Jump to content

Ansat i DK men arbejde hjemme i Sverige?

Recommended Posts

Skrevet

Hvad er mest smart? Jeg er ansat i Danmark men arbejder hjemmefra. Dvs. at jeg kommer til at arbejde fra Sverige såfremt jeg flytter derover. Er det så ok at foregive at jeg kører til DK på job og derved få køreselsfradrag og pendlerbevis....ved ikke hvad der er af fordele ved den ene model fremfor den anden? Er der nogen der tjekker om man ren faktisk pendler over broen hver dag? (Kører i bil). Ser de om man har udgifter til broen jævnligt...? Håber I kan følge mig.

Besvaret

Håber I kan følge mig?? Nej du må ikke selvangive et fradrag for en udgift du ikke har afholdt. Desuden må du ikke arbejde hjemmefra i Sverige hvis den tid overskrider 20 % af den samlede arbejdstid. Så kommer Skatterverket efter dig og din arbejdsgiver, det er en ultra dårlig ide. Så lad være med at snyde dig til fradrag, det må være mit absolout bedste råd.. Ah der var lige et mere. "brug søgefunktionen:) "

Besvaret
Er der nogen der tjekker om man ren faktisk pendler over broen hver dag? (Kører i bil). Ser de om man har udgifter til broen jævnligt...?
Ja de kan godt finde på at bede om udskrifter over dine bropassager som dokumenation for dine arbejdsdage.
Besvaret
Tak for svar. Hvordan forholder det sig så på lovlig vis? Ansat i Danmark men arbejder ´hjemme´ i sverige?
Jeg gentager lige: Hjemmearbejde må ikke overskride 20% af en uges arbejdstid. Dvs 1 hjemmedag pr uge i gennemsnit. Aftalen skal være skriftlig og der skal inleveres til E101 blanket i DK. (sidder med et engelsk sproget dokument...har forsøgt at oversætte så godt som muligt:))
Besvaret

Godt så sagen er at jeg skal betale skat i Sverige da jeg kommer til at arbejdere faktisk dagligt hjemmefra Sverige (men er ansat i dansk firma). Rigtigt forstået?

Besvaret
Godt så sagen er at jeg skal betale skat i Sverige da jeg kommer til at arbejdere faktisk dagligt hjemmefra Sverige (men er ansat i dansk firma). Rigtigt forstået?
Men hvordan tror du din danske arbejdsgiver siger til det. Problemet er du og din arbejdsgiver bliver dobbeltbeskattet. De bliver afregnet arbejdsgiver afgift fra Skatteverket oveni den danske skat du betaler i forvejen. (som jeg forstår det....) Faktum er det kan ikke lade sige gøre!!! du kan ikke arbejde permanent hjemmefra... Jeg ved at danske arbejdsgivere har nægtet deres danske ansatte hjemmearbejdsplads af frygt for at blive fanget i skattehelvede.. Spørg Nils om de slibrige detaljer... Klippet fra Nils guldkorn om skat: http://pendler.scanianet.dk/skat/ ADVARSEL MOD SVENSK BIJOB Man tror det er løgn, når man hører det, men det skulle være ganske vist: Det svenske skattevæsen, Skatteverket, kræver danske arbejdsgivere på kæmpebeløb, hvis de har ansatte, der også arbejder i Sverige. I den særlige skatteaftale mellem de to lande opereres der jo med visse procentdele af arbejdet, der kan finde sted i Sverige, uden at det udløser krav om svensk beskatning. Det står der ikke lige noget om i aftalen, men de fine procenter gælder tilsyneladende for en del af skattens vedkommende kun, hvis det er samme arbejdsgiver. Hvis en person skulle få den sære ide, at arbejde for forskellige virksomheder, straffes det af den svenske stat med kæmpestore hovsaregninger - dog ikke til personen selv, men til den pågældendes slavepisker. Hvis en DK-pendler i en presset situation giver en hånd med i sin svogers butik og får løn for to timers arbejde, så mener Skatteverket, at denne DK-pendler skal være socialt sikret i Sverige, og derfor skal der betales såkaldte sociale afgifter af hele den pågældendes løn - også den løn, vedkommende tjener i Danmark. Så nu tropper Skatteverket op i Danmark og kræver, at den danske arbejdsgiver til Sverige udreder et beløb svarende til ca. en tredjedel af den udbetalte løn - sådan som svenske arbejdsgivere gør på fast basis. En dansk kommune fik således pludselig krav om 600.000kr., så nu er mange danske arbejdsgivere blevet meget forsigtige med deres svenske ansatte. Andre arbejdsgivere vandrer glade og trygge mod afgrunden. Ligesom eskimoerne har 36 ord for det, vi andre bare kalder sne, så har bureaukraterne 360 ord for det, vi andre bare kalder skat - altså penge man tager fra borgerene og putter ned i statskassen. Et af ordene hedder sociale afgifter. Ifølge bureaukraterne er det ikke i egentlig forstand skat og er derfor ikke med i en skatteaftale. Den hurtige udgave: Som DK-pendler kan man ikke passe et bijob i Sverige, hvor man får lønnen udbetalt på normal vis.
Besvaret

Ja hvis ens arbejdsgiver er et dumt svin og i øvrigt uvidende om slapstick-bureaukratiet i Øresundsregionen, så er der mulighed for med små midler at give ham besværligheder big time. :D Pippi-scenariet er måske lidt anderledes: Hvis man arbejder 100 procent hjemme i Sverige med dansk arbejdsgiver, skal arbejdsgiveren indbetale svenske sociale afgifter og skat til Sverige, hvis man da ikke kan argumenterre for, at man er midlertidigt udstationeret. Mange arbejdsgivere vil nok synes, at de allerede har tilstækkkeligt bøvl med ét skattevæsen - det er dér barrieren ligger. En måde at undgå denne barriere er at blive selvstændig i Sverige og få såkaldt f-skattsedel. Så indbetaler man selv sin skat og sine sociale afgifter og arbejdsgiveren skal ikke holde styr på noget i forhold tiil svenske myndigheder, men blot udbetale verderlag for ens arbejde. :)

Besvaret
Hjemmearbejde må ikke overskride 20% af en uges arbejdstid. Dvs 1 hjemmedag pr uge i gennemsnit.
Tager jeg ikke tager helt fejl, er grænsen 25 %. Og det her med "pr. uge" er da vist også lidt misvisende. Men opgøres fordelingen kun for hele året, eller skal man holde sig under grænsen i kortere perioder?
Besvaret
Tager jeg ikke tager helt fejl' date=' er grænsen 25 %. Og det her med "pr. uge" er da vist også lidt misvisende. Men opgøres fordelingen kun for hele året, eller skal man holde sig under grænsen i kortere perioder?[/quote'] Jeg videregiver oplysninger fra et dokument, jeg har modtaget fra en arbejdsgiver, direkte relateret til grænsegængerreglen mellem SE og DK. Er også selv stødt på 75/25 % grænsen, men kender ikke til den officielle sandhed, desværre.
Besvaret

Jeg gættede på, at de 20 procent på ugebasis var en arbejdsgivers interne regel, for at være på den sikre side. Ellers er det 25 (75) og 50 procent over tre måneder, der gælder, hvad angår at beholde skattepligten i DK. :)

Besvaret

Nå, så man kan vel ikke en gang arbejde hele sommeren i Danmark og så hele vinteren i Sverige. Damn, hvorfor skal det være så besværligt. Det ændrer vel heller ikke en dyt at min løn ryger ind på en dansk konto. Næh, sikkert ikke. Sverige vil vel vide hvad jeg lever af og i hvilket land jeg arbejder....hm.

Guest Supermule
Besvaret

Jeg ville holde min kæft og lade vær med at trække broen fra....... Hvis du pendler med andre, så du ikke har en reg. brobizz, så kan de ikke gøre så meget. Så bliver det uhyre kompliceret for dem at finde ud af, at du rent faktisk arbejder hjemmefra..... Så skal de selv komme med krav hvis det er.....

Besvaret

Ja den tanke har også strejfet mig. Hvis man nu har sådan et rødt buskort og bruger det til at pendle fra DK til Sverige, så har man godt nok udgiften til buskortet hver måned, men kan så få lov at arbejde fra Sverige. Aner dog ikke om sådan et buskort kan bruges og om det findes i Sverige. Men også tanken med at jeg kørte med en anden dansker - hvordan skulle de kunne tjekke det. Ellers synes jeg at have læst at jeg så bare skal betale skat i Sverige og kan blive fritaget i DK. Har lidt svært ved at se hvorfor arbejdsgiveren kommer i klemme på nogen måde?

Besvaret
Ellers synes jeg at have læst at jeg så bare skal betale skat i Sverige og kan blive fritaget i DK. Har lidt svært ved at se hvorfor arbejdsgiveren kommer i klemme på nogen måde?
Arbejdsgiveren skal betale svenske bidrag for dig hvis du bliver beskattet i Sverige. Det er betragteligt mere end i Danmark.
Besvaret
Ja den tanke har også strejfet mig. Hvis man nu har sådan et rødt buskort og bruger det til at pendle fra DK til Sverige, så har man godt nok udgiften til buskortet hver måned, men kan så få lov at arbejde fra Sverige. Aner dog ikke om sådan et buskort kan bruges og om det findes i Sverige. Men også tanken med at jeg kørte med en anden dansker - hvordan skulle de kunne tjekke det. Ellers synes jeg at have læst at jeg så bare skal betale skat i Sverige og kan blive fritaget i DK. Har lidt svært ved at se hvorfor arbejdsgiveren kommer i klemme på nogen måde?
Arbejdsgiveren kommer ikke automatiksk i klemme. Som sagt er barrieren, at arbejdsgiveren får en ny myndighed og helt anderledes regler at slås med. Skatteniveauet i Sverige er nogenlunde det samme og arbejdsgiveren får ingen ekstraudgift, når ellers tingene er rigtigt tilrettelagt. Det kan han så bruge 500 revisortimer på. :rolleye: Det svenske system indebærer, at arbejdsgiveren indbetaler ca. en tredjedel af lønsummen til Skatteverket i form af s.k. sociale afgifter. Det er en slags skjult kildeskat, som svenskere ikke kan se på deres lønsedler. Staten pålægger altså arbejdsgiverne en særlig skat, der udregnes på baggrund af, hvad de udbetaler i lønninger. Den skat vil også ramme en dansk arbejdsgiver, der ansætter en hjemmearbejdende "svensker". Derfor vil din arbejdsgiver nok mene, at du skal have en del mindre i løn, end du får nu. Det må du nok give ham ret i. Værre er det heller ikke... :)
Guest Supermule
Besvaret

Hvis du skal gøre det på den skudsikre måde, så hører du din arbejdsgiver ad om, du ikke kan få lov til at fakturere ham istedet for at få løn..... Det betyder at dit firma ligger i DK på en postadresse hos noget af din familie og så kan skatteverket ikke røre dig.... Så kommer din arbejdsgiver ikke i klemme.... Det gi'r dig lidt flere muligheder. Jeg ved at der er mange der benytter sig af det smuthul herovre.... :)

Besvaret

Man skal vel hhv. tage højde for Skat og sygesikringen. Med skatteaftalen som kom for nogle år siden, blev problemet med hjemmearbejde løst, da dette betragtes som arbejde i Danmark, desværre ! http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=34952 Før kunne man via denne regel overføre lidt topskat til 32 % skat i Sverige og med E101 helt undgå at betale det sociale tillæg til de svenske myndigheder, da man stadig havde 75 % af sin løn i dk og dermed kunne få sygesikring. Men 75/25 reglen (sygesikringen) er den ikke forsvundet og blevet til 50/50 så den passer med skat ?!

Guest Supermule
Besvaret

Den holder bare ikke vand.... Iflg Øresunddirekt, så er; enkelte dage arbejder fra en hjemmearbejdsplads i Sverige, afgørende for hvor skatten skal betales.... Hun arbejder i princippet fuld tid fra den svenske adresse og ikke bare enkelte dage.... Derfor vi den danske arbejdsgiver skulle betale svenske arbejdsgiverafgifter. Dette kan løses ved hjælp af en firmaadresse i DK, alternativt en proxyserver stationeret i DK, således de ikke kan spore IP trafikken til Sverige.... Men igen, den skudsikre løsning er et firma i dk, der fakturerer "arbejdsgiveren"...

Man skal vel hhv. tage højde for Skat og sygesikringen. Med skatteaftalen som kom for nogle år siden, blev problemet med hjemmearbejde løst, da dette betragtes som arbejde i Danmark, desværre ! http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=34952 Før kunne man via denne regel overføre lidt topskat til 32 % skat i Sverige og med E101 helt undgå at betale det sociale tillæg til de svenske myndigheder, da man stadig havde 75 % af sin løn i dk og dermed kunne få sygesikring. Men 75/25 reglen (sygesikringen) er den ikke forsvundet og blevet til 50/50 så den passer med skat ?!
Besvaret

Klart holder det vand, hvorfor skulle man eller have lavet en lovgivning på området? I praksis handler det om i hvilket land pengene er tjent, dvs. med den nye aftale, betragter Skat hjemmearbejde som arbejde udført i Danmark. Dette medfører at indtægten pludselig er dansk, derfor kommer de svenske myndigheder ikke og blander sig. Noget helt andet er hvis man pludselig kunne tænke sig et bijob i Sverige, faktisk vil mange arbejdsgivere have på skrift at man ikke påtænker sig at gøre dette. I fortiden fungerede det på den måde at hvis jeg havde en hjemmearbejdsdag i ugen, skulle jeg selvfølgelig nedskrive min faktiske a-indkomst med 1/5 og deklarere dette til skatteverket. For at undgå at skulle betale det sociale bidrag til de svenske myndigheder underskrev jeg en E101 formular som i praktis fraskrev mig retten til sociale ydelser fra sverige, hvilket var underordnet da jeg stadig havde 75 % af min indkomst i Danmark og derfor kunne have mit danske sygesikringsbevis. -------o0o------- Konklusion: Hvis der er tale om hjemmearbejde, for et dansk firma med en dansk ansættelses kontrakt, er jeg sikker på Skat vil betragte det som en dansk indkomst. Hvorfor problemmet med de svenske myndigheder slet ikke opstår. Anton her i forumet eller skat øresund burde kunne bekræfte det.

Besvaret
Hvis du skal gøre det på den skudsikre måde' date=' så hører du din arbejdsgiver ad om, du ikke kan få lov til at fakturere ham istedet for at få løn..... Det betyder at dit firma ligger i DK på en postadresse hos noget af din familie og så kan skatteverket ikke røre dig.... Så kommer din arbejdsgiver ikke i klemme....[/quote'] Og så siger SKAT at siden du kun har én "kunde", så er der tale om et ansættelsesforhold og derfor er det løn og ikke et honorar du modtager..
Besvaret
Konklusion: Hvis der er tale om hjemmearbejde' date=' for et dansk firma med en dansk ansættelses kontrakt, er jeg sikker på Skat vil betragte det som en dansk indkomst. Hvorfor problemmet med de svenske myndigheder slet ikke opstår. Anton her i forumet eller skat øresund burde kunne bekræfte det.[/quote'] Det er bare skide ærgeligt når to myndigheder mener de har beskatningsretten.. Da jeg var revisor havde vi en klient der var i klemme mellem det danske og tyske skattevæsen og derfor i realiteten blev beskattet 104%, da begge krævede at de havde beskatningsretten.. Den slags kan i sidste ende få selv de stærkeste personer til at bryde sammen.
Guest Supermule
Besvaret

Firmaet skal jo starte med én kunde...... Man starter ikke med 5.000.000 kunder..... Med mindre man har et babesite..... :lol:

Og så siger SKAT at siden du kun har én "kunde"' date=' så er der tale om et ansættelsesforhold og derfor er det løn og ikke et honorar du modtager..[/quote']
Besvaret
Firmaet skal jo starte med én kunde...... Man starter ikke med 5.000.000 kunder.....
Men nu kommer SKAT jo først efter et års tid.. og så falder hammeren! Det er jo de færreste lønmodtagere kan gå over og blive "konsulenter" og fakturere flere kunder. Lad nu være med at lede folk i fordærv med tvivlsomme arrangementer.. ;)
  • 2 months later...

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...