Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

hey All Er der nogle der ved hvilke koncekvenser det kan ha for mig hvis jeg køber en bil nr. 2 og låner den ud til min søsters kærste, som bor i DK. I en periode på 3-5 md hvor efter der bliver solgt igen. er det lovligt at han køre i den i DK? er bilen forsikret hvis jeg ikke sidder i den? Der er ikke tale om at han skal ha en dæk adresse hos mig, da jeg vil stå som ejer af bilen. "Et senarie kunne være at jeg skulle til New York og arbejde i 6 md på freelance basis, også ville jeg låne ham min bil i den periode, jeg bor i SV og han bor i DK." Jeg ved godt at man siger at jeg skal være i bilen. Men er det et forsikrings spørgsmål, eller er det lovgivning der skriver det?

Besvaret
Han får naturligvis en kæmpebøde. Og det får du også' date=' fordi du har lånt ham bilen.[/quote'] Hvorfor får han en stor bøde ?? Det er da ikke ulovligt at låne sin bil ud, at vedkommende så vælger at bryde lovgivningen ved at køre i DK kan da ikke få konsekvenser for APG.. Der vil sikkert blive foretaget anmærkninger og lidt gennemgang af papirer etc fra Politi + Skatten, men den med bøden tror jeg nu ikke på.
Besvaret

Dansker i svensk bil i Danmark bliver bon´et for afgift. Det er da logik - da jeg ellers havde købt en del biler til alle mine kolleger, og ladet dem køre i dem for en "mindre" sum ;) Der er ikke noget at rafle om. Du må, som dansker, ikke føre svensk indregistreret køretøj i DK...medmindre ejeren sidder ved siden af, og der er en god grund til hvorfor DU fører bilen.

Guest Supermule
Besvaret

Bilen bliver betragtet som dansk og DU får en bon fra Told Og Skat... Også selvom du bor i Sverige. For det gør du nemlig ikke når din bil er i DK konstant i 5 måneder...

Besvaret

Undskyld mit sprog, men lad dog være med at være så naiv.. den danske stat kæmper med næb og kløer for den latterlige registreringsafgift. Hvis det var så let at omgåes lovgivningen så var der nok en del flere der gjorde det... Hvis du ønsker at at satse på ikke at blive knaldet så er du velkommen til det, men vær forberedt på en klækkelig bøde samt en registreringsafgift.. vi taler i 100.000 kr klassen...

Besvaret

Stop lige.. Det er FØREREN af bilen der får bøden - ikke EJEREN. Ejeren kan da ikke gøres ansvarlig for en evt. låners skalten og valten med bilen. Kun i det tilfælde hvor bilen får en "offentlig" parkeringsbøde er det ejeren der hæfter - ellers ikke!

Besvaret

Det tror jeg simpelt hen ikke på, ejeren kan sgu da dømmes hvis han snyder og at udlåne en bil til en der ikke er berettiget til at køre i den er sgu da snyd.. Men jeg er ikke jurist så jeg står for egen regning...

Besvaret
Det tror jeg simpelt hen ikke på, ejeren kan sgu da dømmes hvis han snyder og at udlåne en bil til en der ikke er berettiget til at køre i den er sgu da snyd.. Men jeg er ikke jurist så jeg står for egen regning...
Nej, det er du så ikke! Hvad er det ejeren har gjort sig skyldig i?? Det er ikke ulovligt at udlåne sin bil til en der vil snyde. Får jeg så også en bøde hvis jeg udlåner min bil til én der kører for stærkt?? Ejeren hæfter IKKE - basta bum! :fight: :p
Besvaret
Det er i Sverige ikke ulovligt eller snyd at udlåne sin bil til en dansker, uanset om han har tænkt sig at køre i den i DK eller SE. Derimod vil jeg godt købe en argumentation om at det er ulovligt og strafbart at udlåne sin bil, til en person uden gyldigt kørekort. Den eneste der bryder loven, er den dansker der vælger at køre i en udenlands registreret køretøj i DK - hvorfor han er den der kan straffes. Men det kunne da være rart at få nogle eksperter og noget fakta på banen. Så kan vi andre læne os tilbage og nyde en kold dansk ØL.
Besvaret

Det er super med alle de indlæg, men er der nogle som har været ude for at blive stoppet eller kender nogle som kender nogle som er blevet det, og hvor en svensk registret bil var kørt af en dansker i danmark. jeg har nu pendlet i ½ år og er stadig ikke blevet stoppet :tongue2: Helt enig med overstående, er der nogle som eventuelt har nogle links el faktiske oplevelser, så kunne det være super fedt

Besvaret
Det er super med alle de indlæg, men er der nogle som har været ude for at blive stoppet eller kender nogle som kender nogle som er blevet det, og hvor en svensk registret bil var kørt af en dansker i danmark. jeg har nu pendlet i ½ år og er stadig ikke blevet stoppet :tongue2: Helt enig med overstående, er der nogle som eventuelt har nogle links el faktiske oplevelser, så kunne det være super fedt
Jep og de checkede i hoved og røv.....
Besvaret
Du kan prøve at søge sunddebat'en igennem - der har tidligere været nogle farverige indlæg af folk der har prøvet at blive stoppet af det danske politi for et "bopæl's eftersyn"
Besvaret
Du kan prøve at søge sunddebat'en igennem - der har tidligere været nogle farverige indlæg af folk der har prøvet at blive stoppet af det danske politi for et "bopæl's eftersyn"
He ja, hvem var det der var blevet udspurgt hvor ofte han sov hos kæresten.... de går skam grundigt til værks:eek:
Besvaret

Man kan undre sig over hvorfor der er så mange tråde herinde, der drukner i sludder og vrøvl. :confused: Der er ingen tvivl om at det er ulovligt for en person med dansk folkeregisteradresse at køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark. Det emne er slidt MEGET tyndt herinde efterhånden. Om politibetjenten der så stopper en siger buh eller bæh, er vel flintrende ligegyldigt?? Det er ulovligt, og man bliver straffet! Hvorvidt den der evt. udlåner bilen til en "ikke lovlig" person er gør sig skyldigt i noget strafbart, er der heller ingen tvivl om!!! Det gør han IKKE!!! Hvis du som dansker lejer en bil i Sverige, Tyskland eller for den sags skyld USA, spørger de jo heller ikke om du har tænkt dig at køre i bilen i Danmark! Hvis de gør, er det udelukkende af hensyn til en evt. forsikring på bilen - IKKE den tåbelige danske lovgivning vedr. bilbeskatning. Tro nu på det, og lån jeres biler ud til hvem I vil - og kører de ulovligt på den ene eller anden måde, er det DERES EGET PROBLEM!! :cool:

Besvaret

Jeg har nu blevet stoppet af politiet i min egen svenske bil da jeg boede i DK. Men når de såg mit svenske kørekort var der ikke noget at diskutere. Jeg skal måske nævne at jeg kørte i en Volvo årgang 1978, så jeg var nok ikke så interessant i deres øjne. Og en eventuel bøde eller ubetalt registreringsafgift ville nok være minimal. Forsikringsselskabet oplyste mig at den dækker i DK, ligemeget hvem der kører bilen.

Guest Supermule
Besvaret

Jeg vil godt lige mane den her helt i jorden... Det er YDERST strafbart for ejeren at udlåne sit svensk indregistrerede køretøj til en dansker bosiddende i DK. Da der IKKE er tale om udlejning og andet forretningsmæssigt imellem de to, vil det blive tolket som at udlåneren er i ond tro og dermed vidende om den faktiske ulovlighed! DERFOR vil ejeren og brugeren, såfremt disse er forskellige, blive straffet med bøde og opkrævning af afgift for bilen... Derom skal der ikke herskes tvivl....

Man kan undre sig over hvorfor der er så mange tråde herinde, der drukner i sludder og vrøvl. :confused: Der er ingen tvivl om at det er ulovligt for en person med dansk folkeregisteradresse at køre et udenlandsk registreret køretøj i Danmark. Det emne er slidt MEGET tyndt herinde efterhånden. Om politibetjenten der så stopper en siger buh eller bæh, er vel flintrende ligegyldigt?? Det er ulovligt, og man bliver straffet! Hvorvidt den der evt. udlåner bilen til en "ikke lovlig" person er gør sig skyldigt i noget strafbart, er der heller ingen tvivl om!!! Det gør han IKKE!!! Hvis du som dansker lejer en bil i Sverige, Tyskland eller for den sags skyld USA, spørger de jo heller ikke om du har tænkt dig at køre i bilen i Danmark! Hvis de gør, er det udelukkende af hensyn til en evt. forsikring på bilen - IKKE den tåbelige danske lovgivning vedr. bilbeskatning. Tro nu på det, og lån jeres biler ud til hvem I vil - og kører de ulovligt på den ene eller anden måde, er det DERES EGET PROBLEM!! :cool:
Besvaret

Hehe, endnu en klasse tråd! :thumbup: Skal vi ikke lave en afstemning om hvad der sker med ejeren, nu hvor alle eksperterne er så enige? :laugh: Eller også må der være en der har god tid på sit kontor idag, der kan ringe til det danske politi og få svaret...? Selv ved jeg ikke en skid om det, men det ville da være rart at blive klogere.

Besvaret

Vi kunne også bare undersøge det efter devisen "learning by doing" .. lad ham købe en bil til broderen eller kammaraten, så anmelder vi ham og ser hvad straffen bliver;) Så sikres det at vi ikke bare får et skræmmebilllede scenarie fra Told og Skat, undskyld Skat, men en reel profit/loss betragtning:lol:

Besvaret

Brian, du udtaler dig tydeligvis om noget du ikke aner en kæft om! Hvem skal straffe dig!!?? De danske myndigheder kan da ikke straffe en svensker for at udlåne sit køretøj til en anden person! Tror du at der kommer en dansk politibil farende over Øresundsbroen med babu-blink for at anholde vedkommende, og stikke ham et kæmpe bødeforlæg! Der ER og BLIVER personen der fører køretøjet, der er ansvarlig for om han kører lovligt eller ej! Det er IKKE ulovligt i Sverige at udlåne sin bil til en person der vil køre i Danmark. Jeg HAR talt med politiet om det, og de var ved at falde ned af stolen af grin, da de hørte spørgsmålet!!

Besvaret

... skal vi ikke lige holde tonen... Det vigtigste i denne sag er længden og "brugen" og at udlåneren er i ond tro da han ved hvad og hvor bilen skal bruges. Det er uden tvivl ulovligt og begge parter straffes. Kunne forestille mig at ejeren i Sverige fik en lille regning, og hvem det er fra er da meget ligemeget, beløbet skal nok chokere! ... det er ulovligt, og som Gio siger, så kunne vi jo allesammen købe biler til hvemsomhelst og "udleje" dem...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...