Jump to content

Hvad koster det at gå til læge i SV???

Recommended Posts

Skrevet

hej. Jeg er meget i tvivl om man skal betale for at gå til læge i SV. Jeg arbejder i DK og flytter snart til SV, hvis alt falder på plads. Hvis man bliver syg og har brug for en natlæge. Koster det mig så noget??? Jeg er et stort spørgsmålstegn, HELP ME. Mange hilsner Dorte

Besvaret

hej. Jeg er meget i tvivl om man skal betale for at gå til læge i SV. Jeg arbejder i DK og flytter snart til SV, hvis alt falder på plads. Hvis man bliver syg og har brug for en natlæge. Koster det mig så noget??? Jeg er et stort spørgsmålstegn, HELP ME. Mange hilsner Dorte

Besvaret

Men hvis du er godkendt til fortsat social sikring i Danmark via en E101 (se indlæg om dette særskilt anden steds) så kan du sende regningen til din fraflytter kommune i Danmark, og få pengene refunderet. Men være ikke for optimistisk om dette, for det tog mig 4 måneder at få SEK 300 tilbage (prisen for et skadestuesbesøg)

Besvaret

Zeni - den skal jeg lige have igen. E101 er vist noget med hjemmearbejdsplads ikke ? Jeg har forsøgt at få refunderet min selvrisiko hos læge og vagtlæge i Sverige på henholdsvis 150 kr og 300 kr. i DK men uden held. Det er bare ærgeligt er beskeden, for det er prisen i Sverige og den refunderer vi ikke fra DKs side. Jeg har ikke hjemmearbejdsplads skal jeg lige huske at sige. Jeg arbejder fuld tid i DK og bor i Sverige. Hvordan og hvr fik du refunderet gebyret ?

Besvaret

Hej Dorte! Du skal have et EØS-sygesikringskort på sygesikringskontoret i den kommune, du flytter fra. Så er du berettiget til at gå til læge og tandlæge i DK, hvis du ønsker det. Du kan også få medicintilskud i DK, hvis du bruger receptpligtig medicin. Kortet gælder også i S., men der er der brugerbetaling, som åbenbart er lidt forskellig, fra 100 sek til 300 sek., som jeg for 8 år siden betalte på en skadestue i Stockholm. Men der står masser om det tidligere i denne tråd.

Besvaret

Judith - det er vel ikke det danske EØS sygesikringskort der giver adgang til læge i Sverige når man bor der ? Jeg har aldrig vist det men blot oplyst mit svenske cpr-nr. nummer og sidenhen fået sådan et plastikkort fra "Vårdcentralen i Skåne".

Besvaret

Det koster normalt 150 skr for et besøg hos lægen (eller vårdcentralen). Vårdcentralen er hvis du ikke har valget en egen læge. Andre speciallæger og sygehuset kræver mere eller mindre, men normalt mellem 100 og 300 skr pr. besøg. Når du kommer et eller andet sted første gang så bed om et högkostandskort og få stemplet hvad du betaler, få derefter et stempel på dette kort, hvad du betaler hver gang og på et og samme kort. Når du har stempler for 900 skr på dit høgkostnadskort inden for 1 periode af 1 år så får du et frikort for resten af besøgene indtil der er gået 1 år fra første stempel på dit högkostnadaskort. Hvis du ikke har styr på dit högkostnadskort så kan du ikke få refunderet det for meget betalte (over 900 skr på 1 år) så hold styr på det. På apoteket skal du bede om at få et apotekskort Så registrerer de dig automatisk i systemet på det personnummer. Så får du automatisk de rabatter du har krav på blot at du meddeler dit personnummer hver gang inden du betaler noget. Rabatterne stiger vist efter et årskøb på 900 skr og igen efter 1.800 skr. Apoteket har automatik på rabatterne, men der er der ikke i lægegebyreren det er en forskel.

• 2 weeks later...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...