Jeppe Skrevet December 13, 2006 Rapporter Skrevet December 13, 2006 Hejsa. Jeg har søgt lidt på emnet herinde, men uden held desværre. Er der nogen der har noget erfaring med at omlægge jeres danske lån om til et svensk istedet?? Vi har lånt til vores lejlighed i Nordea DK, da vi ikke kunne låne penge i SE pga. de 10 % i udbetaling (som vi ikke havde). Men vi har luftet tanken om at "overføre" vores lån til Nordea SE. Er der noget knas der?? Vil de stadig kræve vi har de 10% når vi har lånt pengene ÈN gang?? Det vil i praksis vel bare være et nyt lån der oprettes og så køber man lånet ud i DK som det havde været et hvilket som helst andet lån...??? Der er jo trods alt noget sjovere at have et lån til en noget lavere rente. Det giver nogle ekstra kroner om måneden... Håber I kan hjælpe os lidt på vej her... Vi har ikke så meget styr på de regler der...
mrode Besvaret December 13, 2006 Rapporter Besvaret December 13, 2006 Jeg har lige købt en ny lejlighed (overtager på fredag), hvor jeg har lånt de 10% i Nordea Danmark og de resterende i Nordea Sverige. Det har overhovedet ikke givet nogen problemer. Ser endda ud til at jeg får alle 90% til samme rente (3,5%) og slipper for at betale nogen omkostninger.. Noget jeg ikke ligefrem er vant til i Danmark.
Jeppe Besvaret December 13, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 13, 2006 Jo jeg kender også et par stykker der har gjort det samme... Men det var nu mere om der var nogen der har prøvet, at få det danske lån overført til Sverige?? Jeg ved godt det er lidt bøvlet spurgt, men forstå mig nu ret.... Vi kunne godt have gjort det på samme måde dengang, men der var flere grunde til vi tog lånet i DK. Men nu hvor vi har fået styr på alle penge sagerne kunne det være lækkert at få lånet i Sverige trods alt. Der er jo en del at spare, da renten er noget lavere. Det var bare om de skal have de 10 % alligevel selvom de bare skal overtage lånet...
Madsen Besvaret December 13, 2006 Rapporter Besvaret December 13, 2006 Hejsa. Jeg har søgt lidt på emnet herinde, men uden held desværre. Er der nogen der har noget erfaring med at omlægge jeres danske lån om til et svensk istedet?? Vi har lånt til vores lejlighed i Nordea DK, da vi ikke kunne låne penge i SE pga. de 10 % i udbetaling (som vi ikke havde). Men vi har luftet tanken om at "overføre" vores lån til Nordea SE. Er der noget knas der?? Vil de stadig kræve vi har de 10% når vi har lånt pengene ÈN gang?? Det vil i praksis vel bare være et nyt lån der oprettes og så køber man lånet ud i DK som det havde været et hvilket som helst andet lån...??? Der er jo trods alt noget sjovere at have et lån til en noget lavere rente. Det giver nogle ekstra kroner om måneden... Håber I kan hjælpe os lidt på vej her... Vi har ikke så meget styr på de regler der... Hejsa! Vi flyttede vores lån fra Nordea DK til Nordea SV her i foråret og der var ingen problemer overhovedet. Vi havde heller ikke til udbetalingen, og det var intet problem. En sjov lille detalje var dog at vi selv skulle flytte pengene over via netbank, hvilket gav problemer på den "danske" side, da Netbanken vist ikke helt var egnet til det... Men et par opkald til vores bank i Herning og alt var på sin plads... Derudover var det meget underligt at flytte rundt med så store beløb Jeg kan kun anbefale vores lokale Nordea-bank-dame som var rigtig sød og hurtig til at svare på mails om stort og bredt; Camilla Welin fra Ö. Forstadsgatan. Ellers pøj pøj med det! :th2:
Jeppe Besvaret December 13, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 13, 2006 Fedt nok man!!!! Tak for det. :th2: Håber det går lige så nemt for os når vi engang skal have flyttet lånet så....;)
Madsen Besvaret December 13, 2006 Rapporter Besvaret December 13, 2006 Fedt nok man!!!! Tak for det. :th2: Håber det går lige så nemt for os når vi engang skal have flyttet lånet så....;) Det var super super nemt - ellers bare spørg ( og gerne hende Camilla ) for de har styr på det og stiller gerne tabeller og alverdens diagrammer op og forklarer meget pædagogisk.. Ellers send en PM, så kan du høre lidt mere i detaljer fra økonomisk afdeling herhjemmefra ( som pt. ligger og snooorker højt inde ved siden af... :p )
Juff Besvaret December 14, 2006 Rapporter Besvaret December 14, 2006 Vi har også flyttet vores lån fra nordea i DK til nordea i SE uden problemer. Nordea SE skal have en "godkendelse" fra din nordea i DK, og så nogle lønsedler. Det var det Jeg har en ordning med Nordea i DK at de hver måned omkring d. 26/27 overfører et fast beløb til Nordea i SE uden omkostninger :) Regningerne skal jo betales lidt tidligere herovre.
Guest Supermule Besvaret December 14, 2006 Rapporter Besvaret December 14, 2006 Du skal bare lige være opmærksom på at den svenske krone virker som om den er stigende. Derved vil det kunne betale sig at blive i dk med lån, idet dit lån bliver mere værd. Når du så mener den svenske krone har toppe i forhold til den danske, så kan du føre penge over til sverige og derved låne mindre samlet set i sek. Falder kursen så igen, så har du i princippet brugt den faldende kurs til at betale af på din gæld.....
Jeppe Besvaret December 14, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 14, 2006 Jeg har en ordning med Nordea i DK at de hver måned omkring d. 26/27 overfører et fast beløb til Nordea i SE uden omkostninger :) Regningerne skal jo betales lidt tidligere herovre.
Madsen Besvaret December 14, 2006 Rapporter Besvaret December 14, 2006 Er der egentlig nogen som har lånt penge i DK hvor I også har lånt til stempel afgift osv.??? Det gjorde vi da vi tog lånet. men man har jo ikke stempelafgift i SE som man har i DK. Blot et papir på man har pant i boligen. Men banken har ikke fået "svar" endnu fra boligforeningen om de har fået pant i boligen. Så de penge der skulle have gået til stempel afgift som er på godt 16.000 kr. de er ikke frigivet til os endnu. Gad vide hvor lang tid det kan tage??? Ellers så må vi vel selv ud og rykke i nogle tråde...?
Jeppe Besvaret December 14, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 14, 2006 De kræver dem ikke. Tvært imod. Det er vores penge. De er bare ikke frigivet endnu, da de ikke har fået svar fra boligforeningen endnu. Meen det lyder måske som om at banken har misforstået noget??? Jeg må lige ringe og snakke med min bankrådgiver....
Madsen Besvaret December 14, 2006 Rapporter Besvaret December 14, 2006 De kræver dem ikke. Tvært imod. Det er vores penge. De er bare ikke frigivet endnu, da de ikke har fået svar fra boligforeningen endnu. Meen det lyder måske som om at banken har misforstået noget??? Jeg må lige ringe og snakke med min bankrådgiver.... Jeg forstår ikke hvad de skal bruge et svar på foreningen fra, når det nu ikke er muligt for en dansk bank at tage pant i en svensk ejendom... Men hør lige din bank hvad det er for noget, det lyder underligt...
spinner Besvaret December 14, 2006 Rapporter Besvaret December 14, 2006 Jeg forstår ikke hvad de skal bruge et svar på foreningen fra' date=' når det nu ikke er muligt for en dansk bank at tage pant i en svensk ejendom... Men hør lige din bank hvad det er for noget, det lyder underligt...[/quote'] Hmm, mener nu nok at en dansk bank kan tage pant i en svensk andelslejlighed. Mener at reglerne blev ændret omkring 1½ års tid siden, netop da vi skulle købe vores. Grunden til at der ikke er en afgift, er at det bliver registreret hos foreningen og ikke i et centralt register. Hvis jeg da har forstået alt korrekt... :o
Madsen Besvaret December 14, 2006 Rapporter Besvaret December 14, 2006 Hmm, mener nu nok at en dansk bank kan tage pant i en svensk andelslejlighed. Mener at reglerne blev ændret omkring 1½ års tid siden, netop da vi skulle købe vores. Grunden til at der ikke er en afgift, er at det bliver registreret hos foreningen og ikke i et centralt register. Hvis jeg da har forstået alt korrekt... :o Okay, det er muligt, vi købte nemlig også for over 1½ år siden... I så fald, så må jeg hellere undskylde at jeg udtaler mig om noget jeg ikke ved noget om :)
Jeppe Besvaret December 14, 2006 Forfatter Rapporter Besvaret December 14, 2006 Jamen det er helt iorden. Det lyder nu meget rigtigt hvis I købte jeres for over 1 1/2 år siden.... Jeg må lige få fat i ham eller vores forening.....
lojmann Besvaret January 3, 2007 Rapporter Besvaret January 3, 2007 Jeppe, hvordan gik hele flytteriet? Jeg overvejer nemlig også at rykke mit lån over til Nordea SE fra Nordea DK. Jeg har lånt til hele herligheden i Nordea DK, har en ok billig rente der - men den er endnu mindre i Nordea SE sådan som jegh ar forstået det. Hvilke omkostninger havde du i forbindelse med alt flytteriet af lån osv... Hvor lang tid tog det etc. etc....? :) /Løjmanden
Jeppe Besvaret January 3, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 3, 2007 Jeppe, hvordan gik hele flytteriet? Jeg overvejer nemlig også at rykke mit lån over til Nordea SE fra Nordea DK. Jeg har lånt til hele herligheden i Nordea DK, har en ok billig rente der - men den er endnu mindre i Nordea SE sådan som jegh ar forstået det. Hvilke omkostninger havde du i forbindelse med alt flytteriet af lån osv... Hvor lang tid tog det etc. etc....? :) /Løjmanden Vi er ikke kommet så langt endnu. Der er en lille ting der skal gå i orden først før vi overfører. Det er noget med banken ikke har fået svar endnu fra boligselskabet om de har fået pant i lejligheden. Det kunne godt tage lidt tid sagde vores bankmand.... Så nu må vi se. Men jeg skal nok sige til når der sker lidt mere.
lojmann Besvaret January 3, 2007 Rapporter Besvaret January 3, 2007 Vi er ikke kommet så langt endnu. Der er en lille ting der skal gå i orden først før vi overfører. Det er noget med banken ikke har fået svar endnu fra boligselskabet om de har fået pant i lejligheden. Det kunne godt tage lidt tid sagde vores bankmand.... Så nu må vi se. Men jeg skal nok sige til når der sker lidt mere. Okay, men har du evt. en indikation hvad hhv. Nordea DK og SE skal have i diverse gebyr, for at lave denne overførsel?
larscph Besvaret January 4, 2007 Rapporter Besvaret January 4, 2007 Jer der har bolån hos Nordea i DK til ejendom i Sverige - hvilken rente betaler i? Jeg kan til min "fornøjelse" se at vores et steget til 7,978% effektivt per 14.12.2006 - det syntes jeg godt nok er i overkanten for et lån med sikkerhed i fast ejendom. Jeg betaler kun 0,8% mere for en kassekredit samme sted?! Så nu starter jeg lige hos Nordea DK i morgen for at høre om indfrielse koster noget, men det mener jeg nu ikke det gør - og så er det vist bare afsted til Nordea SE, renteforskellen er da vokset markant når det er bolig syntes jeg. Fast rente i 8 år koster 4,7% og rörlig 3,7% iflg Nordeas website. Desuden ser det ikke ud til at det koster noget at oprette lånet heroppe??! Eller er der noget stempel til at etablere sikkerhed i huset, som man ikke kan se?
Nils Besvaret January 4, 2007 Rapporter Besvaret January 4, 2007 Eller er der noget stempel til at etablere sikkerhed i huset, som man ikke kan se? Gonnok nogen halvfemseragtige renter i Nordea DK. Den store udgift i forbindelse med at låne i fast ejendom (fastighet) er stempelskatten, man betaler for at få foretaget "inteckning" i ejendommen og oprettet et pantebrev, for det er to procent af beløbet - altså 20.000 pr. million plus et mindre fast gebyr går jeg ud fra, men det drukner jo lykkeligt i sånogen beløb. Ellers ligger omkostningerne et sted mellem ikkeeksisterende og forsvindende. Men hvis Nordea DK har pant i ejendommen, så er der vel allerede oprettet et pantebrev? :)
bananas Besvaret January 4, 2007 Rapporter Besvaret January 4, 2007 Jer der har bolån hos Nordea i DK til ejendom i Sverige - hvilken rente betaler i? Jeg kan til min "fornøjelse" se at vores et steget til 7,978% effektivt per 14.12.2006 - det syntes jeg godt nok er i overkanten for et lån med sikkerhed i fast ejendom. Jeg betaler kun 0,8% mere for en kassekredit samme sted?! 7,978%! tyveri! Den danske pengemarkedsrente (den rente som bankerne selv låner til frem og tilbage mellem hinanden) ligger p.t. på 3,9%. Det er jo lige før man kan få lavere renter på et acceptcard. Det er forhåbentligt et ret lille beløb du har lånt.
larscph Besvaret January 4, 2007 Rapporter Besvaret January 4, 2007 Gonnok nogen halvfemseragtige renter i Nordea DK. Ja det er edderdælme dyrt!!! Den store udgift i forbindelse med at låne i fast ejendom (fastighet) er stempelskatten, man betaler for at få foretaget "inteckning" i ejendommen og oprettet et pantebrev, for det er to procent af beløbet - altså 20.000 pr. million plus et mindre fast gebyr går jeg ud fra, men det drukner jo lykkeligt i sånogen beløb. Ellers ligger omkostningerne et sted mellem ikkeeksisterende og forsvindende. Men hvis Nordea DK har pant i ejendommen, så er der vel allerede oprettet et pantebrev? :) Nemlig... Og det kan "gives videre" uden problemer - ved du det? Men ellers har du ret, det tage ikke lang tid før det er tjent ind.
larscph Besvaret January 4, 2007 Rapporter Besvaret January 4, 2007 7' date='978%![/size'] Yes, sir... Det går vist ikke vel... Den danske pengemarkedsrente (den rente som bankerne selv låner til frem og tilbage mellem hinanden) ligger p.t. på 3' date='9%.[/quote'] Ja fedt at vide, så tjener de jo slet ikke kassen på mig. Men jeg er jo også Fordel+ kunde og kan få et "gratis" Mastercard Gold.. Weeee... Ja mere end kreditgrænsen på et acceptcard kan jeg sige... Og rigeligt til at det kun kan gå for langsomt at få det lavet om. Jeg var egentlig ikke helt OBS på at forskellen var blevet så stor ift hvad det kan lånes til i Sverige - for godt nok har det altid været dyrere i Nordea DK, men det var dejlig nemt da vi stod med 117.000 andre ting der skulle på plads da vi købte heroppe. Nu har jeg lidt mere tid og overskud til at fise i banken heroppe, og jeg kan kun daske mig selv for hårdt over at jeg ikke har gjort det før nu...
lojmann Besvaret January 4, 2007 Rapporter Besvaret January 4, 2007 Jeg har et Nordea Prioritet Andel's lån til 6.241% samt et Nordea Andelsbolig lån til 7,978% i effektiv rente. Jeg har lånt under 500.000 totalt set, så det er "små penge" i forhold til dem som har købt store huse og sådan. Har lånt over 25 år... Kassekredit er en smule højre, men det er ikke meget. (De har jo 2 satser, den normale som er dyr og så den billige, som man selv skal huske at spørge efter!!!!!) /Thomas
Jeppe Besvaret January 4, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret January 4, 2007 Jeg har et Nordea Prioritet Andel's lån til 6.241% samt et Nordea Andelsbolig lån til 7,978% i effektiv rente. Jeg har lånt under 500.000 totalt set, så det er "små penge" i forhold til dem som har købt store huse og sådan. Har lånt over 25 år... Kassekredit er en smule højre, men det er ikke meget. (De har jo 2 satser, den normale som er dyr og så den billige, som man selv skal huske at spørge efter!!!!!) /Thomas Det er sjov. Vi har de samme lån. Vi har bare lånt 1,1 mio ialt. Vi skal bare lige have orden på det med pantebrevet på vores bolig først. Så skifter vi nok.... Men ikke før, for ellers går der sikkert rigtig rod i den! Jeg synes godt nok også liiige knap 8 % i rente er højt nok for et lån med sikkerhed i boligen....
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu