Kapello Skrevet December 5, 2006 Rapporter Skrevet December 5, 2006 Kære Venner. Nu er vi endelig kommet til Trelleborg og igang med at etablere os. Har fået oprettet almindelig tlf via telia, og bredband 8 mbbit kommer om lidt. Dermed kommer også lige et par spørgsmål vedrørende vores kommende setup. Modem fra telia - de anbefaler (tilbud på) Zyxel prestige 660H tripleplay, som også er forberedt for tv-kanaler. Dertil planer vi at købe IP konverter fra Telsome (http://www.telsome.dk/products.php?product_id=SPA2102&action=show_item&cat=3&qty=1), som vel skal sættes lige efter modemet - desuden vil vi også gerne forbinde vores "gamle" linksys 54 trådløse router, efter IP boxen....går det, så vi får trådløst netværk i huset??? Og så skal vi vel købe/bruge danske telefoner til IP, eftersom IP-konverteren købes i DK, ikke. Er der nogle gode kommentarer, eller ting vi skal tage højde for i forhold tl ovennævnte setup??? På forhånd 1000 tak. Ha' det herligt Kapello
Thomas Besvaret December 5, 2006 Rapporter Besvaret December 5, 2006 Kære Venner. Nu er vi endelig kommet til Trelleborg og igang med at etablere os. Har fået oprettet almindelig tlf via telia, og bredband 8 mbbit kommer om lidt. Dermed kommer også lige et par spørgsmål vedrørende vores kommende setup. Modem fra telia - de anbefaler (tilbud på) Zyxel prestige 660H tripleplay, som også er forberedt for tv-kanaler. Dertil planer vi at købe IP konverter fra Telsome (http://www.telsome.dk/products.php?product_id=SPA2102&action=show_item&cat=3&qty=1), som vel skal sættes lige efter modemet - desuden vil vi også gerne forbinde vores "gamle" linksys 54 trådløse router, efter IP boxen....går det, så vi får trådløst netværk i huset??? Og så skal vi vel købe/bruge danske telefoner til IP, eftersom IP-konverteren købes i DK, ikke. Er der nogle gode kommentarer, eller ting vi skal tage højde for i forhold tl ovennævnte setup??? På forhånd 1000 tak. Ha' det herligt Kapello Damn en røvfuld spørgsmål. havde det ikke været nemmere at læse om det herinde, jeg tror det havde været hurtigerer... routeren sætter du i modemet og ipen i routeren, hvor du køber din telefon er ligemeget, stikkene skal jo bare passe sammen. Og så kan du købe lige den telefon du vil, brug ikke dine penge på telefoner bare fordi der står ip på dem!
dan Besvaret December 5, 2006 Rapporter Besvaret December 5, 2006 Vi har også Telsome, og det fede var at vi kunne bruge vores "gamle" danske B&O telefoner i dem og nu dur vis-nummer funktionen igen, hvilket den ikke gjorde med svensk nummer. Jeg rodede lidt rundt i min opsætning da jeg skulle tilslutte igen efter vi flyttede, men ringede til deres hotline, og de hjalp mig helt og aldeles igennem hele opsætningen, stik-i-sætning, router opsætning og hvad ved jeg. Tilmed et par små detaljer omkring fordeling af telefoni/bredbånd blev der hjulpet med.
Kapello Besvaret December 6, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 6, 2006 takker Tak for det. Kapello
Bjarne233 Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 Undskyld jeg er elektronik-mongol, men det her må jeg altså lige have skåret ud i pap. 1) Med Telsome kan man få dansk tlf-nummer mens man sidder på en svensk internet-forbindelse ?? 2) Da det er smart at have et svensk nummer bibeholder man så det ?? 2a) ...og hvordan skelner man så mellem svensk kontra dansk opringning (både ind og ud (om jeg må være så fri))?? (altså skal man have "svenske" og "danske" telefoner i huset) Har Bredbandsbolaget 24+ (altså både indernet og telefoni) .....gav det overhovedet nogen mening ??.....nørd
Thomas Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 Undskyld jeg er elektronik-mongol, men det her må jeg altså lige have skåret ud i pap. 1) Med Telsome kan man få dansk tlf-nummer mens man sidder på en svensk internet-forbindelse ?? 2) Da det er smart at have et svensk nummer bibeholder man så det ?? 2a) ...og hvordan skelner man så mellem svensk kontra dansk opringning (både ind og ud (om jeg må være så fri))?? (altså skal man have "svenske" og "danske" telefoner i huset) Har Bredbandsbolaget 24+ (altså både indernet og telefoni) .....gav det overhovedet nogen mening ??.....nørd 1/ ja 2/ hvad er der smart ved et svensk nummer? 2a/ er det svenskt ip?
Guest ThomasO Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 1) Bjarne: I grove træk. IP telefoni fungerer ved at istedet for du ringer til en telefon, i enden af en lang ledning som selskabet ved hvor går hen, ringer du til en IP Adapter. En IP Adapter har som alle andre netværksenheder SKAL have, noget der hedder en macadresse. Denne macadresse er unik i hele verden, lissom dit fingeraftryk er det. Er der en finger - er der et aftryk, er der en netværksenhed - er der en macadresse. Når nogen ringer til dit nummer, ved "telesytemet" at det nummer tilhører dit teleselskab. Så går opkaldet derhen. Inde i dit teleselskab modtager de opkaldet, og finder ud af at ....hov.... Bjarne har tilknyttet en IP Adapter til det her nummer. Den IP Adapter er tilknyttet den her macadresse. Aha.... så langt så godt, så broadcaster selskabet ud på www, er der nogen der har set bjarnes (mac nummeret følger). På et tidspunkt siger nettet at han sidst er set på en switch et sted, og opkaldet suser så den vej, og finder til sidst.... din IP Adapter. Bang.... igennem IP Adapter og ind i din telefon. - og så ringer den. Det går bare lidt hurtigere ikk? Så længe du har en IP Adapter, kan du tage din telefon med på ferie, pløkke den i nærmeste internet stik, og ringe hjem. Kan den se nettet, kan din telefon ringe. Så der er ikke noget der hedder svensk internet som du spørger om... ment på den måde. 2) Eh hvorfor ikk? Vi har en dansk IP telefon, og en skod Teliatelefon på linien ind hvor vi har ADSLen på. 2 telefoner... der ringer med hver deres tone. Men det er lige så billigt at ringe via dansk IP telefon til et svensk nummer. Du betaler jo kun for lokaltaksten, fordi dit IP opkald forlader internettet på den LOKALE telecentral, inden den svenske vens telefon ringer. Distancen mellem hans lokale telecentral og din telefon, er jo internettet, det er ikke noget der hedder langdistance... det er jo bare derudad. 3) Hver gang du køber et IP abb får du en IP Adapter tilknyttet dit nummer. Indeholder en macadresse. Ringer du til et nummer, finder det en macadresse, suser igennem og telefonen ringer. Har du 2000 porte bagpå din router, kan du jo købe 2000 IP Adaptere og sætte på, og stikke 2000 telefoner i så du kan høre hvis de rringes til din IP Adapter. En i hver adapter. Nogle selskaber har mulighed for at knytte 2 macadresser til et telefonummer. Aha ... så kan du få 2 telefoner til at ringe samtidigt hvis du har 2 IP Adaptere, ved at ringe til et nummer. Ja det kan du. Eller du kan tilslutte den ene macadresse i din bærbare PC, og så kan du jo bruge den (har jo en macadresse for at være på nettet) som rejsetelefon med et headset, og alle tror du sidder derhjemme i hytten og ringer. Kastede det lidt lys med klart sprog?
Rene Larsen Besvaret December 6, 2006 Rapporter Besvaret December 6, 2006 Min IP telefon udbyder kender da ikke min MAC-adr. - og det er da heller ikke nødvendigt. Jeg kan tilkoble to IP telefon udbydere til min IP adapter og de vil da få samme MAC-adr. Min adapter er heller ikke 'låst' af udbyderen, da det er min egen IP adapter.
Gio Besvaret December 7, 2006 Rapporter Besvaret December 7, 2006 Lad os lige få to ting på det rene, bare på det lettere nørdede plan: ThomasO: Din ip-adapter registrerer sig hos din udbyder, når du "pløkker" den i stikket - hvor som helst i verden. Så det foregår ikke helt som du beskriver - men meget tæt på ;) rlarsen: Jo - din ip-telefon-udbyder ser din adapter, og dermed dens mac-adresse.
HenrikP Besvaret December 7, 2006 Rapporter Besvaret December 7, 2006 IP telefoni adapteren logger sig på hos din udbyder og registerer sig vha. brugernavm/adgangskode som er programmeret ind i den. Til dette brugernavn er knyttet et eller flere telefonnumre, som også er programmeret ind i din IP adapter. Når du logger på starter du en session, hvor IP telefoni udbyderen lærer din offentlige IP adresse. Det har intet med MAC adresse at gøre, som er en L2 adresse der aldrig kommer ud over internet. Når der kommer et indgående kald, sender din telefoni udbyder en datapakke til din offentlige IP adresse (som regel din routers offentlige IP adresse), som så sender pakken videre til din IP telefoni adapter. Hvis du skal have mere end een adapter på er det vigtigt du har en router der understøtter flere SIP enheder. Mvh Henrik
Gio Besvaret December 7, 2006 Rapporter Besvaret December 7, 2006 IP telefoni adapteren logger sig på hos din udbyder og registerer sig vha. brugernavm/adgangskode som er programmeret ind i den.Ja...og løbende siger "jeg er her stadig" op mod IP-udbyderen/serveren, så forbindelsen/porten holdes åben for trafik. Når du logger på starter du en session' date=' hvor IP telefoni udbyderen lærer din offentlige IP adresse.[/quote']Forkert. Session´en initieres først idet du modtager/foretager et opkald.
Guest ThomasO Besvaret December 8, 2006 Rapporter Besvaret December 8, 2006 Det er aldrig for sent at lære noget nyt. Nørdsnak er dejligt, for man får lidt indblik i områder der kører parallelt med sit eget. Rart at frisere trådene lidt ud, syntes godt man kan blive lidt fragmenteret i kraniet, af alt det man snart skal vide.(Eller gerne ville vide)
Gio Besvaret December 8, 2006 Rapporter Besvaret December 8, 2006 Det er aldrig for sent at lære noget nyt. Nørdsnak er dejligt' date= for man får lidt indblik i områder der kører parallelt med sit eget. Rart at frisere trådene lidt ud, syntes godt man kan blive lidt fragmenteret i kraniet, af alt det man snart skal vide.(Eller gerne ville vide)Fredagsenighed...forrygende! :th2:
HenrikP Besvaret December 11, 2006 Rapporter Besvaret December 11, 2006 Ja...og løbende siger "jeg er her stadig" op mod IP-udbyderen/serveren, så forbindelsen/porten holdes åben for trafik. Forkert. Session´en initieres først idet du modtager/foretager et opkald. Er det ikke også hér vi befinder os!? ;) Din udbyder ser fint din MAC-adresse, da det er denne der, sammen med log/pass, knytter din dapter til SIP-serveren Korrekt. Herved initieres en SIP-session (som vist initieres via TCP), som så derefter går igang med at læsse talen ind i adapteren (UDP-protokol) - såfremt NAT/portforwarding er sat rigtigt op i en evt. router.Ikke nødvendigt - forudsat du kan konfigurere dine adaptere selv, og ændre de nødvendige porte. Kan du ikke dét, så kan du have nok så mange (konsumer)adaptere bag en SIP-aware router - der vil gå ged i det, næsten med garanti. ...og så var det vist ikke meningen denne tråd skulle ende op i nørd-snak ...men der blev trykket på et par knapper :p Sukk.. Gio, Vis mig 2 tilfældige SIP adaptere, Grandstream eller andet, 2 udbydere og en router der ikke er SIP aware og få begge til at køre _samtidigt_... Begge initierer på UDP port 5060 og får svar tilbage på samme port og routeren har ikke en chance for at finde ud af hvem sessionen tilhører.. Vis mig en udbyder der binder MAC adressen på SIP kontonummeret.. Hvad gør de så med Softphones? Når jeg som netværksmand skriver "session", så mener jeg netværks eller SIP session. Selve opkaldet kan komme på hvilken somhelst port medmindre både klient og server supporterer STUN og på den måde kan blive enige om hvilken TCP port der bruges. Dette er især godt hvor der dobbelt-NATes. Man har dog stadigvæk problemet med kommunikationen på UDP port 5060-61, hvor det kræver en SIP proxy der kan kigge i pakkerne og se hvilken adapter bag routeren der skal have pakkerne.. /Henrik
Thomas Besvaret December 11, 2006 Rapporter Besvaret December 11, 2006 Hehe så blev tråden vist overtaget af supernørderne;)
Gio Besvaret December 11, 2006 Rapporter Besvaret December 11, 2006 Sukk.. GioHej Henrik...tillad mig lige at starte med et "Sukk" også, eftersom jeg havde håbet du havde quote´t lidt mere overskueligt, så det var til at se hvad du svarer på. Men lad nu det ligge. Jeg tror du læser mit indlæg lidt forkert. Vis mig 2 tilfældige SIP adaptere' date=' Grandstream eller andet, 2 udbydere og en router der ikke er SIP aware og få begge til at køre _samtidigt_... Begge initierer på UDP port 5060 og får svar tilbage på samme port og routeren har ikke en chance for at finde ud af hvem sessionen tilhører..[/quote'] Normalt kan en NAT router (uden SIP traversal software) kun reservere porten til én klient på lokalnettet. Kører man med flere SIP klienter på lokalnettet, er det derfor nødvendigt at give de øvrige klienter en anden port, fx 5061 osv. Er flere klienter konfigureret til at bruge samme port, da gælder ’komme_først_til_mølle’ princippet. For mange routere gælder, at man kan lade STUN håndtere portstyringen, hvis blot man sikrer at der i klientkonfigurationerne ikke er sammenfald af port adresser. Man kan også åbne portene i routerens firewall (TCP), og køre uden STUN.Jeg omtaler adaptere, ikke softphones. Jeg skrev "Din udbyder ser fint din MAC-adresse, da det er denne der, sammen med log/pass, knytter din adapter til SIP-serveren" Bl.a. knytter Telsome sig til din adapter/MAC# og registrerer denne, til brug for autoopdatering af FW samt remote-support. Uden at skulle skyde med smarte netværksterminologier mere end højst nødvendigt, så tror jeg egentlig vi er enige. Men du sukker...og så må jeg tolke det som om du misforstår mit indlæg lidt. Correct me if im wrong. SIP, STUN, RTP osv. kan hurtigt forvirre Gösta Svensson - og generelt den brede befolkning der vil udnytte fordelene ved VoIP. http://gratissip.dk kan kaste en del mere lys over problematikkerne man kan støde på. Derudover kan https://musimi.dk/index.php/forum2/ og https://musimi.dk/index.php/forum/ virkelig knække problematiske nødder. ....og så beklager jeg tråd-afsporingen
Kapello Besvaret December 11, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 11, 2006 ikke nørd.... Kære IT eksperter. Jeg er dybt imponeret over så meget I ved.:th2: Det er denne viden, som appellerer til at vi ikke nørder stiller mere eller mindre tåbelige spørgsmål. Samtidigt vil jeg sige at det også er tråde som udvikler sig på denne måde, som gør at vi ignoranter bliver forvirrede, og føler et behov for at få klarlagt simple ting... få forklaret noget måske meget indlysende når man har Jeres erfaring og rutine, men som jeg ikke kan gennemskue. Mit indlæg startede fordi der var forskellige modems at vælge imellem hos Telia og en ny converter fra Telsom, som jeg bare ville høre om virkede sammen... og jeg aner ikke hvad der skrives om nu... på side 2 i tråden... imponerende. De gange jeg har skrevet herinde er jeg oftest blevet mødt med "brug søgefuktionen"... men man kan hurtigt blive sat med et par omgange, og miste overblikket, som ikke nørd - og nærmest have lyst til at spørge om det samme en gang til...:o Er der nogen, som kender til det nye linksys produkt som Telsom lancerer...? Virker det mon med alle modems som Telia sælger med?? fx deres triple modem, til tv og it... Igen tak for energien der er smidt i denne tråd. Ha' det herligt Kapello
Gio Besvaret December 11, 2006 Rapporter Besvaret December 11, 2006 Mit indlæg startede fordi der var forskellige modems at vælge imellem hos Telia og en ny converter fra Telsom' date=' som jeg bare ville høre om virkede sammen... og jeg aner ikke hvad der skrives om nu... på side 2 i tråden... imponerende.[/quote']Jeg beklager at tråden kørte så meget af sporet :( Jeg holder mig selv i nakken nu, og må sige at jeg ikke har nogen erfaring med "Boksen" som Telsome sælger. Eneste jeg har læst, er at der skal ringes en del hver måned for at det kan betale sig, da den jo koster et fast månedligt beløb (så vidt jeg husker). Måske Trine (Moerke) er hoppet på Boksen?
Kapello Besvaret December 12, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 12, 2006 Ikke boksen.. fra Telmore Hej Gio. Det er lige præcis ikke boksen, men deres nye mere "gemte" produkt fra Linksys, så man slipper for noget månedligt... betaler 600 nu, og så "aldrig mere"... andet end abonnement. Nu har jeg bestilt den, så kan jeg skrive om vores erfaringer når de engang kommer. Indtil nu har Telmore været totalt tjekkede... bestilte deres hardware i går og modtog det idag - sandte papirerne afsted igår og fået overførselsdato på numrene idag... 27/12... det er hurtig og effektiv sagbehandling :) . Ha' det herligt Kapello
Guest Trine Besvaret December 12, 2006 Rapporter Besvaret December 12, 2006 Måske Trine (Moerke) er hoppet på Boksen? Nej det kunne slet ikke betale sig, vores setup kører perfekt så vi behøvede ikke en billig opdatering af hardware. Og minimumsforbruget på boksen ligger under vores forbrug. If it ain't broken. don't fix it:) Men jeg er meget begejsret for Telmore også. Også fik jeg kæmpet mig gennem tråden:) shit drenge I er syge i potten ( I ordet bedste forstand, selvfølgelig) Vi kører IP adaptor (Grandstream/Telsome), trådløs router (D-Link) et ADSL modem fra Telia (aner ikke hvilket) og vi har ingen problemer med setuppet. Sæt dog IP adapteren før routeren, dvs EFTER MODEMMET.. eller det virker bedre her ihvertfald. Du behøver ikke dansk telefon, men vis-nummer funktionen kan i visse tilfælde vise sig ikke at virke alt afhængig af national opsætning. Med de fleste adaptere, kan du ændre dette så den kan køre med evt anden nationalitetsopsætning.
HenrikP Besvaret December 12, 2006 Rapporter Besvaret December 12, 2006 Jeg har en del kunder der bruger debitels (www.goip.dk) der koster 29 kroner om måneden i abb. inkl. 1000 minutter. Fungerer glimragende.. /Henrik
Brunholm Besvaret January 8, 2007 Rapporter Besvaret January 8, 2007 Telsome Boksen Det er godt nok en gammel tråd, det her, men jeg har en smule at uddybe med, så jeg smider på nedenfor :) Jeg beklager at tråden kørte så meget af sporet :( Det skal du godt nok ikke gøre for min skyld, jeg har fulgt lektionen med fornøjelse ;) [...] må sige at jeg ikke har nogen erfaring med "Boksen" som Telsome sælger. Eneste jeg har læst, er at der skal ringes en del hver måned for at det kan betale sig, da den jo koster et fast månedligt beløb (så vidt jeg husker). Boksen kræver at man har et abonnement på 20 kr/md og der er et minimumsforbrug på 69kr/md. Vi er hoppet på boksen fordi vi trængte til en ny adapter, vores Grandstream 286 skrattede noget, og er måske for gammel tech? ved det ikke, men Boksen har givet væsentligt bedre lydkvalitet, simplere opsætning (også hvis jeg vil lege lidt) og langt bedre genkendelse af tlf-numre til visning, så vi er godt tilfredse. Vi har i øvrigt også svensk IP telefon (hos Cellip/MySecretary) fordi vi gerne ville have et svensk nummer som den svenske familie og de forhåbentligt tilkommende svenske venner (som vi har fundet nogle af i mellemtiden) kan ringe billigt til. Mvh Jesper Brunholm
Kapello Besvaret January 20, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 20, 2007 Vores konkrete erfaringer med IP telefoni Så har vi fået hul igennem til vores IP telefon. Telsome har været meget tjekkede, med at holde os opdateret under hele prosessen, som har taget ca. 6 uger. Deres support har fungeret perfekt, og opsætningen gik temmelig smertefrit. Til gengæld var TDC helt ude i torvene i denne process . Jeg satte mit ISDN hoved-nummer og tre undernumre i hvileposition, lige inden 1. dec; hvorefter jeg bestilte porteringen af vores numre hos Telsome. Telsome var super hurtige til at konfirmere og underrette om det videre forløb, mens jeg intet hørte fra TDC. Da jeg forleden skulle have åbnet for vores overførte numre, fik jeg besked om at Telsome kun havde flyttet det ene af numrene og ikke de tre andre som jeg har til mit firma . Jeg fløj omgående i flæsket på Telsome, men det viste sig fejlen lå hos TDC - de havde simpelthen lukket de 3 undernumre i stedet for at lægge dem til hvile Jeg ved ikke hvordan man kan høre "lægge i hvile" som "lukke" eller "nedlægge" - ligesom jeg heller ikke ved hvordan de kan lukke numre unden en skriftlig bekræftelse på dette fra abonnenten - det var først da jeg var MEGET tør ved femte opkald til TDC, som ellers havde prøvet at tørre den af på Telsome, at de måske alligevel kunne finde mine numre igen. Numrene var ellers pludselig helt ude af deres system - men nu bliver de porteret videre til Telsome... med en måneds behandlingstid og forsinkelse!! Mht "Boksen" somden kaldes, har vi ikke valgt den, men en tilsvarende "æske" fra Linksys, som vi har givet ca. 600,- for, som engangsbeløb hos Telsome, og så er der ikke noget krav om hvor meget vi ringer for - bare 20 kr. pr. nummer pr. måned. Selv telefonien fungerer perfekt, vi behøver ikke dansk +45 forvalg for at ringe til venner i DK, og lyden er fin, ligesom prisen for samtalerne er dejlig. Jeg tro det ender med at være en succes-historie Lige nu kan jeg kun anbefale at skifte til IP, og min danske revisor og andre har allerede ringet på "mit gamle nummer" uden at tænke over at vi nu bor hinsidan! Ha' det herligt Kapello
Gio Besvaret January 20, 2007 Rapporter Besvaret January 20, 2007 vi behøver ikke dansk +45 forvalg for at ringe til venner i DKSelvfølgelig ikke, da i jo er forbundet til Telsome´s server i DK ;)
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu