Guest jesper Skrevet November 1, 2003 Rapporter Skrevet November 1, 2003 Jeg sidder og lurer på min forskudsopgørelse for 2004, og bliver så i tvivl om jeg skal udfylde rubrik 490 "Beskæftigelsefradrag for grænsegængere m.fl." Er der nogle der kan kaste lys over sagen og evt. hvilke tal jeg skal beregne et evt. fradrag udfra. Ordlyden på T&S´ hjemmeside er følgende: Beskæftigelsesfradrag for grænsegængere m. fl. I rubrik 490 tastes det særlige beskæftigelsesfradrag for grænsegængere m.fl. (det almindelige beskæftigelsesfradrag skal ikke tastes, da det i givet fald bliver beregnet automatisk). Fradraget i rubrik 490 svarer til det almindelige beskæftigelsesfradrag og gives til grænsegængere og fuldt skattepligtige omfattet af social sikringslovgivning i udlandet i det omfang, det følger af lovvalgsreglerne i EU-forordning 1408/71 om social sikring og mellemfolkelige aftaler, som Danmark har tiltrådt. Skatteyderen skal selv beregne det særlige beskæftigelsesfradrag for grænsegængere m.fl. Fradraget i rubrik 490 beregnes som 2,5 % af den erhvervsmæssige indkomst, som skatteyderen er fritaget for at skulle betale AM-bidrag af som følge af social sikring i udlandet. Baggrunden for fradraget, som er indført i henhold til lov nr. 442 af 10. juni 2003 (om lavere skat på arbejdsindkomst), særligt § 1 og § 2, jf. § 5 B, stk. 2, i kildeskatteloven og § 8 M, stk. 2, i ligningsloven, er et ønske om at imødegå en eventuel uoverensstemmelse med EU-rettens regler om fri bevægelighed og forbud mod diskrimination. Man har derfor fundet det nødvendigt, at fuldt skattepligtige lønmodtagere og selvstændigt erhvervsdrivende samt tilsvarende erhvervsaktive grænsegængere, som er omfattet af social sikringslovgivning i udlandet og dermed er fritaget for pligten til at betale AM-bidrag, opnår et fradrag i den skattepligtige indkomst svarende til det almindelige beskæftigelsesfradrag. Et fradrag i rubrik 490 udelukker ikke, at der samtidig automatisk beregnes et almindeligt beskæftigelsesfradrag, men summen kan ikke overstige 6.000 kr. i 2004, og fradraget gives fortrinsvis som almindeligt beskæftigelsesfradrag. Man vil jo helst ikke snyde sig selv. P.S. Der er ikke fortrykt noget i rubrikken.
vincent Besvaret November 2, 2003 Rapporter Besvaret November 2, 2003 Tag din am-bidragspligtige indkomst, fradraget beregnes som 2,5% af dette tal.... ifølge de oplysninger der er hér. Jeg ved mere når jeg får min forskudsangivelse.
Guest jesper Besvaret November 2, 2003 Rapporter Besvaret November 2, 2003 Ok...så vender vi lige tilbage til den, går jeg ud fra!?
Guest jesper Besvaret November 15, 2003 Rapporter Besvaret November 15, 2003 Nu har jeg modtaget min forskudsopgørelse på papir...eller rettere en fotokopi. Hvor originalen lige er, ved jeg ikke. Nå, men hvorom alting er, så er beskæftigelsesfradraget inkluderet på denne. Det var den ikke på Tast-Selv hos T&S. Så behøver jeg vel egentlig ikke foretage mig yderligere, andet end at ændre befordringsfradraget, så det stammer overens med det kommende brofradrag!? Beskæftigelsesfradraget er forresten sat til maksimum, nemlig 6000,- dkr. Can i rest my case now?
Guest imad Besvaret November 17, 2003 Rapporter Besvaret November 17, 2003 Jeg mener da bestemt at have læst at fradraget for broen måske kommer på plads den 1/1-2004 og når det kun er måske skyldes det er de ikke når at indgå aftalen til den tid. Der er noget med de skal nå den inden d. 10 december.. Så kan man da ikke trække det fra på forskudsopgørelsen endnu eller hvad??
