Jump to content

Recommended Posts

Besvaret
Well' date=' jeg er også født i DK, i 1973, og har dobbelt statsborgerskab. Det har begge min søskenden også, den mindste er fra 1980, så alt håb er ikke tabt :)[/quote'] Jaså!? Hvordan er det lykkedes dig? Hvor er din moder fra? Hvor er din fader fra? Er én af dem dansk, så kan det vidst ikke lade sig gøre? Hvilket anden nationalitet har du?
Besvaret
Jaså!? Hvordan er det lykkedes dig? Hvor er din moder fra? Hvor er din fader fra? Er én af dem dansk, så kan det vidst ikke lade sig gøre? Hvilket anden nationalitet har du?
Min far en britisk, min mor dansk. Og jo, det kan godt lade sig gøre ... for det britiske imperie har længe haft en lov om at uanset hvor i verden man fødes, så får man britisk statsborgerskab, hvis en af forældrene har britisk statsborgerskab. De danske myndigheder har såmænd forsøgt at få mig og mine søskende til at frasige os vores britiske statsborgerskab, men indtil videre uden held :D
Besvaret
Min far en britisk, min mor dansk. Og jo, det kan godt lade sig gøre ... for det britiske imperie har længe haft en lov om at uanset hvor i verden man fødes, så får man britisk statsborgerskab, hvis en af forældrene har britisk statsborgerskab. De danske myndigheder har såmænd forsøgt at få mig og mine søskende til at frasige os vores britiske statsborgerskab, men indtil videre uden held :D
Så du havde brtisk pas, før du fik dit danske? Kan man ikke bare 'glemme' at nævne for de danske myndigheder, at man har fået fx. et schweizisk pas? :x
Besvaret

Danmark tillader ikke dobbelt statsborgerskab for danskere bosiddende i udlandet. Hvis man som fødslen tildeles både et dansk og et britisk statsborgerskab, så kan man så vidt jeg er orienteret, beholde begge indtil det 18. eller 21. fyldte år. Inden man fylder år, skal man vælge. http://147.29.40.91/_GETDOCI_/ACCN/A20040042229-REGL og i kortere form http://www.statsborger.dk/loven.htm. Jeg har en kammerat, som er født i Canada af danske forældre. Han havde indtil det 18/21. år (kan ikke huske præcist) både dansk og canadisk pas. Men herefter måtte han vælge og det blev dansk. Har en anden kammerat hvis fætre er født i Danmark af dansk mor og schweizisk far, som dengang boede og arbejdede i DK. Da de flyttede tilbage til Schweiz måtte de opgive deres danske statsborgerskab, da de ikke kunne have dobbelt statsborgerskab efter dansk lovgivning. Schweiz havde ingen problemer med dette.

Besvaret
Så du havde brtisk pas' date=' før du fik dit danske?[/quote'] Nope, har ikke noget britisk pas ... men jeg har en britisk fødselsattest, så da jeg som 16 årig arbejdede en sommer i UK, behøvede jeg ikke at søge om arbejdstilladelse eller noget som helst, det hele gik som Hans i Grethe. Tjoh, det kan man vel godt?
Besvaret
Nope, har ikke noget britisk pas ... men jeg har en britisk fødselsattest, så da jeg som 16 årig arbejdede en sommer i UK, behøvede jeg ikke at søge om arbejdstilladelse eller noget som helst, det hele gik som Hans i Grethe. Tjoh, det kan man vel godt?
Ja, for jeg kunne godt tænke mig, hvordan det helt teknisk virker. Sender die schweiziske myndigheder med det samme en seddel til Udlændingestyrelsen om, at Lars Nielsen har fået schweizisk pas? Måske gør det dette, hvis man ansøger om schweizisk statsborgerskab hos ambassaden i København. Måske ikke andre steder.
  • 1 month later...
Besvaret

Pas og statsborgerskab Pas og statsborgerskab behöver ikke at hänge sammen. Hvis man som Amerikansk statsborger, söger Dansk statsborgerskab kan man få Dansk pas. Men man kan stadig hente fornye sit Usa pas på ambasaden, det kan DK ikke blande sig i.

Besvaret
Hejsa Er der nogen der har undersøgt hvad det vil sige at skifte fra dansk til svensk statsborger? Det eneste jeg har fundet frem til er: Forskel på SU, det er ikke de samme regler for dansker og svensker når man skal studer i DK. Arveretten, der skulle være nogle problemer omkring at arve fast bolig i DK. Er der andet jeg sådan lige har overset? På forhånd tak Nenad
For at afbryde det hele, så kunne jeg godt tänke mig at vide, om der virkelig ikke er andre forskelle end dem Nenad nävner. - og så lige stemmeretten. Jeg tänker bare, når nu man bor i Sverige (og har tänkt sig at blive boende) ville det så ikke väre smartere at få svensk statsborgerskab? Er der nogle fordele ved at beholde det danske pas?
Besvaret
For at afbryde det hele, så kunne jeg godt tänke mig at vide, om der virkelig ikke er andre forskelle end dem Nenad nävner. - og så lige stemmeretten. Jeg tänker bare, når nu man bor i Sverige (og har tänkt sig at blive boende) ville det så ikke väre smartere at få svensk statsborgerskab? Er der nogle fordele ved at beholde det danske pas?
Hvorfor skal man se om der er nogle fordele eller ulemper hvis man vil beholde det danske pas? Er der ikke noget der hedder "princip" på dansk? Af princip vil jeg aldrig skifte mit danske statsborgerskab med det svenske.... Noget andet: Da min ven fra Odense fik dansk statsborgerskab skulle han aflevere sit kroatiske (ikke statsborgerskab) pas for at få det danske pas..og det gjorde han. Nogle dage senere fik han dansk pas og samme dag ringede han til kroatiske ambassade i KBH og sagde til dem at han mistede sit kroatiske pas...så fik han det (helt nyt kroatisk pas) efter 3 uger. :laugh: Han plejer at sige: Der er nogen der er naiv og dum i det her land... Nu han har købt en lejlighed i Istra, selvfølgelig betalt med DKK...:love2:
Besvaret
Nu han har købt en lejlighed i Istra, selvfølgelig betalt med DKK...:love2:
På samme vis har jeg købt min lejlighed i Sverige med DKK, der tjent i et Amerikansk firma på at levere ydelser til en svensk våbenindustri der laver landminer og andet hardware. Hvilken forskel gør det ?
Besvaret
På samme vis har jeg købt min lejlighed i Sverige med DKK, der tjent i et Amerikansk firma på at levere ydelser til en svensk våbenindustri der laver landminer og andet hardware. Hvilken forskel gør det ?
Ingen! :th2:
Besvaret
Hvorfor skal man se om der er nogle fordele eller ulemper hvis man vil beholde det danske pas? Er der ikke noget der hedder "princip" på dansk? Af princip vil jeg aldrig skifte mit danske statsborgerskab med det svenske.... Noget andet: Da min ven fra Odense fik dansk statsborgerskab skulle han aflevere sit kroatiske (ikke statsborgerskab) pas for at få det danske pas..og det gjorde han. Nogle dage senere fik han dansk pas og samme dag ringede han til kroatiske ambassade i KBH og sagde til dem at han mistede sit kroatiske pas...så fik han det (helt nyt kroatisk pas) efter 3 uger. :laugh: Han plejer at sige: Der er nogen der er naiv og dum i det her land... Nu han har købt en lejlighed i Istra, selvfølgelig betalt med DKK...:love2:
Nu er der jo nogle mennesker, som faktisk overvejer at skifte (og gör det), og så er det da rart at vide, hvad for konsekvenser det vil have.
Besvaret
Nu er der jo nogle mennesker' date=' som faktisk overvejer at skifte (og gör det), og så er det da rart at vide, hvad for konsekvenser det vil have.[/quote'] Jeg har svært ved at se argumentet for at skifte til svensk statsborgerskab, hvis man i forvejen har statsborgerskab i et af de nordiske lande. Medmindre: 1. Man er sur på Danmark 2. Vil have stemmeret til Riksdagen Praktisk mener jeg ikke den store betydning. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Besvaret

Hvis man vil have adgang til en række naturområder i Sverige, må man skifte statsborgerskab, idet der kun er adgang for svenske statsborgere og danskere og andre udlændinge har ingen adgang, idet områderne ligger nær militære installationer. Sjovt nok kan danske statsborgere bosat i Sverige ellers godt blive indkaldt til militærtjeneste i Sverige, hvis Sverige en dag skulle komme i krig...:rolleye: Men jo, hvis man ikke er tilfreds med at være andenrangsborger som udeboende dansker i Sverige, fordi man for eksempel er frataget sin stemmeret, og hvis man i øvrigt ikke tilhører kategorien af nationalromantikere/nationalister for hvem konge og fædreland ikke blot hører til historiebøgerne, så har det da sine fordele at have nogle rettigheder som statsborger i det land, hvor man også rent faktisk bor.

Besvaret
Hvis man vil have adgang til en række naturområder i Sverige, må man skifte statsborgerskab, idet der kun er adgang for svenske statsborgere og danskere og andre udlændinge har ingen adgang, idet områderne ligger nær militære installationer.
Det er en and! Efter 1997 kan du går hvor du vil, Området omkring Karlskrona er et godt eksempel. Fra skærgårds guiden: "Utländska medborgare har sedan 1 april 1997 tillträde till alla militära skyddsområden. Det fi nns dock platser där man inte får gå iland, ankra, dyka eller fotografera. Förbudet gäller då både svenska och utländska medborgare. Skyltar fi nns uppsatta."
  • 3 months later...
Besvaret
Jeg har svært ved at se argumentet for at skifte til svensk statsborgerskab, hvis man i forvejen har statsborgerskab i et af de nordiske lande. Medmindre: 1. Man er sur på Danmark 2. Vil have stemmeret til Riksdagen Praktisk mener jeg ikke den store betydning. Men jeg kan selvfølgelig tage fejl.
Det kunne også "bare" være fordi, man både arbejder bor og lever i Sverige, og i øvrigte ikke har noget med DK at gøre... Men de praktiske forskelle er meget få. * Der kan være noget med SU. * Hvis din ægtefælle er fra et land uden for EU kan han/hun hurtigere få permanent opholdstilladelse - til gengæld er det vanskeligere, at få ægtefællen til Sverige.. * Hvis din ægtefælle er fra et land uden for EU kan I faktisk flytte til DK, efter reglerne for EU-borgere... Lidt det mange danskere i dag gør i Malmö....... * Stemmeretten er - som flere nævner - nok det mest synlige. * Det kan være lidt lettere at få ørenlyd, når man har med det offentlige at gøre. Vi kender nok alle situationen med at blive afvist, fordi en eller anden medarbejder ikke lige kender diverse regler, når man krydser landegrænser dagligt... Personligt har jeg nu kun oplevet det i DK, så jeg ved ikke hvor meget statsborgerskabet vil gøre en forskel. Og så tror jeg faktisk - pga de internordiske konventioner - at det er det...
  • 3 weeks later...
Besvaret
Har en veninde som er født i USA' date=' boet i UK og har norsk mor. hon har så boet i DK siden hon var 3 år gammel, dog uden at få et danskt pas. Når hon søgte om pas for ca 2 år siden i DK så var de tæt på at smide hende ud af landet, da hon ikke hade gyltig opholdstilladelse! Det skulle ta ca 5-8 år at få et danskt pas! Hon blev nødt til at søge om et nyt norskt pas for at få blive i DK, der hon nu har boet i snart 25 år...Længe leve republiken Danmark![/quote']Dilemaet er vel at man ikke har de samme rettigheder som statsborgerne i det land man flytter til. Jeg modtager førtidspension (hvilket man kun kan modtage med dansk statsborgerskab) og hvis jeg feks. flyttede til Spanien ville jeg aldrig kunne blive statsborger dernede og opnå de samme rettigheder som spanjolerne, da jeg så ville miste mit danske statsborgerskab og dermed min pension. Jeg gad iøvrigt vide om Danmark kan beholde disse specielle regler hvis vi dropper EU undtagelsen med det fælles EU borgerskab?
Besvaret
Dilemaet er vel at man ikke har de samme rettigheder som statsborgerne i det land man flytter til. Jeg modtager førtidspension (hvilket man kun kan modtage med dansk statsborgerskab) og hvis jeg feks. flyttede til Spanien ville jeg aldrig kunne blive statsborger dernede og opnå de samme rettigheder som spanjolerne, da jeg så ville miste mit danske statsborgerskab og dermed min pension. Jeg gad iøvrigt vide om Danmark kan beholde disse specielle regler hvis vi dropper EU undtagelsen med det fælles EU borgerskab?
Hvis du ønsker at være spansk statsborger, så indgår du jo i de rettigheder, der gælder for en spansk statsborger, herunder retten til sociale ydelser, så det er jo bare at melde sig på det spanske socialkontor. Hvis en person, der ikke er dansk statsborger og ikke bor i Danmark, skulle have ret til at modtage sociale ydelser fra Danmark, så skulle hele verdens befolkning jo have den rettighed. :)
  • 5 months later...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...