også lov til selv at vælge dit telefonnummer på deres PC. Jeg brugte den butik der ligger nede ad gågaden efter kanalen når man kommer opppe fra stortorget. 4. Jeg bestilte Bostream ADSL på dagen jeg fik personnummeret, pakken kom efter 1 uge, og virkede omgående efter opsætningen. (Det tog 5 minutter) Det eneste der var lidt forsinket her, var regningerne og proceduren med autogiroindmeldelsen, men ting tager tid. Iøvrigt var det jo også ligemeget, da det hele jo virkede fortrinligt. På 11 dage var jeg tilbage i fuld drift med telefoni og ADSL. Så i praksis burde du kunne klare dette inden for 3-14 dage efter din x-dag hvor du flytter ind. Skal det gå hurtigere skal du lede længe efter et land hvor det er muligt. Det der du fabler om med 1½ måned er ikke relevant, glem det.

Besvaret

Jeg mener vi burde starte en forening mod registrering i hoved og r**, som er standarden her i Sverige. Efter min smag lugter det lidt for meget af det gamle Stasi?!

Besvaret

Ulmus: Nu får jeg jo at se om det rent faktisk ER der den dag. Det er bare hvad damen på Skattmyndigheten oplyste mig. Og selvfølgelig kan man registrere sig og blive folkbokfört i forvejen. Du kan bare ikke få dit nye personnummer før du rent faltisk har overskredet flyttedatoen. Herhjemme kan du jo også melde flytning flere måneder i forvejen til en bestemt skæringsdato, og så samtidig informere Svensken om at du kommer på denne dato. Det er jo ligesom det Internordisk Flyttebevis er lavet til. :-) Thomas O.: Jeg fabler skam ikke. Jeg forholder mig bare til bestillingsvilkårene hos hhv. Telia og Bostream. Og når Telia siger der kan gå alt fra 3 til 30 dage når man skal have telefon, så tror jeg da på dem. Hvorfor skulle jeg ikke det!? Jeg ved jo ikke bedre...endnu. Og Bostream siger det samme: Så snart jeg har min telefonlinie, så kan jeg bestille ADSL. Ikke før. Og Bostream har også leveringstid oplyst på www.bostream.se! Så et worst-case scenario ligger ikke langt fra en måned eller over. Fabler!?....never! :-)

Besvaret

Hej igen, Gio! Det er ikke for at være ordkløver (!), men jeg flyttede faktisk over allerede den 23. maj, dog ikke på papiret, og ville derfor henvende mig på Skattekontoret allerede da for at være i god tid, og fik så at vide, at det kunne man ikke før den reelle flyttedag. Men det skulle da ikke undre mig at det var lavet om. Nogen indflydelse må alle vi grænsegængere da have haft for regler og forordninger. De kan jo da ikke blive ved med at træde rundt i de gamle regler, når så mange flytter over og laver rav i den og kræver at systemet fungerer.

Besvaret

Gio Rolig...det er "worst case senarios" du ser når de har leveringstid der løber så længe. Håbede du forstod pointen, du kan få dit personnummerbevis printet og stemplet samme dag du er tilflyttet. Du kan samme dag oprette telefonen, bestille ADSL m.v., og jeg nægter at tro det går så langsomt. Hvis jeg havde et firma ville jeg også lægge en bestillings margin der var langt over hvad jeg kunne levere for at undgå ballade med kunderne. MIN erfaring er at der gik en uge. Det er ikke så slemt, og set i lyset af alle de ting man skal ordne er det da OK det hele ikke falder inden for en uge, så har man meget at se til. Hvis det partout skal falde på at du skal flytte ind nøjagtigt fra minut til minut og alt er i drift, kan du melde flytning ind i Sverige d. første, men reelt melde flytning ud af DK den 14. Så har du 14 dage. Ret simpelt, bare husk ikke at køre i Danmark i Svensk bil, før den dag du i Danmark er meldt flyttet, ellers bonèr de dig for afgiften når de slår dig op på radioen.(Hvis du bliver stoppet)

Besvaret

Thomas: Ja...den mulighed med at melde flytning før man rent faktisk flytter havde jeg tænkt på...BAGEFTER! ;-) Så det er lidt sent at lave om på det. Nu kunne jeg jo tage hele turen igen, og fortælle dem at jeg er blevet nødt til at flytte noget før...meeeen... Nej, nu ser vi hvordan det går. Jeg kan sagtens se logikken i det, når du siger at firmaet også opsætter en god margin på deres oprettelsestider. Så kan de jo kun overraske positivt. ;-) Jeg har bare været vant til Tele Danmark herhjemme...og der er det jo ofte lige omvendt. Der lover de Guld Og Grønne Kommunikations-skove, men kan først levere en vissen baghave når de selv har fået styr på deres (manglende) interne kommunikation. Men selv dét er vi jo blevet "vant til" herhjemme. Så nu tager jeg den rute der allerede er sat, og ser hvor hurtigt Bostream og Telia kan trylle når jeg er kommet derover. Ulmus: Ja, det kunne se ud til at reglerne er blevet ændret. Eller at de også bare har set lyset, og kan se fornuften i arbejdsgangen som vi ønsker den.

• 1 month later...
Guest peter
Besvaret

Hej med jer halvsvenskere :-) Mig og min kæreste, overvejer at flytte til det dejlige land Sverige. Men vi er lidt nervøse for om det kan løbe rundt. Da hun er elev og vi tilfældes har en indkomst på 18000 udbetalt. Vi har set på en lejlighed som vi kan sidde for 4000 dkr om måneden. Men vil osse gerne have bil. kan det løbe rundt med bil. Og er det, det værd at kun tage tog og bus. Vi ønsker alle råd og hjælp. på forhånd tak !

Guest thomas
Besvaret

Spøjs tråd i poster dette i, men hvad pokker. Hvorfor går i ikke op og snakker med jeres egen bankrådgiver om dette. Tal er tal, har man råd eller har man ikke råd. Grove tal retur: Hvis i tager jeres 4.000kr, + evt. en brobizz af 2.450kr, så giver det 6450kr. Kan i sidde for det, for enden af en høj landevej på 22Km med vand på begge sider, begynder det at ligne noget? Ydermere skal i regne med lidt billigere bil, og lidt billigere madvarer når i lærer at handle de rigtige steder. Internet, tøj og andet er der også forskel på, men man lægger bare sine indkøb på vej hjem hvor det er billigst. Kommer det længe ventede fradrag, giver det yderligere luft. Mange Skåninge har ikke 18.000 udbetalt, og klarer sig alligevel. Om man så har råd til bilen vil tiden jo vise, man får måske bedre råd til næste år, hvad ved vi om jeres eksakte økonomiske forhold? :-) En brobizz er ca. = 2x stk togkort. Få en snak med jeres bank, ud over den 22km strækning, PT UDEN FRADRAG / DOG KM GODTGØRELSE, så er det ikke så meget anderledes end ellers at flytte. Gav det lidt tanker i kunne bruge? Den største udfordring er den mentale, bankgodkendelsen og budgetlægningen... resten finder i bare herinde. Held og lykke, håber at se jer her på forummet fra vores side af vandet :-)

• 2 weeks later...
Besvaret

Så...desværre...damn... Lader til at Worst Case Scenario er "in effect"! :-(( Jeg har endnu ikke modtaget mit svenske personnummer med posten. Derfor ringede jeg idag til Folkbokföringen i Malmö, og bad dem om at oplyse mig mit personnummer via telefon. Det var ikke så nemt som jeg havde håbet på. Faktisk...så kunne de INTET finde!! Jeg eksisterer åbenbart ikke i Sverige. *grr* Nå..jeg daffer ned på Kungsgatan på torsdag kl. 8 og hører hvad de har tænkt sig. Og hvis jeg ikke får et personnummer med når jeg går derfra, så bliver jeg jævnt utilfreds! Ikke alt er en dans på roser....desværre.

Guest thomas
Besvaret

Det samme skete for mig Gio. - Jeg meldte indflytning pr. x mandag. - Havde ikke modtaget nummeret. - Gik glad ned til skranken på folkbokføringen, og fortalte jeg skulle tegne forsikring idag. - De printede omgående et bevis med stempler og det hele. - Jeg tegnede min forsikringer, oprettede bankkonto m.v. - Om fredagen fik jeg personnummeret (det oprindeligt afsendte)med posten. Nu er du landet, alt er kaos men du opdager at det kører hurtigt på skinner med det hele.

Besvaret

Thomas: Jeg forsøger at se lyst på tingene. Kører på Folkbokföringen imorgen tidlig. Lige nu har jeg et massivt parkeringsproblem! Den første bøde fik jeg igår...og risikerer en mere idag! Hvor hulen kan man parkere sin bil hele døgnet i Malmö? (bruger den ikke til/fra arbejdet) Jeg har kontaktet de forsk. parkerings-instanser...og der er ventetid. :-|

• 2 weeks later...
Besvaret

Opfølgning: Bilen er nu døgnparkeret på Svågertorp de næste par måneder. 500 sek om måneden på den asfalterede, Imens venter jeg på en plads på "Visheten", som administreres af Parkering Malmö. Der er ca. to måneders ventetid. Men det venter jeg gerne, da Visheten ligger 2 minutters gang fra min lejlighed. M.h.t. personnummer, så blev alting klaret den efterfølgende morgen. Jeg fik printet mit nummer ud på Folkbokföringen, og kunne derefter gå ud og bestille telefon m.m. Dog er der visse problemer med at bruge nummeret på Nettet. Bl.a. hos Länsforsäkringar. Det lader til at deres personnummer-database ikke bliver opdateret så ofte. Ihvertfald får jeg fejl når jeg prøver at udregne prisforslag på deres web. Men det er en mindre detalje. Nu mangler jeg så bare mit Bostream bredbånd. Det er bestilt. Indtil videre står den på "go´e gamle K56Flex" via Telia. Men det er til at leve med....tror jeg nok... happy.gif

Besvaret

Det med at bruge sit personnummer på websøgninger mht. forsikringer har jeg også haft problemer med. Det kan have noget at gøre med at du ikke har indkomst i Sverige, men jeg er ikke sikker. Det var i hvertfald forklaringen da jeg ringede til länsforsikringer for at høre hvorfor jeg ikke kunne få nogen priser frem på hjemmesiden.

Guest mikkel
Besvaret

Halløj alle i svenskere :-) Er der ikke en der kan være så venlig, at fortælle mig hvordan man kommer nemmest fra hovedbanegården og til Kongsgaten i Malmø!!! "der hvor man skal aflevere sine flytte papire"

Besvaret

Vi fandt vores hus den 1 april med overtagelse den 1 maj. Meldte adresseændring på bankens opfordring pr 15 april for derved at få cprnummer inden overtagelse så banklån osv kunne komme på plads. Aftalte med skatmyndigheten i Ystad(mødte personligt op), at jeg ringede den pågældende dag og fik personnumre oplyst. Ringede så den 15 april og fik dem oplyst pr telefon. Dav i var flyttet ind den 1 maj ringede jeg til Telia fra min mobil og 2 timer senere duede min telefon ( almindeligt abn. uden adsl ). altig var nemt, undtagen at sluge mobilopkaldet til telia fra min danske mobil på 100 kr. :-)

Guest mikkel
Besvaret

Mange tak for informationen ULMUS :-) Jeg havde sgu ellers kikket men åbenbart ikke godt nok.... Sverige here I come :-)

Guest mikkel
Besvaret

Til Thomas O!!! Mange tak for den pæne velkomst :-) Der går nok lige en uges tid eller to før jeg virkelig kan kalde mig "svensker" Men jeg var da på kommunen i Danmark igår og jeg er vildt forbløffet over hvor let det egenligt går!!! Jeg glæder mig sgu til tingene er på plads og på, at jeg får min bil :-) Lige en sidste ting: Er der nogle af jer der har erfaringer med hensyn til befordring....Hvad sker der hvis jeg fx. køre med en svensk kollega på arbejde i ny og næ - jeg er stadig berettet til befordring ikke sandt? Og hvad ville der evt. ske hvis man skulle dokumentere sine rejser mellem Sverige og Dk - og at man altså nogle gange havde kørt med en kollega så man ikke har kvittering for denne/de ture???

Guest jesper
Besvaret

Befordringsfradrag får du uanset hvordan du kommer på arbejde. Fradraget beregnes ud fra afstanden, ikke den reelle udgift. Det eneste du kan blive bedt om at dokumentere er, om du har været på arbejdet de anførte antal dage på et år.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...