Guest spiff Besvaret November 17, 2003 Rapporter Besvaret November 17, 2003 De ændringer der potentielt giver højere beskatning når måske ikke at blive implementeret til årsskiftet (dvs. ændring af beskatning af hjemmearbejde). De ændringer der giver lavere beskatning, bl.a. befordringsfradraget, gælder allerede fra årsskiftet.
Guest thomas Besvaret November 18, 2003 Rapporter Besvaret November 18, 2003 Vincent, jeg har opdaget, at du er ret tjekket i de her skattespørgsmål. (fedte - fedte) Gider du lige sige mig, hvad der skal til for at man er berettiget til det hersens AM-baserede fredrag. Og hvis jeg er - hvordan hulen finder jeg så ud af hvor meget jeg skal 'forlange'. Jeg flytter over 1/12 - så T&S ved helt sikkert ikke, at jeg skal til at være grænsegænger. På forhånd tak...
vincent Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Hej Thomas. Beskæftigelsesfradraget tager udgangspunkt i AM-indkomsten af din arbejdsindkomst ... derfor tror jeg desværre ikke du er berettiget. Ahhhhh ... just kidding Har du et arbejde skal du beregne fradraget ud fra den indkomst du også beregner dit AM- og SP-bidrag ud fra. Fradraget vil være 2,5% af denne værdi - dog max 6.000. AM-indkomsten er din bruttoløn tillagt værdi af personalegoder (f.eks fri bil, telefon mv.) fratrukket ATP, pensioner mv. - altså den løn du beregner dit AM- og SP-bidrag af. Er din AM-indkomst således 200.000 vil beskæftigelsesfradraget være 5.000. AM-indkomst = 240.000 giver fradrag på 6.000 AM-indkomst = 500.000 giver fradrag på 6.000 You follow?
Guest thomas Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Vincent: Tjoeh - altså borset fra, at min arbejdsgiver er så venlig at beregne mit SP- og AM-bidrag. Jeg mener i øvrigt at kunne huske, at beregningsgrundlaget for mit AM-bidrag fremgår af min lønseddel - lyder det sansynligt? Tak!
vincent Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Thomas: Jeps ... det står på lønsedlen ... bare gang det op med 12 og du har det årlige anslåede beløb.
Guest lene Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Fra www.skat.dk Beskæftigelsesfradrag Alle i beskæftigelse får fra og med 2004 et fradrag på 2,5 pct. af arbejdsindkomsten - dog kun indtil den nye forhøjede mellemskattegrænse. Dvs. at beskæftigelsesfradraget i 2004 højst kan blive på 6.000 kr. Det interessante er dog skatteværdien af disse maksimalt 6.000 kr. – dvs. det beløb, som den enkelte borger slipper billigere i skat. Beskæftigelsesfradraget er udformet som et ligningsmæssigt fradrag med en værdi som den samlede kommune-, amts- og kirkeskat. I en gennemsnitlig kommune svarer det til 33,3 pct. Beregnet herudfra er skatteværdien af det maksimale fradrag således 2.000 kr. (33,3 pct. af 6.000 kr.). En skattebesparelse på 2.000 kr. gælder dog kun indkomster på 240.000 kr. eller højere. Mindre indkomster vil opnå en mindre besparelse. Et regnestykke som det ovenstående blot for indkomster på 125.000 kr. (en deltidsbeskæftiget) og 180.000 kr. (f.eks. en butiksassistent) viser en besparelse på henholdsvis godt 1.000 kr. og 1.500 kr.
ulmus Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Hej Lene! Lige en kommentar/et spørgsmål til din redegørelse. Hvad med kirkeskatten - det betaler vi vel ikke, når vi er udvandret?? %-satsen fremgår ganske vist af skattebilletten, men jeg fik da at vide, efter at jeg flyttede over, at det skulle jeg ikke betale mere, men ville få det betalt retur. Ved nogen noget om det??
Guest lene Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Jeg ringede lige til min fraflytterkommune (Gentofte) og de sagde, at sålænge man er medlem af folkekirken og betaler skat i DK, så betaler man også kirkeskat. Det er først i det øjeblik man melder sig ud af folkekirken man slipper for at betale kirkeskat. Og det har jeg ikke tænkt mig at gøre - jeg skal nemlig giftes næste år og så skal jeg jo liiiige bruge en kirke :-) Men om Gentofte Kommune har ret skal jeg ikke kunne sige. Det er jo før sket at svarene varierer fra kommune til kommune.
swoop Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Jeg fik ligeledes også at vide, at man ikke betaler kirkeskat når man er udvandret. Samtidig har jeg læst dette ved flere lejligheder - jeg går lige igang med at lede efter link :-)
Guest toft Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Lene: Du behøver ikke være medlem af folkekirken for at blive gift i en kirke. Kirken kræver kun at den ene halvdel af brudeparret er medlem, så det kan jo så være din kommende mand der er medlem (og så sparer man jo ca. liiige et par tusind kr. om året). Ej, bare lige en info hvis nogen ik var klar over det.....
dan Besvaret November 19, 2003 Rapporter Besvaret November 19, 2003 Vi har meldt os ud af den danske folkekirke, som vi ellers skulle betale skat til, men har så meldt os ind i den svenske. Det koster nogle penge, men da man i Sverige betaler kirkeskat efter hvor meget man tjener også, og vi jo ikke tjener noget i Sverige - så er det indtil videre gratis. Og vi er da belvet gift i en svensk kirke uden at de havde fået penge.
Guest thomas Besvaret November 27, 2003 Rapporter Besvaret November 27, 2003 Jeg vil gerne lige vende tilbage til udgangspunktet på denne tråd. Jeg har læst, kløet mig selv i nakken, læst igen - og endda forsøgt mig med selvstændig research (dog endnu ikke købt 'Snyd i skat'), men nu vil jeg altså gerne vide: 1. Har jeg som almindelig lønmodtager krav på 'særligt beskæftigelsesfradrag for grænsegængere m. fl.'? 2. Hvis ja - er det så ikke pisse-lige-meget, hvis jeg tjener mere end 240K? Jeg tror faktisk det lykkedet mig at koge min undren ned til to simple spørgsmål - på forhånd tak for venlig behandling...
vincent Besvaret November 27, 2003 Rapporter Besvaret November 27, 2003 Jeg går ud fra at du er fuldt skattepligtig til DK med alle de øvrige fradrag dette indebærer. I så fald ... 1: Ja. 2: et fradrag er et fradrag ... ville være dumt at kaste perler efter svin ik?
Guest toft Besvaret November 28, 2003 Rapporter Besvaret November 28, 2003 Findes der to forskellige Forskudsopgørelser eller hvad? Altså jeg mener får vi herovre en der ik ligner den man var vant til i DK? Rubrik 490 (som man jo er meget interesseret i) øøøh, ja det er der sq ik noget der hedder på min Forskudsopgørelse 2004 :-/
Guest lene Besvaret November 28, 2003 Rapporter Besvaret November 28, 2003 Der var heller ikke nogen rubrik 490 på min, så jeg undrede mig også. Kunne jo se den blev nævnt en del gange her. Jeg skulle dog lige rette opgørelsen, så jeg gik på nette og vupti - der var rubrik 490 sørme. Jeg spurgte dog min fraflytetrkommune om beskæftigelsesfradraget skulle stå i 490 istedet for hvor det var fortrykt, og ifølge dem var det underordnet, da jeg havde max. fradraget på 6.000. Så om det stod i det ene felt eller det andet, det var hip som hap.
Gio Besvaret November 28, 2003 Rapporter Besvaret November 28, 2003 Lene: præcis samme konklusion jeg kom frem til, efter lidt søgen på T&S.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu