Trine&Thomas Skrevet March 15, 2006 Rapporter Skrevet March 15, 2006 For at få en lavere mdl. ydelse har vi netop forsøgt at flytte danske Nordea-boliglån til SBAB, men fik dette afslag: 'Jag måste tyvärr meddela att SBAB inte kan överta lån på en bostadsrätt där lån och pantsättning finns i en bank i utlandet.' Er der nogen der har erfaringer med denne situation og kan fortælle hvordan man evt. kan komme forbi denne hurdle? Med venlig hilsen Trine
Guest Supermule Besvaret March 15, 2006 Rapporter Besvaret March 15, 2006 Ja du flytter da bare pantet i boligen....??? Det virker som om at de ikke vil yde dig lån fordi de regner med at pantet bliver i DK. Det gør det jo ikke...............
Nils Besvaret March 15, 2006 Rapporter Besvaret March 15, 2006 For at få en lavere mdl. ydelse har vi netop forsøgt at flytte danske Nordea-boliglån til SBAB, men fik dette afslag: 'Jag måste tyvärr meddela att SBAB inte kan överta lån på en bostadsrätt där lån och pantsättning finns i en bank i utlandet.' Er der nogen der har erfaringer med denne situation og kan fortælle hvordan man evt. kan komme forbi denne hurdle? Med venlig hilsen Trine Er det virkelig lykkedes jer, at få en dansk bank til at låne mod sikkerhed i en svensk bostadsrätt - eller rettere sagt: En lap papir fra en svensk bostadsrättsförening? Det troede jeg ikke var muligt... :o Jeg tror SBAB afviser jer, fordi de ikke gider det minimale ekstrabesvær ved at kommunikere med en dansk bank. De overtager jo ikke et lån: De yder et lån til jer, som I bruger til at indfri Nordea-lånet. Pantebrevet skal så sendes fra den ene bank til den anden. Måske kan I få Nordea til at hjælpe med en mellemfinansiering, så I kan få pantebrevet - eller pantedokumentet - fri, ved at I infrier lånet med et andet lån uden sikkerhed, som led i den samlede operation selvfølgelig. Der er ingen tvivl om, det kan lade sig gøre - spørgsmålet er kun, om de gider hjælpe jer.
HenrikP Besvaret March 15, 2006 Rapporter Besvaret March 15, 2006 Vi har lige købt hus i SE. Vi fik lånet i den danske afdeling af Foreningssparbanken uden problemer, med svenske renter :-) Ring til dem og snak med Karin Hinton, hun er en kanon quinde der virkeligt yder en god service. Vi bruger så den danske afdeling til løn osv og kan gratis overføre penge til vores konto i den svenske foreningssparbank afdeling (Helsingborg). På den måde slipper I for de problemer der evt. måtte være med at overtage pant osv, da det hele jo bliver i DK. Mvh Henrik Pedersen
mrode Besvaret March 15, 2006 Rapporter Besvaret March 15, 2006 Er det virkelig lykkedes jer, at få en dansk bank til at låne mod sikkerhed i en svensk bostadsrätt - eller rettere sagt: En lap papir fra en svensk bostadsrättsförening? Det troede jeg ikke var muligt... :o Det har jeg skam også. Nordea gjorde meget ud af at det nu var muligt for dem og det var de meget glade for. Jeg havde ikke tid til at sætte mig ind i det svenske lånemarked da jeg flyttede herover og derfor var det meget belejligt bare at låne pengene hos min lokale Nordea-afdeling til det dobbelte i rente
Gio Besvaret March 16, 2006 Rapporter Besvaret March 16, 2006 Det har jeg skam også. Nordea gjorde meget ud af at det nu var muligt for dem og det var de meget glade for. Jeg havde ikke tid til at sætte mig ind i det svenske lånemarked da jeg flyttede herover og derfor var det meget belejligt bare at låne pengene hos min lokale Nordea-afdeling til det dobbelte i rente Mikkel...det lyder præcis som mit scenarie. Planen er også, indenfor overskuelig fremtid, at flytte sagerne til svensk mammon. Dén tid, dén sorg. Men der er bestemt penge at spare - forudsat den svenske krone opfører sig som den plejer.
leon Besvaret March 16, 2006 Rapporter Besvaret March 16, 2006 Vi kunne også låne penge i nordea dk til ca 6.5 % men sagde nej tak og fik dem til at kontakte deres svenske afdeling der så ringede til os efter et par dage. 1 møde senere i SE var lånet hjemme, så det er ikke sindsygt besværligt at låne i Se. Så få jeres danske bank til at kontakte deres svenske afdeling..Hvis de har en.. Mvh Leon
janlunde Besvaret March 16, 2006 Rapporter Besvaret March 16, 2006 Vi bruger så den danske afdeling til løn osv og kan gratis overføre penge til vores konto i den svenske foreningssparbank afdeling (Helsingborg). Hvordan overfører I penge til svensk konto gratis? Får I ikke en dårligere kurs?
Mouse Besvaret March 16, 2006 Rapporter Besvaret March 16, 2006 Er det virkelig lykkedes jer, at få en dansk bank til at låne mod sikkerhed i en svensk bostadsrätt - eller rettere sagt: En lap papir fra en svensk bostadsrättsförening? Det troede jeg ikke var muligt... :o Jeg er ved at ligge sidste hånd på køb af en bostadsrätt, og hele lånet bliver i DK - og min rådgiver i Nordea sagde, at de tager pant i papirlappen som en almindelig naturlighed, hvilket jeg så går ud fra de gør... Mouse
mrode Besvaret March 16, 2006 Rapporter Besvaret March 16, 2006 Hvordan overfører I penge til svensk konto gratis? Får I ikke en dårligere kurs? Jo, et eller andet skal banken jo tjene penge på :D
leon Besvaret March 16, 2006 Rapporter Besvaret March 16, 2006 Jeg er ved at ligge sidste hånd på køb af en bostadsrätt, og hele lånet bliver i DK - og min rådgiver i Nordea sagde, at de tager pant i papirlappen som en almindelig naturlighed, hvilket jeg så går ud fra de gør... Mouse Hvad ligger renten på?
HenrikP Besvaret March 16, 2006 Rapporter Besvaret March 16, 2006 Hvordan overfører I penge til svensk konto gratis? Får I ikke en dårligere kurs? Nope får den officielle bank kurs + der intet gebyr er på overførselen. Mvh Henrik Pedersen
Guest Trine Besvaret March 16, 2006 Rapporter Besvaret March 16, 2006 Nope får den officielle bank kurs + der intet gebyr er på overførselen. Mvh Henrik Pedersen Ja måske den "officielle bank kurs" men ikke nationalbankens middelkurs... Den æder jeg simpelthen ikke...
Pakwhan Besvaret March 16, 2006 Rapporter Besvaret March 16, 2006 Mine Erfaringer med SBAB er at det er meget afhængigt af hvilken Person man får fat i. Da jeg skulle flytte til Sverige, fik jeg (via internet) et forløbigt lånetilsagn. Da jeg så havde fundet den lejlighed jeg ville købe, så kunne de alligevel ikke yde lån, da jeg ikke var folkbökfört i Sverige? (jeg havde et svensk CPR.no. fra tidligere) Så flyttede jeg adresse nogle uger før jeg skulle overtage lejligheden (så var jeg jo folkbökfört i Sverige) Men så fik jeg besked på at de ikke kunne give lånet før jeg havde boet i Sverige 1-2 år (pga. betalingshistorik ?) Noget senere snakkede jeg med en anden person hos SBAB (Henrik Wennerstöm) også var der ingen problemer Så måske skulle i prøve at spørge en anden hos SBAB ?
skallstorp Besvaret March 17, 2006 Rapporter Besvaret March 17, 2006 Gratis overförsel Jeg plejede at hente pengene fra DK i kontanter og så sätte dem ind herovre, indtil bankdamen en dag gjorde mig opmärksom på at man fik en meget bedre kurs hvis pengene blev overfört elektronisk fra en samarbejdende bank. Så det gör vi nu. Vi har 15 gratis overförsler om året. Jeg kan ikke lige huske hvor meget mere min bror fik da han overflyttede 30.000 på denne måde, men det var en del mere.
Mouse Besvaret March 18, 2006 Rapporter Besvaret March 18, 2006 Hvad ligger renten på? Den er alt for høj :o 4,5% Når vi går med på den alligevel, er det fordi de svenske banker har haft rigtigt svært ved at finde ud af os. Min kæreste har en nystartet virksomhed, der ganske vist giver overskud, men den er kun 1½ år gammel, og der er stadigvæk et ret stort etableringslån. Så vi har været hele bankrækken rundt (stort set) - Danske Bank (Skånes Provinsbank eller noget); SEB; FSB; SBAB.... For det andet kunne Nordea DK tilbyde, at låne os 100% afdragsfrit, hvilket omvendt giver os muligheden for at skære rigtigt meget ned på det RIGTIG dyre etableringslån - Så den er væk om et års tid :th2: Nordea SE ville i øvrigt ikke låne os helt op, og ville ikke give os afdragsfrihed de første 5 år, som vist ellers er normalt - de var utrykke ved, at vi ikke betaler på boliglånets hovedstol, men i stedet det 3 x så dyre etableringslån Hmm det var et lidt langt svar, men det kort af det lange er, at det næppe kan betale sig, at låne i DK, og vores rådgiver anbefaler også, at vi flytter lånet i løbet af et år eller to...
Trine&Thomas Besvaret March 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 19, 2006 Er det virkelig lykkedes jer, at få en dansk bank til at låne mod sikkerhed i en svensk bostadsrätt - eller rettere sagt: En lap papir fra en svensk bostadsrättsförening? Det troede jeg ikke var muligt... :o . De betragter bostadsrätten som en andelsbolig, så vi har 75% financiering i et 'Nordea Prioritet, andel' med en variabel rente på pt. 4,5 %, mens de sidste 25% er financieret med et 'Andelsboliglån' med en rente på 6,5%. Det er temmelig dyrt, men var eneste mulighed på købstidspunktet, hvor vi som førstegangskøbere og nyuddannede havde brug for en 100% belåning. Håbet er nu at lejlighedens markedsværdi er steget, sådan at den oprindelige købssum nu vil kunne indløses med det 95% lån, SBAB tilbyder. Så vi må hellere prøve at spørge en anden i SBAB. Pakhwan, har du en mailadresse på Henrik Wennerström, som du havde haft held med? Trine
mrode Besvaret March 19, 2006 Rapporter Besvaret March 19, 2006 De betragter bostadsrätten som en andelsbolig, så vi har 75% financiering i et 'Nordea Prioritet, andel' med en variabel rente på pt. 4,5 %, mens de sidste 25% er financieret med et 'Andelsboliglån' med en rente på 6,5%. Det er temmelig dyrt, men var eneste mulighed på købstidspunktet, hvor vi som førstegangskøbere og nyuddannede havde brug for en 100% belåning. Og de 4,5% er nu steget til 5,1% jf. min netbank (jeg har samme lån).
Trine&Thomas Besvaret March 19, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 19, 2006 Århh.. øv! Vidste jo egentlig godt at den var steget. Det kan ikke gå stærkt nok med at flytte til SBAB.
Pakwhan Besvaret March 19, 2006 Rapporter Besvaret March 19, 2006 Hej Trine Henriks Email er henrik.wennerstrom@sbab.se held & lykke Pakwhan (thomas):th2:
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu