Jump to content

Poltisk pres for lavere priser på broen....

Recommended Posts

Guest Supermule
Skrevet

Ritt: Øresundsbron er for dyr 235 kroner for en biltur over Øresund holder almindelige mennesker fra at køre over broen. Det er for dyrt at køre over Øresundsbroen, siger Købehavns socialdemokratiske overborgmester, Ritt Bjerregaard, til metroXpress. Seks år efter indvielsen af Øresundsbroen, der forbinder København med Malmø, er danskere og svenskere endnu langtfra at være integreret med hinanden. Selv om det ikke tager længere tid end at køre til Roskilde, er 235 kroner for en biltur over broen så dyrt, at almindelige mennesker kun sjældent løser billet til den 15 kilometer lange strækning over Øresund, mener Ritt Bjerregaard (S), som bakkes op af Venstre i Folketinget. Ritt Bjerregaard vil have priserne ned, så København og den store region omkring Malmø i højere grad kan få gavn af hinanden. »Broen er en fantastisk mulighed for at knytte to vidt forskellige kulturer sammen. Vi har meget at tilbyde hinanden, og derfor er det min opfordring, at taksterne sænkes mærkbart. I dag blokerer de høje priser for integrationen,« siger Ritt Bjerregaard. Hendes opfordring støttes af trafikforsker Uffe Palludan, Instituttet for Fremtidsforskning. Han påpeger, at visionen om en samlet region omkring Øresund slet ikke var opfundet, da politikerne for mere end 15 år siden planlagde forbindelsen. »Dengang handlede det mest om at skabe en transportvej uden om DDR for de svenske lastbiler. Derfor blev taksterne så høje. Der er ingen tvivl om, at de nuværende priser bør sænkes, hvis vi vil samle Øresundsregionen,« siger Uffe Paludan. Også formanden for Folketingets trafikudvalg, Flemming Damgaard Larsen (V), støtter kravet. »Jeg er enig i, at lavere takster er vejen til større integration over Øresund. Og det ville være befordrende for København som metropol,« siger Flemming Damgaard Larsen. Siden åbningen i 2000 er trafikken steget hvert år. I øjeblikket kører omkring 14.000 biler hver dag over broen. Det svarer til antallet af biler på motorvejen ved Esbjerg på en almindelig hverdag. Til sammenligning kører der hver dag næsten dobbelt så mange over Storebælt. Det var i går ikke muligt at træffe direktør Svend Landelius fra Øresundsbro Konsortiet. Det er selskabet selv, der fastsætter taksterne. Kilde: metroXpress Lagt på www.berlingske.dk af Jan Bjarke Nielsen

Besvaret
Få det nu bare gjort gratis:th2:
Enig! Det er en vej, og de er, for det meste, gratis at køre på. Synes det er plat at der skal tjenes penge på sådan en foranstaltning, når regionen gerne vil smelte sammen. Så må de to tilstødende kommuner på hver sin side, stå for driften af forbindelsen, og nøjes med at tage sig betalt så det løb rundt, og broen kunne vedligeholdes. Skulle dette blive et problem, så må staten/amterne gå ind og spæde til...præcis som de gør med så mange andre projekter/muligheder i DK/SE. 30,- pr. tur må være passende. skal i se integration! (...men så kommer færgerne i Helsingør/Helsingborg jo pludselig halsende...*suk*) Politik er opfundet af folk der elsker forvirring og uenighed :thumbdown
Besvaret
Politik er opfundet af folk der elsker forvirring og uenighed :thumbdown
He he jeps de skal jo have noget at diskutere ellers er de overflødige.......hmm det er de vist alligevel:th2:
Besvaret

De Konservatives trafikordfører, næstformand for Folketingets trafikudvalg, Henriette Kjær udtaler: "Trafikken over Øresundsbroen stiger, og tiden er ikke inde til at sætte taksterne ned." Mon det skal forstås sådan, at hun mener, man ikke skal sætte prisen ned, fordi trafikken er stigende? Med den "logik", så er vi jo virkelig på spanden. I konsekvens af samme eller måske en anden og endnu logiskere "logik" satte politikerne prisen ned på Storebælt selv om - eller måske var det også fordi - trafikken var stigende dér. Jeg tror stille og roligt, man kan konstatere, at der er én meget enkel politisk begrundelse for ikke at ville sænke priserne på Øresund: Integrationen i Øresundsregionen rager os en høstblomst. Formålet med Øresundsforbindelsen er at få ekstra penge i statskassen. Hvorfor skal den betales tilbage på 30 år, når den kan holde i 100. Øresundstolden er genindført, men nu på tværs. :mad: Og så sæt lige de togbilletter ned også. Det koster 90 kroner at køre med tog fra Svågertorp til Kastrup. Det må være verdens dyreste togminutter. :sad:

Besvaret
Man burde lave en protest aktion og boykotte broen i fx. 30 dage. Alle stiller bilen og tager toget. Jaja...dream on...
kke hvis vi parkerer bilerne på broen, og hopper på toget bagefter fra Svågertorp ;)
Besvaret
De Konservatives trafikordfører, næstformand for Folketingets trafikudvalg, Henriette Kjær udtaler: "Trafikken over Øresundsbroen stiger, og tiden er ikke inde til at sætte taksterne ned."
Er hun ikke blondine :rolleye:
Besvaret
Er hun ikke blondine :rolleye:
Såklart, men hårfarven ufortalt, så har Henriette Kjær haft en bemærkelsesværdig lynkariere. De fleste politikere bruger mindst 30 år mere på at blive föredettingar. :D
Besvaret

Jeg vil blot rose Ritt Bjerregaard for at komme med et vigtigt indlæg i debatten for lavere brotakster. Hun har med sit ene indlæg opnået meget mere end dette forum og vi burde støtte hende, da hun i denne sag er på vores side - ikke sandt? Kommentarerne fra Øresundsbron og de konservative argumenter for at bevare status quo, er fantasiløst i disse tider hvor københavn har brug for adgang til veluddannet arbejdskraft i Skåne for at dets økonomi kan vokse. Ved at sænke priserne på transport over broen, må det forventes at transportmængden stiger. Dette mix kan sagtens fører til stigende indtægter til øresundsbron totalt set. Man kan sagtens tjene flere penge ved en lavere takst, hvis man da blot sælger flere billetter. Helsingør færgerne kommer heller ikke til at overleve i længden, da man allerede diskutterer den hypotetiske mulighed at anlægge en tunnel. Så man skal ikke vise alt for meget hensyn til færgerne. Set i et andet perspektiv, kan Malmø løse Københavns mangel på boliger. Billige boliger findes i dag i Næstved, Slagelse, Holbæk osv. men infrastrukturen til at klare myldretidstrafikken er udnyttet til maks kapacitet. Dette gælder ikke for fobindelsen Malmø København. Hvis man samtidig udbygger parkeringskapaciteten ved store kollektive traffikknudepunkter vil problemet med biler i København til dels afhjælpes. Der skal tænkes stort hvis vi ikke skal se os sat i skyggen af Hamburg og Stockholm. Dette her er vigtigere end et OL i københavn - som Brian Mikkelsen gerne vil have i sin grænseløse visdom :rolleye: Jeg bor i Malmø og elsker byen, men jeg er stadig Sjællender og Københavner og vil meget gerne have de bedste muligheder for mennesker i de to byer i fremtiden. Af sattelitbyer til København er Malmø en af de mest suveræne, med god infrastruktur og plads til at vokse.

Besvaret

Angående arbejdskraftens bevægelighed landene imellem, så kunne de passende fordoble fradraget for overfart, hvis ikke de vil røre ved priserne og selve forretningen bag Øresundsbroen. Nå...er det også utopi at håbe på!?...jamen...TAG JER SAMMEN! Hvis i (politikerne på begge sider) så gerne vil have denne her integration/sammensmeltning gennemført, og få øresundsregionen op i international metropol-klasse, så er i dælme nød til lige at være lidt realistiske, og rent faktisk kigge på den enkelte pendlende grænsegænger-borger i den nuværende region. Nå...det har i ikke tid til heller!? Ok, jamen, så koncentrér i jer, fortsat, om motorveje i jylland med 800 biler om dagen, samt flere badestrande på Amager og benspænd for husbådsprojekter over hele landet. Dét kan i sgu´ da finde ud af. *suk* Hvis øresundsregionen blev indlemmet i Matador, så ville det kræve en ekstra spilleplade med specielle regler, terninger med to øjne, meget store pengesedler og en masse fængsler (læs: skattekontorer med paragrafblinde ansatte) "Gå direkte til SKAT, og derefter i selvsving i ni år" Med andre ord: jeg er træt af politikere, svenske som danske.

Besvaret

Lad os da bare holde priserne der hvor de er nu !? Sænkes prisen, betyder det jo bare at endnu flere flytter over, og at endnu flere vil benytte min bro !! Der er da ingen grund til at opfordre til at turen over broen bliver i samme tempo som alle de andre indfaldsveje til københavn i morgentrafikken ?! Jeg er da ret sikker på at hvis du tilbød enhver af de andre 'ikke så fornuftige danskere' at kunne køre fra deres hjem udenfor københavn og til deres arbejde i københavn, med samme mængde med trafikanter på vejen som vi har - så ville de med glæde betale mindre formuer. Så læn jer tilbage og nyd at vi rent faktisk har mulighed for at betale for at slippe for den tunge trafik til og fra arbejde :-)

Besvaret
Lad os da bare holde priserne der hvor de er nu !? Sænkes prisen, betyder det jo bare at endnu flere flytter over, og at endnu flere vil benytte min bro !! Der er da ingen grund til at opfordre til at turen over broen bliver i samme tempo som alle de andre indfaldsveje til københavn i morgentrafikken ?! ... Så læn jer tilbage og nyd at vi rent faktisk har mulighed for at betale for at slippe for den tunge trafik til og fra arbejde :-)
Persson, du har ret i din anskuelse. Dog skal man ikke gleme at samme anskuelse har sin pris. Prisen er højere bropriser og ringere integration i Øresund. Potentielt en meget høj pris at betale for en problemløs morgen traffik. En ringere integration vil sandsynligvis betyde at internationale investeringer går til Hamburg eller Stockholm istedet for til Øresund. Selvom jeg forstår din argumentation finder jeg den perspektivløs. København bør ikke læne sig tilbage på laurbærene. I denne verden må man være proaktiv for at tiltrække investeringer
Besvaret

Det er vel et spørgsmål om hvad der tages udgangspunkt i :-) Hvis det er et spørgsmål om at redde verdens situationen for øresundsregionen, har i sikkert ret et stykke hen ad vejen. Jeg vil nu tro at der er en hulens bunke tiltag som der burde/kunne foretages med større resultat til følge end nedsættelse af en afgiften/fradrag etc af brobizz og lign. Udfra mit lille behageligs ego space, så ser jeg gerne at trafikken på broen holdes på et stadie hvor jeg ikke skal sidde i kø fra Lernacken og til Kastrup and beyond (og omvendt om eftermiddagen).. Broen koster 50 kr at krydse med en brobizz (omkring de 35 incl fradrag) - det kan man parkere ca 1½ - 2 timer for i centrum af Kbh.. Er det større integration der skal sigtes mod, er det måske på tide at se på hvordan helvede man kan få 2 landes lovgivning på en række vigtige områder til at spille sammen, istedt for at lave en stor pærevælling af særløsninger og udligninger.. Måske var det på tide at der blev kikket på den skare af øresundsborgere, som rent faktisk udlever visionen, med en respekt fremfor at degradere dem til 2. rangs borgere uden stemmeret i nogen af de lande som beskatter, bestemmer (+ en hulens bunke andre be- ord) over disses liv, formue og arbejdsvilkår. Hvis det er integration der er foremålet, så fokuser på at få de grundliggende rettigheder, behov og muligheder på plads først.. så kan der slås om de små 25 ører på broen bagefter. Altså hvis det er integrationen der er foremålet og ikke et par hundrede kroner ekstra på kontoen om måneden.

Besvaret

Fint indlæg Persson. Jeg er ikke så meget ude på at rede verden, selvom det godt kunne lyde sådan. Hvad jeg derimod godt kunne tænke mig personligt at få ud af den tættere integration som avere bropriser ville medføre, er flere spontane besøg fra venner og familie. At der så kommer flere jobs til regionen og højere løninger og boligpriser og mere traffik over broen er jo en bivirkning som man måske kunne leve med ;-).

Guest Supermule
Besvaret

Der tager du HELT fejl...... Hvorfor opnå bilkøer og flere besøg af svigermor????? Det er sgu ikke noget at stræbe efter. Der er jo en grund til at man flyttede herover jo.... :D

Fint indlæg Persson. Jeg er ikke så meget ude på at rede verden, selvom det godt kunne lyde sådan. Hvad jeg derimod godt kunne tænke mig personligt at få ud af den tættere integration som avere bropriser ville medføre, er flere spontane besøg fra venner og familie. At der så kommer flere jobs til regionen og højere løninger og boligpriser og mere traffik over broen er jo en bivirkning som man måske kunne leve med ;-).
Guest Trine
Besvaret
Hvad jeg derimod godt kunne tænke mig personligt at få ud af den tættere integration som avere bropriser ville medføre, er flere spontane besøg fra venner og familie. At der så kommer flere jobs til regionen og højere løninger og boligpriser og mere traffik over broen er jo en bivirkning som man måske kunne leve med ;-).
Ad 1) Tal for dig selv:) Spontane besøg fra familie... Uha nej da.. så er vi nødt til at flytte yderligere en bro væk... Ad 2) Højere boligpriser er altså ikke ubetinget godt.. Hvis man ikke kun fokuserer på egen formue!!! PLING PLING og istedet kan se fordelen i at yngre kan få adgang til boligmarkedet samt at man selv undgår at blive stavnsbundet og endog har råd til at købe drømmeboligen og ikke kun en pissedyr 2v i Vanløse så er moderate boligstigninger i mine øjne at foretrække. Højere lønninger og lavere arbejdsløshed er dog en ubetinget god ting. (hvis vi lige får den lorte topskat fjernet:))
Besvaret

Nu udelukker lavere bropriser jo ikke, at man også gør andre nyttige ting for at knytte regionen sammen. Politikerne gør ingen af disse nyttige ting da de mangler evner og vilje. Så kunne de vel i det mindste sænke prisen. Dét kan vist selv en Henriette Kjær finde ud af, hvis hun bare ikke forsøger at tale imens eller tyg' tyg'gummi. :rolleye: Det kan naturligvis være meget rart at køre på en halvtom bro; det kan være rart at undgå uanmeldte inspektioner derovefra, og huspriserne i Malmö behøver jo ikke stige meget, kan man synes, men samfundsøkonomisk ville det være mere fornuftigt at infrastrukturen blev stillet til rådighed gratis eller billigt, så samfundet høster fordelene af, at der opstår en stærk og dynamisk region. Broen er et "produktionsmiddel", der skaber værdi - vel at mærke når den udnyttes. At sætte sig på dette produktionsmiddel og så forhindre at det udnyttes med høje afgifter er jo middelalderligt bagstræb, der illlustrerer, at staten kan trykke pengesedler, men den kan også makulere dem. :cry: I øvrigt tror jeg ikke, man gør nye boligkøbere en tjeneste ved at kvæle regionen med høje transportpriser. Prisen på en Malmö-bolig består af boligudgift plus transportudgift. Billigere bro betyder principielt samme pris som før, men fordelt med højere boligudgift og lavere transportudgift. Velstanden ligger bedst i borgernes lommer eller hur? :)

Besvaret
Der tager du HELT fejl...... Hvorfor opnå bilkøer og flere besøg af svigermor????? Det er sgu ikke noget at stræbe efter. Der er jo en grund til at man flyttede herover jo....
Jeg tager ikke helt fejl og du og jeg flyttede ikke herover af samme grunde. Problemet med svigermor kan løses på andre måder end at gemme sig bag en bro. Derudover, hvis der bliver problemer med kapaciteten, er det ikke science fiction at bygge en ny bro til den tid, eller udbygge den eksisterende. San Fransico har f.eks. fire broer af en betydlig længde til at forbinde sig med omverdenen.
Ad 1) Tal for dig selv :) Spontane besøg fra familie... Uha nej da.. så er vi nødt til at flytte yderligere en bro væk...
Moerke, jeg skriver udtrykkeligt at jeg giver udtryk for min personlige mening. Din "tal for dig selv" bemærkning er unødvendig og du bruger selv "vi" i en ikke helt klar sammenhæng. Mener du "vi" som jeg og partneren? Hvis ikke, så vil jeg tilgengæld opfordre dig til at tale for dig selv. Som jeg også svarede Supermule, kan den slags problemer med familien løses på andre måder end at gemme sig bag en dyr bro. Nu håber jeg at vi har fået ryttet de fleste argumenter for en dyr bro af vejen i denne tråd :rolleye:.
Besvaret
Derudover, hvis der bliver problemer med kapaciteten, er det ikke science fiction at bygge en ny bro til den tid, eller udbygge den eksisterende. San Fransico har f.eks. fire broer af en betydlig længde til at forbinde sig med omverdenen. Som jeg også svarede Supermule, kan den slags problemer med familien løses på andre måder end at gemme sig bag en dyr bro. Nu håber jeg at vi har fået ryttet de fleste argumenter for en dyr bro af vejen i denne tråd .
Næææ hov hov .. Der er nogle af os (og ja, VI er i hvertfald schizofrene !!! :tongue2::scared::laugh:) .... som ikke mener at vi skal have 4 broer til at skæmme udsigten, ødelægge naturen etc bare fordi DU vil have besøg af Svigermor :scared: Lad os fastholde den dyre bro .. og måske påføre yderligere moms på indførelse af svigermødre og deslige..

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...