Guest bo Skrevet April 29, 2003 Rapporter Skrevet April 29, 2003 Mit job kræver absolut præcision(Buschauffør), så jeg må rent faktisk ikke komme så meget som et minut for sent. Så hvordan kører togene efterhånden? Er de ikke mere forsinkede end jeg kan nå frem i tide, hvis jeg tager afsted 1 tog/20 minutter tidligere end nødvendigt? Eller er de ofte f.eks. 30-40 minutter forsinkede eller aflyste? Så meget oplysning om dette som muligt søges, så alle er velkomne til at sende deres erfaringer med togrejse Malmö-Kbh til min mail. Hvis der kommer mange svar vil jeg vende tilbage med en lille uformel statistik over dette. Hvis den ikke allerede findes et eller andet sted? På forhånd tak for hjælpen.
Guest ham Besvaret April 29, 2003 Rapporter Besvaret April 29, 2003 Jeg kan jo så kun gå udfra at det ikke er HT du kører for :-)
ulmus Besvaret April 29, 2003 Rapporter Besvaret April 29, 2003 I det store og hele kører togene fint nu (ja, man tør jo næste ikke sige det, for så skal det nok gå galt!). Men p.t. er der problemer, fordi man arbejder på at gøre forbindelsen mere stabil ved at udvide antallet af spor, hvilket især kommer Kystbanen/Øresundstogene tilgode. Men du har dog den mulighed, at hvis dit tog fra Sverige er mere end 20 minutter forsinket, kan du benytte Skånetrafikens garantiordning. Den indebærer, at du kan tage en taxi frem til dit arbejder og få udgiften refunderet inden for 10 dage. Jeg har selv på et tidspunkt gået op og taget min bil, og fik derpå refunderet brobizz-afgiften frem og tilbage, parkeringsbillet hele dagen i København + benzin. Og fornylig var jeg ude for at mit tog slet ikke kom og jeg blev derved forsinket med hele 40 minutter. Jeg indsendte et skema og fik kort tid efter et frikort til ubegrænset kørsel i 22 timer med Skånetrafiken i hele skåne. Det synes jeg er en fin ordning. Jeg havde trods alt ikke nogle kontante udgifter af forsinkelsen. Forsinkelsen skal bare være opstået på Svensk-siden, men det er da en mulighed, du kan tage i betragtning.
Guest bo Besvaret April 29, 2003 Rapporter Besvaret April 29, 2003 Til "Ham der altid venter på bussen": Man kan godt høre at du ikke har en stand forskid på hvad det vil sige at køre bus, og det er jo i og for sig også fint nok Men man bliver jo nødt til at forsvare sig lidt. Jeg kan kun tale for min egen garage, hvor ALLE busser kører til tiden fra garageanlæget, netop fordi det ikke tollereres at man kommer for sent. At bussen så bliver forsinket på grund af trafik, mange, langsomme eller umulige kunder, punkteringer eller busnedbrud i øvrigt etc., det ER vi altså ikke herrer over. Men nu tilbage til emnet
Nils Besvaret April 30, 2003 Rapporter Besvaret April 30, 2003 Jeg må se det der garageanlæg en dag, hvor alle altid møder til tiden, og alle busserne kører på slaget, der er noget vist drømmeagtigt over det... Bortset fra det, så har jeg brugt øresundstog i snart et par år og de er blevet bedre til at holde minutterne. Engang imellem bliver der aflyst et tog, så jeg tager altid toget før, hvis det den dag er vigtigt, at være der på minutten. Og så bliver man altså brændt af et par gange om året halvandentimeagtigt. Sne, en personpåkørsel og vores gamle, nedfaldne ven køreledningen kan man vel ikke gardere sig imod. Hvis du gør dig afhængig af øresundstoget vil du mindst en gang om året opleve at komme så meget for sent, at om du så var Michael Schumacher, ville du ikke kunne køre det ind i løbet af en normal arbejdsdag. Hvis tiden er vigtig - ha en bil i baglommen.
Guest jesper Besvaret May 1, 2003 Rapporter Besvaret May 1, 2003 Jeg pendler fra Kävlinge til København hver dag. Jeg tager pågatåget fra Kävlinge til Malmø og derfra Øresundstoget. Til sommer (hele juni måned) skal der laves sporarbejde mellem Lund og Kävlinge og der kører derfor ikke tog i denne periode. Der kører heller ikke busser på denne strækning så jeg bliver tvunget til at tage via Helsingborg for at komme til København. Daglig rejsetid bliver ca. 5 timer. Men ellers vil jeg sige at skånetrafikken er mere stabile end DSB. Det sidste halve år har der været 3 forsinkelser på pågatåget og aldrig mere end 5 minutter.
Guest kim Besvaret May 1, 2003 Rapporter Besvaret May 1, 2003 Sjovt nok er jeg nøjagtig det samme som Bo A.J. og vil få de samme problemer som ham, når jeg flytter over jer andre, så derfor vover jeg ikke lægge an på det offentlige. Men som mange ved, er der en link til Skånetrafikken's hjemme side, hvor man kan følge med i togtrafikken på den svenske side, samt en til DSB's ligende side. Linkerne her: http://www.skanetrafiken.skane.se/ Derefter: Aktuell trafikinfo/Tåg http://lp.bane.dk/mapcafe/pass_tog.asp Til Niels. Så får du travlt:-) 99,99% af busserne køre fra anlæggene til tiden. Forsinkelserne opstår på linien, vores medbilister vil eks. ikke lukke os ud fra stoppestederne, selv om de skal, og ellers som Bo beskriver;-) beklagelser, beklagelser :-) Forøvrigt; dette er et fantastisk forum. Jeg tror ikke jeg kunne lære alt dette om at flytte til SE, med hvad dermed følger, andre steder, nok fordi det er jeres egne erfaringer:-) :-) det har hjulpet utroligt. Tusind tak.
Guest peter Besvaret June 22, 2003 Rapporter Besvaret June 22, 2003 Hva´sker der med Øresundstoget i øjeblikket??? Jeg henter min kæreste næsten dagligt på Svågertorp og toget er evigt og altid forsinket...... Indtil for et par måneder siden gik det eller´s meget godt..............
Admin Besvaret June 22, 2003 Rapporter Besvaret June 22, 2003 Er det ikke noget med sporudvidelser på Østerport ? Jeg er sq glad for at jeg er gået over til cykel :-)
Gio Besvaret June 22, 2003 Rapporter Besvaret June 22, 2003 Hmm...jeg har nu ikke oplevet forsinkelser i de tre uger jeg har boet her. Jeg hopper på Øresunds-raketten kl. 9:04 hver morgen, og igen den anden vej kl. 18. Derimod har jeg oplevet told/narko-hunde der vist keder sig. Jeg ved ikke lige hvad der stikker dem...men nu har jeg et par gange oplevet et større show i toget, uden at vuffer har gættet rigtigt. Hvad sker der lige med de hunde? Keder de sig? Ikke at jeg selv (endnu) har fået snuden i skridtet...men har oplevet det hos medpassagerer...og ærligt talt, så føler de sig lidt pinligt berørte, når hele kupéen sidder og glor imens tolder-kartellet gennemgår deres bagage og beder dem tømme deres lommer. Og hvér gang er der intet at komme efter. Men ok...narkohunde kan vel også lave en practical joke. ;-) Nå..sidespring...egentlig. Men togene!? Ja...jeg har kun oplevet dem i deres regelmæssige humør.
ulmus Besvaret June 24, 2003 Rapporter Besvaret June 24, 2003 Når man har kørt med øresundstoget hver dag i 2 år, kan et par minutters forsinkelser ikke bringe mit p.. i kog. Jeg synes togene kører fint. Det er meget sjældent, der er forsinkelser og når der er, er det som regel på den danske side, hvor de stadigvæk giver sporarbejde skylden. Men de bliver vel færdige engang.
ulmus Besvaret June 24, 2003 Rapporter Besvaret June 24, 2003 Ja, ja, Steen, men det er nu temmelig svært at cykle over broen!!!!
Guest peter Besvaret July 23, 2003 Rapporter Besvaret July 23, 2003 NU er jeg altså totalt forvirret. Min kæreste pendler over næsten hver dag mellem kl 10-12 nogle gange senere og kører hjem sent aften.... Hver anden gang er toget forsinket MERE end 5 minutter.....ofte 10-30 minutter og tåget er totalt overfyldt og flere gange kan folk der skal på senere slet ikke komme med. I kupéen hvor man skal "tysna" larmer folk helt vildt..... Hun står på i Svågertorp da vi bor i Limhamn. Busserne til Svågertorp kører også som vinden blæser, men dog ikke så slemt som Øresundstoget.. Jeg kan kun give hende ret i at der er et problem, da jeg efterhånden kender Svågertorps nye pølsemand ret godt, da jeg ofte står og venter på hende, når jeg kæresten om aftenen DSB/Skånetrafikken må sgu snart vågne op og så kan de tage deres "HARRY" reklamer og stikke op et hvis sted...(undskyld mit ordvalg). ER hun total uheldig eller har andre oplevet noget lignende???
ulmus Besvaret July 23, 2003 Rapporter Besvaret July 23, 2003 Nu har jeg p.t. ferie og ved derfor ikke om der er særlige forhold, der gør sig gældende lige nu. Men som jeg tidligere har skrevet, oplever jeg ikke de store problemer mere. Kører fra Svågertorp kl. 7, 33 eller 7,53. og hjem ved 16-tiden. Din kæreste skal dog huske på, at hvis forsinkelsen er på denne side, altså fra Svågertorp og er på mere end 20 minutter eller er det 30 min.(?), har hun ret til at tage en taxa og få regningen betalt. Hun kan under alle omstændigheder få et "kør gratis indenfor skånetrafiken i 24 timer"-kort, hvis hun bliver mere end 30 minutter forsinket, men det skal altså være på den svenske side forsinkelsen opstår. Hun skal bede krontrolløren om et skema, som hun så sender ind. Læs evt. mine tidligere indlæg om dette.
ulmus Besvaret July 30, 2003 Rapporter Besvaret July 30, 2003 For retfærdighedens skyld - Da jeg skulle med toget for første gang efter ferien i tirsdags, var 7,53 fra Svågertorp 25 minutter forsinket. :-( Skema til anmodning om refusion ved mere end 20 minutters forsinkelse, kan skrives ud fra nettet. På Skanetrafikens.se - til orientering.
Guest peter Besvaret July 30, 2003 Rapporter Besvaret July 30, 2003 ................Og min kæreste´s tog blev aflyst i går og næste 30 min. forsinket.:-)))
Gio Besvaret July 31, 2003 Rapporter Besvaret July 31, 2003 Som en lille note til Ulmus´ indlæg om rejsegarantien, så er dokumentet at hente direkte på http://www.skanetrafiken.skane.se/informationroot/DOCUMENT/81738/74-81738.pdf Og Skånetrafiken skriver om garantien: Om du skulle bli mer än 20 minuter försenad Vår nya resegaranti ger dig plåster på såren vid kraftiga förseningar och en möjlighet att fullfölja din resa på annat sätt. När vi inte kan hålla vad vi lovat i vår tidtabell och du blir mer än 20 minuter försenad till ditt resmål kan vi kompensera dig på något av följande sätt: 1. Ett Frikort med en dags fria resor i Skåne. 2. Om du har tvingats ta dig fram på annat sätt, ersätter vi dina kostnader för taxi eller bil med upp till 500 kr. Et direkte link til Garanti-siden findes her: http://www.skanetrafiken.skane.se/www_content.asp?TOPPARENTID=77386&FIRSTPARENTI D=81737&TEXTUALID=
Guest peter Besvaret August 1, 2003 Rapporter Besvaret August 1, 2003 Og hvad kan man bruge disse "erstatninger" til i praktis??? Et frikort til rejser i Skåne....Hurra vi glæder os allerede.... 500 kr i taxi kommer man ikke langt for, når man pendler med tog til Danmark.....Den har de regnet godt ud, for hvem vil tage en taxi i praktis, når det løber op i 7-800 kroner... Og så alt den administration med at skrive ned og sende ind....vente på svar...Forget it...Det er nærmest mere trættende end at vente på toget... Et sur opstød fra mig, men det er sgu irreterende at man skal sætte 2 timer af til offentlig transport, når man bor i Sverige..... Eller´s har det i min kæreste´s tilfælde betydet at hun ikke kan være sikker på at nå på arbejde.... DSB/SKÅNETRAFIKKEN TA´JER SAMMEN
swoop Besvaret August 1, 2003 Rapporter Besvaret August 1, 2003 Til Peter, Jeg er helt enig. Forsinkelser på togene har været (aner ikke om de er det mere) al al for store. Faktisk er den primær årsag til, at jeg nu suser over broen i bil i stedet. At bilen så er en fed en og at jeg spare tid, er så kun et extra plus :-) Jeg og sikkert også min arbejdsgiver vil ikke være helvedes tilfreds, hvis jeg kommer for sent hver anden dag. At jeg kan få 500.- til taxi kan jeg kun grine af. Jeg kan ikke komme fra Malmö til min arbejdsplads for 500.- Man betaler dyre penge til det togkortet, så må de også kunne betale taxi fra dør til dør, hvis toget bliver forsinket. Pt, er der intet som kan få mig til, at tage toget igen! Hvis bilen skal på værksted, tager jeg ferie - jeg nægter at kæmpe med toget igen. Lidt oplevelser fra en ex tog-pendler.
ulmus Besvaret August 29, 2003 Rapporter Besvaret August 29, 2003 Til Peter K.! Du skriver: "hvad skal vi bruge disse frikort til"? Jamen, du har da HELT ret, jeg er da heller ikke sikker på, at jeg nogensinde får brug for dem - jeg har jo min dejlige bil, hvis jeg vil køre tur i Skåne. MEN, hvis ingen benytter denne rejsegaranti og udbeder sig erstatningen, så tror de jo bare på Skånetrafiken, at vi alle sammen er ligeglade med, om vi bliver forsinket i timevis, når vi skal til og fra arbejdet. Det er min bevæggrund til at søge erstatning, så snart toget er mere en 20 minutter forsinket. Som f.eks. her til morgen, hvor jeg for een gang skyld tog mig meget sammen og kom afsted 20 min. tidligere (for at kunne gå tidligere hjem). Ja, rigtigt gættet, toget fra Svågertorp 7,33 kom afsted kl. 7,51 - kørte kun til Kbh.H. , hvorefter vi kom med det ordinære 7,53 (fra Svågertorp) og forsinket kom til Nørreport 8,34 - altså alt i alt en forsinkelse på 26 minutter. Tro mig - der går en erstatningsanmodning afsted igen i dag. Man kan sende mennesker til Månen, man kan tage ud at fotografere Mars, men man kan ikke få et skide tog til at køre til tiden. ØV!! :-(
Guest jesper Besvaret August 29, 2003 Rapporter Besvaret August 29, 2003 Og vedr. Skånetrafikens Rejsegaranti, så var der mange der troede de kunne benytte den i forbindelse med branden på autoværkstedet forleden. Men da dette var force majeure, og ikke var noget Skånetrafiken var herre over...ja, så træder "det med småt" i kraft. Folk må selv betale deres taxa-regninger o.l. denne gang. Logikken er der, og paragrafferne er iorden fra ST´s side. Men mange kunder er sure nu. "De kunne bare have læst det med småt!" Den sidste linie var min pointe. Hvor mange almindelige mennesker har læst, og kan huske paragrafferne i en stresset "jeg-kan-ikke-komme-hjem-til-tiden"-situation!?
Guest jacki Besvaret August 30, 2003 Rapporter Besvaret August 30, 2003 Hejsa.. Jeg ville bare lige pointere..at DSB garanterer kun forsinkelser over 1 time, det med at søge om erstatning er kun på den svenske side , hvis de godkender det aswell. Men jeg kan oplyse jer, at hvis toget bliver meget forsinket er i berettiget til anden transport, og her kommer det komiske, taxa skal skrive det beløb der står på hans taxameter, selvom beløbet overstiger 1000kr, og jeg kan love jer at dsb betaler disse penge til taxa, selvom der maxstår 500 kr. Ja hvis ik de gjorde det, så vil jeg frygte taxa også vendte ryggen til dsb:D Håber det har opmundret folk som bor på den anden side, jeg flytter nemlig også selv og får akkurat samme problem Vh Jacki
Guest thomas Besvaret October 24, 2003 Rapporter Besvaret October 24, 2003 Hej Alle Jeg kan kun sige at jeg er ved at være dødtræt af det f.... Øresundstog. Evigt forsinket.. Jeg har ført en lille statistik over det og 50-60% Af togene er forsinket mere end 5 min. På de afgange som jeg tager typisk om morgen på arbejde og om aftenen hjem til Malmö igen. Igen idag var toget 20 min forsinket.. kl. 7.04 fra Malmö... Det er en belastning..Kunne lige så godt bo i Odense.... Se nu at få de tog afsted til tiden...Hvorfor er det lige at togførerne er forsinket..osv. som er der Deres eviggyldige unskyldning.. Mvh Thomas
vincent Besvaret October 24, 2003 Rapporter Besvaret October 24, 2003 Minder så lige om www.bropendler.com
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu