Jump to content

Sambolagen?? Det er sgu da vanvid!

Recommended Posts

Guest Morten K
Skrevet

Hej! Fra Nils' fortræffelige økonomiguide: PAPIRLØST FORHOLD I Danmark betragtes et papirløst par økonomisk set som to selvstændige individer. Hvis manden i parforholdet ejer huset, så bliver han ved med at eje huset, også når parterne flytter hver til sit. Sådan er det ikke i Sverige. Her er den økonomisk svageste part i et papirløst samliv - oftest kvinden - beskyttet af bestemmelserne i en lov med det lidt pudsige navn Sambolagen. Sambo betyder samlever. Pr. 1. juli 2005 omfatter loven også par af samme køn. Efter Sambolagen har kvinden som udgangspunkt ret til at få det halve af den fælles bolig inklusive bohave, når samlivet ophører - også ved dødsfald. Desuden bestemmer loven, at boligen skal tilfalde den, der har mest brug for den. Loven er lang og lodden, sådan som svenskerne så godt kan lide det, så der rigtig er noget at tolke på. Hvis man ikke kan gøre op i mindelighed, skal man henvende sig til Tingsrätten for at få sagen afgjort - eller det bliver jo nok den økonomisk svage part, der gør det. Bemærk, at loven kun omfatter boligen med bohave, altså møbler og andet inventar. En bil, et fritidshus, en aktiepost eller en kontant formue deles ikke, medmindre der udtrykkeligt er fælleseje. Loven sikrer den uforudseende og økonomisk svage part mod total ruin, intet andet - dens gummiparagraffer er blot endnu en god grund til at lave klare aftaler, mens tid er. Hvad er det lige et papirsløst par er? Umiddelbart ville jeg tro at det var et ugift par... Altså simple kærester. Vil den her sambolagen så sige at hvis jeg køber en lejlighed og min kæreste flytter ind efterfølgende, jamen så har hun lige pludselig ret til halvdelen af den lejlighed hvis vi skulle slå op? Det lyder da vanvittigt! Håber at høre en afkræftelse af dette snarest muligt ;-)

Besvaret
Hvad er det lige et papirsløst par er? Umiddelbart ville jeg tro at det var et ugift par... Altså simple kærester. Vil den her sambolagen så sige at hvis jeg køber en lejlighed og min kæreste flytter ind efterfølgende, jamen så har hun lige pludselig ret til halvdelen af den lejlighed hvis vi skulle slå op? Det lyder da vanvittigt! Håber at høre en afkræftelse af dette snarest muligt ;-)
Ja, her er en afkræftelse af dine allerværste anelser. Jeg burde nok klargøre i min tekst, at Sambolagen omfatter den bolig, som er "anskaffet til fælles anvendelse" (har "förvärvats för gemensam användning") - man kan altså ikke blive knaldet for sin halve lejlighed af en one-night-stand. Men altså, hvis du sælger din lejlighed og køber en ny og kæresten følger med som det tynde øl, så har hun vundet i lovlotteriet. Men der skal være tale om et ægteskabslignende forhold. Det indebærer et forhold, "hvor et seksuelt samliv normalt indgår", som bureaukraterne så følsomt udtrykker det. Hvad det betyder udtrykt i gange pr. uge eller måned eller år, har jeg ikke kunnet finde noget belæg for. Men det indebærer jo, at et søskendepar ikke kan anvende Sambolagen, med mindre de er dømt for incest förstås... :D
Besvaret
Men der skal være tale om et ægteskabslignende forhold. Det indebærer et forhold' date=' "hvor et seksuelt samliv normalt indgår", som bureaukraterne så følsomt udtrykker det.[/quote']Det var da rart - så er der et vægtigt argument for at en evt. kone skal passe på med "hovedpinen" ;) Ja...intetsigende indlæg, i know. Men jeg fornægter ikke min humoristiske sans, som visse andre :p
Besvaret
Med "kone" mente jeg faktisk "kæreste". Ren og skær skrivefejl.... "Kone" er nok mere juridisk sikret end "kæreste". Nå...nvr mind....hehe
Jaaah, men i den danske lov står der, at manden har ret til sex .... så det er måske en grund til at gifte sig ?
Besvaret
Kunne man få en henvisning til den lov' date=' Palle?[/quote'] Hvorfor ?? Nu vil du pludselig gerne giftes, eller hva ??
Besvaret
Jeg er kommet over stenalderstadiet for længe siden' date=' og foretrækker kvinder der selv bestemmer. :thumbup:[/quote'] Jaaah, Gio... det gør du vel, men det er ikke alle kvinder der foretrækker det :lol:
Besvaret

Og nej, jeg kan ikke finde nogle steder hvor det står... Min gamle kammerat fortalte mig det da de blev gift. Deres advokat havde (som en joke) vist dem loven. Men hvad... det er vel gyldig skilsmissegrund hvis man bliver nægtet sex ?? :rolleye: hahaa..... Nå, må hellere lade være med at skrive mere, det bliver sikkert bare misforstået... :love2:

Besvaret

DVS at den der opdeling der skete hos HSB da vi blev "godkendt" til køb af en bostadsrätt hos dem, den gælder ikke. Der skriver man jo hvor stor andel man har i betalingen af ejerdelen.... Er det så ligegyldigt?

Besvaret
DVS at den der opdeling der skete hos HSB da vi blev "godkendt" til køb af en bostadsrätt hos dem' date= den gælder ikke. Der skriver man jo hvor stor andel man har i betalingen af ejerdelen.... Er det så ligegyldigt?
Nu ved jeg ikke helt præcis, hvad det er, I har skrevet under på, men det lyder som noget, der vil blive overrulet af Sambolagen. Ved en bodeling vil det således være uden betydning, at kun den ene part har betalt til lånene i boligen, så en aftale med en tredje part om at betale til boligen efter en bestemt nøgle vil nok ikke veje så tungt. :) Afsnittet PAPIRLØST FORHOLD i Pendlerguiden Økonomi er nu opdateret med en præcisering og der er et nyt link til en pjece. :o
Besvaret

Hvis i ved köbet har et papir på at der er en anden opdeling af ejerforholdet end 50 - 50% så gälder det hvis det er blevet berigtiget af 2 vidner skriftligt. Men pas lige på med den der sambolag og ved tvivl kontakt "juristjouren" det er det samme som gratis advokathjälp i Dk Det er gratis fordi det er studerende der giver råd og derefter kan I jo vurdere om i skal have en rigtig advokat på eller ej. Foriövrigt kan i vist godt få berigtiget denne anden opdeling af ejerforholdet i Banken tro det eller ej! Mon ikke der er en Juristjouren på universitetet i Rosengården!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ellers er her en i Fossie. http://www.malmo.se/stadsdelar/fosie/medborgarkontoretifosie.4.33aee30d103b8f15916800035886.html Der er også en i Lund (Uni byen) telefonnummer til Juristjouren i Lund 046 18 84 49 ma-to 18-20 God fornöjelse og husk at der er andre love i vort nye land, glem det ikke. Her er en link til en smule Jura http://www.juristguiden.com/

Besvaret
Hvis i ved köbet har et papir på at der er en anden opdeling af ejerforholdet end 50 - 50% så gälder det hvis det er blevet berigtiget af 2 vidner skriftligt.
Man kan sagtens have papir på, at man ejer 100 procent af ejendommen, og så alligevel komme af med halvdelen ved en bodeling efter SL. Man skal oprette en egentlig samboaftale, hvor man udtrykkeligt fraskriver sig Sambolagens "beskyttelse", for at være home free. Parforholdet skal have haft en vis udstrækning i tid, for at Sambolagen kan tillempes, men det er kortere tid end syv år. Den svage parts andel ved bodelingen kan blive nedsat med hensyn til forholdets varighed. :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...