dkrunaway Skrevet June 21, 2006 Rapporter Skrevet June 21, 2006 Det skal ikke være nogen hemmelighed at jeg er på boligjagt i Malmø. Jeg er hverken desperat eller forjaget, hvilket betyder at jeg tager mig tid til at kigge tingene igennem. Jeg har allerede været på en rundvisning í det svenske, og skal bestemt over og kigge noget mere inden jeg slår til. Jeg ved at der sidder en del "bolighajer" herinde, så derfor er jeg naturligvis interesseret i input. Hvilke område mener du vil stige mest i værdi i løbet af de kommende år, og hvorfor? Skyd løs :)
dkrunaway Besvaret June 21, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 21, 2006 Jeg starter lige selv med et bud. Uden at kende navnene på områderne, vil jeg tror at området omkring de nye metro forbindelser (der skal stå færdig i 2011) vil komme til at stige, idet mange vil kunne nøjes med en bil - eller slet ingen. Enig?
Madsen Besvaret June 21, 2006 Rapporter Besvaret June 21, 2006 Nu spekulere jeg/vi slet ikke i værdistigninger, men hvor der er dejligt at bo, men jeg gætter på at området omkring slussen og värnhemstorget kommer til at stige indenfor den nærmeste fremtid, da der er gang i noget større byggeri bag Hemköp... Det skulle være noget shopping/vandland/konference-center...
Humle Besvaret June 22, 2006 Rapporter Besvaret June 22, 2006 Muligvis området omkring denne nye Hyllie station.
Humle Besvaret June 22, 2006 Rapporter Besvaret June 22, 2006 Muligvis området omkring denne nye Hyllie station. Hvor jeg bor ;)
Guest jxhab Besvaret June 22, 2006 Rapporter Besvaret June 22, 2006 Måske det her kan hjælpe lidt: (Bopriset statistikker) Lidt genrelle tal:
Sanni Besvaret June 22, 2006 Rapporter Besvaret June 22, 2006 Jeg tror på CT Citytunnellen - langs dén. Vi har selv købt v. Triangeln med det for øje. For et godt år siden, da vi stod og skulle købe, nævnte vores ejendomsmægler Ribersborg som et område, der ville blive ved med at stige relativt meget i forhold til gennemsnittet... :)
Fagerland Besvaret June 22, 2006 Rapporter Besvaret June 22, 2006 http://www.maklarstatistik.se/br.htm /Fagerland
dkrunaway Besvaret June 22, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret June 22, 2006 Citytunnellen - langs dén. Vi har selv købt v. Triangeln med det for øje. For et godt år siden, da vi stod og skulle købe, nævnte vores ejendomsmægler Ribersborg som et område, der ville blive ved med at stige relativt meget i forhold til gennemsnittet... :) Nu spørger jeg lige dumt. Hvad er citytunnellen? :) Tak for input allesammen. Øn Limhamn ser rigtig godt ud......Det er i hvert fald et af områderne jeg skal se på næste gang jeg kører derover...Hvis i har kendskab til nogle websites hvor man kan købe før mæglerne får fingre i dem er i velkommen til at poste nogle links. (så kan man måske også nå at få lidt indflydelse på indretningen) :D
andersen Besvaret June 22, 2006 Rapporter Besvaret June 22, 2006 Nu spørger jeg lige dumt. Hvad er citytunnellen? :) I grove træk, en undergrunds-togbane inde fra centralen og ud til broen (dog kun under jorden indtil Hyllie). Du kan læse mere her: www.citytunneln.com
Guest jxhab Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 http://www.maklarstatistik.se/br.htm /Fagerland Det er desværre ikke gældende for os villaejere =) .. Men boliger i vores område bliver solgt til omkring 4.8 - 5.2 millioner SEK .. Det er lidt over 1.3 - 1.5 millioner i stining på under et år.
Gio Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Det er desværre ikke gældende for os villaejere =)Godmorgen' date=' jxhab ;) --> http://www.maklarstatistik.se/v/v.htm
Guest jxhab Besvaret June 23, 2006 Rapporter Besvaret June 23, 2006 Godmorgen' date=' jxhab ;) --> http://www.maklarstatistik.se/v/v.htm Doh.. godt det er fredag.. =)
Guest Cloe Besvaret June 26, 2006 Rapporter Besvaret June 26, 2006 områder nær citytunneln vil nok stige mest. helt enig mht. at områderne nær stationerne til den nye citytunneln kommer til at stige mest. Så hvis man skal komme med et bud på den største procentuelle stigning, er det klart områderne ved hyillievång - dvs. primært Lindeborg, da priserne her ligger klart under hvad de gør nær trianglen og centralstationen.
thn Besvaret June 26, 2006 Rapporter Besvaret June 26, 2006 Skal de ikke også ligge klart under i Lindeborg? Jeg synes da personligt heller ikke Lindeborg er særlig aktraktiv i forhold til de to andre beliggenheder Mvh Dennis
Nils Besvaret June 26, 2006 Rapporter Besvaret June 26, 2006 Man skal måske lige holde sig for øje, at det ikke er alle boligkøbere i Malmö, der skal med toget til Danmark. Aldrig så stationsnært millionprogrambyggeri kan kun stige til et vist niveau - men hvor er Malmös brokvarterer plus - med forsinkelse - Islands Brygge og Holmbladsgade? De genuine bymiljøer. Havudsigt er fortsat undervurderet: Køb!
Humle Besvaret June 27, 2006 Rapporter Besvaret June 27, 2006 Man skal måske lige holde sig for øje' date=' at det ikke er [b']alle boligkøbere i Malmö, der skal med toget til Danmark. Aldrig så stationsnært millionprogrambyggeri kan kun stige til et vist niveau - men hvor er Malmös brokvarterer plus - med forsinkelse - Islands Brygge og Holmbladsgade? De genuine bymiljøer. Havudsigt er fortsat undervurderet: Køb! Næh, men mange skal vel ind til malmö centrum og der er bilen ikke det mest praktiske. De genuine bymiljøer findes ikke i Malmö :) Desuden skal kommer boligpriserne til at falde de næste par år. Det skal den højere rente nok sørge for.
Guest ThomasO Besvaret June 27, 2006 Rapporter Besvaret June 27, 2006 Desuden skal kommer boligpriserne til at falde de næste par år. Det skal den højere rente nok sørge for. Ja og nej.... renten bider kun rigtigt hårdt på dem som berøres af den, så jo hvis de har sat sig alt for hårdt, eller ikke har nogle penge med kommer i flertal. Nu er det jo ikke alle der skal ud og låne 100% til deres bolig. Effekten af den tidligere boligstigning vil jo være der længe endnu. Der kommer faktisk en hel del oppe nordfra. Kender da allerede nogle stockholmere og en fra Linköping. Man kan da roligt sige at de havde værdierne med herned fra anden bolig. Man skal nok passe på ikke at generalisere tilflyttere kun som 22 årige Danskere, der skal have en lille central lejlighed og stor bil, og låne til 95% af det hele mens de er under uddannelse. Hvis der er fremtidsperspektiver i byen mht til udvikling og jobs, vil der konstant komme folk til som har råd til at købe boliger, som har en god friværdi andetsteds fra. Selvfølgeligt vil der være en grænse, men det siger ikke bare stop. Er der så boligmangel og stor tilflytning vil priserne være presset ret hårdt. Sådan fungerer det jo bare, vandet søger altid nedad... ligesom folk flytter til hvor fremtiden ligger. Et køb der er lidt dyrt i dag ser som regel anderledes ud nogle årtier fremad. Der har været en god periode hvor man kunne daytrade på boliger, men historisk set er beskæftigelse, infrastruktur og muligheder det som sikrer en boliginvestering bedst på længere sigt. Måske det mere drejer sig om fremtiden at have de fede boliger, dem hvor der er kort til stationen, bymidten, parkeringsforhold, udsigt, strand, miljø o.s.v. Der er for mange skodboliger der er solgt alt for dyrt alt for længe. Mja.. det er svært at sige... måske er jeg helt forkert på den.....
vincent Besvaret June 27, 2006 Rapporter Besvaret June 27, 2006 De ting som jeg overvejer mht køb af bolig med henblik på genetablering i Malmö/sydsverige er: - Gensalgsværdi +10 år ude i fremtiden - Transporttid til bro hhv offentlig transport - Månedlig afgift til foreningen pr. m² (mht bostadsrätt) - Foreningens økonomi (i tilfælde af at det bliver en bostadsrätt) - Udlejningsmuligheder - Parkeringsforhold, dels for mig men også for mine gæster - Udeforhold - Nærområde INGEN af de ovennævnte ting vil blive ignoreret af mig når jeg flytter over. Det betyder måske at jeg køber "dyrt". Jeg har dog intet imod at give 2 mio for en lejlighed hvor ydelsen er 1.000 SEK pr. måned, så længe at ovenstående "krav" bliver dækket. Det kunne give udtryk i følgende: - Gensalgsværdi (køb i et område hvor interessen for boliger i fremtiden vil være stor - ikke nødvendigvis nu. Se på byplanlægningen hvis du må). - Transporttid (Køb i et sted hvor du har 10 minutter eller mindre til en station, og hvor adgangen til hovedvejen er kort i bil - test det evt i myldretid). - Månedlig afgift (Køb hellere dyrt, og få en lav ydelse end køb billigt og få en høj. Hvis din situation ændrer sig til det bedre, så har du mulighed for at få knaldet din gæld af, det har din forening ikke.). - Foreningens økonomi (Kig på foreningens regnskab. Se på deres gæld. Høje renteudgifter kan få en betydning indenfor nær fremtid. Ændrer renten sig, så vil du komme til at sidde dyrere, har foreningen ingen gæld - så kan det være ligemeget) - Udlejningsmuligheder (Hvis du i en periode har brug for at udleje din bolig - så SKAL du have mulighed for det. Nogle foreninger har begrænsede muligheder for det. Se foreningens vedtægter før du beslutter dig. Hvis de siger at det er for at undgå at folk spekulerer i boligerne, så vend dem ryggen. De vil ikke have dine penge) - Parkeringsforhold (Der SKAL være mulighed for at du kan smide din bil i nærheden uden at spekulere over om det koster dig penge, eller om den står sikkert. En parkeringskælder tilhørende foreningen er bedst. Du kan i værste tilfælde komme til at betale for en fast parkeringsplads hvor du alligevel kan være udsat for indbrud.) - Udeforhold (Kan du se noget grønt fra vinduerne, en grillplads eller legeplads til børnene? Hvis ikke så find noget andet - det er GULD værd når du har venner på besøg en varm sommerdag). - Nærområde (Kiosk, doktormand, pizzaria, ICA? Hvis det ikke er der så find et andet sted. Der er som regel en grund til at butikkerne bliver væk fra nogle områder af byen - hvis du ikke kan finde noget inden for 5 minutter, så burde der ringe en alarmklokke. Hvorfor lægge en kiosk 1km VÆK fra din lejlighed/hus??).
vincent Besvaret June 27, 2006 Rapporter Besvaret June 27, 2006 PS!! Lad nu være med at tro at en frisør gør det ud for et nærområde. Der var en bestemt TV udsendelse der dokumeterede at IQ'en på frisører var blandt landets laveste... (Tager brændbart tøj på for flamerne)
Gio Besvaret June 27, 2006 Rapporter Besvaret June 27, 2006 Månedlig afgift (Køb hellere dyrt' date=' og få en lav ydelse end køb billigt og få en høj. Hvis din situation ændrer sig til det bedre, så har du mulighed for at få knaldet din gæld af, det har din forening ikke.).[/quote']Scenarie: Foreningen hæver den månedlige hyre betragteligt. Så kan jeg ikke rigtig se det smarte i at "købe dyrt med lav afgift". Du står pludselig med en dyr lejlighed plus høj afgift = meget svær at realisere igen. Foreninger med uhyre lav månedsafgift har jo netop banket nogle lån af, som de evt. optog til oprindelig bebyggelse og forbedringer senere hen. Og i sådan et tilfælde, når disse lån er ved at være knaldet af, så er det tid til at optage nye, til nye forbedringer og deslige = hyren forhøjes. Er jeg helt galt på den? Det mener jeg ikke selv jeg ér...men ser frem til yderligere uddybning/forklaring.
vincent Besvaret June 27, 2006 Rapporter Besvaret June 27, 2006 Eneste grund til at en ellers velfungerende forening (læs: forening med sans for budgettering) skulle indføre en massiv huslejestigning for ejerne af foreningen er hvis huset styrter sammen, eller der sker noget uventet (læs: MEGET uventet). De fleste foreninger lægger budgetter 10 år frem, og har i budgettet indregnet forventede vedligehold og forbedringer (inklusive de mere pebrede af slagsen - som fx nyt tag). De fleste foreninger har også budgetteret en maximal huslejestigning i tilfælde af netop uventede situationer der giver plads til optagelse af eventuelle lån. Alt andet lige burde huslejen for en bostadsrätt være høj i opførelsesåret og derefter falde i takt med at lånene bliver afviklet osv. Jeg har set huslejer ned til ca 12 SEK pr. m² i centrum af Malmø i en forening der har været der langt over 50 år.
Humle Besvaret June 27, 2006 Rapporter Besvaret June 27, 2006 Hvem generaliserer ? Jeg tænker nu mere børnefamilierne som typisk er de første der bliver berørt af rentestigningerne. Men det kan diskuteres til hudløshed og kun tiden vil vise hvad vej det går. På lang sigt 15-20 år skal boligerne nok stige, men jeg mener stadig vi vil se billigere boligere indenfor 1-5 år.
vincent Besvaret June 27, 2006 Rapporter Besvaret June 27, 2006 ... men jeg mener stadig vi vil se billigere boligere indenfor 1-5 år. Definér billigere?
Guest Cloe Besvaret June 27, 2006 Rapporter Besvaret June 27, 2006 Skal de ikke også ligge klart under i Lindeborg? Jeg synes da personligt heller ikke Lindeborg er særlig aktraktiv i forhold til de to andre beliggenheder Mvh Dennis Nu lød spørgsmålet også på hvor de forventlige største prisstigninger ville være at finde - og ikke hvilke områder den enkelte fandt attraktiv. Fordelen i denne sammenhæng for Lindeborg er 2 rting; 1) priserne pt. ligger så langt under centrum 2) der vil i de kommende år komme meget ekstra liv (samtidig med der stadig vil være roligt og børnevenligt). Dette tiltrækker ikke bare danskere, men også mange svenskere, fra det sydligere sverige (kilde; svensk mægler). P.S. er selv bosat i Kirseberg.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu