Jump to content

Recommended Posts

Besvaret

Nu er en storebæltsfærge ikke et krydstogtskib! Der er en verden til forskel mellem en færge og et krydstogtskib. En færge har jo en masse vægt nederst i skibet (lastbiler og biler), mens apteringen på en færge ikke vejer meget i forhold til (ej heller passagerer). På krydstogtskibe er der tit 8-10 etager ovenover vandlinien og kun 3-4 under. Tag fx. en kajak, hvis du ikke selv holder balancen, så kæntrer man, den retter ikke sig selv op (kun hvis der ikke er en person i).

Besvaret
Nu er en storebæltsfærge ikke et krydstogtskib! Der er en verden til forskel mellem en færge og et krydstogtskib. En færge har jo en masse vægt nederst i skibet (lastbiler og biler), mens apteringen på en færge ikke vejer meget i forhold til (ej heller passagerer). På krydstogtskibe er der tit 8-10 etager ovenover vandlinien og kun 3-4 under. Tag fx. en kajak, hvis du ikke selv holder balancen, så kæntrer man, den retter ikke sig selv op (kun hvis der ikke er en person i).
Jeg ved godt, det ikke er en storebæltsfærge, men nu var det jo Storebælt, vi snakkede om. Der gælder de samme naturlove, enten skibet er stort eller lille - bortset fra at bølgerne bliver relativt mindre, jo større skibet er. En kajak er ganske rigtigt ustabil. Hvis man ikke gør noget aktivt ender man med hovedet nedad. Sådan er et krydstogtskib IKKE indrettet - det retter sig selv op, ellers ville det også se lidt dumt ud, når det ikke sejler, og stabilisatorerne ikke virker - begrebet ligge ved kaj ville få en ny betydning. :o I øvrigt har de fleste færger vist bildæk over vandlinjen, så lastbilerne flytter tyngdepunktet op, men lad nu dem ligge (på bunden af Østersøen).
Besvaret

Og det der er med til at rette skibet op, er kølen og vandmodstanden. Man har desuden balast tanke i bunden af skibet, som man fylder med vand. Så rykker man på den måde tyngepunktet længere ned. Og man bruger også de tanke, for at rykke tyngdepunktet frem og tilbage. For derved at opnår den bedste brændstofsøkonomi:-) Lidt kan man da huske, fra da man gik på navigationsskole

Besvaret
Hvorfor sejler de ikke bare gennem Øresund og helt undgår broer der ikke er høje nok?? Hvis det er passage fra Østersøen til Atlanten så er omvejen ved til at overskue. :confused:
Hej Moerke! Hvis skibet skulle sejle gennem Øresund, som du foreslår, hvordan skulle det så undgå broer??? Øøøhhh, Øresundsbroen er vel en bro??:rolleye: Ja, jeg kunne altså ikke lade være.;)
Besvaret
Hej Moerke! Hvis skibet skulle sejle gennem Øresund, som du foreslår, hvordan skulle det så undgå broer??? Øøøhhh, Øresundsbroen er vel en bro??:rolleye: Ja, jeg kunne altså ikke lade være.;)
Hvis ikke den stak så dybt, så havde den jo kunne sejle igennem der hvor tunnellen er ;) Der er jo ikke bro hele vejen.. ;)
Besvaret
Tager man må ikke den vej uden bro ?? Hvad ville du selv gøre, Ulmus ?? Passere du ikke Øresund hver dag ? Du BURDE ha' bemærket at en del af den strækning foregår under vand
Besvaret

Hold da helt kæft, hvor jeg sidder og sover - :( Jeg tager mit "grin" i mig igen. Tro mig eller lad være, jeg havde helt glemt tunnelen. HiHi. Undskyld, Moerke! Jeg skal aldrig grine ad dig mere. HM!:rolleye:

Besvaret
Hold da helt kæft, hvor jeg sidder og sover - :( Jeg tager mit "grin" i mig igen. Tro mig eller lad være, jeg havde helt glemt tunnelen. HiHi. Undskyld, Moerke! Jeg skal aldrig grine ad dig mere. HM!:rolleye:
Lad dig ikke gå på Ulmus, finnerne havde også glemt den. :D
Besvaret
Og jeg som bare troede du var spydig... du er tilgivet og jeg ærgrer mig over jeg ikke postede mit indlæg om din daglige jollesejlads til Kastrup.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...