Jump to content

Elektricitet?

Recommended Posts

Skrevet

Hej! Nu flytter jeg over i min nye lejlighed om to uger:-) Jeg har prøvet at søge i indlægne her, men kan altså ikke lige blive klog på hvordan det hænger sammen mht elektricitet. Har fundet frem til at der er Sydkraft, Öresundskraft og så noget der hedder kundkraft (og der er sikkert mange flere). Er der nogen der kan anbefale det ene frem for det andet?

Besvaret

Hej! Nu flytter jeg over i min nye lejlighed om to uger:-) Jeg har prøvet at søge i indlægne her, men kan altså ikke lige blive klog på hvordan det hænger sammen mht elektricitet. Har fundet frem til at der er Sydkraft, Öresundskraft og så noget der hedder kundkraft (og der er sikkert mange flere). Er der nogen der kan anbefale det ene frem for det andet?

Besvaret

Hejsa Man får vist automatisk sydkraft ( jeg bor i eget hus ) og efter at have været rundt på nettet - vistnok konsumentverkets hjemmeside, fandt jeg en side hvor der er prissammenligninger på alle elselskaber. Jeg konkluderede at gør man intet - så får man den suverænt dyreste pris sydkraft har ( vistnok omkring 48 øre før skat osv ). Så kan man vælge flex pris, fast pris i 1, 2 eller 3 år og så til sidst rørlig pris. Efter at have studeret skemaet for de sidste 5 år på rørlig pris var jeg ikke i tvivl. Den chance tager jeg, for det er markant billigere. MEN, så hørte jeg i nyhederne igår at priserne i sydsverige stiger når(hvis) barsebæck lukker, fordi strømmen fra Nordsverige ikke så nemt kan transporteres til Sydsverige ( noget med en flaskehals et sted ) og så stiger prisen fordi de skal importere fx. fra Danmark. Meeeen, mon ikke der lige går lidt...

• 2 weeks later...
Besvaret

Hej nu er jeg lige nødsaget til at grave denne tråd frem, da jeg efter længere tids søgen har måtte opgive dette uoverskuelige marked - hvilke el-leverandører har i andre og hvem kan anbefales jeg har selv sydkraft...hvilke selskaber kan anbefales vi bor i en 75m2 bostad og har ikke det vilde strømforbrug - kan det bedst betale sig med fastprisaftaler eller kan det ikke svare sig at lave en bindende aftale og er der overhovedet svare sig at skifte - jeg syntes det er en jungle :-)

Besvaret

Hej Darksaint, Jeg har umiddelbart et strømforbrug en slat over gennemsnittet, så jeg er bestemt interesseret i undersøgt el-markedet lidt mere i dybden. Det kunne være interesant om man kunne presse Sydkraft lidt ned i pris, hvis man begynder at 'true' med at skifte til anden leverandør. Så jeg er ligeledes intereseret i at høre nærmere om folks erfaringer med andre leverandører. Angående fast/flydende pris, vil jeg klart mene, at en fast pris ville være foretrække (hvis man havde valgt det for nogen tid siden), da der de seneste år har været mangel på el i hele Sydsverige - grundet svigtende nedbør. Om det vil kunne svare sig nu, at skifte fra fast til flydende tør jeg ikke spå om.

Besvaret

Prøv at se på Sydkrafts hjemmeside, hvor de har et skema over priserne på Rørlig pris gennem de sidste 5 år, måned for måned. Jeg var ikke tvivl. Rørlig er det billigste også i længden.

Besvaret

Dan, med al respekt pas på du ikke bliver snydt af Sydkrafts tal, for folk med stort el-forbrug til opvarmning, bruger mest om vinteren, hvor den rørlige pris er højest, så den gennemsnitlige kilowatt bliver væsentligt dyrere end det årsgennemsnit, Sydkraft har angivet for hvert år. Jeg synes da Sydkrafts faste pris ser fornuftig ud, så slipper man også for overraskelser. Mit eget forbrug er så begrænset, at jeg ikke har planer om at lukke endnu et elselskab ind i mit liv med dobbelt så mange fakturaer og potentielt dobbelt så mange komplikationer til følge, men hvis det endelig skulle være, synes jeg at www.kundkraft.se har en sympatisk forretningside.

Besvaret

Ved rørlig pris opgøres prisen pr. dag og betales vistnok hver 2. måned. Af skemaet på Sydkrafts hjemmeside står et gennemsnit pr. måned, så det vises også hvad prisen er i vintermånederne og altså ikke kun en gennemsnitspris pr år. Og så er el-prisen jo iøvrigt lavere om vinteren, da der her er mere nedbør, og derved billigere elkraft, om vinteren end den er om sommeren. Priserne her i denne sommer har jo fx. været meget høje fordi det stort set ikke har regnet.

Besvaret

Den rørlige pris regnes ud som et månedsgennemsnit plus et tillæg. Man kan ganske rigtigt på Sydkrafts hjemmeside se historiske priser måned for måned - det, jeg bare siger, er, at årsgennemsnittet, som Sydkraft også har regnet ud, er lumskt, og ikke udtryk for en gennemsnitlig årspris, fordi ens forbrug typisk er højst i de dyre måneder, som er om vinteren. Gentager: Om vinteren, hvor svenskerne "frosser" i energi til opvarming.

• 4 months later...
Besvaret

Er der nogen, der har et nummer man kan ringe til sydkraft fra Danmark af ???

Besvaret

Spøjst...jeg har altid bedt om fastpris, og nu fik jeg pludselig årsopgørelse med rørig pris????? Det er nok snarere et "rørigt abbonement" :-)

Besvaret

Hej Fik at vide at man skulle lægge 1500 sv kr. i depositum, som man vil få tilbage efter et år. Er proceduren sådan hos sydkraft???

Besvaret

Hej Jesper, Det er ganske normalt hos Sydkraft at kræve depositium for os tilflyttere. Men du skulle kunne få pengene tilbage (eller fratrukket din elregning) igen, når du har fået personnummer.

Besvaret

Dette med depositum har jeg skrevet om for MEGET længe siden. Du kan få dit depositum retur fra Sydkraft, når du har betalt 2 ordinære el-regninger, ikke før. Og du skal selv bede om det. Det har intet at gøre med, om man har svensk personnummer eller ej. Det er fordi, de ikke kan tage kreditoplysninger på os, når vi ikke har boet i og betalt skat i Sverige. Som en meget sur "service"-dame sagde, da jeg i sin tid ringede og brokkede mig: "Vi kan jo ikke vide, om du betaler dine regninger!!" Men der måtte et par/tre breve til, før de gav sig og udbetalte pengene. Så det kræver tålmodighed.

Besvaret

Jeg er flytet til helsingborg i midten af december jeg har købt en bostadsrätt der jeg overtog lejlighed var der strøm ? ved i om det hele går automatisk ? med at jeg bare for en regning eller skal jeg ringe og meddele det ?

Besvaret

Esra... Jeg gjorde ingenting...efter 4 måneder kom der en regning fra Sydkraft... Men, det er vist meget forskelligt

Besvaret

Jeg må lige rette, at de måneder hvor man bruger mest varme IKKE er de dyreste - da det jo netop de har noget at gøre med om der er noget nedbør og strømmen dermed er billigere. Rørligpris i december var fx. 67 øre incl alt. Det er noget billigere end de andre ab. former. Blot til orientering.

• 1 month later...
Besvaret

tak for det palle det ville sige jeg bare skal vente så kommer der nok en regning på et tidspunkt

• 1 month later...
Besvaret

Jeg så lige denne tråd og vil advare om at det ikke er sikkert at regningen kommer. Jeg havde samme tro og istedet for en regning fik jeg lukket for strømmen happy.gif. Kontakt sydkraft for at være sikker, det er ikke lykken at stå i buldermørke uden strøm når man kommer sulten hjem.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...