cbpwr Skrevet May 5, 2006 Rapporter Skrevet May 5, 2006 Hejsa. Er der højevigepligt i Sverige ? Har fundet ud af mange steder (mindre kryds), har ingen ubetinget vigepligt (ihvertfald ingen "hajtænder" på kørebanen). Er der så højrevigepligt som i Danmark ? Der er lidt kaos, ved Helsingborg. i krydset pga lyskurven ikke dur endnu. DFDS/HH/Scandlines krydest. Hvad med "STOP", fuldstop. Man skal stoppe helt ikke selvom man kan se der ikke kommer nogle. Skal man stoppe før linjen? Når man kommer nordfra og skal af i Landskrona Syd, og skal til højre ind mod Landskrona er der fuldstop. Kan man nemlig slet ikke som om der kommer nogle før man er udeover stop-linien. Jeg stopper helt før linien. Og trille stille frem, og kommer der inge, kører jeg ud. -CLaus-
Nif Besvaret May 5, 2006 Rapporter Besvaret May 5, 2006 Det er helt som i DK. Også nede ved færgen. Altså stop betyder fuld stop. Og det har de meget af i S. Og en lysregulering som ikke virker betyder aut. højre vigepligt.
spiff Besvaret May 5, 2006 Rapporter Besvaret May 5, 2006 I Malmö er der hovedvejstavler spredt ud over det hele...
Guest ThomasO Besvaret May 5, 2006 Rapporter Besvaret May 5, 2006 Det kan godt variere lidt. Har set flere gader hvor hver 3 vej har hajtænder, og resten er måske nok højrevigepligt. Denne højrevigepligt overholdes af nogle og ikke af andre. Klasse eksemplet er krydset ved Värnhemstorget. Der kan folk finde på at lave en u-vending uden overhovedet at blinke midt i krydset. Et andet farligt sted er for enden af Östra Förstadsgatan, der hvor den går over i Östra Tullgatan ved broen. Der sidder et falmet skilt med fuld stop ved broen, og der er halvt nedslidte hajtænder. Og kommer man fra Ö F gatan skal man over et herre stort speedbump. Har set busser der uden at lyse i bremselyset et sekund, er pisket bumpene og flyvende over det kryds, til trods for at der er fuuuuuldt stop. Var ude og køre med en bilforhandler en dag, han kørte over broen og ud foran en bil der bare nødbremsede. Da jeg spurgte om ikke han så fuldt stop skiltet - nærmest råbte han ad mig at de havde altså højrevigepligt i Sverige. Ok... så slog jeg bare korsets tegn igen. Så lidt dynamiske regler ... og stor agtpågivenhed. Tro ikke at fordi du har forkørselsret - at der ikke kan komme en bus flyvende.
Nils Besvaret May 5, 2006 Rapporter Besvaret May 5, 2006 Nogle gange kan man godt få indtryk af, at myndighederne bevidst satser på, at det skal være lidt uklart, hvem der har forkørselsret. På den måde må alle sætte farten ned og lure på hinanden. Mange af de steder herude på landet, hvor man i Danmark ville lave hajtænder, har man i Sverige højrevigepligt, hvilket i praksis vil sige uforudsigelig adfærd fra medtrafikantens side. Så man kører glad ud ad vejen og derhenne er der en sidevej. Næh, det var ingen sidevej - det var en af de tre ligeværdige veje i et T-kryds desværre. Så kan man jo lære at sætte farten ned til 30 og liste sig frem. Og det er så i bil. Når man er på cykel, tror jeg ikke, der i Sverige i praksis gælder egentlige vigepligtsregler, men kun en sædvane om, at man så vidt muligt skal undgå at køre dem ned, der vælter ud foran en på cykelstien - eller hvad man nu skal kalde det mångtrafikale område langs med vejene, hvor cykelkørsel er tilladt - og så skal man holde tilbage for alle køretøjer, der er tungere end en selv og ser ud som om, de vil krydse ens vej. :)
Guest ThomasO Besvaret May 5, 2006 Rapporter Besvaret May 5, 2006 Fed formulering Niels, den burde trykkes bag på turistbrocurer herovrer. Har tit kørt med en fornemmelse af, at folk tolker reglerne mere end de læser dem.
runel Besvaret May 5, 2006 Rapporter Besvaret May 5, 2006 Fed formulering Niels' date= den burde trykkes bag på turistbrocurer herovrer. Har tit kørt med en fornemmelse af, at folk tolker reglerne mere end de læser dem. Jah, det ka man sgu roligt sige. Jeg mener det mest vanvittige er malmøiternes måde at køre ud af rundkørsler på - fra inderste bane på tværs af den yderste, uden så meget som at blinke af. Har set det, og bremset hårdt, flere gange.
Furland Besvaret May 5, 2006 Rapporter Besvaret May 5, 2006 Jah' date=' det ka man sgu roligt sige. Jeg mener det mest vanvittige er malmøiternes måde at køre ud af rundkørsler på - fra inderste bane på tværs af den yderste, uden så meget som at blinke af. Har set det, og bremset hårdt, flere gange.[/quote'] Den situation er min største frygt, når vi skal hente vores nye bil snarrest, da jeg i et sekund af flinkhed, lovede konen retten til at køre bilen første gang, og vi så på vejen hjem skal igennem Kristianstads største rundkørsel.... Måske jeg skulle bestille et ekstra eksemplar af bilen...just in case? :eek: Inderste bane, bestyder næsten aldrig at føreren vil til den fjerneste afkørsel i forhold til hans indkørselspunkt! Det må være det ultimative eksempel på svenskernes kørselsmæssige anarkistiske tilbøjligheder!
Gio Besvaret May 5, 2006 Rapporter Besvaret May 5, 2006 Den situation er min største frygt, når vi skal hente vores nye bil snarrest, da jeg i et sekund af flinkhed, lovede konen retten til at køre bilen første gang, og vi så på vejen hjem skal igennem Kristianstads største rundkørsel.... Måske jeg skulle bestille et ekstra eksemplar af bilen...just in case? Inderste bane, bestyder næsten aldrig at føreren vil til den fjerneste afkørsel i forhold til hans indkørselspunkt! Det må være det ultimative eksempel på svenskernes kørselsmæssige anarkistiske tilbøjligheder! ...bare du husker at tage billeder. Så føler vi, alt det vi kan, med dig (og konen) :)
dan Besvaret June 26, 2007 Rapporter Besvaret June 26, 2007 Øv....Det var min skyld Nå for et par måneder siden kom jeg kørende ned af N. Vallgatan i Malmö, for så at dreje til venstre ind på Skepsbron. Jeg skulle sætte en af på Centralstationen. Efter venstre svinget kommer der lidt fremme en vej fra højre hvor busserne kommer ud fra Centraplan og ud på Skepsbron. Bussen kører ind over et fodgængerfelt inden den kommer ud på vejen hvor jeg altså kommer trillene. Og han stopper ikke. Så jeg må foretage undvigemanøvre til venstra inden han smasker ind i min passager, og der rammer jeg en bil der er ved at køre forbi mig på ydersiden (i sin egen kørebane så han er helt uden skyld) Båtnakke tænker jeg, han har sgu da vigepligt når han kommer ud fra en sidevej som ovenikøbet har et fodgængerfelt. Men ak, buschaufføren, forsikringsselskabet og senest i dag politiet, meddeler at der gælder Högerregeln når ikke der er hajtænder. Politiet tilføjer at bussen jo skal stoppe for fodgængerne og dermed har vigepligt, men når det er en BUS, så har jeg altid högerregeln. Øv.......selvrisiko, bosnustab (hvis det findes) og "sårede følelser" over ikke at vide at man bare kan køre frem næsten hvor som helst, hvis ikke der står et Fuldt stop skilt. Bare i mit lille kvarter er der vist en del af mine naboer der ikke helt kender til Högerregeln. Og tak fordi i lyttede :-)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu