credde Skrevet September 26, 2003 Rapporter Skrevet September 26, 2003 Hej alle, Jeg får min nøgle til min lejlighed i Malmö i morgen (jubiiiiii) og flytter så snart, jeg har solgt lejligheden i Danmark. Jeg har i dag bank konto i Jyske Bank, men skal naturligvis have en svensk bank konto. Jyske Bank har ikke en decideret samarbejdspartner i Sverige. Hvilken bank kan i anbefale, det skal være én med netbank. Jeg har selv kig på Skandiabanken. mvh, Christian
vincent Besvaret September 26, 2003 Rapporter Besvaret September 26, 2003 Jeg har haft negative oplevelser med Nordea både i DK og SE. Derimod kan SEB i både DK og SE anbefales. Også Skandiabanken i DK har jeg konto hos og kan også anbefale dem - dog har jeg ingen erfaring med deres svenske division. Snak evt. med Elisabeth Plühm (SEB) nede ved Gustav Adolfs torg. Hun har tjek på det med danskere
dan Besvaret September 26, 2003 Rapporter Besvaret September 26, 2003 Jeg har kun gode erfaringer med Nordea, båe i DK og S. I S var de kanongode til at forstå mine "mangler" om viden i forhold til svensk dit og dat og har mega meget hjulpet med en masse vidne udover hvad en rådgiver ellers normalt har med at gøre. og så har de en kanon kanon netbank, som ligger helt tæt op af den de har i Danmark, som jo er kåret til en af de bedste. Fordi de har afdelinger både i S og DK går nogen ting nemmere og overførsler mellem konto i de to lande er gratis. Bare mit input.
ulmus Besvaret September 26, 2003 Rapporter Besvaret September 26, 2003 Jeg kan kun give Dan ret - jeg har også Nordea i begge lande, samt netbank i S. Har aldrig haft nogle problemer - alle lønoverførsler kører perfekt.
credde Besvaret September 26, 2003 Forfatter Rapporter Besvaret September 26, 2003 Nu nægter jeg at bruge Nordea (NoIdea), eftersom de har behandlet mig utrolig dårligt, uden nogen grund, inden jeg skiftede til Jyske Bank. Men det lyder godt, at Skandiabanken lyder til at være ok. mvh, Christian
Guest jesper Besvaret September 26, 2003 Rapporter Besvaret September 26, 2003 Ofte bunder dårlig behandling i banker udi en simpel dårlig bankrådgiver. Jeg har hørt flere have problemer, og som derefter krævede at få en anden rådgiver. Alternativet, overfor banken, var at de mistede en kunde. Og det har hjulpet gevaldigt i flere tilfælde. Selvfølgelig har banken et vist sæt overordnede regler de arbejder efter, når de (bankrådgiverne) skal vejlede og servicere en bankkunde. Men disse er jo kun mennesker, og kan lave fejl som alle andre. At nogle så er deciderede r**hu**** er desværre også et faktum. Men prøv at kræve en anden rådgiver, som kan se på tingene med realistiske øjne. Det kan ofte hjælpe. Ellers er der kun tilbage at skifte bank, rigtigt nok. Det er i sidste ende kunderne i et pengeinstitut der bestemmer. Og det ved banken også godt. De skal bare lige mindes om det i ny og næ. For lige at svare på spørgsmålet om valg af bank, så vil jeg anbefale Nordea. At du så har dårlige erfaringer med dem...ærgerligt. Det var ihvertfald min anbefaling. Og lige en bemærkning til dan´s indlæg: "..og så har de en kanon kanon netbank, som ligger helt tæt op af den de har i Danmark, som jo er kåret til en af de bedste." Mener du det alvorligt, når du siger at de to versioner af netbank ligner hinanden!? Jeg syntes stadig at den svenske version af Nordea Solo halter bagefter den danske. En hel del endda. Jeg kan se en masse mangler i SE-versionen i forhold til den danske. ...og så må jeg også lige, i samme åndedrag, nævne: "Skrabe-kortet ...en essentiel del af din Nordea´nske hverdag i Sverige". Jeg klukker stadig når jeg skraber...og håber på jeg får gevinst en dag. ;o)
Guest toft Besvaret September 28, 2003 Rapporter Besvaret September 28, 2003 Credde, Lidt info du bør vide: Inden jeg flyttede til SE havde jeg i to år været kunde hos Skandiabanken (og var meget tilfreds med det). Skandiabanken i SE og DK arbejder desværre ikke så godt sammen, så de kan ikke tilbyde en "brokonto" i stil med Nordea, SEB, Danske Bank hvor man gratis en gang om måneden for overført et beløb fra sin danske lønkonto til sin svenske bankkonto. I Skandiabanken kan man kun få en normal penge overførsel til udenlandsk konto, som koster en del penge pr. gang, og som oven i købet tager 4-7 dage at gennemføre (= total uholdbart for danskere som bor i SE og arbejder i DK). Jeg har talt med Skandiabanken tre gange om dette, og om de ikke havde tænkt sig en gang med tiden at tilbyde noget tilsvarende for os pendlere, men nej det har de ikke :-( Jeg måtte så for mit vedkommende skifte til den næstbedste bank, SEB, da jeg flyttede. De har en brokonto, som fungere fint. Og de er tilmed meget behjælpelige (i hvert fald i SE-afdelingen på Trianglen, og selvfølgelig også på telefonen i DK). Så dem kan jeg anbefale dig som alternativ, hvis du f.eks. heller ikke gider betale et skod-gebyr til Danske Bank og Nordea hver gang du går forbi en af deres afdelinger på gaden Jeg har dog stadig en konto i Skandiabanken, men min lønkonto og visakort er nu i SEB.
Guest thomas Besvaret September 28, 2003 Rapporter Besvaret September 28, 2003 Gio: Ja jeg blev også lidt pissed da jeg opdagede de brugte den skrabekort kode. Det er 100 gange nemmere at have en diskette eller USB key med sin Banknøgle på. Alle: Jeg er udemærket tilfreds med Nordea. Har en fin bankrådgiver i DK, der faktisk arrangerede det hele, så jeg bare skulle smide en bunke papirer på desken i SE, og så var jeg kørene omgående. Det fungerer udemærket i dagligdagen. Ydermere fik jeg svar på en mail fra Nordea Stockholm, om at de arbejder på at hele bankforretningen skal kunne ses fra hhv DK & SE. Så kan man bedre opnå besparelser tværs over sundet, og anvende en netbank istedet for 2. Men der går nok lidt endnu.
dan Besvaret October 1, 2003 Rapporter Besvaret October 1, 2003 Hihihihi.... okay, den der med skraberen er sgu ikke for smart. Man må da håbe at det er vanvittig sikkert i stedet for :-). Solo bruger jeg ikke, og det er rigtigt at udseendet ikke er helt det samme. jeg tænkte nok mere på at principperne er meget lig hinanden. Men Sverige mangler jo desværre PBS ( tænk at jeg nogensinde skulle komme til at savne dette bank-bondefangeri-fænomen ) så overførsler kun kan ske automatisk for de promiller der er på e-faktura. Og så kan jeg kun tilslutte mig udsagnene om at skifte rådgiver når man er utilfreds, og at Nordea har styr på de her ting. Nordea har ganske mange kunder på begge sider ( en stor bank ) og da de centraliserer deres erfaringer som de dukker op, oplever jeg at de er lidt skarpere når det drejer sig om Øresund.
swoop Besvaret October 1, 2003 Rapporter Besvaret October 1, 2003 Mangler Sverige et PBS system? Hvordan kan det så være at næsten alle mine regninger betales via Autogiro? Godt nok får jeg ikke en fin lyserød seddel, men alle betalinger kan jeg jo alligevel se på min Netbank. Btw, når man er blevet vant til skrabekortet, så synes jeg faktisk at det er at foretrække. Og det sjove er, at flere og flere banker netop går over til denne form i stedet for et system med en nøgle lokalt på maskinen. Det er både i Danmark og Sverige, at denne tendens er gældende. Jyske Bank har fx kørt med et slags skrabekort i lange tider. Til Gio: ja det er smart at have key'en med på en USB, men sæt din USB til en Windows NT, så vil du oftes få problemer... Så hvad er det fede, at være på ferie, du har din USB med men kan ikke bruge den? Netop derfor er et skrabekort at foretrække på farten.
ulmus Besvaret October 2, 2003 Rapporter Besvaret October 2, 2003 Jeg synes, skrabekortet fra Nordea er genialt. På grund af det system, kan jeg jo ordne bank-forretninger/tjekke kontoen fra enhver PC og behøver ikke at vente til jeg kommer hjem.
Admin Besvaret October 2, 2003 Rapporter Besvaret October 2, 2003 Ja, Autogiro svarer jo nogenlunde til BS, men det er noget mere besværligt at tilmelde sig end i Danmark.Jeg har efterhånden opgivet at tilmlde mine regnnger. Vil bare sige at OEB/Provinsbanken (Danske Bank) kører med en kodebox, som ligner en lommeregner, som regner de koder ud man skal logge på med, så man kan logge ind på enhver PC. Ved ikke lige om jeg kan anbefale Provinsbanken.Jeg synes jeg får nogle gode vilkår, men jeg synes ikke deres kundeservice er vildt god.
Guest toft Besvaret October 2, 2003 Rapporter Besvaret October 2, 2003 SEB kører også med en lille kodebox (lommeregner), som man logger sig på med. Jeg skulle lige vænne mig til den, men det fungerer jo fint..
swoop Besvaret October 3, 2003 Rapporter Besvaret October 3, 2003 Hvordan kan det være besværligt at tilmelde sig til Autogiro? Typisk udskriver man en blanket fra firmaets hjemmeside og afsted med den med posten. .... Jeg har ikke set et giro i et halvt år. Toft: FöreningsSparbanken kører/kørte også med lommeregneren. Princippet er det samme som skrabekortet, fordelen er bare at man ikke løber tør for koder. Ulempen er at lommeregneren er forholdsvis tyk/stor (FöreningsSparbanken var i hvert fald).
Guest thomas Besvaret October 3, 2003 Rapporter Besvaret October 3, 2003 Swoop: Ja jo..men du har ikke helt ret, man udskriver ikke bare en blanket, det er ikke altid den findes via deres webside. Og man aner ikke hvornår den går i funktion, man får bare girokort der står "markulerad" på, og så kører det jo nok fremover. PBS er det bedste, og postgiro er det næstbedste, men det er vel bare my point of view... :-)
dan Besvaret October 3, 2003 Rapporter Besvaret October 3, 2003 Jeg må vist ind på nogle hjemmesider eller ringe til nogen firmaer, herunder kommunen, næste gang der kommer regninger og høre om de har autogiro. Jeg har E-faktura på fx. Sydkraft, men min kommune står ikke derinde.
swoop Besvaret October 4, 2003 Rapporter Besvaret October 4, 2003 E-faktura gider jeg ikke. Det er nu mest, fordi jeg aldrig oplever, at jeg har fået en e-faktura. Og at jeg oftes overser nyankommende e-faktura'er på forsiden af min Netbank (Nordea). Det ville være smart, hvis de lige fluks sendte en lille hilsen på mail, at nu lå der en e-faktura.... Hvis de ikke beskriver tilmeldningensproceduren på deres girokort, webside plejer en lille mail til firmaet at udrette mikrakler.
Guest toft Besvaret February 26, 2004 Rapporter Besvaret February 26, 2004 Da jeg jo har sagt farvel til SEB i DK som min bank (man kan læse her hvorfor: http://www.sunddebat.com/discus/messages/171/988.html?1076674926), og er kommet tilbage til min gamle bank Skandiabanken, vil jeg lige dele ud af min erfaring. Tidligere i denne tråd har jeg beskrevet det som "uholdbart" at have Skandiabanken som bank i både DK og SE, da denne bank som en af de eneste IKKE tilbyder en konto i stil med Brokonto, Sundkonto etc. Derfor overføres ens løn ikke automatisk fra ens danske konto til ens svenske konto. Men da jeg simpelthen blev så stikhamrende sindsyg tosset på SEB.dk og deres latterlige servicemindede personale (både telefonisk og via email), og jeg slet ikke engang gider overveje at skifte til Danske Gebyrbank og Nordeagebyr, så måtte jeg bide i det sure æble og skifte tilbage til Skandiabanken. På Skandiabanken.dk's hjemmeside oplyser de at overførsler til udlandet, er gratis, men det tager ca. 4-6 dage før modtageren kan råde over beløbet (modtageren er jo i dette tilfælde en selv). "Fuck det" tænkte jeg, det går nok alligevel.. Og mon ikke det går Det er lidt omstændigt at overføre penge fra Skandiabanken, da de skal bruge en del oplysninger på modtageren (det er ikke nok med det udenlandske kontonr som pengene skal overføres til). Men da det jo er en selv der er modtageren, så kan man jo faktisk de fleste oplysninger i hovedet. Pt har jeg overført penge fra min konto i Skandiabanken.dk til min konto i Skandiabanken.se tre gange. Alle tre gange har jeg oprettet overførslen mellem kl. 21-23.30 og pengene har stået på den svenske konto alle tre gange inden kl. 12 dagen efter (altså små 15 timer senere). DET ER NOGET DER VIRKER for mig og min økonomi En detalje ved overførslen er at man selv kan vælge om beløbet der skal overføres skal være i DKR eller SEK. Dvs at man selv bestemmer om X skal være beløbet der hæves i DKR fra din konto, eller om X skal være beløbet der sættes ind på din svenske konto. Nice! Desuden er der ikke gebyr for overførslen, man kan overføre hver eneste dag hvis man vil/kan, og det koster stadig ingenting. Det er jeg godt klar over at mange andre med anden bank heller ikke betaler for. Men i SEB.dk havde jeg kun muligheden for den ene gratis overførsel om måneden (som IKKE er gratis mere pr 1/4-04), og derudover koster ekstra overførsler i SEB.dk 300 DKR hvis beløbet skal være til rådighed i SE dagen efter, 200 DKR/2 dage efter, og 100 DKR/3 dage efter. Skandiabanken har så vidt jeg kan se den bedste vekslekurs (ihvert fald når der sammenlignes med SkodElendigBanken, Danske Gebyrbank og NOrdeaRENTER): Den 26/2-04 er dagens kurs i følge www.valutakurser.dk = SEK 80,83 Kursen er herefter sat til følgende hos: Nordea: 82,08 Danske Bank: 81,93 SEB: ? (de skammer sig sikkert) Skandiabanken: 81,36 Det var så lige lidt af min erfaring. Så jeg æder lige mine ord igen fra tidligere, og mener nu at Skandiabanken sagtens kan konkurere med alle de andre banker, som tilbyder folk en form for "pendlerkonto". Man skal bare selv styre det hele via sin netbank, men det har jeg det nu også personligt bedst med, så det er fint for mig. Til sidst: Nej jeg får ikke julegaver fra Skandiabanken eller andet for dette indlæg, og jeg skal nok også være den første til at tænde af hvis Skandiabanken en dag finder på at forlange urimelige gebyrer og talentløse renter. Puuuuuuuuuha, nu er jeg træt ;-)
Guest jesper Besvaret February 26, 2004 Rapporter Besvaret February 26, 2004 Toft: Skandiabanken.dk skriver på deres hjemmeside at man skal have bopæl i Danmark for at oprette en konto. Hvordan er du kommet ud over det problem?
Guest jesper Besvaret February 27, 2004 Rapporter Besvaret February 27, 2004 Jeg blev nysgerrig, og klikkede lidt rundt på Skandiabankens hjemmeside...og må indrømme det efterlod et positivt indtryk. Jeg er lidt irriteret over at Nordea kun tilbyder én gratis overførsel/md. bl.a.. Så Skandiabanken _kunne_ være en mulighed. Især hvis deres Netbank er så fleksibel som jeg, umiddelbart, fik indtrykket af. (De har en demo man kan prøve) Derudover er deres nul gebyr-politik jo tillokkende. Og jeg syntes at kunne se, sådan lige hurtigt, at deres lånesatser også kunne give ekstra luft i min økonomi. Alt i alt spændende. Jeg tror jeg kigger nærmere på sagerne ved førstkommende lejlighed...i selskab med en spand kaffe, et par smøger og en lommeregner.
Guest nikolaj Besvaret February 27, 2004 Rapporter Besvaret February 27, 2004 Snakkede forresten med vores Hollandske Trainee for et par dage siden angående udenlandske overførsler. I Holland har man foruden en anden rentepolitik (3-4% pr. kvartal) også en anden gebyrpolitik. Eftersom overførsler mellem EU-lande er gebyrreguleret gennem EU, så er det gratis iflg. EU et eller andet. Det virker underligt, men ifølge vores Trainee så skal han altså ikke betale for overførsler fra f.eks Holland til Danmark og han kan overføre lige så tosset han vil. Det er den anden vej det begynder at koste penge.
Guest palle Besvaret February 27, 2004 Rapporter Besvaret February 27, 2004 Jeg var i SEB i Malmö igår... Takket være en omlægning af lån, stigning af værdien i lejlighed osv osv osv, kan de spare mig for ca. 25-3500 SEK per måned. Jeg har pt Nordea, men det er vist kun midlertidigt ;o)
Guest thomas Besvaret February 27, 2004 Rapporter Besvaret February 27, 2004 Jeg har også Nordea - så jeg er da lidt nysgerrig på hvordan du kan spare så mange penge???
Guest toft Besvaret February 27, 2004 Rapporter Besvaret February 27, 2004 Jesper Lau: Da jeg for et års tid siden skiftede bank i DK, fra Skandiabanken til SEB, fordi jeg troede at man behøvede denne form for "pendlerkonto" når man bor i SE og arbejder i DK, ja så beholdt jeg en konto i Skandiabanken. Det gjorde jeg fordi de tilbyder den bedste indlånsrente (selv om den kun er 1,65%), og dermed blev min opsparing stående i Skandiabanken.dk, og jeg fik lønkonto i SEB, som så senere blev ændret til en Brokonto da jeg flyttede over til SE. Om det er derfor jeg har omgået et eller andet, det ved jeg ikke. Jeg har ikke haft nogen problemer med Skandiabanken.dk da jeg meddelte dem at jeg flyttede til SE. Det eneste Skandiabanken kræver i den forbindelse, er dokumentation (i form af ens personbevis som man får på Skattemyndigheten), den skal man sende dem en kopi af. I øvrigt står der også på Skandiabanken.dk's hjemmeside under "Spørgsmål og svar\Generelle spørgsmål\Diverse", at flytter man til udlandet skal dette meddeles med post, og med dokumentation for ens nye adresse (http://www.skandiabanken.dk/faq/294.asp?page_id=294). Jeg ved ikke om de har en politik med at man ikke kan oprette en konto hos dem hvis man bor i udlandet i forvejen, men ring til dem og hør hvad muligheder der er En lille note omkring Skandiabanken.se: I denne bank i SE, fungerer tingene faktisk 99% på samme måde som i den danske afdeling, og det er jo rart. Det eneste man lige skal være klar over, og som er det eneste problem jeg er stødt ind i, det er at Skandiabankens.se's bolån minimum har en løbetid på 30 år. Da jeg jo ikke ligefrem har købt lejlighed i Gamla Staden, men nærmere i det sydlige Malmö, så optog jeg et bolån i sin tid i SEB.se med en løbetid på 10 år. Dette lån kunne jeg ikke overføre til Skandiabanken.se uden at jeg ville få ændret løbetiden, hvilket ville være fuldstændig latterligt, da jeg så lige ville betale 20 års ekstra rente og næsten ingen afdrag. Derfor var løsningen i mit tilfælde at alt (autogiro osv) blev flyttet fra SEB.se til Skandiabanken.se, og det eneste jeg har tilbage i SEB.se er mit bolån. Nu har jeg så bare oprettet en fast overførsel en gang om måneden fra Skandiabanken.se til min konto i SEB.se hvor jeg betaler mit bolån, og det kører jo så bare af sig selv. Da det selvfølgelig tager en dag for pengene af komme til kontoen i SEB.se, har jeg fået ændret datoen SEB.se trækker mit månedlige afdrag, fra den sidste dag i hver måned, til nu den 5. i hver måned. Det skal også lige siges at SEB.se (Triangeln afd) i mit tilfælde har været utrolig hjælpsomme/forstående mht at jeg ikke vil benytte SEB.dk som bank. Det har også gjort det hele lidt nemmere for mig mht at beholde bolånet i en bank hvor jeg ren faktisk ikke har anden tilknytning mere, end at mit bolån er hos dem.
Guest palle Besvaret February 27, 2004 Rapporter Besvaret February 27, 2004 Thomas Det har noget at gøre med sammenlægning af lån, friværdi i lejlighed osv osv... Nu er jeg ikke interesseret i at fremlægge min privat økonomi til fuldt offentligt skue, så fang mig på MSN
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu