Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Købte min S6'er for 5 mdr. siden af en gut i Stockholm. 7500 mil, fuld servicebog, alt i orden. Havde bilen til service hos aut. værksted for 1 1/2 måned siden, alt var fint, næste service ved ca. 11000 mil. Min servicebog er så i mellemtiden forsvundet i flytterod og har en kompis hos Audi i DK, som så skulle hjælpe mig med at fremskaffe en ny. Fik den så igår, med alle service indført men uden stempler som jeg selv skulle fremskaffe ved at kontakte de pågældende værksteder. Stor er min overraskelse da jeg ser at sidste service er lavet ved 14900 mil. Hvad fanden sker der lige for folk!?! Så nu står jeg med en bil jeg skal til at sælge eller gi' i indbytte, men har ingen idé om kilometertallet + et værditab på 30-40000 SEK.! Gad vide om man kan få en billig Kalashnikov på Blocket....:fight:

Besvaret
Havde bilen til service hos aut. værksted for 1 1/2 måned siden' date=' alt var fint, næste service ved ca. 11000 mil.[/quote']Audi burde have opdaget noget der ikke stemte, da de sammenligner mil-tal med deres online-database baseret på stelnummer. Det hjælper dig ikke nu - men sætter nogle spørgsmålstegn ved dit værksted.
Besvaret
Audi burde have opdaget noget der ikke stemte, da de sammenligner mil-tal med deres online-database baseret på stelnummer. Det hjælper dig ikke nu - men sætter nogle spørgsmålstegn ved dit værksted.
Bilcentrum i Hörby, hmmm....
Besvaret
Købte min S6'er for 5 mdr. siden af en gut i Stockholm. 7500 mil' date=' fuld servicebog, alt i orden. Havde bilen til service hos aut. værksted for 1 1/2 måned siden, alt var fint, næste service ved ca. 11000 mil. Min servicebog er så i mellemtiden forsvundet i flytterod og har en kompis hos Audi i DK, som så skulle hjælpe mig med at fremskaffe en ny. Fik den så igår, med alle service indført men uden stempler som jeg selv skulle fremskaffe ved at kontakte de pågældende værksteder. Stor er min overraskelse da jeg ser at sidste service er lavet ved 14900 mil. Hvad fanden sker der lige for folk!?! Så nu står jeg med en bil jeg skal til at sælge eller gi' i indbytte, men har ingen idé om kilometertallet + et værditab på 30-40000 SEK.! Gad vide om man kan få en billig Kalashnikov på Blocket....:fight:[/quote'] Du har jo været udsat for bedrageri, sådan som jeg forstår sammenhængen - med mindre der er tale om en eller anden freak-fejl. I en bedragerisag er der offentlig påtale, så det er bare at melde fyren til polisen. Måske skulle man lige snakke med ham først om det.:fight::sad: Hvis sagen er mindre klar, kan du blive henvist til at rejse et civilt søgsmål. Til forskel fra, hvad man måske går og forestiller sig, så er det faktisk hverken særlig svært eller særlig dyrt at FÅ ret, hvis man HAR ret. Så vidt jeg kan se er det endda lidt billigere i Sverige end i Danmark: 450 SEK for en stämningsansökan. http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____799.aspx :)
Besvaret
Du har jo været udsat for bedrageri, sådan som jeg forstår sammenhængen - med mindre der er tale om en eller anden freak-fejl. I en bedragerisag er der offentlig påtale, så det er bare at melde fyren til polisen. Måske skulle man lige snakke med ham først om det.:fight::sad: Hvis sagen er mindre klar, kan du blive henvist til at rejse et civilt søgsmål. Til forskel fra, hvad man måske går og forestiller sig, så er det faktisk hverken særlig svært eller særlig dyrt at FÅ ret, hvis man HAR ret. Så vidt jeg kan se er det endda lidt billigere i Sverige end i Danmark: 450 SEK for en stämningsansökan. http://www.dom.se/templates/DV_InfoPage____799.aspx :)
Havde en kort samtale med sælger igår, gjorde ham opmærksom på problemet, han kendte selvfølgelig intet til det. Men han ville undersøge sagen...
Besvaret
Bilcentrum i Hörby' date=' hmmm....[/quote'] Det er ikke noget man bare lige gör,kender ikke til nogen värksteder der går ind i den Tyske database og söger på service og garanti på alm biler, der er til service.... Mener også jeg har sagt det til dig för..af vi skulle se historien på de biler du köber... Ps en anden tind der også er vigtig,har din bil fået skiftet tandrem?? det er meget dyrt hvis den knäkker :(:(:(..
Guest Supermule
Besvaret

Er det en forhandler eller en privat person du har købt den af??

Besvaret
Det er ikke noget man bare lige gör,kender ikke til nogen värksteder der går ind i den Tyske database og söger på service og garanti på alm biler, der er til service.... Mener også jeg har sagt det til dig för..af vi skulle se historien på de biler du köber... Ps en anden tind der også er vigtig,har din bil fået skiftet tandrem?? det er meget dyrt hvis den knäkker :(:(:(..
Den har fået skiftet tandrem og ja, jeg får alt checket ved fremtidige køb....
Besvaret

Det vil sige, der har også været fusket med service bogen! Men hvis du har en købe kontrakt, der viser, at bilen har gået 7500 mil, så burde din sag da være forholdsvis god. Jeg mener, at de skriver mil tallet på besiktningspapirene, så hvis det ikke er en første gangs import, så forlang at se sidste besiktningspapirer også. Jeg føler med dig.

Guest ThomasO
Besvaret

Konsumentvärket om at handle en bil privat. http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/lista_artiklar.asp?lngCategoryId=766 Hvis det går galt, så råder de til at opsøge en motororganisation: http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=310 Købeloven der simpelthen bør bare gennemlæses inden handelen, med mindre man er flink og ikke er bange for offerrollen: http://www.bilar.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=766&lngArticleId=304 Her er et dokument lige til at udfylde af begge bilhandlens parter, kan let blive det bedste dokument i en sådan sag. Det koster kun skalle 2 print, og begge skal underskrives af begge parter: http://www.bilar.konsumentverket.se/Documents/bilar/kopekontrakt_bilar.pdf Så kan man jo gøre sig diverse tanker, om det virkeligt ikke godt kan betale sig at købe bil hos Peter H, eller måske stikke ham lidt penge for lidt rådgivning. (Hedder vist konsulenthjælp i andre fag) Han har trods alt en forretning, viden om markedet og et ansvar for egne biler. Bemærk: Grundskydd Om du köper bil av en privatperson gäller det ni har kommit överens om. I de delar som inte täcks av ett avtal gäller den allmänna köplagen. Allmänna köplagen är dispositiv. Med det menas att den kan sättas ur spel genom att parterna träffar avtal om andra regler än de som finns i lagen. Du har alltså inte samma rättsliga skydd vid privatköp som när du köper av en bilhandlare. Allmänna Reklamationsnämnden prövar inte tvister mellan privatpersoner Konsumentvärket

Besvaret

Reklamation och rättigheter Fel ska reklameras "utan oskäligt uppehåll". Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt. Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen. Gömda fel Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt. När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den.

Guest ThomasO
Besvaret

Jo men er det ikke i en autoriseret handel? Gælder det også privathandel, det fremgår ikke rigtigt? Hvor fandt du det henne? Men kan du bevise et service før din bilhandel på flere kilometer - end det der stod på en slutseddel da du købte den, er det jo lodret bedrageri. Der står jo du har bevisbyrden, kan det ikke betale sig at splitte alt ad for at finde den der servicebog.... den er et hårdt argument.... "Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den."

Besvaret
Reklamation och rättigheter Fel ska reklameras "utan oskäligt uppehåll". Om det är fel på bilen kan du kräva avdrag på priset som motsvarar kostnaden för att avhjälpa felet. Du kan också kräva hävning av köpet i det fall felet är väsentligt. Med hävning menas att du får rätt att lämna tillbaka bilen mot att säljaren betalar tillbaka vad du betalat. Du kan dock bli tvungen att betala för den nytta du har haft av bilen. Gömda fel Om säljaren har uppträtt "svikligt", det vill säga om han känt till ett fel på bilen och uttryckligen förnekat att bilen hade det felet. Eller om säljaren dolt till exempel en rostskada, har du rätt att häva köpet även om felet inte är väsentligt. När säljaren förfarit svikligt gäller inte heller att du måste reklamera inom två år efter köpet. I stället gäller tioårig preskriptionstid, det vill säga att du kan åberopa felet ända upp till tio år efter köpet. Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den.
Fik Tina fat på den advokat jeg snakkede om? Ellers er der et link til ham her: http://www.advokater-ranstam.se/ - ved ikke om de giver rabat, men du kan jo henvise at Tina og jeg arbejder samme sted.
Besvaret
Jo men er det ikke i en autoriseret handel? Gælder det også privathandel' date= det fremgår ikke rigtigt? Hvor fandt du det henne? Men kan du bevise et service før din bilhandel på flere kilometer - end det der stod på en slutseddel da du købte den, er det jo lodret bedrageri. Der står jo du har bevisbyrden, kan det ikke betale sig at splitte alt ad for at finde den der servicebog.... den er et hårdt argument.... "Men det är du som har bevisbördan och som alltså måste visa att bilen var felaktig redan när du köpte den."
Det ligger lidt dybere i de links du sendte tidligere og omhandler privathandel, så det ser ikke umiddlebart så skidt ud, men nu må vi se hvad advokaten siger mandag...
Guest ThomasO
Besvaret

Cool.... håber den der advokat kan æde ham bigtime..... han skal sgu på bålet...

Besvaret

Opdatering Var idag hos advokaten, der er ingen tvivl, salget skal gå tilbage, alternativt skal jeg sælge bilen og have det mellemliggende beløb af gutten jeg købte den af. Vi snakker ovenikøbet det fulde beløb jeg gav, uden fradrag for de km. jeg har kørt. Så nu venter jeg spændt på idiotens reaktion, han har ti dage til at melde tilbage....

Guest ThomasO
Besvaret

Det er gode nyheder, krydser fingre for resten af forløbet... Øj hvor er det fedt at høre... han griner nok ikke så fjoget her i påsken, når han skal ud og tage et billån på at købe den tilbage. *Gnæk-gnæk*

Besvaret

Lige som en sidebemærkning, Jeg røg også på en bil i sidste uge, der havde kørt 50000 mere end uret viste. Kvajet havde glemt at fjerne klistermærket for sidste tandremsskift :lol: Vi løste det ved at jeg pænt bankede på hjemme hos ham selv og sagde at enten tog han bilen tilbage eller jeg fik 30% af pengene retur... Han gav mig pengene. Dem har jeg så brugt på at få skiftet alle slidte ting og sager. Pointen er, at man skal bare gå efter dem og de må gerne have en klar fornemmelse af at man er rigtigt sure på dem :fight: Han sidste bemærkning var (Oversat) "Jeg handler aldrig med danskere igen" /HP

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...