risabøfferne Skrevet March 3, 2006 Rapporter Skrevet March 3, 2006 Hej Alle. Vi er et ungt par som d. 15. marts flytter til vores dejlige hus i Risaberga. Vi har et kæmpe problem! Vi skal så hurtigt som muligt have oprettet en netforbindelse i vores nye hus. (der er ikke nogen i forvejen, men der er kabeltv hvis det gør en forskel?!) I danmark har vi webspeed, men vil gerne have IP-telefoni når vi flytter, ikke mindst for at det er billigere for folk i Danmark at ringe til os. Vi er ikke de største IT-nørder og håber derfor meget at der er nogen herinde som kan hjælpe os. Hvem skal vi kontakte, vi har store problemer med at finde ud af hvad vi i virkeligheden har brug for af netforbindelse og abonnementer. Hejsan Risabøfferne P.S. Vi har søgt som vilde i de andre tråde, men har ikke fundet nogle der taler et sprog som vi forstår!
Gio Besvaret March 3, 2006 Rapporter Besvaret March 3, 2006 Hvem skal vi kontakte, vi har store problemer med at finde ud af hvad vi i virkeligheden har brug for af netforbindelse og abonnementer. P.S. Vi har søgt som vilde i de andre tråde, men har ikke fundet nogle der taler et sprog som vi forstår!Hvem leverer jeres kabel-tv? Hvis det er ComHem, så kan i få "bredbånd" via dem - til at starte med. Så kan i, i ro og mag, surfe jer videre til bedre tilbud når i er kommet på plads. Alternativt, når i bor i hus, så er der sjældent andre muligheder end et fast telefon-abb. (selvom de egentlig ikke kan be-tvinge jer det) for at få ADSL via samme. Enten fra Bredbandsbolaget, Telia osv.... Gi´ lyd - få råd... :th2:
risabøfferne Besvaret March 3, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 3, 2006 Tusind tak for dit superhurtige svar :-) Vi har en rigtig go' kontakt til hende vi har købt huset af, så vi kan sagtens finde ud af hvem der leverer kabeltv. Ja nu ved vi godt at vi måske spørger lidt tumpet, men når man har bredbånd betyder det vel også at man kan koble sig på en eller anden form for IP-telefoni, ikk'?? Jeg går ud fra at man så bagefter finder sin IP-telefoniudbyder? VI har været lidt rundt på Comhem's hjemmeside og kan ikke finde noget om IP-telefoni udbyder de overhovedet det?? Taknemmelige hilsner
laughingfrog Besvaret March 3, 2006 Rapporter Besvaret March 3, 2006 Bredbånd betyder bare at jeres forbindelse er hurtig nok til IP-foni, diverse selskaber anbefaler min 256kbit begge veje, men skal i bruge linien til andet, surf, download etc, vil jeg min anbefale jer en 2mbit forbindelse. Hvis ideen er at i skal ringe billigt med dem derhjemme i DK, så få jer et IP abbonnement hos en dansk udbyder, da i så kan ringe gratis, eller min til lokal takst i danmark. derudover evt en svensk mobil, til opkald her i sveriger. Det jeg selv er kommet frem til efterhånden, er dansk IP-foni udbyder, dansk mobil til normal snak, og en svensk mobil til det jeg nu engang for brug for at telefoni i sverige. Den svenske mobil skal bare være billig i abbonement, da det primært er til at svenkere kan ringe til mig
Gio Besvaret March 3, 2006 Rapporter Besvaret March 3, 2006 Som Grinende Frø skriver, så skal der være en vis båndbredde til rådighed, for at IP-telefonien skal virke tilfredsstillende - ihvertfald fra jeres side af. Og her er et minimum på 256/256kbps ikke ved siden af. At udbyderen af IP-telefoni så kan f**** nok så meget op i kvaliteten bagefter, tja...det har vi en del tråde om herinde Skal jeg (...og moerke senere ;)) anbefale en udbyder af IP-telefoni, så ville det i skrivende stund blive www.telsome.dk Lad være med at spekulere på Skype o.l. "IP-telefoni", da det ikke ér rigtig ip-telefoni - og desuden ikke virker tilfredsstillende når du kalder op til fastnet-telefoner, ofte. Udover at vide en del om "danskere i Sverige", så har vi, på sunddebat.com, overflod af IT-kyndige mennesker der, til hver en tid, kan guide jer i den rigtige retning. Så bare spørg løs....og stiller i spørgsmål der er besvaret flere gange før, så får i bare en røffel...og muligvis et link ;)
risabøfferne Besvaret March 3, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 3, 2006 Vi er blevet rigtig meget klogere!!! Tusind tak for hjælpen! Efter at have været passive "bloodsuckere" på siden et lille års tid inden vi fandt drømmehuset, har vi godt set at folk har fået røfler ind imellem, det var også derfor vi spurgte lidt forsigtig Vi glæder os meget til at joine jer i det svenske!!:th2: Meget spændte hilsner og go' helg! :)
Gio Besvaret March 3, 2006 Rapporter Besvaret March 3, 2006 ...og go' helg! :)Samma! Og go´ vind med her-flytningen
thsk Besvaret March 4, 2006 Rapporter Besvaret March 4, 2006 Erfaringer? Jeg kan se at Gio, og andre, har gode erfaringer med Telsome. Er der nogen der har erfaringer med Tellio.dk? Det virker umidelbart som et OK tilbud med ubegrænset fastnettelefoni i Norden til 82 DKK/mdr, inkl IP-adaptor. Jeg har selv brugt musimi.dk (de blev opkøbte af tellio) i mere end et år og det virker upåklageligt. De er meget billige på udlandstelefoni og kun 7 DKK/mdr i abonn.
Guest Trine Besvaret March 4, 2006 Rapporter Besvaret March 4, 2006 Skal jeg (...og moerke senere ;)) anbefale en udbyder af IP-telefoni, så ville det i skrivende stund blive www.telsome.dk Som sagt så gjort.. Telsome.... fravælg Telefin de er håbløse...jeg har ingen erfaringer med hverken Redspot eller Musimi/Tellio. Og glem Comhems IP tilbud, der får I ikke et dansk nummer også er det jo ligefedt..
laughingfrog Besvaret March 4, 2006 Rapporter Besvaret March 4, 2006 Gio, moerke, nogen af jer der ved om nogen danske udbydere tilbyder at man kan bruge telefon med indbygget client? så man slipper for IP adaptor
Gio Besvaret March 4, 2006 Rapporter Besvaret March 4, 2006 Gio' date=' moerke, nogen af jer der ved om nogen danske udbydere tilbyder at man kan bruge telefon med indbygget client? så man slipper for IP adaptor[/quote']Hvis telefonen er en VoIP-telefon, så er det intet problem. Den skal bare kunne køre SIP - så er den fjong.
molnartos Besvaret March 4, 2006 Rapporter Besvaret March 4, 2006 Gio' date=' moerke, nogen af jer der ved om nogen danske udbydere tilbyder at man kan bruge telefon med indbygget client? så man slipper for IP adaptor[/quote'] se evt. her http://edbpriser.dk/Listproducts.asp?Sort=&Gallery=false&Page=&ID=20&Parent=&Lastdays=&Soegeord=&Producent=0&Line=&Model=&Accessory=&AccessoryTo=&Review=&Max=&Rating=&Type=&Value=&Bundle=&x=16&y=9
risabøfferne Besvaret March 5, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 5, 2006 Ja, så er vi tilbage igen! *suk* Vi troede lige at vi havde løst problemet. Vi skulle bare have fat i en bredbåndsforbindelse og så få et nr. hos telsome. Det lød f.... nemt og måske lidt for nemt. For vores problem er nu at kabeltv-udbyderen i huset er Canal Digital og så vidt vi kan læse ud af deres hjemmeside udbyder de ikke bredbåndsforbindelser, men bruger dem som er der i forvejen (ved ikke om det er rigtig forstået??) Nu har vi så været inde på tele2, comhem, telia's hjemmesider og indtastet sælgers telefonnr. Men de siger alle at det ikke er et område hvor de tilbyder bredbånd/adsl. Huset ligger i Risaberga. Er der nogle der har en ide om hvilket selskab der kan tilbyde os den hurtige forbindelse der skal til for at bruge Telsomes IP-telefoni?? Lidt frustrede hilsner fra Risabøfferne
Gio Besvaret March 5, 2006 Rapporter Besvaret March 5, 2006 Nu har vi så været inde på tele2, comhem, telia's hjemmesider og indtastet sælgers telefonnr. Men de siger alle at det ikke er et område hvor de tilbyder bredbånd/adsl. Huset ligger i Risaberga. Er der nogle der har en ide om hvilket selskab der kan tilbyde os den hurtige forbindelse der skal til for at bruge Telsomes IP-telefoni??Lav en kande kaffe, og scan de her indlæg igennem fra Google: http://www.google.dk/search?hl=da&rls=GGLG,GGLG:2006-08,GGLG:en&q=%22Riseberga%22+%2Bbredband&spell=1 Jeg har desværre ikke tid til at gå i dybden med dem hér og nu. Men mon ikke vi hitter en løsning til jer snarest!? :th2:
Thomas Besvaret March 5, 2006 Rapporter Besvaret March 5, 2006 Har dem som bor der ikke internet? Og så kan i da få telia adsl, hvad er der galt med det?
risabøfferne Besvaret March 5, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 5, 2006 Hej Thomas Nej, det er en ældre dame der bor der og hun har ikke internet. Da vi var på Telia's hjemmeside og skrev adressen fik vi at vide at de desværre ikke dækkede den adresse. Men vi har nu fundet ud af at det gør bredbandsbolaget, så jeg tror nu at vi takket være alles hjælpe herinde har fundet en løsning. (det var vi troet før, så lad os nu se om vi ikke vender tilbage efter flere gode råd;) Tusind tak for det!!!
Gio Besvaret March 5, 2006 Rapporter Besvaret March 5, 2006 Nej, det er en ældre dame der bor der og hun har ikke internet. Da vi var på Telia's hjemmeside og skrev adressen fik vi at vide at de desværre ikke dækkede den adresse. Men vi har nu fundet ud af at det gør bredbandsbolaget, så jeg tror nu at vi takket være alles hjælpe herinde har fundet en løsning. (det var vi troet før, så lad os nu se om vi ikke vender tilbage efter flere gode råd;)Telia kan levere Internet til de fleste adresser der har fastnet-telefon. Bredbandsbolaget skal levere internet til jer via samme forbindelse (telefonstikket) som Telia. Så det er da underligt at de "dækker", og Telia ikke gør ;) Har "Den Gamle Dame" ikke haft fastnet-telefon?
Per Besvaret March 18, 2006 Rapporter Besvaret March 18, 2006 Som sagt så gjort.. Telsome.... fravælg Telefin de er håbløse...jeg har ingen erfaringer med hverken Redspot eller Musimi/Tellio Jeg bruger Musimi og har haft det i næsten et år. Det kører perfekt for mig. Som den eneste udbyder, har de en meget snedig funktion som hedder dialtone. Man ringer til sit eget nummer fra en hvilken som helst telefon og indtaster en firecifferet kode. derefter får man en klartone og kan ringe videre til et andet nummer. Jeg bruger det hvis jeg skal ringe til udlandet og have en billig takst f.eks, via min danske mobil. Et lille priseksempel: Jeg ringer til mit eget nummer (musimi nummer) fra min mobil. opkaldsafgift 25 øre, miniutpris 49 øre. nu ringer jeg til Rusland via min musimiforbindelse. Opkladsafgift 25 øre og minutpris 48 øre. total minut pris: 49+48 øre 97 øre. for at ringe til Rusland f.eks. og så naturligvis opkaldsafgiften på 25 øre begge steder. Kvaliteten er bedre en nogen af de telekort jeg har prøvet. Den er så god, at man i mange tilfælde troede det var et lokalopkald i Rusland. Derudover er der INGEN der slår deres priser på hverken indlands eller udlandsopkald. De har ingen support, men et enestående forum hvor brugere hjælper hinanden og det er ofte folk som er eksperter ud over det normale og meget flinke til at hjælpe. Ulempen er, at det er noget man skal give sig tid til at sætte sig ind i, og det er IKKE en plug and play løsning. Vælger man det forkerte udstyr er man rent ud sagt på røven. Det er nødvendigt. at sætte sig ind i hvad man har brug for, inden man køber udstyr. Derudover ved jeg, at Musimi var en af de første på markedet med IP-telefoni. Det skal ikke opfattes som et reklameindslag, men en konstatering, lavet af en nørd som har taget sig tid til at sætte ind i tingene på det område som omhandler ip-telefoni.
Mouse Besvaret March 18, 2006 Rapporter Besvaret March 18, 2006 Nu spørger jeg lige lidt dumt ik' I skriver, at det er billigere at ringe til DK, hvis man får en ip-telefonudbyder i DK frem for en svensk. Spørgsmålet er nu: Gælder det for alle lande ?? For at blive helt konkret, så kommer min kæreste fra Thailand. Hvis jeg nu får en ip-telefonudbyder, der er i Thailand, kan vi så ringe til hendes familie og venner i Thailand til 7-8 øre i minuttet ?? Og kan man i øvrigt have flere ip-telefonudbydere? - Altså både en i DK og en i TH ... (på samme måde som man kan have flere internetudbydere)
Guest Trine Besvaret March 18, 2006 Rapporter Besvaret March 18, 2006 Nu spørger jeg lige lidt dumt ik' I skriver, at det er billigere at ringe til DK, hvis man får en ip-telefonudbyder i DK frem for en svensk. Spørgsmålet er nu: Gælder det for alle lande ?? For at blive helt konkret, så kommer min kæreste fra Thailand. Hvis jeg nu får en ip-telefonudbyder, der er i Thailand, kan vi så ringe til hendes familie og venner i Thailand til 7-8 øre i minuttet ?? Og kan man i øvrigt have flere ip-telefonudbydere? - Altså både en i DK og en i TH ... (på samme måde som man kan have flere internetudbydere) Næ det er nu ikke dumt... I princippet så er svaret "Ja, vælger du en thailandsk IP udbyder så får du thailandsk telefonnummer og ringer til thailandsk telefontakst og måske mere vigtigt, en thailænder der ringer op fra Thailand til dit ip nummer betaler lokaltakst. Hvor man så finder sådan en udbyder og hvordan det i praksis foregår aner jeg ikke noget om. Men jeg kan tage min adaptor under armen, rejse til ghanesisk Congo (hvor det end er??) finde en bredbåndsforbindelse med en hastighed større end 128/128 Kbit (om muligt) også ringe og modtage opkald til dansk lokaltakst. Der findes flere adaptorer på markedet der kan håndtere mere end en IP konto, dvs du kan have 2 forskellige numre tilknyttet til samme adaptor. Eks. en dansk og en svensk, eller en dansk og en thailandsk.
Mouse Besvaret March 18, 2006 Rapporter Besvaret March 18, 2006 Næ det er nu ikke dumt... I princippet så er svaret "Ja, vælger du en thailandsk IP udbyder så får du thailandsk telefonnummer og ringer til thailandsk telefontakst og måske mere vigtigt, en thailænder der ringer op fra Thailand til dit ip nummer betaler lokaltakst. Hvor man så finder sådan en udbyder og hvordan det i praksis foregår aner jeg ikke noget om. Men jeg kan tage min adaptor under armen, rejse til ghanesisk Congo (hvor det end er??) finde en bredbåndsforbindelse med en hastighed større end 128/128 Kbit (om muligt) også ringe og modtage opkald til dansk lokaltakst. Der findes flere adaptorer på markedet der kan håndtere mere end en IP konto, dvs du kan have 2 forskellige numre tilknyttet til samme adaptor. Eks. en dansk og en svensk, eller en dansk og en thailandsk. Det er godt nok smart... Især det med, at de kan ringe til os på lokaltakst. Ok jeg har ikke liiige en thailandsk ip-telefonudbyder på hånden, men min oplevelse i øvrigt er, at de er rigtig godt med på mange områder, vi modtager fx direkte tv via nettet (kvaliteten er dog ikke helt i top - men den er der...). Med andre ord, tror jeg nok den anden halvdel af familien kan finde en udbyder. Tak for det hurtige svar :th2: Opdate: Firmaet hedder selvfølgelig "Thaitel" - hvad ellers ;-) Nu skal jeg bare lige have nogle lokale til at verificere, at det er tale om et reelt firma og så ringer vi lokalt i Bangkok for ca. 6 øre i minuttet, og til provincerne for 18 øre... Det lyder så godt at alle advarselslamperne storblinker - underforstået: For godt til at være sandt :-/
mlk Besvaret November 9, 2007 Rapporter Besvaret November 9, 2007 Gode erfaringer med redspot hejsa... jeg kan kun sige god for IP-Udbyderen RedSpot. har selv lige være 8 måneder i grønland, og der brugte jeg flittigt Redspot til at ringe til dk. De har også en stor webshop med div Telefoner som kan tilsluttes direkte til ens internetforbindelse.
ARN Besvaret November 10, 2007 Rapporter Besvaret November 10, 2007 Havde samme problem Men vi har nu fundet ud af at det gør bredbandsbolaget, så jeg tror nu at vi takket være alles hjælpe herinde har fundet en løsning. (det var vi troet før, så lad os nu se om vi ikke vender tilbage efter flere gode råd;) Klap lige hesten og check priserne inden I laver aftale med Bredbandsbolaget - ingen tvivl om at vi ville have valgt dem, hvis det ikke var fordi det kun er Telia, der kan levere "kobber" her i området. Havde lavet aftale med Bredbandsbolaget, men ændrede det, da det gik op for mig, at det hele, uanset hvad vi gjorde, var afhængigt af Telia og at Bredbandsbolaget opkrævede en ekstra afgift på baggrund af deres afhængighed af Telia Vi betaler for en 8MB opkobling men efter check på http://www.bredbandskollen.se/ viser det sig, at vi kun downloader med 2,1 og uploader med 80KB. Så gæt lige hvem der glæder sig til der en dag bliver lagt fiber her i det nordlige Klagshamn... René
Junkeren Besvaret November 12, 2007 Rapporter Besvaret November 12, 2007 Jeg laver lige endnu en krølle på denne oplysende tråd. Kører selv Everlove, som fungerer upåklageligt. Har taget det danske nr med og ringer til DK for 10 øre / minut - og familien kan stadig ringe til alm. danske priser. Men efterhånden som jeg er begyndt at kende flere svenskere vil det være fint med et +46 nr. Jeg har et ekstra phone slot i routeren, så det skulle være lige til at smide på. Men hvilket svensk IP-selskab skal jeg gå efter, som er stabil + har lav abb.??? /Junkeren
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu