Malezar Skrevet March 25, 2006 Rapporter Skrevet March 25, 2006 Hej Er der nogle som kender blanket navnet og nummeret på den svenske selvangivelse? Hvis man nu har haft en årsindkomst på 0, er der så en speciel blanket? på forhånd tak. Christian.
Lingon Besvaret March 25, 2006 Rapporter Besvaret March 25, 2006 Er der nogle som kender blanket navnet og nummeret på den svenske selvangivelse? Selve hovedblanketten hedder "Inkomstdeklaration 1". Man kan se og hente denne og bilag til selvangivelsen på http://www.skatteverket.se under Självbetjäning, Blanketter. For selve hovedblanketten skal man dog anvende den fortrukte, som man har fået tilsendt.
spinner Besvaret March 26, 2006 Rapporter Besvaret March 26, 2006 ... For selve hovedblanketten skal man dog anvende den fortrukte' date=' som man har fået tilsendt.[/quote'] Har fået? Har i andre fået jeres, for vi har ikke modtaget noget endnu? Hverken fra DK ellers SE.
Malezar Besvaret March 26, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret March 26, 2006 Selve hovedblanketten hedder "Inkomstdeklaration 1". Man kan se og hente denne og bilag til selvangivelsen på http://www.skatteverket.se under Självbetjäning, Blanketter. For selve hovedblanketten skal man dog anvende den fortrukte, som man har fået tilsendt. Jeg har endnu ikke modtaget den, og det har min kæreste heller ikke. Og da vi nu er flyttet til Usa går der sikkert ged i det hele. Jeg tjekker lige dit link.
Lingon Besvaret March 26, 2006 Rapporter Besvaret March 26, 2006 Har fået? Har i andre fået jeres' date=' for vi har ikke modtaget noget endnu? Hverken fra DK ellers SE.[/quote'] Skrev forkert der. Ikke alle har åbenbart fået dem endnu. De svenske sendes ud i ugerne 12 til 14, så nogle får dem nok først midt i april. Jeg fik min svenske selvangivelse for nogle dage siden.
skallstorp Besvaret March 28, 2006 Rapporter Besvaret March 28, 2006 Vi fik min mands idag Men min er ikke kommet endnu. Så vidt jeg ved får alle med egen bolig en Svensk, da man jo betaler egendomsskat den vej. Hvordan gör i med egendomsskatten, man betaler jo mindre når man pendler.
Stokholm Besvaret March 31, 2006 Rapporter Besvaret March 31, 2006 Jeg har fået min svenske selvangivelse. Der står en masse ting men hvad gør jeg med den? Jeg ejer en bostadsrätt, og arbejder i DK. Ellers har jeg ingen inkomst i sverige.
Mette Besvaret April 3, 2006 Rapporter Besvaret April 3, 2006 Så vidt jeg ved skal danskere der bor i Sverige og arbejder i DK, dvs. ingen indkomst har i Sverige, betale 2800 SEK pr. år pr. ejerbolig. Det er det beløb man skal skrive. Det er en minimumssats. Der blev sidste år skrevet en masse om det herinde, så prøv at tjekke søgefunktionen.
Nils Besvaret April 3, 2006 Rapporter Besvaret April 3, 2006 Man skal ikke betale ejendomsskat af en bostadsrätt. Hvis man har hus, er ejendomsvurderingen formentlig fortrykt, ellers skal man angive den, eventuelt med korrektion, hvis man kun har været ejer en del af året. Skatteverket regner selv skatten ud. :)
Kim H Besvaret April 3, 2006 Rapporter Besvaret April 3, 2006 Så vidt jeg ved skal danskere der bor i Sverige og arbejder i DK' date=' dvs. ingen indkomst har i Sverige, betale 2800 SEK pr. år pr. ejerbolig. Det er det beløb man skal skrive. Det er en minimumssats. Der blev sidste år skrevet en masse om det herinde, så prøv at tjekke søgefunktionen.[/quote'] Næh næh ... Man skal IKKE skrive noget som helst om de omtalte SEK 2800. Ejendommens værdi skal være fortrykt på blanketten. Man sender/afleverer blanketten og venter. Efter et stykke tid kommer der en "slutopgørelse" - hvad den så end hedder. I den forbindelse vil man blive afkrævet den omtalte minimumbetaling. Dog gælder denne særlige regel kun hvis man har haft ejendommen i hele året. For det år, hvor huset købes, betaler man forholdsmæssigt efter hvor lang tid man har ejet ejendommen - og her gælder reglen om begrænsning ikke.
Homer Besvaret April 3, 2006 Rapporter Besvaret April 3, 2006 Næh næh ... Man skal IKKE skrive noget som helst om de omtalte SEK 2800. Ejendommens værdi skal være fortrykt på blanketten. Man sender/afleverer blanketten og venter. Efter et stykke tid kommer der en "slutopgørelse" - hvad den så end hedder. I den forbindelse vil man blive afkrævet den omtalte minimumbetaling. Dog gælder denne særlige regel kun hvis man har haft ejendommen i hele året. For det år, hvor huset købes, betaler man forholdsmæssigt efter hvor lang tid man har ejet ejendommen - og her gælder reglen om begrænsning ikke. Jeg har ejet ½-delen af et hus i Sverige i 4 år, og har aldrig modtaget nogen opkræving fra Skatteverket - på den fortrykte står alle oplysninger om ejendommen - jeg underskriver pænt og sender tilbage, og så sker der ikke mere... Synes I at jeg skal rykke dem for et girokort?? :laugh:
ulmus Besvaret April 3, 2006 Rapporter Besvaret April 3, 2006 Man skriver, at man har 0-indkomst i Sverige, underskriver og sender den ind. Hvis man har betalt renter af svenske lån, skriver man (jeg), at jeg deklarerer dem i DK, skriver under og sender deklarationen af sted. Det har været Ok i 5 år, så mon ikke den holder.
Nils Besvaret April 3, 2006 Rapporter Besvaret April 3, 2006 Når man kan gå i flere år uden at betale skat, skyldes det de bagatelgrænser, der er lagt ind i det svenske straffesystem. Hvis Skatteverket slår til med det samme, får de kun krav på efterregulering med et beskedent rentetillæg, men hvis de venter flere år med at reagere rykker overtrædelsen op i en anden klasse, hvor der kan blive tale om fængsselsstraf på grund af beløbets størrelse og på grund af det lange tidsrum, unddragelsen har fundet sted over. Så til jer, der ikke hører noget fra Skatteverket: Fortvivl ikke - regningen skal nok komme en dag. :( :D
janlunde Besvaret April 4, 2006 Rapporter Besvaret April 4, 2006 Hvad hvis man i 2005 ikke har været skriven i SWE (men folkeregisteret andetsteds pga. udstationering) og altså har købt en villa i slutningen af 2005. Hvad skal jeg betale af ejendomsskat? Jeg ejer huset ligeligt med en svensk pige som altså arbejder i SWE.
Nils Besvaret April 4, 2006 Rapporter Besvaret April 4, 2006 Hvad hvis man i 2005 ikke har været skriven i SWE (men folkeregisteret andetsteds pga. udstationering) og altså har købt en villa i slutningen af 2005. Hvad skal jeg betale af ejendomsskat? Jeg ejer huset ligeligt med en svensk pige som altså arbejder i SWE. Det har ingen betydning for skatten, at du har boet et andet sted. Hvis huset er taxeret til 2,4 millioner skal du så betale skat af det halve for den del af året, du har været ejer. Hvis du eksempelvis har købt 1. oktober, skal du betale skat af 3/12 af 1,2 miio. dvs 300.000. Det tal skriver du i feltet underlag för fastighetsskatt på din indkomstdeklaratioin, så regner Skatteverket resten ud. :)
janlunde Besvaret April 4, 2006 Rapporter Besvaret April 4, 2006 Det har ingen betydning for skatten, at du har boet et andet sted. Hvis huset er taxeret til 2,4 millioner skal du så betale skat af det halve for den del af året, du har været ejer. Hvis du eksempelvis har købt 1. oktober, skal du betale skat af 3/12 af 1,2 miio. dvs 300.000. Det tal skriver du i feltet underlag för fastighetsskatt på din indkomstdeklaratioin, så regner Skatteverket resten ud. :) Tak for hurtigt svar! :) Men skal jeg deklarere i SWE om jeg ikke har været folkeregisteret i 2005??? Og kan jeg ikke i stedet for blot få fradrag i DK hvor jeg var folkeregistreret?
Nils Besvaret April 4, 2006 Rapporter Besvaret April 4, 2006 Tak for hurtigt svar! :) Men skal jeg deklarere i SWE om jeg ikke har været folkeregisteret i 2005??? Og kan jeg ikke i stedet for blot få fradrag i DK hvor jeg var folkeregistreret? Hvis du ikke har boet eller arbejdet i Sverige overhovedet i 05, så er din skat for det år et dansk anliggende, men lige når det gælder ejendomsskat, så vil Sverige have skat for den periode, hvor du har ejet huset. Derfor skal du deklarere lige netop den oplysning, på samme måde som enhver dansk ødegårdsejer gør. Resten af dine indtægter etc. er en sag mellem dig og Danmark. :)
thygesen Besvaret April 4, 2006 Rapporter Besvaret April 4, 2006 Jeg har lige et sidste spørgsmål.. Jeg har solgt en lejlighed i 2005.. hvordan gør jeg så hvis jeg ellers ingen indkomst har, og har renteudgifter? Jeg ønsker at trække renteudgifterne fra i DK og jeg ønsker at udskyde min betaling for den gamle lejlighed.. Mægleren har lavet nogle papirer, er det dem jeg blot skal sende med?
Nils Besvaret April 4, 2006 Rapporter Besvaret April 4, 2006 Jeg har lige et sidste spørgsmål.. Jeg har solgt en lejlighed i 2005.. hvordan gør jeg så hvis jeg ellers ingen indkomst har, og har renteudgifter? Jeg ønsker at trække renteudgifterne fra i DK og jeg ønsker at udskyde min betaling for den gamle lejlighed.. Mægleren har lavet nogle papirer, er det dem jeg blot skal sende med? Ja hvis du har solgt en lejlighed skal du deklarere. Det skal du gøre på en særlig blanket K6 fra www.skatteverket.se . Eventuel ansøgning om udsættelse med skatten skal også ske på særlig blanket K2. Du skal ikke sende noget med, du har fået fra mægleren. Som grænsegænger trækker du jo blot de svenske renteudgifter fra på din danske selvangivelse. :)
Lynge Besvaret April 5, 2006 Rapporter Besvaret April 5, 2006 Hey Nils du har sku styr på det, go tråd her, fik nogle goe svar tak for det:th2:
Guest Trine Besvaret April 6, 2006 Rapporter Besvaret April 6, 2006 Hmm irriterende. Jeg har deklareret mine svenske renteudgifter i DK i henhold til grænsegængerreglerne. Så langt så godt. Så har jeg lidt renteindtægter, som jeg har forstået jeg skal deklarere i Sverige. (glemte det vist sidste år:eek:) Så ville jeg jo mene at jeg kunne logge på nettet, ændre mine renteudgifter til 0, da de jo er deklareret en gang i Danmark, og tilføje mine danske renteindtægter omregnet til svenske pesetas under felt 50 "Ränteinkomster, m.m" Jeg kan logge på og alt muligt men jeg kan ikke ændre de fortrykte oplysninger. Er der nogen der har erfaring med det??? Og tjep tjep for jeg vil have det lort afsted:th2: CRAP et lorteland.... har lige fundet svaret selv, men lader det stå så kan andre måske bruge det senere. Man skal have e-legitimation. Det kan jeg få gennem min bank eller TELIA!! Ok da vi har fælles konto kan min mand så ikke få e-legitimation, da kontoen er registreret på mit personnummer, også er jeg ligevidt... og da vi ikke har fastnet kan vi ikke få det gennem Telia... Kors et arbejde for en skide renteindtægt der i øvrigt er ussel ussel ussel...
Michael P Besvaret April 25, 2006 Rapporter Besvaret April 25, 2006 Kan man skrive de renter fra boliglånet på den svenske selvangivelse, når pengene er lånt i DK? Altså lige som man kan omvendt. For min kæreste skal betale fastighedsskat fordi at hun ikke har nogen svenske renteudgifter!!! Som jeg har på bil lånene!! VH Michael
repeat Besvaret April 25, 2006 Rapporter Besvaret April 25, 2006 Hvis man vil have afdrag af sine boliglån i Dk, istedet for SWE. Skal man så bare ændre den fortrykte avdrag för ränteutgifter m.m til 0,- ??? For så er der jo ikke de store ben i at lave sin svenske selvangivelse. Har bostadrät og arbejder i DK. ( Bare lige for at checke om det nu er det eneste jeg skal gøre?)
skallstorp Besvaret November 2, 2006 Rapporter Besvaret November 2, 2006 Nedsat egendoms skat Jeg har brugt søgefunktionen, men finder intet om de 2800 i egendomsskat. Er der nogen der har en link til det på skatteverket. De fatter nada dem vi har snakket med.
Kim H Besvaret November 2, 2006 Rapporter Besvaret November 2, 2006 Læs her - se på side 4 http://www.skatteverket.se/download/18.dfe345a107ebcc9baf80006935/29615_svartvit.pdf
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu