mrode Besvaret December 30, 2005 Rapporter Besvaret December 30, 2005 http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_fonetiska_alfabet Giver det her nogen mening?
Gio Besvaret December 30, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret December 30, 2005 http://sv.wikipedia.org/wiki/Internationella_fonetiska_alfabet Giver det her nogen mening?tonande labial-palatal approximant:sick: Æh...nej... *tager sølvpapirs-hatten på igen*
Johan Besvaret December 30, 2005 Rapporter Besvaret December 30, 2005 Nå med lidt hjælp fra vores Svensk til Dansk orbog er her en lille udtale vejledning, jeg burde have noget bedre at tage mig til en fredag aften Men nej.............:( Den er ikke perfekt men det er da en start............Godt Nytår Alle sammen ;) A=a B=be C=se D=de E=e F=ef G=ge H=hå I=i J=ji K=kå L=ell M=em N=en(skal ikke udtales "en"=1 men med et meget blødt "e") O=u P=pe R=err S=ess T=te U=ü V=ve X=eks Y=y Z=se ta (Udtales med tryk på S & T og i to stavelser Se'Ta) Å=å Ø=ö
mrode Besvaret December 30, 2005 Rapporter Besvaret December 30, 2005 tonande labial-palatal approximant:sick: Æh...nej... *tager sølvpapirs-hatten på igen* Gudskelov.. troede det bare var mig :)
Gio Besvaret December 30, 2005 Forfatter Rapporter Besvaret December 30, 2005 Nå med lidt hjælp fra vores Svensk til Dansk orbog er her en lille udtale vejledning' date=' jeg burde have noget bedre at tage mig til en fredag aften Men nej.............:([/quote']Stort Ing...ehh...Ji...*grr*..Johan! :) Og bare rolig. Det er tilladt at slappe af i aften, da vi jo nok får rigeligt at se til imorgen. Men husk at varme leveren op! Rødvin smager fint på det her tidspunkt ;)
skallstorp Besvaret January 1, 2006 Rapporter Besvaret January 1, 2006 Efter snart 10 kan man stadig undre sig ! Vi lärte med med J da förste bil hed, GNJ. Jeg har lärt at kan ikke spörger hvordan det går med datteren. Joan (Johan) Trods utallige flasker rödvin kan jeg stadig ikke sige : Kristianstad. Heller ikke 7, men kan sige Umeå ! Der er meget jeg ikke kan sige, men mine unger taler heldigvis Svensk. Jeg kan acceptere at man forsvensker J når man taler Svensk, men ikke i en Engelsk sang,hörte joooolly good fellow. men med Svensk udtale, det er for meget. Desvärre taler min börn "Svensker" Engelsk, men det må jeg jo leve med.
claus Besvaret January 1, 2006 Rapporter Besvaret January 1, 2006 Svenskerengelsk ha ha..... det giver minder om utallige drukferier med svenske piger....
Furland Besvaret January 2, 2006 Rapporter Besvaret January 2, 2006 Kristianstad er også et ondt ord, som vi har lært på den hårde måde, nu vores gård ligger 15Km SV for selvsamme by! Vi forstod ikke mægleren da de første par gange vi snakkede med ham, når han skulle forklare hvor hans butik lå.... kan i sige "Hhrrifsjianschadttt" ?!?! Ikke at vi sikkert lærer det, men vi vil jo også holde fast i det danske ved byen, som jo er opført af Christian VI eller var det IV (romertal...glem dem!) Ergo navnet siges lige ud af landevejn, som var byen stadig på danske hænder!!!
Mohlin Besvaret January 2, 2006 Rapporter Besvaret January 2, 2006 Nu får väl jag som svensk rycka in lite! Z uttalas "Säta" Kristiansstad = "Krichansta" Ä ingår i det svenska alfabetet (Æ)..... De tre sista bokstäverna kommer i ordningen å,ä,ö (gissa om jag blev förvånad när jag upptäckte att det inte var detsamma i Danmark!!) Att "J" blir till "Jæ-ii" beror på de skånska diftongerna, vi låter inte riktigt som resten av Sverige. När jag flyttade hit (DK) så hade jag stora problem med "Joj" och att säga "Djeans" och "Djohn" osv. Fortfarande älskar mina kolleger att reta mig för det svenska uttalet "Nå, har du købt nye Jiiiiins, Eva?" Ha-ha-ha....
Gio Besvaret January 2, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 2, 2006 När jag flyttade hit (DK) så hade jag stora problem med "Joj" och att säga "Djeans" och "Djohn" osv. Fortfarande älskar mina kolleger att reta mig för det svenska uttalet "Nå' date=' har du købt nye Jiiiiins, Eva?" Ha-ha-ha....[/quote']"Joj" må være den jyske udtale - fordi i Kbh og omegn er det dælme "Jå-d"...så fladt som overhovedet muligt ;) M.h.t. "Jeans", "John", "jack-ass", "jibberish" osv....så undrer det mig lidt at svenskerne har det her "svensker-engelsk", som ogå blev nævnt tidligere. De vil simpelthen udtale engelske navne og navneord med svensk udtale...partout! Meget underligt land.... Men ok - det er til at lære at leve med. Jeg skal bare passe på ikke selv at begynde at tale engelsk på den "svenske måde". Jeg har sgu´ fået gjort det et par gange - skræmmende. *lol*
Mohlin Besvaret January 2, 2006 Rapporter Besvaret January 2, 2006 Nä, det är här i CPH...men det är möjligt att jag hör det annorlunda än en dansk. Tycker det låter ganska mycket "joouj". Gio, om du möter en svensk som heter John eller Johnny, och du börjar säga "Djohnny" och "Djohn" till em, så kommer de att se väldigt förbryllade ut! Det är en annan sak om man pratar med en engelsman.
Gio Besvaret January 2, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret January 2, 2006 Gio' date=' om du möter en svensk som heter John eller Johnny, och du börjar säga "Djohnny" och "Djohn" till em, så kommer de att se väldigt förbryllade ut! Det är en annan sak om man pratar med en engelsman.[/quote']Självklart...men det er jo "bare" en vane der skal arbejdes lidt med. Det skal nok komme... :)
Nils Besvaret January 2, 2006 Rapporter Besvaret January 2, 2006 Jeg kommer til at tænke på svenske Anna, som jeg for mange år siden på en græsk ø ville gøre indtryk på ved at recitere Evert Taubes digt "Så skimrande var aldrig havet", men jeg nåede aldrig længere end til så skimrande... Nää inte sånt, sagde Anna. Så schimrande... Nää inte sånt, sagde Anna. Så skschimrande... Nää inte sånt, sagde Anna. Så skrimrande... Nää inte sånt, sagde Anna. Så szzkschimrande... Nää inte sånt, sagde Anna. Så sschkrimrande... Nää inte sånt, sagde Anna... Måske var hun pædagog. Eller sjuksköterska i Kristianstad. Den slags nåede vi aldrig rigtig frem til. :o Når sådan noget sker, får man et knæk, og det er ærgerligt, for som scorereplik, tror jeg digtet "Så skimrande var aldrig havet" har store muligheder for sig, hvis man altså kunne komme helskindet forbi skimrande. Om ikke andet vil dette digt kunne have en lammende virkning på offeret, en slags chokeffekt - og det er så der, man måske skal passe lidt på, for en danskers pludselige fremsigelse af "Så skimrande var aldrig havet" må formentlig kunne sidestilles med at drikke en kvinde "redlöst" beruset eller på anden vis hensætte hende i hjælpeløs tilstand, og man vil derfor, hvis taktikken lykkes, kunne dømmes for voldtægt, tror du ikke, Anna? Nää inte sånt. :)
Guest Metz Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Jeg tror faktisk kun at det er "R" som der ellers er problemer med.......noget med at man skal udtale det Rrrrr.........altså rulle med tungen. Rullande r??? Skämtar du? Om du bor i Skåne borde du veta att vi skåningar är väldigt stolta över våra tungrots-r som låter likadant som de danska. Eller franska. Det finns ingen anledning för dig att lära dig prata som en 08:a, då gör du dig bara impopulär.
Maria Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Nu er det jo sådan at når Johan snakker svensk (ikke skånsk) kan selv en svensker ikke høre at han er dansk. Så udtalelsen tror jeg ikke han skal lære! :)
SanneJ Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Nu er det jo sådan at når Johan snakker svensk (ikke skånsk) kan selv en svensker ikke høre at han er dansk. Så udtalelsen tror jeg ikke han skal lære! :) Hmm... ikke ligesom jeg, som fik af vide af en af mine svenske venner i DK, at jeg aldrig ville komme til at läre mig svensk, når jeg snakkede så skånsk!
Guest Metz Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Hmm... ikke ligesom jeg' date=' som fik af vide af en af mine svenske venner i DK, at jeg aldrig ville komme til at läre mig svensk, når jeg snakkede så skånsk! [/quote']Det är gott, fortsätt så! Det finns i mina öron inget sexigare än när en utländsk kvinna pratar riktig skånska!
Johan Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Nu når det er mig i alle sammen snakker om vil jeg da også gerne komme med et indput......... ;) Jeg mener jo selv at jeg har lært rigtigt svensk hvilket vil sige at det er det svensk der tales i Stockholm og der oppe af. Jeg er ikke selv så vild med den skånske udgave af svensk og har svært ved at forstå hvad folk siger nu de begynder på sangen. Men igen det kommer jo an på hvad man er vandt til og det begynder da også at blive lettere at forstå folk.
SanneJ Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Det är gott' date=' fortsätt så! Det finns i mina öron inget sexigare än när en utländsk kvinna pratar riktig skånska! [/quote'] Ehh... Tackar... tror jag... :o
Guest Metz Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Jeg mener jo selv at jeg har lært rigtigt svensk hvilket vil sige at det er det svensk der tales i Stockholm og der oppe af. Jeg er ikke selv så vild med den skånske udgave af svensk og har svært ved at forstå hvad folk siger nu de begynder på sangen. Men igen det kommer jo an på hvad man er vandt til og det begynder da også at blive lettere at forstå folk.Ja, var och en är fri att välja själv. Däremot reagerar jag starkt när du snackar om "riktig svenska", det finns naturligtvis inget som är mer riktigt än något annat, lika lite som köbenhavnsk är mer riktig danska än jysk eller bornholmsk. Att dialekterna runt Stockholm av vissa anses mer korrekta än andra är bara ännu ett utslag av den kulturimperialism som utövas av huvudstadsregionen, inte bara i Sverige men i de flesta västländer.
Johan Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Ja' date=' var och en är fri att välja själv. Däremot reagerar jag starkt när du snackar om "riktig svenska", det finns naturligtvis inget som är mer riktigt än något annat, lika lite som köbenhavnsk är mer riktig danska än jysk eller bornholmsk. Att dialekterna runt Stockholm av vissa anses mer korrekta än andra är bara ännu ett utslag av den kulturimperialism som utövas av huvudstadsregionen, inte bara i Sverige men i de flesta västländer. [/quote'] Nu var det jo ikke ment så hårdt :o , jeg har også svært ved at forstå rigtig gammeldaws jysk og med bornholmsk så står jeg helt af. Men det er ikke noget som kan hidse mig op og der har i DK altid været lidt mudderkast frem og tilbage med hvad der er rigtigt dansk i mellem Sjælland, Fyn og Jylland. Det eneste de er kommet frem til at der er ikke nogen der har fået ret endnu og det er vel det der er vigtigt. :th2:
Guest Metz Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Nu var det jo ikke ment så hårdt :o ' date=' jeg har også svært ved at forstå rigtig gammeldaws jysk og med bornholmsk så står jeg helt af. Men det er ikke noget som kan hidse mig op og der har i DK altid været lidt mudderkast frem og tilbage med hvad der er rigtigt dansk i mellem Sjælland, Fyn og Jylland. Det eneste de er kommet frem til at der er ikke nogen der har fået ret endnu og det er vel det der er vigtigt. :th2:[/quote'] Men om jag har förstått saken rätt så är dialekterna i Danmark på stark tillbakagång till förmån för köbenhavnskan, är det riktigt? Det är väl egentligen inte någon stor sak hur man snackar, jag har bara lite svårt med den enorma centraliseringen i Sverige och attityden hos vissa människor i 08-land. Med tanke på de historiska förhållandena där skåningarna en gång i tiden mot sin vilja blev svenskar så är väl det minsta man kan begära att vi ska få lov till att bevara vår dialekt?
Johan Besvaret January 3, 2006 Rapporter Besvaret January 3, 2006 Men om jag har förstått saken rätt så är dialekterna i Danmark på stark tillbakagång till förmån för köbenhavnskan, är det riktigt? Det är väl egentligen inte någon stor sak hur man snackar, jag har bara lite svårt med den enorma centraliseringen i Sverige och attityden hos vissa människor i 08-land. Med tanke på de historiska förhållandena där skåningarna en gång i tiden mot sin vilja blev svenskar så är väl det minsta man kan begära att vi ska få lov till att bevara vår dialekt? Nu vil jeg ikke kaste mig ud i noget historisk, men der er jo ikke nogen der har sagt at de kære mennesker der bor i skåne skal af med deres dialekt men bare at den kan være svær at forstå. De af mine danske venner jeg har snakket med omkring at forstå svensk mener også at det er lettere at forstå det svenske når man kommer op i nærheden af stockholm. Det jeg ville frem til, det med rigtigt svensk lidt længere nord på er jo den svensk jeg har lært og derfor føler mig mest hjemme i. Jeg syntes da at de dialekter der findes er hyggelige og det er da også sjovt at man kan høre hvordan udtalen ændre sig alt efter hvor i landet man kommer fra.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu