ulmus Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Brian lige et spørgsmål, så kan du jo tænke lidt over det. Hvorfor skrev du overhovedet din historie?? Var det ikke netop for at få en respons?? Måske som du regnede med var "ja, det var vel nok godt, at du svarede hende sådan" Du har da vist været med herinde længe nok til at vide, at alt bliver kommenteret, ikk? eller er det sådanher
ccdj Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Uha....Nu vil jeg gerne slå fast at det er MEGET få jeg har mødt herinde fra og rygklappere vil jeg ikke kalde dem... Nu stod du ikke i situationen og kunne se hendes uhørte utilfredshed med at jeg ikke skrev svensk så hun kunne forstå det. Som du har læst så svarede jeg hende på den måde, baseret på hendes attitude overfor danskere. Jeg er normalt flink og omgængelig, men uvenlighed, arrogance og surhed stejler jeg overfor. Nu har du ikke mødt mig, men jeg kan se fandens grum ud, hvis det slår mig og det gjorde det... Det var nok medvirkende til hendes manglende svar på tiltale... Jeg hader sure kællinger og folk der skal/vil diskutere for diskussionens skyld. dem findes der en del af....også herinde.... ;) Det er fint nok Brian...... Vi har nok ALLE, mødt sådanne sure mennesker i vores tid. Men det var IKKE sådan du skrev det i første omgang vel?? Problemet her er min opfattelse af det du skrev var "he he se på mig jeg er en stor mand....der gjorde den "stakkelse" lille dame mundlam) kan du se hvad jeg mener???. Og desuden Brian at diskutere er en kunst der kræver at man kan argumetere og modargumentere.... Ergo folk der ikke mestre denne kunst har en tendens til at ikke bryde sig om at diskuterer/debaterer. Og undskyld mig men sidst jeg kiggede, hed stedet her øresundsdebatten!!!!! Smil fra Christina
BS Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Flyttede herover som et par men blev herovre som single. Er pt. udvandret fra sverige til 3 land men kommer stærkt tilbage til swea land igen!
Guest Palle... Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Jeg ... en rygklapper ... så har man hørt det med !!! Jeg ved sgu ikke hvem der har de største problemer. Danskere der ikke kan kommunikere med svenskere eller danskere der ikke kan kommunikere med danskere ! CCDJ ... ja, vi har alle mødt sure/mavesure mennesker, og dine indlæg lugter særdeles fælt i den retning. HUSK, at når man skriver, så er det svært at fange ironien/humoren i det skrevne ... ;)
repeat Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Ja jeg flyttede jo så herover i sidste uge som et par, og det håber jeg jo så det forbliver sådan. Men jeg kunne sagtens have fundet på at flytte herover alene. Har snakket om det i ca 3 år, før jeg fik taget mig sammen:-)
ccdj Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Jeg ... en rygklapper ... så har man hørt det med !!! Jeg ved sgu ikke hvem der har de største problemer. Danskere der ikke kan kommunikere med svenskere eller danskere der ikke kan kommunikere med danskere ! CCDJ ... ja, vi har alle mødt sure/mavesure mennesker, og dine indlæg lugter særdeles fælt i den retning. HUSK, at når man skriver, så er det svært at fange ironien/humoren i det skrevne ... ;) Desværre tror jeg ikke vi to er på samme bølgelængde palle ;) så vidt jeg ved har jeg ikke nævnt navne...men føler du dig truffet er det jo din sag *SS* ka' du hygge dig...til næste gang vi er uenige :)
Guest Supermule Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Slap af en tone der er kommet til herinde... :(
claus Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Ja der er godt nok kommet gang i violinen fra folks side..... Men ja kan nu godt se det sjove i din kommentar, og jeg er ikke nogen rygklapper.... Svenskere mener også at man skal forstå/tale svensk når de er i københavn, så de er jo ikke en skid bedre selv....
Nils Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 HØRT!!! Skik følge eller land fly!! Længere er den ikke! Jeg tolererer ikke den intolerance. Hvem er det, der skal tvinges til at flygte ud af landet? Er det mig? Jeg taler heller ikke svensk. Nu har jeg brugt så lang tid på at lære at tale dansk og skrive det inklusive alle finurligheder og krummelurer, skulle jeg så smide det overbord og starte på sinkeniveau igen bare fordi, jeg er flyttet lidt mod øst? Svaret er NEJ. Og ingen emsige naboer eller landsmænd eller stater har nogensomhelst ret til at bestemme eller afsige moralske domme om, hvordan jeg udtrykker mig, for det er en sag mellem mig og dem, jeg kommunikerer med. I øvrigt støtter jeg, at man giver en nævenyttig mokke igen med samme mønt. Det er vel ikke fordi, hun ikke kan læse det enkle budskab på sedlerne i vaskekælderen - det er blot en anledning til at "gnälle" - og hvis der ikke havde været det ene, så havde der nok været det andet. Men pas på Brian - den slags folk har ressourcer. En dag ligger jeres glemte tøj eller dårligt mærkede sæbekartoner i affaldskurven - det er vaskekælderens udgave af hestehovedet i sengen. vh Nils, single
Guest jxhab Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Tjaaa, jeg vil nu give CCDJ og Steen ret. Jeg TALER ikke særlig godt svensk, men drømmer da ikke om at sende et brev til et svensk firma på dansk. Og jeg ved, at svenskerne hellere vil have at man tager "øresundsk" end rent dansk. Hvis man gør det, bliver de ovenud lydhøre og imødekommende og hjælper gerne. Altså forsøg dog i det mindste :th2: ! Jeg tror ikke du skal generalisere med det omkring "øresundsk". Ja det er så ikke nogle af de svenskere jeg har mødt, vi har både handlet hus, bestilt besigtningsmand på dansk og de har svaret os på svensk, generelt set i hele den tid jeg har været på svensk jord, har jeg snakket dansk og de har snakket svensk og det har aldrig været noget problem. Det samme gælder med virksomhedsrelationer, hvor nogle af dem er svenskere. Det samme gør sig egentlig gældende for den virksomhed jeg arbejder for, som er.. ja svensk =). Vi taler da også dansk med sælgerne af det hus vi har købt og de taler svensk til os uden problemer? Jeg forstår slet ikke problemet? Jeg kan se problemet, hvis tilflyttere ikke vil indordne sig under love og regler og ikke vil integrere (alene man har valgt at sætte sig i en styrrelse, er da tegn på integration eller hva?) sig, men springet til at lære et nyt sprog er langt og dansk og svensk har mange ligheder, at det for nogen måske slet ikke ligger i nogens interesse at lære. Dermed ikke sagt at jeg ingen interesse har i at lære det svenske sprog. Men som et kompromis Brian, kunne du jo få hende damne til at oversætte det og så hænge det op på 2 sprog :-). Efter at dømme på jeres indlæg, så er I også stærkt imod at sundhedsinformation osv. findes på flere sprog, så ikke skandinaviere kan læse det, eller er det helt okay ? Københavns E havde f.eks en fantastisk pjiece der fandtes på 4-5 sprog, hvor arabisk og tyrkisk var repræsenteret og det synes jeg da var fantastisk for folk som ikke kunne dansk. Venlig Hilsen, Jens - tjah som på skattekontoret, findes der også skrankepaver på sunddebatten.com :-)
ulmus Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 jxhab: jeg er totalt enig med dig, men udtrykte mig måske ikke helt sådan. M.h.t. "Øresundsk" mente jeg selvfølgelig til dem, der ikke KAN forstå dansk, dem er er altså også nogle af. Men jeg har heller aldrig været ude for, at jeg ikke blev forstået, ihvertfald ikke her i Skåne. I resten af landet er det af afgørende betydning, at man i det mindste forsøger at nærme sig det svenske, ellers får man svar på engelsk - og det nægter JEG altså at tale i et Skandinavisk land. :)
Guest carspar Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Det var et meget fint spörgsmål du startede med Pippi, selv om der kom en del udenomsstöj. Det har väret interessant at läse svarene.
dan Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Og så vil endnu en rygklapper svare :-) Vi flyttede herover som par, og lever her stadig som par :-) med to børn og et sæt tvillinger på vej ;-)
dansken Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Det er også forskelligt, hvor hurtig man er til at tilegne sig et nyt sprog. Nogen gør det hurtigt, mens andre ikke når det inden de er flyttet tilbage til DK. Der er mange faktorer indblandet, såsom ens "sprogøre", om man har svenske vennner, hvor gammel man er når man flytter osv. Men det vigtigste er vel at man gør et forsøg. Om det så "kun" er et forsøg på at forstå sproget er også ok. Hvis man, som Ulmus er inde, på automatisk begynder at tale engelsk, så forsøger man jo ikke engang. Selv taler jeg altid svensk og kun svensk med svenskere. Men når jeg skriver, så skriver jeg altid på dansk.
Guest michaelbo Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 tåbelige kommentarer Jaja så er vi her igen Jeg sidder i Styrelsen herude i Bruksparken... Mødte en gammel kælling der brokkede sig over at jeg hængte sedler op på dansk. De skulle oversættes til svensk så hun kunne læse dem... Nå sagde jeg bare og gjorde hende opmærksom på at Skåne kun var blevet lånt ud til Svenskerne og danskerne er i færd med at overtage magten, således at dansk igen bliver hovedsprog og hun så dermed ligeså godt kunne begynde at lære dansk og min seddel var en god begyndelse.... Hun blev helt stille...... Der gælder visse regler for ophold i andre lande: 1. Når man er gæst i et andet land, så prøv ikke at gøre andre af samme nationalitet flove ved at opføre dig som en idiot. Der er ingen grund til at danskere i Sverige om føje år bliver betragtet ligesom 2g'ere bliver det i KBH. på grund af en åndsarrogant, naragtig adfærd. Når du bor i et andet land så representerer du på en måde din egen nationalitet, så prøv at ageer voksen, skåningne var her før dig og de har smidt tåbelige danskere ud før. Jeg personligt kan godt lide kvindelige ældre medborgere af alle nationaliteter, min eneste aversion er unge snotdumme lømler der der teér sig som elefanter i glasbutikker. Men dem er der heldigvis ikke nogen af herovre vel! Ps. Brian jensen når jeg nu er igang, er du sherif i Vellinge? Eller mener du at det er din pligt at offentligt at beskylde folk for dødskørsel Niels har som sædvanlig hentet en masse fyld fra det vokabbulære overskudslager, der skal dække over at han i virkeligheden ingen mening har og er hvad en anden begavet skribent stipulerede nemlig : rygklapper. hvis du er bange for hestehoveder i sengen så læg stilen om brormand! Vänligen
larscph Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Jeg sidder i Styrelsen herude i Bruksparken... Mødte en gammel kælling der brokkede sig over at jeg hængte sedler op på dansk. De skulle oversættes til svensk så hun kunne læse dem... Nå sagde jeg bare og gjorde hende opmærksom på at Skåne kun var blevet lånt ud til Svenskerne og danskerne er i færd med at overtage magten, således at dansk igen bliver hovedsprog og hun så dermed ligeså godt kunne begynde at lære dansk og min seddel var en god begyndelse.... Hun blev helt stille...... Din humor er altså udover det sædvanlige for dette sted ;)
Guest jxhab Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 jxhab: jeg er totalt enig med dig, men udtrykte mig måske ikke helt sådan. M.h.t. "Øresundsk" mente jeg selvfølgelig til dem, der ikke KAN forstå dansk, dem er er altså også nogle af. Men jeg har heller aldrig været ude for, at jeg ikke blev forstået, ihvertfald ikke her i Skåne. I resten af landet er det af afgørende betydning, at man i det mindste forsøger at nærme sig det svenske, ellers får man svar på engelsk - og det nægter JEG altså at tale i et Skandinavisk land. :) Taler du så også finsk? .. Nej spøg til side.. Jeg forstår godt hvad du mener og jeg er som sådan også enig i det meste af det der er skrevet herinde. Man skal indordne sig i det land man bor i, men desværre er det ikke et krav om man skal integrere sig. det er op til en selv. Jeg kunne sagtens forestille mig at der er nogen der bor her i sverige af økonomiske grunde og ikke er interesseret i et svensk netværk osv og dem må der jo også være plads til. Desuden så er den her tråd jo blevet blæst op til det helt store og jeg kender ikke Brian, men jeg syntes at fornemme en vis form for humor i hans indlæg til at starte med =) Det er klart, at hvis man ønsker at sidde med i udvalg, være politiker eller have et offentligt arbejde, så bør man interessere sig lidt for sproget synes jeg.
Guest Palle... Besvaret August 18, 2005 Rapporter Besvaret August 18, 2005 Taler du så også finsk? .. FYI Finland er en del af norden men ikke af skandinavien Flueknepperi, i know :o)
Sanni Besvaret August 19, 2005 Rapporter Besvaret August 19, 2005 Vi er et par piger. Ingen af os var vist flyttet herover hver for sig og alene. Vi kom sammen og tror vi bli'r sammen :) Hyggelig dag til alle!
Guest jxhab Besvaret August 19, 2005 Rapporter Besvaret August 19, 2005 FYI Finland er en del af norden men ikke af skandinavien Flueknepperi, i know :o) Min fejl.. Men det er rart at se at du netop vælger at tage det ud af det jeg skrev som noget man kunne rette på ;) .. Men så kunne vi jo bare skrive norsk for at gøre alle glade så. Min pointe var en helt anden, beklager du ikke forstod den.
Persille Besvaret August 19, 2005 Rapporter Besvaret August 19, 2005 Bare for at svare på det oprindelige spørgsmål :D Vi flytter til Sverige som par - men havde jeg (ganske usandsynligt når man har været gift i 4 år!) været single med job i Kbh. var jeg nok også flyttet over sundet eller fundet job længere væk "hjemmefra" :) (åh, den udlængsel....)
Guest carspar Besvaret August 19, 2005 Rapporter Besvaret August 19, 2005 Ja jeg blev gubbe her i sommer, så ved i hvor gammel jeg blev? Jeg taler Öresundska med alle her i Sverige og det er ubehindret. Jeg taler med svenskere i hele sverige, og min erfaring er at det er dem fra Stockholm, ikke Nordland, eller sydsverige, der har svärest ved at forstå dansk (eller ville forstå det). Vi danskere har nok lidt svärere med at forstå Skånsk end Svensk, men det er jo en af udfordringerne ved det nye land. Jeg forsöger skam hele tiden at blive bedre til Svensk (iblandet Skånsk) fordi det er jo mig der er indvandrer. På offentlige kontorer, sygehuse og lignende der får i problemer hvis i möder en der ikke kan forstå jer, så er det de store misforståelser opstår (og her inde kan man läse om danskeres store utilfredshed med et sygehus eller andre firmaer)!!! Så hvis der et eller andet sted er et skodfirma eller lignende der er noget lort, kan det jo väre at I ikke selv kan udtrykke jer så de forstår det i siger!!!!!!!!! Jeg skriver dog ren dansk da det andet (endnu) bliver for meget cirkussprog, men det er heller ikke et problem da svenskerne så kan tage den tid til at läse et sådant brev som de behöver, og mange af dem ser det som en mulighed for at läre dansk. Cirkussprog, jo det er for eksempel "jaj ikk fordå dansg". Her i Lund er der kommet run på kurser for svenskere i at läre dansk og det er på universitetet? de er sgu da vilde med at läre danmark og dansk at kende. I Köbenhavn findes der ikke lignende kursus for danskere i Svensk? det er sgu da påfaldende. Men her i Lund ankommer lige nu 1400 udländinge, fra 150 forskellige lande, og det gör der 2 gange hver år, det tager dem 2-3 måneder så kan de svensk??? Hvor lang tid tog/tager det jer?? Men det er stadig ikke det denne her tråd handler om. Hav en god dag.
Guest jxhab Besvaret August 19, 2005 Rapporter Besvaret August 19, 2005 Her i Lund er der kommet run på kurser for svenskere i at läre dansk og det er på universitetet? de er sgu da vilde med at läre danmark og dansk at kende. I Köbenhavn findes der ikke lignende kursus for danskere i Svensk? det er sgu da påfaldende. Men her i Lund ankommer lige nu 1400 udländinge, fra 150 forskellige lande, og det gör der 2 gange hver år, det tager dem 2-3 måneder så kan de svensk??? Hvor lang tid tog/tager det jer?? Hav en god dag. Ja du har helt ret det er skræmmende. Men lige for at svare på det spørgsmål der startede tråden, så er vi et par, der ikke er flyttet endnu, men med lidt held så er vi flyttet inden første november, hvor vi overtager vores hus i Malmö og ja jeg har i den grad en stor interesse i at lære at tale svensk om ikke andet, så er det da fedt at kunne flere sprog!
ulmus Besvaret August 19, 2005 Rapporter Besvaret August 19, 2005 Ja jeg blev gubbe her i sommer, så ved i hvor gammel jeg blev? I Köbenhavn findes der ikke lignende kursus for danskere i Svensk? det er sgu da påfaldende. Carspar: jeg er helt enig, dog har man faktisk flere kurser i DK med svenskundervisning. Bl.a. på Studieskolen og nogle af aftenskolerne har også. M.h.t. "Gubbe", hvornår er man det??? ;) Jeg kan huske, da kronprinsesse Victoria blev 25 år, så sagde hun, at nu var hun jo "tant" !!!! Og det synes jeg nu nok var lidt for tidligt.
Guest Palle... Besvaret August 19, 2005 Rapporter Besvaret August 19, 2005 Jeg kan anbefale en Sony Ericsson mobil, hvis man vil lære at stave på svensk. Den skod telefon har ikke indbygget dansk ordbog, så alle mine sms'er bli'r på svensk... :D
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu