birkster1977 Skrevet November 29, 2005 Rapporter Skrevet November 29, 2005 Så lige på vej ned til svågertorp, bag ved Ilva var der nogle biler som var stødt sammen den ene have ramt et vejskilt på hjørnet, det så godt nok grimt ud, heldigvis var der allerede ankommet ambulance hjælp, men puha, man får helt hjertebanken når man ser sådan noget. Syntes også der var lidt glat her til morgen da jeg kørte. Har forresten også lagt mærke til at der bliver ikke saltet så meget på vejene i sverige som der gør i Danmark, nogen som ved hvad anlednignen er til dette? Man skulle da tro at alle var interesseret i størrere trafiksikkerhed..
ulmus Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Der bliver saltet på motorvejene, men ellers ikke. Jeg tror, det har noget at gøre med, at det skaber falsk tryghed og så kører folk for hurtigt. Jeg var meget forbavset første gang, jeg var i Stockholm om vinteren og så, at fortovene ikke blev saltet eller ryddet. Derimod blev der gruset, og sneen blev hurtigt faststampet, så det faktisk blev mere behageligt at gå på end det sjap, man altid vader rundt i i Danmark. Det er vel også mere miljørigtigt, og det er jo noget, man går meget op i i Sverige. :th2:
Guest carspar Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Rigtigt at det skaber falsk tryghed og her i Skåne har de varslet at der bliver skåret ned på saltningen i år, og det er ikke af ökonomiske årsager. Hvis folk har vinterdäk på og körer efter forholdene så sker der ikke noget. Jeg vil også hellere have at jeg kan se at der er sne end det sjap de foreträkker i Danmark. Vi har foriövrigt haft sne her i Lund og nordpå i en uge nu, jeg hörer röster om at der ikke er noget i Malmö.
mrode Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Jeg var oppe og købe bil her i weekenden nord for Lund, det var godt nok en overraskelse pludselig at se en masse sne. På bilen lå der måske 5cm sne og det føles nu også koldere helt deroppe nordpå :)
Guest carspar Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Det er altid koldere (og varmere) her. Tänk at det kun er 1 mil fra Malmö centrum og så har vi mere fastlandsklima. Sneen bliver altid liggende ca. 1 måned längere end i Malmö. Men längere oppe (hos Nils) er det endnu mere udbredt tror jeg!!
Nils Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Jeps, nord for Rønne Å begynder Sibirien. Her er vel 5-10 centimeter sne, og i nat var der 8 frostgrader. Den varmeste septemberdag nogensinde i Sverige er til gengæld målt her. :)
larscph Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Til gengæld kun et par graders frost i morges! Men her ligger en del sne, ja - det er nu vældig hyggeligt! Specielt nu jeg har fået købt og installeret et varmekabel til vandet i stalden (hvor irriterende er det at skulle vælte ud og ind af huset for at hente vand til krikkerne!!). Jeg syntes i øvrigt så til gengæld at vejret ofte er bedre heroppe om sommeren (læs: lidt lunere, lidt mindre regn og mere sol) end i København. Men det kan godt være det bare er en fejl-fornemmelse.
Guest carspar Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Nej umidelbart er det rigtigt fordi der er mere fastlandsklima. Så mere kulde og mere varme men mindre regn.
Guest carspar Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Öhhhhhh hvor ligger Rönne Å? Den kender jeg ikke endnu:
larscph Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Öhhhhhh hvor ligger Rönne Å? Den kender jeg ikke endnu: Se her http://tinyurl.com/bofb8 ;)
larscph Besvaret November 29, 2005 Rapporter Besvaret November 29, 2005 Nej umidelbart er det rigtigt fordi der er mere fastlandsklima. Så mere kulde og mere varme men mindre regn. Ja okay. Det er faktisk ret facinerende - hvis man holder øje med temperaturmåleren i bilen kan den nemt falde fra at ligge omkring 0° - -1° ved afkørslen til Eslöv på motorvejen efter Lund falder den til -7° til man er fri af den sidste rundkørsel efter Eslöv. Nå, men det er faktisk ganske lækkert... Vi kan godt li' at det er koldt når det er vinter og varmt når det er sommer. I stedet for en grå mellemvare 300 dage om året! ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu