Guest Polle Skrevet August 23, 2005 Rapporter Skrevet August 23, 2005 I den debat der pt kører i DK omkring sikkerhed på cykelstier, fremhæves bl.a. Sverige for at have et langt sikre cykelsti system end DK. Vil give dem ret i at sikkerheden er højrere på de stier som ikke er tilknyttet veje. Tilgengæld er det livsfarligt at cykle på de mest trafikerede cykelstier inde i centrum af Malmö. K Kan ikke se det fornuftige i at have 2 vejs cykeltrafik på samme cykelsti. Og især ikke hvor disse stier krydser trafikerede veje. Bilister (og fodgængere) ignorerer ofte cykelstien og kører/vader hen over cykelstien. Og de kigger ihvertfald ikke både til venstre og højre. Som gamle Københavner cyklist gennem mange år er jeg langt mere påpasselig i Malmö trafikken end jeg nogensinde var i Kbh. Ikke at glemme de øvrige cyklister som kører ad h.t. og er til fare for alt og alle. Så at fremhæve Sverige som et sikkert cykelparadis er en værre gang BS !! Det var så lige mit sure opstød.
Admin Besvaret August 23, 2005 Rapporter Besvaret August 23, 2005 I den debat der pt kører i DK omkring sikkerhed på cykelstier, fremhæves bl.a. Sverige for at have et langt sikre cykelsti system end DK. Vil give dem ret i at sikkerheden er højrere på de stier som ikke er tilknyttet veje. Tilgengæld er det livsfarligt at cykle på de mest trafikerede cykelstier inde i centrum af Malmö. K Kan ikke se det fornuftige i at have 2 vejs cykeltrafik på samme cykelsti. Og især ikke hvor disse stier krydser trafikerede veje. Bilister (og fodgængere) ignorerer ofte cykelstien og kører/vader hen over cykelstien. Og de kigger ihvertfald ikke både til venstre og højre. Som gamle Københavner cyklist gennem mange år er jeg langt mere påpasselig i Malmö trafikken end jeg nogensinde var i Kbh. Ikke at glemme de øvrige cyklister som kører ad h.t. og er til fare for alt og alle. Så at fremhæve Sverige som et sikkert cykelparadis er en værre gang BS !! Det var så lige mit sure opstød. Jeg kan kun give dig ret i at dobbeltrettede cykelstier er tåbelige. Man er ved at blive kørt ned jävnligt fordi bilisterne ikke regner med at der kommer cyklister fra den "forkerte" side. Det gør jo også at cyklisterne bliver ligeglade med hvilken side af vejen de ellers kører i og det er IKKE ligemeget. Specielt de steder hvor der kun er plads til EEN cykel (f.eks. Järnvägsgaten/drottningsgatan)
Gio Besvaret August 24, 2005 Rapporter Besvaret August 24, 2005 ...plus det faktum, at fodgængere er hellige køer herovre. De er Malmö´s svar på københavns cyklister *bah*
thn Besvaret October 22, 2005 Rapporter Besvaret October 22, 2005 Nu stod der så i Sydsvenkan i dag at man kan få en bøde for ikke at benytte cykelstien når den er der. Men synes altså ofte det er utrolig svært at se hvornår den er dobbelrettet og hvornår den ikke er. Synes ofte der ikke er nogle skilte overhovedet.. hvad skal man så regne med den er? er der en grundregel Mvh Dennis
Kasper Besvaret October 22, 2005 Rapporter Besvaret October 22, 2005 Syntes det er ligemeget om der er cykelsti på højre og venstre side af vejen, folk kører alligevel i begge retninger. Malmö kommune mener samtidigt, der er flere km cykelsti pr. indbygger end i København, måske regner de dobbelt når man må køre begge veje :D
Madsen Besvaret October 29, 2005 Rapporter Besvaret October 29, 2005 Puha ja... At cykle herovre, når man kommer fra det mørke jylland, er noget af en udfordring!! Jeg er blevet rådet til, af garvede svanskere til at cykle på fortorvet i stedet for på vejene, og desuden har jeg heller aldrig været så påpasseligt med lygter og reflekser som jeg er nu.. Det er lidt af en gyser hver morgen på vej til toget!!
Guest Polle Besvaret October 29, 2005 Rapporter Besvaret October 29, 2005 Der er områder hvor cykelstierne krydser hinanden Så hvem har vigepligten i sådan en situation ? Er der mon normal højre vigepligt? Hvis ja, tvivler jeg på at der er nogen der ved det. Virker mere som at den der kommer først ha retten. Er bare lidt af et problem i "tung" trafik. Cykeltrafikken her i MAlmö er ligeså vanvittig som i en ulandsby som Hanoi Så sent som for et par dage siden så jeg 2 støde ind i hinanden under viadukten ved Netto tæt på centrum
Gio Besvaret October 29, 2005 Rapporter Besvaret October 29, 2005 Svenskere og cykel-kultur er så meget forskellig fra den danske ditto. De kører vanvittigt/uforsvarligt herovre (set med danske øjne ;))
Guest DortheogJens.dk Besvaret October 29, 2005 Rapporter Besvaret October 29, 2005 Må indrømme At når jeg cykler ned til centralstationen er jeg begyndt at "jagte" de der vader ud på cykelstien uden at se sig for, eller de cyklister der ikke ser sig til siden når de krydser en tværgående vej. Jeg er så TRÆT af disse folk at jeg så vidt muligt, og gerne med lidt tempo på gerne snitter dem en smule..... jeg tænker død og helvede over dem og kan til tider godt komme til at sige at par uforstående sætninger i deres øre.... og hvad sker der...de kigger på mig som om, at det er MIN skyld:-/ Ok, jeg ved at det samme kan ske på amagerbrogade, jeg kan bare godt stadig hidse mig selv op over det.....selvom det nok ikke bliver bedre. Dorthe
Hydrazin Besvaret October 31, 2005 Rapporter Besvaret October 31, 2005 Det virker ikke som om folk herinde har sat sig ind i trafikreglerne herovre. Det er i de fleste tilfælde cyklisterne der har vigepligt for bilerne. Det skulle jeg lige vænne mig til på den hårde måde - en lastbil der skulle svinge til højre og køre over cykelbanen skal ikke stoppe for mig og gjorde det heller ikke så jeg måtte kaste mig af cyklen og ned på højre side af den for ikke at blive mast... Så kan man lære det....
Ingrid Besvaret November 6, 2005 Rapporter Besvaret November 6, 2005 Ha - det er sjovt at læse om jeres erfaringer med cykelstier i Malmö. Jeg bor i Helsingborg, og her er der også kaos på cykelstierne. Hvor der er en cykelsti, er der fodgængere. De betragter simpelthen cykelstien som et udvidet fortov. Jeg har også flere gange "snittet" en fodgænger der, uden at se sig for, er vadet ud på cykelstien. Det er for fristende. Nogle siger "ups og forlåt" andre glor surt på mig. Hilsen Ingrid
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu