Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hejsa, Jeg ved ikke lige om det er det rigtige forum, men ellers må en jo lige flytte denne tråd til det rette.. Vi ved jo alle at vores pension kan blive lidt i fare, eller i hvert fald minimeret, som reglerne er nu, hvis vi fortsætter med at bo herovre og arbejde i Danmark. Ifølge Ekstra Bladet er der nu et lovforslag på vej fra EU som måske kan hjælpe os lidt: http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=327901

Besvaret
Ja men så er det jo godt at der er længe til vi skal på pension thyge.... De arbejder jo ikke ligefremt hurtigt dernede i Bruzxelles...
Lol...ja, og lige som det med udenlandske firma biler, så omgår den danske stat sikkert bare reglerne fordi de er tvetydige. At få penge fra staten er som pisse på et stød hegn. You try it once, and then never want to try it again.
Besvaret
Hejsa, Jeg ved ikke lige om det er det rigtige forum, men ellers må en jo lige flytte denne tråd til det rette.. Vi ved jo alle at vores pension kan blive lidt i fare, eller i hvert fald minimeret, som reglerne er nu, hvis vi fortsætter med at bo herovre og arbejde i Danmark. Ifølge Ekstra Bladet er der nu et lovforslag på vej fra EU som måske kan hjælpe os lidt: http://ekstrabladet.dk/VisArtikel.iasp?PageID=327901
Nu står der desværre ikke i artiklen, hvad den handler om, men der er jo ingen her, der mister nogen pensionsrettigheder ved at flytte. Eftersom der nævnes flytning inden for landets grænser, må det næsten være pensionsrettigheder optjent i forbindelse med en ansættelse, der er emnet. For danskere er det typisk en PFA- eller Danica-pension, som naturligvis kan udbetales overalt på kloden. Problemet for danskere, der bosætter sig i Sverige, er, at størrelsen af den svenske folkepension afhænger af, hvad vi har haft af lønindtægt i Sverige. Hvis man arbejder i Danmark er det nul, og så får man kun et minimumsbeløb i svensk pension. Det strider mod pricippet om arbejdskraftens frie bevægelighed, men princippet om Sveriges ubevægelighed i EU-spørgsmål vil nok vise sig at være stærkest. :)
Besvaret
Nils' date=' mon ikke der netop menes folkepensionen, som jo bliver lavere for hvert år man bor i udlandet.[/quote'] Jeg skal ikke kunne sige det med sikkerhed - jeg gætter ud fra visse indicier. "Pensionsformuer" peger på private, og det med at flytte inden for landets grænser peger på private ordninger. Folkepensionen bliver jo ikke lavere fordi man emigrerer. Man optjener rettigheder, så længe man bor i landet. Når man flytter til et andet land, optjener man rettigheder der. Rettighederne kan flyttes over landegrænser uden problemer. Vores problem er, at det går lidt langsomt med at optjene svenske pensionsrettigheder på grund af en lille teknikalitet. :)
Besvaret

Pension Hej med jer. Jeg har godt set dette emne debateret før herinde, og også set din (Nils) argumentation for at vi ikke kan modtage folkepension. Jeg tænkte at jeg på baggrund af mine ca. 10 års erfaring med pensioner i Danmark kunne give lidt input. Jeg er ret sikker (så sikker man nu kan blive) på, at vi herovre som arbejder og skatter i Danmark optjener folkepension og ATP på lige fod med alle øvrige danskere. Det gælder i øvrigt også hvis du som svensk statsborger arbejder i Danmark. Dette på grund af den konvention Danmark har indgået med Sverige (og resten af Norden i øvrigt). Det er noget tid siden jeg har været i dybden med sagen, men for cirka 3 år siden stod jeg for overflytning af ca. 100 svenskere fra et svensk medicinalfirma som skulle arbejde i Ørestaden. Her var der ingen tvivl om at de opsparede både folkepension og ATP i Danmark fra dag 1 de betalte skat i DK. De vil altså opleve at få pension fra både Danmark og Sverige engang. Artiklen ovenfor er rigtig nok meget usamhængende og uigennemsigtig, men jeg mener den handler om de private pensioner. Situationen i dag er at man som hovedregel har to typer pensioner, privat eller via arbejdsgiver, enten kapitalpension eller ratepension (offentlige samt få private virksomheder har alderspension eller livrenter, men de ligner raten og udbetales ligedan). Kapitalpensionen er afgifts baseret dvs. Danmark kan hæve 40% afgift mellem alder 60-70, uanset hvor man bor på udbetalingstidspunktet. Ratepension (og livrenter) udbetales mod alm. indkomst beskatning. Det betyder faktisk at man i henhold til nuværende EU lovgivning skal betale skat i det land man er bosiddende i ved pensioneringen. Det er et kæmpe problem for Danmark i det man giver massive fradrag for indbetalingen til ratepension (fuld topskat fradrag), og derfor meget gerne vil beskatte udbetalingen ved pensioneringen. Det har Danmark (under Stavad) rådet bod på, ved at ligge på sine grædende knæ rundt omkring i verden og indgå beskatningsaftaler som hiver indkomstskatten af ratepension hjem til Danmark. Det er lykkes med næsten alle lande også Sverige - undersøgte for en kunde for nylig Thailand og New Zealand - også aftaler her.... Dog findes der sjovt nok to lande i Europa som bogstavligtalt bad Stavad rende og hoppe, det er Spanien og Frankrig. Derfor er de i dag også yndet mål for danske pensionister. Frankrig er dog ved at vågne op og beskatter vist i dag hårdere på pensioner end for bare få år siden. Jeg tror EU generelt kigger på problemet med, at man ikke kan flytte en pensionsordning over landets grænser, til stor glæde for Danmark i øvrigt fordi der er pensionsafkastskat på 15% hvert år. Det siger sig selv at det i sær er et stort problem for folk der flytter rundt mellem landene og opspare 5 års pension i fem forskellige lande. Men jeg kan ikke se at artiklen har noget med folkepension at gøre og jeg mener meget sikkert at vi optjener folkepension og ATP som alle andre (men jeg skal dobbelttjekke efter nytår). Mvh Martin Søgaard Pensionsrådgiver - Willis Danmark

Besvaret

Pension - fortsat Jeg er ret overbevist om at danskere bosidende i Sverige, der ikke betaler skat i Sverige, heller ikke optjener nogen form for svensk pension. Jeg skal ikke gøre mig klog på om man kan være berettiget til et eller andet minimumsbeløb fra Sverige, men generelt tilhører vi 100% det danske system og Danmarks sæt af sociale ydelser. /Martin

Besvaret
Jeg har godt set dette emne debateret før herinde, og også set din (Nils) argumentation for at vi ikke kan modtage folkepension.
Objection, your honour: Jeg har aldrig sagt, at vi ikke kan få folkepension.
Jeg er ret sikker (så sikker man nu kan blive) på, at vi herovre som arbejder og skatter i Danmark optjener folkepension og ATP på lige fod med alle øvrige danskere. Det gælder i øvrigt også hvis du som svensk statsborger arbejder i Danmark.
Jeg står ved, hvad jeg har skrevet i Pendlerguiden Økonomi. http://pendler.scanianet.dk/okonomi/#FOLKEPENSION . Man optjener ikke ret til folkepension, når man ikke bor i Danmark, men man bevarer de rettigheder, man HAR opnået, altså ancienniteten. Ulmus, for hvert år, du bor i Sverige (før pensionering) optjener du ret til 1/40 svensk folkepension, men kun garantipensionen. Folk med indtægt optjener desuden ret til "indkomstpension". Det er så der, vi kommer i klemme fordi vi ingen svensk indtægt har. :cry:
Besvaret

Det så jeg godt Nils, da jeg lige læste det igennem igen - så godt ord igen ;-) Jeg tror som sagt ikke du har ret i at vi ikke optjener folkepension i DK, heldigvis.... Jeg håber jeg i det nye år kan komme tilbage til jer med en henvisning til den konkrete konvention. /Martin

Besvaret

Det er jo logisk i forhold til, at man er socialt forsikret i arbejdslandet, at man så også optjener pensionsanciennitet der, men det eneste jeg er stødt på er, at man tæller år med bopæl. Nu har du i hvert fald gjort mig usikker, Martin, så jeg vil holde mig fra spørgsmål om folkepension indtil videre. :confused: :)

Besvaret

Folkepension mm. Hej Nils og andre som lytter med… Så har jeg gravet lidt i vores pensionsrettigheder. Folkepension Først og fremmest står der på http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=39672 , at man som hovedregel optjener folkepension fra DK når man har bopæl i DK. Fuld folkepension kræver 40 års anciennitet mellem det 15 og det 65. år Der står også, at man i visse tilfælde kan se bort fra kravet om bopæl i DK, eksempelvis hvis man bor i Sverige (eller andet EU-land). Så kan man nemlig optjene anciennitet på samme vilkår som hvis man har arbejdet i Danmark. Dette underbygges af konventionen mellem EØS-landene. Går man ind på www.dss.dk kan man læse alt omkring reglerne om social sikring ved bopæl i et EØS-land og arbejde i et andet. På dette link http://www.dss.dk/p_b/publikationer/dansk_pension_udl/docs/Dansk%20pension%20i%20udl%202003.pdf ses en folder om dansk pension i udlandet. Her fremgår det nederst side 5 og øverst side 6 at de formelle betingelser for pension er følgende: 1. at man har fast bopæl i et EØS-land 2. at man er statsborger i et EØS-land 3. at man sammenlagt i mindst 3 år har haft bopæl/beskæftigelse i et EØS-land, heraf 1 år i Danmark, og haft beskæftigelse i Danmark som lønmodtager eller selvstændig erhvervsdrivende i en periode. I punkt 3 menes der netop at der optjenes folkepension ud fra de år man har arbejdet i DK. Har man således arbejdet i DK i sammenlagt 40 år fra alder 15 til 65 og er man DK statsborger (eller svensk for den sags skyld), så har man ret til folkepension, som om man havde haft bopæl i Danmark. Om folkepensionen så findes om 30-40 år i Danmark, som vi kender den i dag – det er en helt anden sag ;-) ATP ATP er tænkt som et supplement til folkepensionen og optjenes via skatten. ATP er lovmæssigt bestemt og administreres af staten (ATP-Huset). ATP er i modsætning til folkepension dog anbragt ud fra vores CPR nummer, hvilket sådan set gør den til den mest sikre offentlige pension vi har. ATP optjenes af alle der arbejder og skatter i DK mindst 8 timer om ugen, mellem alder 16 og 66. ATP udbetales automatisk hvis man bor i DK, bor man udenfor DK skal man selv kontakte ATP ved pensioneringen. Efterløn Efterløn udbetales mellem alder 60-65 og er, som mange sikkert ved, under kraftig kritik i disse år. Det er højst usandsynligt at personer under 30 i dag, nogensinde vil få efterløn - efter min mening. Efter gældende regler skal man i dag have 25 års anciennitet (eks. fra alder 35-60) for at være berettiget. Efterløn kan optjenes og udbetales selv om man bor i Sverige og arbejder i Danmark. Man skal blot indbetale til ordningen via en dansk a-kasse. Jeg håber med ovenstående at have skabt lidt mere klarhed over os grænsegængeres pensionssituation når det gælder det offentlige, et helt andet kapiter er jo så vores privatepensioner, firmapensioner og arbejdsmarkedspensioner. Håber i vil rette afsnittet under pendlerguiden til, da den nuværende tekst under folkepension ikke er helt korrekt. Hvis administrator føler behov for det, vil jeg gerne overvejer at præciserer de øvrige regler omkring beskatning af pensioner og sociale ydelser til pendler guiden. Mvh Martin Søgaard – Willis Danmark

Besvaret

Tja Martin hvis bindestregen betyder "eller", så har du ret, men hvis den betyder "og", så er det ikke noget bevis - der skal kraftigere sager til, og jeg har skrevet til DSS for at få det helt rigtigt, og håber snart at få svar. Du er velkommen til at maile mig om fejl og mangler ved guiden, jeg laver løbende rettelser og tilføjelser. :)

Besvaret

Hold da op, du er svær at overbevise Nils ;-))) Nå men det er da altid spændende at se om DSS kan deres regler (talte også med dem i dag)..... Jeg tror ikke jeg får tid til at nærlæse hele guiden, mente bare at har du/i spørgsmål til pension, så skal i være velkommen - og det skal endda være uden jeg starter taxameteret *G* /Martin-Grevie

Besvaret

Jeg har talt med mine kollegaer heromkring mig. Lige nu er jeg udstationeret i Norge. Min svenske kollega bekræfter klart og tydeligt at vi får fokepension fra Norge i den tid vi arbejder her, da vi er socialt sikret i landet. Dog skal man selv ansøge om pensionen i Norge. Om man bor i Sverige og arbejder i Danmark (+ socialt sikret i DK) så må samme regler gælde, eller? Hvad er ellers idéen med at være socialt sikret? :-)

Besvaret

Grunden til min tilsyneladende dumstædighed, der gør, at jeg lige afventer, hvad Sikringsstyrelsen har at fortælle, er, at man jo i andre lande har det, der kaldes arbejdspension - det vil sige pension, man optjener ved at arbejde. Det har man i Sverige, og måske også i Norge. Hvis en svensker bor i København og arbejder i Sverige, så optjener han ret til arbejdspension - altså den del af pensionen, der er afhængig af arbejdsindtægten. I Danmark er der ingen arbejdspension - folkepension er i princippet ens for alle uanset indsats på arbejdsmarkedet. Så det er ikke så enkelt. Ikke for mig i hvert fald. :o Ang efterløn: For at få et efterlønsbevis skal man være medlem af en dansk a-kasse og opfylde et anciennitetskrav, hvilket er nemt, hvis man beholder sit danske job. Normalt mister man sin ret til efterløn, hvis man forlader a-kassen, men hvis man på grund af ledighed overgår til en svensk a-kasse, kan man bevare sin anciennitet, og hvis man igen får dansk job og overgår til dansk a-kasse kan man komme med på efterlønsvognen igen ved at efterbetale efterlønsbidraget. Men hvad der sker, hvis man ikke kan komme tilbage på det danske arbejdsmarked tør jeg ikke gætte på. Interessant øresundsintegrationsproblemstilling. :)

Besvaret

Det er rigtigt at mange lande (herunder Sverige og Norge) har meget omfattende arbejdsmarkedspensioner. I Norge er det vist i øvrigt netop fremsat et lovkrav. Det har vi faktisk også i Danmark, bare ikke så omfattende pga. manglende politisk vilje eller økonomi måske. Faktisk er ATP ordningen i Danmark, som jo er en tvungen opsparing for alle, en direkte inspiration fra Sveriges ITP og ITP-K planen. Det var også meningen at den skulle udbygges så den offentlige pension kom op i et højere niveau, men det skete så aldrig. Desuden er fagbevægelsen jo også meget aktiv i Danmark, og har stort set alle forhandlet en eller anden tvungen opsparing på plads med arbejdsgiver organisationerne, for deres medlemmer. Nej det er ikke enkelt, det giver jeg jer ret i (heldigvis, vi er jo nogle rådgivere som skal leve her ;-) men jeg tror nøglen til forståelsen ligger i arbejdslandet. Er man ansat i Sverige, uanset hvor man for så vidt bor, er arbejdsgivere altid forpligtet til at betale arbejdsgiver omkostninger (m.m. man er SINK beskattet), det er ret voldsomt ca. 33% tror jeg - tilgengæld er deres indkomst skat jo som bekendt lavere, men det er lønne så også. En stor del af denne afgift går til finansiering af pensionen. Er man ansat i Danmark betaler arbejdsgiver få hundrede kroner til ATP, resten (folkepension, ATP, og alt efter hvordan man ser det, også efterlønnen) betaler vi selv via skatten. Jeg talte fornylig med en svensk direktør i et dansk firma, han udtalte om ovenstående "Jeg forstår ikke hvordan det kan lade sig gøre at Sverige bruger så mange penge på offentligpension og Danmark så lidt". Dette selvfølgelig fordi næsten alle danskere spare op på en privatpension eller firmapension, ved siden af - men alligevel tankevækkende (i sær for de danskere som ikke har råd til at spare op selv). Efterløn kan jeg kun give Nils helt ret, jeg ved ikke i forhold til det her med at blive i A-kassen og dermed efterløn, hvis man bor i Sverige og ikke har job i DK. Min erfaring med a-kasserne siger mig dog, at vil man have et sikkert svar bør man få det skriftligt fra sin egen A-kasse, da reglerne omkring at overføre anciennitet osv. kan varierer en lille smule. Mvh Martin Søgaard Willis

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...