Guest Anja Skrevet October 26, 2005 Rapporter Skrevet October 26, 2005 Jeg kunne godt tænke mig at høre hvad der fik folk til at flytte til Skåne? Hvor bor I? Hvor velintegrerede i det svneske samfund er I blevet? Og hvordan går det med sprog, socialt netværk og pendling? Håber der er nogen der har lyst til at svare uddybende på alle mine mange spørgsmål, for jeg går lidt med et skal-skal-ikKE FLYTTE Anja :)
Miriam Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Hej Anja Ja, en af os skal jo skrive det her. Hvis du prøver at kigge i alle de gamle indlæg der findes på siden, så vil du finde svarene på alle dine spørgsmål :-) Og samtidigt finde ud af ,at de fleste vil sige at de aldrig flytter til DK igen. God søgning :-)
Guest Supermule Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Der er INTET i DK der kunne få mig hjem igen... Intet.
Kim H Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Anja, Spørgsmålene om sprog og socialt netværk kan ikke besvares generelt. Det er helt op til den enkelte - nogle kan lære et fremmed sprog på nogenlunde kort tid - andre lærer det "aldrig" Det samme gælder grundlæggende for det sociale netværk - hvis man ikke selv gør en indsats, så træffer man ikke mange nye mennesker - men, hvis sproget er et problem, kan det selvfølgelig blive sværere - på den anden side er de fleste svenskere lidt nysgerrige overfor danskere - og baseret på egne oplevelser synes jeg at svenskerne er meget imødekommende Pendling fra Sverige til Danmark er et spørgsmål om tid og penge. - personligt har jeg ingen erfaringer med offentlige transportmidler - men i bil er det enkelt at pendle - trafikken fra Sverige mod København er indtil videre overskuelig - derfor er der stort set ingen "rigtig" myldretidstrafik før man når til Amager Selv bor jeg et godt stykke mod øst. En lille by som hedder Skivarp. Tættere (meget) på Ystad end på Malmø. Der er ca. 70 km til Amager - og det tager 40-45 minutter i bil. Brug noget tid på at se dig om i dette forum. Du vil finde mængder af information. Når du nærmer dig en beslutning, bør du gå i detaljer omkring de forskellige økonomiske forhold - så du ikke får for mange (dårlige) overraskelser.
Johan Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Bor i Oxie(20 min. ude for Malmø C) sammen med kærsten, vi er begge meget glade for det og kan ikke pt. finde nogen grund til at flytte tilbage til dk. Velintegrerede kan vi vel ikke kalde os endnu, men vi deltager i så mange ting som vi kan i boligforeningen men ellers går det meste på Arbejde i DK. Nu er jeg selv af meget svensk afstamning så jeg snakker svensk, men min kærste er ved at blive rigtig god til det dog har hun stadig lidt problemer med tallet "7"(det er lidt sjovt). Jeg kan kun anbefale at rykke til Sverige...............
Nils Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Hej Anja - Altså at flytte til Sverige er jo ikke noget uigenkaldeligt kæmpeskridt. Der går altid både tilbage, som der står i den gamle sang. Skåne er bare en nabokommune til København, hvor alting er lidt billigere og folk snakker lidt mærkeligt (ligesom Slagelse ca.), og hvis du ikke falder til, kan du jo flytte hjem igen uden nogen problemer - bortset måske fra lidt abstinenser ved at gå ned i levestandard. Prøv det dog! :)
ulmus Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Hej Anja! Det her er en af de sjældne gange, hvor jeg er enig med Nils :th2: Tag dog og spring ud i det. Jeg har boet i Malmö i 4½ år og utroligt glad for det. På nuværende tidspunkt vil jeg bestemt ikke tilbage, men jeg er ikke helt ung ( ) og må derfor sige, at hvad fremtiden bringer kommer an på helbred o.l. Hvis du, som de andre har skrevet, går ind og søger, vil du finde en "top 10" liste over, hvorfor vi andre flyttede over, og den er faktisk god at blive klog af. Held og lykke! :)
thomas_lund Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Vi er lige (juni 05) flyttet til Arrie - syd for Oxie med 2 børn på 5. Pendling - 50 km til Glostrup, tager 35 min hver dag. Ingen trafik overhovedet (boede i SOlrød før, og har prøvet Køge bugt hver morgen. Trafikken over bro+amager er INTET) Sprog - vi har prøvet at gøre en dyd ud af at snakke "øresundsk" med naboer og lign. Det går bedre og bedre, men vi tager nok på et svensk for danskere kursus snart. ALLE herovre inkl. det offentlige system har taget ufatteligt godt imod os, og der har ikke været noget overhovedet problem. Vær åben og prøv at integrere dig lidt, og du får kun smil med på vejen. Vi flytter ikke til DK igen, og jeg er begyndt at sige "Sverige" når folk spørger mig hvor jeg kommer fra.
Mohlin Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Kul detta. Jag har gjort tvärtom, som svensk gift mig och flyttat till Danmark (Sengeløse), och jag vill inte tillbaka till Sverige..... 1. Förmögenhetsskatt. Många människor får sälja sina hus för att få råd att betala den. Det innebär också att man inte kan betala av sitt hus, för man måsta ha kvar skulderna, för att kvittera för denna skatt. 2. Världens mäkligaste taxering av hus. Poängsystem som höjer taxeringen för diskmaskin i köket tex. Öh, skulle det vara lyx? 3. Fega poliktiker som inte vågar tala ut om problem med tex invandringen. 4. Är man inte PK (Politiskt korrekt) så är man rasist, diskiminerande och en allmänt dålig människa. 5. Alla är deprimerade och gnäller om allting, tycker jag. En av världen högsta konsumtion av "lyckopiller". Dåligt med Danmark? Priset på bilar...huuuuuuuu. På vad sätt är levnadsstandarden högre i Sverige??? PS Ska man korrekt kunna uttala "7" så tror jag att man måste vara född i Sverige av svenska föräldrar!
Kim H Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Ska man korrekt kunna uttala "7" så tror jag att man måste vara född i Sverige av svenska föräldrar! Inte PK ;)
SanneJ Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 3. Fega poliktiker som inte vågar tala ut om problem med tex invandringen. 4. Är man inte PK (Politiskt korrekt) så är man rasist, diskiminerande och en allmänt dålig människa. 5. Alla är deprimerade och gnäller om allting, tycker jag. En av världen högsta konsumtion av "lyckopiller". Og hvad er det så lige der adskiller Danmark fra Sverige...
Guest Anja Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 tak for de mange forskellige svar. jeg har været grundigt rundt i alle fora her på debatten før jeg skrev mit indlæg, men kunne godt tænke mig at vide mere om hvad folk måske har syntes var dejligt, men også mindre dejligt ved at bo i Malmø.
Guest Supermule Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Der er én ting der pisser mig helt vildt af... To ting så.... Nr 1: Svenskere kan INTET foretage sig uden manual... Guderne må vide hvem der har forfattet den til at begynde med.... :( Nr 2: Folk der spørger om priser på bilforsikringer herinde..... ;)
Guest Trine Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Mohlin nu er Sengeløse jo ikke ligefrem København:) Vi flyttede fra Vanløse til Limhamn og er helt enige om at verden virkelig skal ændre sig meget før vi ryger tilbage over sundet. Vi er begge i starten af 30'erne uden børn, men skulle de komme til, så får de pænt lov til at starte i dagis som alle andre. Her er vores plus og minus lister: Plus: + Transport tid til og fra arbejde. Det er rent faktisk muligt at KØRE på arbejde, selvom man arbejder midt i København. + Økonomisk Frihed. Økonomien har den luft der skal til man ikke bliver depressiv over et værkstedsbesøg, en vaskemaskine der ryger eller andre uforudsete udgifter. + Malmø er blot en forstad til København, der er slet ikke så langt herover og det er slet ikke så anderledes at bo i Sverige. + Svenskerne, eller jeg må hellere sige skåningene er rigtig flinke og imødekommende mennesker. Vi har kun oplevet søde og venlige naboer, bortset fra et surt løg, men hun er flyttet nu og var iøvrigt.....dansker... + Lukkeloven, eller mangel på samme. Jeg vil bare sige at jeg savner IKKE Føtex fredag eftermiddag eller lørdag formiddag. Her handler man nå det passer bedst. Man tager i byggemarkedet om søndagen, for det jo oftest den dag man finder på at lave spændende ting i hjemmet:) +++ der er sikkert mere..jeg vil sikkert redigere løbende. Minus: - Alle vennerne og familien skal opdrages til at der slet ikke er så langt til Malmø. Men de lærer det faktisk overraskende hurtigt. Tager normalt blot et enkelt besøg. - Man skal høre på alle mulige latterlige spørgsmål som: Har I så en ekstra lejlighed i København, så I ikke behøver køre hele vejen hjem hver dag? (Vi har 40 min til Rådhuspladsen..) Bliver jeres børn så svenske statsborgere? Jamen er du da stadig dansk statsborger? -TV2 Zulu, DR2 savnes. -P-vagter i hobetal. -Hvis man troede man var sluppet væk fra TDC monopol, velkommen til Telia. Bemærk ikke et ord om sundudsigt, solnedgang fra den rigtige side, fede billige biler, billigt godis og andre af de "lette" argumenter:)
Guest Anja Besvaret October 26, 2005 Rapporter Besvaret October 26, 2005 Tak tak tak! Lige præcis denne slags beskrivelser som jeg søgte. Håber at flere vil give deres besyv med. :)
Mohlin Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Nr 1: Svenskere kan INTET foretage sig uden manual... Guderne må vide hvem der har forfattet den til at begynde med.... :( Det är for att vi har IKEA i blodet!! Jag anser att Danmark har tagit tag i invandrarproblemet mycket tydligare än Sverige. Svenska politiker är "mesar" (= fega), det är mer fart över tingen i DK. Ok, lukkeloven....det tog lite tid att vänja sig, men nu verkar det ju som om Danmark lättar upp på den lite.
Johan Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Ska man korrekt kunna uttala "7" så tror jag att man måste vara född i Sverige av svenska föräldrar! hahahaaha........det vil jeg sige videre til min kærsten. Jeg tror at når folk der flytter fra Dk til Se siger at deres levestandard er højre nu end hvad den var i Dk så er det fordi at man får mere for de penge som man har. Jeg har hele tiden sagt til folk der har spurt at jeg har ikke flere penge nu i forhold til da jeg boede i Dk men jeg har fået MEGET MERE for dem. Men for at det hele ikke skal gå op i penge så er der også meget mere stille og roligt når man kommer over broen og lander i sverige.......der er mere natur, jeg slapper af på en anden måde når jeg kommer hjem nu i forhold til Dk. Jeg ved godt at det lyder lidt mærkeligt men min kærste har det på samme måde...
Johan Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Ok det der "Quote" kunne jeg så ikke finde ud af........DOH!
Mohlin Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Tror att det är så att när man flyttar till ett annat land så ser man saker på ett annat sätt än de infödda. Jag är tex totalt chamad av alla små byer som finns i Danmark, med stråtak och bindningsverk på husen. De har nästan försvunnit från Sverige (Skåne). Gadekær(stavas??) har jag heller aldrig sett i Skåne.
thomas_lund Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Måske et minus - med mindre man bygger nyt eller er heldig, så syntes den svenske standard for huse at være lavere end i DK. Både grundenes størrelse og kvaliteten af materialer. + er helt klart den økonomiske del af det. Kan man arbejde i DK og leve i S, så er der mange penge ekstra om måneden
Gio Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Ok det der "Quote" kunne jeg så ikke finde ud af........DOH!He he...dén er fikset - du skal først bruge "/" når du afslutter ;) Desuden er der en smart lille "taleboble" oppe i menuen, når du skriver indlæg. Markér den tekst du vil quote´, og så indsættes tag´en automatifystisk. *s*
Guest Supermule Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Kan vi ikke lave et "eksperimentarium" forum til Johan??? Så kan han citere sig selv alt det han vil... ;) DEEEEEEEEEEEEET GAAAZ' og du kan ta' det....
Johan Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Ahhhh ok, merci.............så er man lige blevet opgraderet til bruger på bare en dag......................VILDT!!!! :-D
larscph Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Nu er jeg selv af meget svensk afstamning så jeg snakker svensk' date=' men min kærste er ved at blive rigtig god til det dog har hun stadig lidt problemer med tallet "7"(det er lidt sjovt). Jeg kan kun anbefale at rykke til Sverige...............[/quote'] Suk.. Ja - mit personnummer slutter på 7377... Go figure.. :) Men er dog ved at lære at sige det så man ikke tror jeg siger 2327 eller 2377 eller noget tredie.. hehe..
BS Besvaret October 27, 2005 Rapporter Besvaret October 27, 2005 Suk.. Ja - mit personnummer slutter på 7377... Go figure.. :) Hmm er det de sidste 4 i dit svenske? Mente at alle der ikke er født i sverige får et 9 tal i de sidste 4?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu