Jump to content

Hvad er tiptronic?

Recommended Posts

Guest Morten K
Skrevet

Hej, Hvad er det lige Tiptronic gear er for noget ? Har kigget lidt på en A4 fra Germanien og nogle har Tiptronic gear... Er det rigtigt forstået at en tiptronic bil kan køre både med automat gear og manuelt (med gearskift på rattet)? Det ku være lir :D

Besvaret

hm.. Ved ikke med den du konkret kigger på - men det kan også være at man bare kan skifte manuelt med gearvælgeren (altså ikke via rattet). Jeg har det i min BMW (der hedder det bare StepTronic) og det er meget "sjovt" men i praksis fuldstændig unødvendigt da det automatiske gearskifter klarer det absolut udmærket. Til gengæld har min en sports-indstilling hvor den tillader nogen flere omdrejninger før den skifter op og typisk cruiser i ét gear lavere end den ellers ville, det giver en kende hurtigere speederrespons.

Besvaret

Det er IKKE med gearskift på rattet. Men du kan med en finger tippe gearstangen et skidt til venstre eller højre og den skifter gear. Yders praktisk hvis du VED du skal flyve. Så går der ikke tid med at bilen skal reagere efter din fod, men er klar..

Besvaret
Det er IKKE med gearskift på rattet. Men du kan med en finger tippe gearstangen et skidt til venstre eller højre og den skifter gear. Yders praktisk hvis du VED du skal flyve. Så går der ikke tid med at bilen skal reagere efter din fod' date=' men er klar..[/quote']Forkert. Du tipper gearvælgeren frem for højere gear og tilbage for lavere ditto...(efter at have smidt gearvælgeren i manuel/tiptronic-mode, som foregår i et dertil indrettet "hak" ved gearvælgeren) Detalje...men de skal da være på plads :)
Besvaret
Forkert. Du tipper gearvælgeren frem for højere gear og tilbage for lavere ditto...(efter at have smidt gearvælgeren i manuel/tiptronic-mode, som foregår i et dertil indrettet "hak" ved gearvælgeren) Detalje...men de skal da være på plads :)
Er det nu her jeg skal skrive forkert ?? Eller er der flere versioner. Når min viser D i display køre den. tipper jeg så vælgeren til venstre går den ned i 4. Og engang til i 3. Når jeg så skal den anden vej. Ja så er det bare til højre og vupti i 4. En gang til og den ryger i 5. som aut. hedder D. Ikke noget med først at skulle vælge indstilling med gearvælgeren.
Besvaret
Er det nu her jeg skal skrive forkert ?? Eller er der flere versioner. Når min viser D i display køre den. tipper jeg så vælgeren til venstre går den ned i 4. Og engang til i 3. Når jeg så skal den anden vej. Ja så er det bare til højre og vupti i 4. En gang til og den ryger i 5. som aut. hedder D. Ikke noget med først at skulle vælge indstilling med gearvælgeren.
Så må der være flere versioner. Jeg havde TT i min ´97 A4 1.8T sedan tidligere, og har det også i min nuværende A4 2.4 Avant. Kan det tænkes du har MultiTronic? (har ikke selv kørt i en med Multi)
Guest Supermule
Besvaret

Det minder meget om det Mercedes har... Ikke noget med at skubbe gearvælgeren over i et andet hak. Det er bare til højre med den for højere gear og til venstre for lavere gear...

Besvaret
Det minder meget om det Mercedes har... Ikke noget med at skubbe gearvælgeren over i et andet hak. Det er bare til højre med den for højere gear og til venstre for lavere gear...
Jepper, det er også lige det, det er.
Besvaret

Man kan med en Triptronic også - hvis man vil betale for det - skifte gearet med gearvælgere ved rattet. Multitronic har ingen gear, men kan simulere 7 gear og understøtter også gearvælgere ved rattet. Der findes ligeledes en sportmodus.

Besvaret

I kan kalde TipTronic for alt muligt...jeg kalder det en fornøjelse at køre med. Og den manuelle modus er ganske brugbar...dog er skifte-tiden ikke noget at krive hjem om. Men denne kan forbedres kraftigt med ny software i tt-styringen. Jeg kan ikke lige huske links m.m.....men lidt Sherlock´eri på AudiWorld o.l. sites burde give pote. Så får du pludselig en tt-kasse der skifter meget bedre, og er mere responsiv/sporty. Klima og auto-kasse...bare endnu en fordel ved at flytte til Sverige :)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...