Markowitch Skrevet December 17, 2006 Rapporter Skrevet December 17, 2006 http://www.malmo.se/download/18.6cf7991610a68cc43bd800014766/Spegling+Malm%C3%B6+Danskarna+2004++060427.pdf Kort resume: Billige boliger og biler, krydderet med den behagelige overraskelse at Malmø er en dejlig by.
Søssan Besvaret December 17, 2006 Rapporter Besvaret December 17, 2006 Ja! Så mangler vi også bare at betale svensk skat... :D
Junkeren Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Ville personligt ikke have noget imod at spytte lidt i den svenske statskasse, når jeg flytter over sundet. Det er trods alt deres cykelstier og sundhedsvæsen vi danskere slider på. Men der går nok et årti eller to, inden de finder ud af en fair udligningsordning...
Admin Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Ville personligt ikke have noget imod at spytte lidt i den svenske statskasse, når jeg flytter over sundet. Det er trods alt deres cykelstier og sundhedsvæsen vi danskere slider på. Men der går nok et årti eller to, inden de finder ud af en fair udligningsordning... Hvis du betaler skat i Dk er du tilknyttet det danske sundhedsvæsen.
Thomas Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Hvis du betaler skat i Dk er du tilknyttet det danske sundhedsvæsen. Kan ikke lige se hvad det kom sagen ved!
MC Manden Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Kan ikke lige se hvad det kom sagen ved! Så læs indlægget lige over Steen's... så kan du nok se sammenhængen :th2:
bananas Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Ville personligt ikke have noget imod at spytte lidt i den svenske statskasse, når jeg flytter over sundet. Det er trods alt deres cykelstier og sundhedsvæsen vi danskere slider på. Men der går nok et årti eller to, inden de finder ud af en fair udligningsordning... Det gør man rent faktisk. Det man sådan ca. betaler i kommune skat ryger i den danske statskasse, hvorefter at de med forsinkelse sender pengene videre til den svenske statskasse. At de så beholder pengene oppe i Stockholm uden at sende dem videre til de relevante kommuner i Skåne er en anden sag.
Nils Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 DK-pendlere betaler mere i skat end svenskere Ville personligt ikke have noget imod at spytte lidt i den svenske statskasse, når jeg flytter over sundet. Det er trods alt deres cykelstier og sundhedsvæsen vi danskere slider på. Men der går nok et årti eller to, inden de finder ud af en fair udligningsordning... Det reelle er, at DK-pendlere ikke bare spytter i statskassen i Sverige - der vælter en tyk stråle af danske kroner ned i kassen - helt arbejdsfrit. Lønmodtagere, der bor i Sverige og arbejder i Danmark betaler i 2007 via udligningsordningen 24 procent af indtægten til Sverige. Vi betaler altså svarende til svensk kommuneskat og så 3-4 procentpoint oveni bare for det gode naboskabs skyld. Indtægterne fra personer i offentligt hverv og fra lønmodtagere, der tjener under 150.000 (findes de?) indgår dog ikke i regnestykket. For pendlere, der bor i Danmark og arbejder i Sverige, går udligningen jo i modsat retning, men mens der går 24 procent mod øst, går der kun 20-21 procent (gennemsnitlig svensk kommuneskat) mod vest. Det er meget almindeligt, at danskere bor i Malmö to-tre år, og så flytter tilbage. Nogle tusinder flytter over og lidt fære tusinder flytter tilbage. Størsteparten af tilbageflytterne sælger en svensk ejerbolig. Det udløser kapitalgevinstskat, som en almindelig svensk svensker i Sverige ikke skal betale, men kan udsætte, mens danskerne som flytter tilbage ikke kan få udsættelse, men må betale 20 procent af deres værdistigning. En person der tjener 200.000 køber en lejlighed til en million og bor to år i Sverige. Lejligheden sælges med gevinst på 300.000, som udløser en skat på 60.000 kroner. Denne person har så udløst 24 procent udligning til Sverige. Sverige får desuden 30.000 ekstra pr. år fra denne person. Det svarer til 15 procent af den pågældendes indkomst. Brutto, vel at mærke, for for at få 15 procent af en indkomst skal staten sætte en væsentlig højere skatteprocent. Meget forsigtigt, kan man konstatere, at skatteprocenten ender over 40 - det er der ikke ret mange svenskere, der betaler. Men ikke nok med det. DK-pendlere bruger deres penge i Sverige, hvilket udløser først og fremmest moms, men desuden en lang række andre skatter. Og en del af de penge, som betales for momsede og afgiftsbelagte varer og tjenester anvendes til løn som beskattes forfra, bagfra, ovenfra, nedenfra og fra siden... Hvis svenskerne ikke synes, det rækker, skulle de måske også lige tænke på, at nasserøvene faktisk er socialt sikrede i Danmark. :)
credde Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Hov Nils, var det ikke lige kommet frem, at man kan skyde skatten af salg af bolig også ved flytning til et andet land i EU.
Nils Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Hov Nils' date=' var det ikke lige kommet frem, at man kan skyde skatten af salg af bolig også ved flytning til et andet land i EU.[/quote'] Relevant indvending, men loven er ikke vedtaget og kommer ikke til at omfatte ejerlejligheder, så jeg tillod mig at tage udgangspunkt i, hvad der gælder nu. Det er jo det skikkelser som Ilmar Reepalu hævder, de gør. I øvrigt kan man sagtens tage kapitalgevinstskatten ud af regnestykket og stadigvæk få sorte tal på DK-siden. :)
Humle Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Men ikke nok med det. DK-pendlere bruger deres penge i Sverige' date=' hvilket udløser først og fremmest moms, men desuden en lang række andre skatter. [/quote'] Af andre skatter kan fx nævnes reavinst (kapitalvinst) af aktiefortjenester. Har selv fornøjelsen at skulle af med et "pænt" beløb for 2006.
Futz Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 Ville personligt ikke have noget imod at spytte lidt i den svenske statskasse, når jeg flytter over sundet. Det er trods alt deres cykelstier og sundhedsvæsen vi danskere slider på. Men der går nok et årti eller to, inden de finder ud af en fair udligningsordning... Så skulle du se hvordan deres lastbiler med træ, kuglelejer og ikea møbler slider på de danske veje og lunger. Desuden slider de svenske lægestuderende en god del linolium af på Panum
Junkeren Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 hehe.... jeg kom vist til at træde på en ligtorn der - beklager jeg. Men jeg - og forhåbentligt osse andre - er da blevet klogere på denne tråd, der pludselig og helt utilsigtet kom til at handle om skjulte skatter og afgifter. Jeg hentydede sådan set bare til, at det burde være mere klart og logisk, hvor man betaler sine skattekroner. Her tror jeg ikke vi er uenige... :)
Nils Besvaret December 18, 2006 Rapporter Besvaret December 18, 2006 hehe.... jeg kom vist til at træde på en ligtorn der - beklager jeg. Men jeg - og forhåbentligt osse andre - er da blevet klogere på denne tråd, der pludselig og helt utilsigtet kom til at handle om skjulte skatter og afgifter. Jeg hentydede sådan set bare til, at det burde være mere klart og logisk, hvor man betaler sine skattekroner. Her tror jeg ikke vi er uenige... :) Nu er det jo ikke dig, der angribes, men det er en forestilling, der dukker op med mellemrum, at danskerne er nasserøve. Blandt andet fordi Malmös borgmester finder det passende at lægge danskere for had på billig baggrund. Derfor er det nyttigt, at argumentere imod forestillingen, når den dukker op. Men i øvrigt er den form for sovjetrussisk kassetænkning dødssyg i en dynamisk markedsøkonomi. :)
bagheera Besvaret December 19, 2006 Rapporter Besvaret December 19, 2006 Kære Nils, Din udredning af hvordan skatten vandrer frem og tilbage over Sundet lyder jo ganske besnærende .... men, hvad sker der med den amt- og statskat vi betaler?? Her tænker jeg ikke på "bruttoskatten"=arbejdsmarkeds bidraget, fordi det er jo ikke en skat og derfor ikke skal udlignes... På samme måde som at den svenske arbejdsgiverafgift (ca. 30% af lønnen) ikke bliver udlignet den anden vej. Som jeg forstår det så får vi lov til at bruge de danske motorveje og sundhedsvæsenet for amt- og statskatten - fordi det er det som de går til. Hvad så med det svenske sundhedsvæsen?? Tjaaa ... det betaler vi ikke til, fordi det er bl.a. det som den svenske arbejdsgiverafgift går til. Vedrørende den gennemsnitlige kommune skatteprocent som bliver overført , så tror jeg ikke at vi allesammen kommer fra de jyske vestkystkommuner eller Søllerød. Selv betaler jeg p.t kommuneskat til Ballerup og det betyder jo at den danske statskasse skorer en del %'er på mig. Og ja, der er helt sikkert en udligning den anden vej, fra Sverige til Danmark, men det kan godt nok ikke være noget stort beløb. Dels er lønnen lavere i Sverige og dels er leveomkostningerne højere i Danmark. Det blev en længere "smøre" :) men jeg synes ikke at det er så enøjet det hele. Og så glæder jeg mig forøvrigt til at flytte adresse den 1. februar :th2:
spinner Besvaret December 19, 2006 Rapporter Besvaret December 19, 2006 Kære Nils, Din udredning af hvordan skatten vandrer frem og tilbage over Sundet lyder jo ganske besnærende .... men, hvad sker der med den amt- og statskat vi betaler?? Som grænsegænger betaler du ikke amt-, stat- og kommuneskat, men en genn. skat (24%) og et sundhedsbidrag (8%) der går direkte til staten, såvidt jeg har forstået ... Please correct me... :o
bagheera Besvaret December 19, 2006 Rapporter Besvaret December 19, 2006 Det ville godt nok være fedt :th2: og trængsel over på den Skånske side :D . Nej - vi kommer til at betale det hele. Lige bortset fra amtskatten, som jo forsvinder 1/1-07 men erstattes af en regionsafgift eller sådan noget.... Kig lige her http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=44589
Nils Besvaret December 19, 2006 Rapporter Besvaret December 19, 2006 Altså udligningsordningen er jo ikke skat. Vi betaler IKKE skat i Sverige af vores lønindkomst i Danmark, for politikerne har jo i deres visdom besluttet, at vi betaler skatten der, hvor vi tjener pengene. Det får så en uheldig virkning, som der kompenseres for. At man tager udgangspunkt i kommuneskatten, når man regner beløbet ud, betyder ikke, at vi betaler kommuneskat, men at vi betaler cirka godt og vel ligeså meget som kommuneskatten. Pengene er ikke øremærkede - de ryger ned i statskasserne i de respektive lande og anvendes til alt muligt. Ligesom alle de andre skatter, vi betaler. Man kan jo ikke røre et lem uden det udløser en afgift til den svenske stat, og som de fleste vist har opdaget, så betaler man faktisk en hel del for offentlig service. Fordonsskatten stiger nu formentlig, så man ud over at betale for motorvejene betaler for de skader, man påfører samfundet, hvis man kører galt, herunder hospitalsudgifter. Vi kommer altså til at betale til to landes sundhedsvæsener. Sådan er der så meget. :)
spinner Besvaret December 19, 2006 Rapporter Besvaret December 19, 2006 Det ville godt nok være fedt :th2: og trængsel over på den Skånske side . Nej - vi kommer til at betale det hele. Lige bortset fra amtskatten, som jo forsvinder 1/1-07 men erstattes af en regionsafgift eller sådan noget.... Kig lige her http://www.oresunddirekt.com/article.aspx?type=article&id=44589 Æv, nu havde jeg siddet og skrevet en lang smøre, hvorefter det gik op for mig, at mit oprindelige indlæg nok kunne tolkes forkert ... :) Jeg mente selvfølgelig kun amt- og kommuneskat - der tidligere var sat til 32% og nu 24% (+8% i sundhedsbidrag). Dertil kommer selvfølgelig (som altid :() bund-, mellem-, og topskat - har bare aldrig omtalt det som stats-skat, og det er nok dér misforståelsen opstod :o
Jeppe Besvaret December 19, 2006 Rapporter Besvaret December 19, 2006 Dertil kommer selvfølgelig (som altid :() bund-, mellem-, og topskat - har bare aldrig omtalt det som stats-skat, og det er nok dér misforståelsen opstod :o Hrrrumphhhh!!!! topskat!! Hold kæft hvor er det latterligt, at bare fordi man har en god løn så skal man straffes for det!!!! Så er lønnen lige pludselig ikke så meget værd mere:(
Jeppe Besvaret December 19, 2006 Rapporter Besvaret December 19, 2006 Dertil kommer selvfølgelig (som altid :() bund-, mellem-, og topskat - har bare aldrig omtalt det som stats-skat, og det er nok dér misforståelsen opstod :o[ Hrrrumphhhh!!!! topskat!! Hold kæft hvor er det latterligt, at bare fordi man har en god løn så skal man straffes for det!!!! Så er lønnen lige pludselig ikke så meget værd mere:(
bananas Besvaret December 19, 2006 Rapporter Besvaret December 19, 2006 Lønmodtagere, der bor i Sverige og arbejder i Danmark betaler i 2007 via udligningsordningen 24 procent af indtægten til Sverige. Hør Niels Ved du om det er 24 procent taget direkte af indtægten eller er de 24% bare det, som svarer til kommuneskatten EFTER befordings og rentefradrag? Der er jo temmelig stor forskel.
Nils Besvaret December 19, 2006 Rapporter Besvaret December 19, 2006 Hør Niels Ved du om det er 24 procent taget direkte af indtægten eller er de 24% bare det, som svarer til kommuneskatten EFTER befordings og rentefradrag? Der er jo temmelig stor forskel. Som jeg læser det, er det den faktisk pålignede kommuneskat altså nedbragt af fradrag, der er udgangspunktet. Offentligt ansattes skat regnes ikke med - så det er jo et luftregnestykke med lufttal. Måske skulle man bare sige, at svenskerne får et år for år stigende antal millioner, som de kan slås om. Det gør de så. I aftalen står: "Såfremt en fysisk person hjemmehørende i en kontraherende stat erhverver indkomst fra personligt arbejde i tjenesteforhold i den anden kontraherende stat (bruttoindkomst), og denne indkomst for et skatteår udgør mindst et beløb svarende til 150.000 dansk kr. før fradrag for udgifter afholdt for at erhverve indkomsten, skal denne anden stat betale et udligningsbeløb til den førstnævnte stat. Denne udligning skal ske senest 1. oktober i året efter det aktuelle skatteår. Udligningsbeløbet skal for Danmarks vedkommende være den gennemsnitlige primærkommuneskat oppebåret af indkomst, der beskattes i Danmark efter artikel 15. Udligningsbeløbet skal for Sveriges vedkommende være den gennemsnitlige kommuneskat, som opkræves for primærkommunernes afregning, og som beregnes af indkomst, der beskattes i Sverige efter artikel 15. Denne artikel gælder dog ikke for indkomst, som en person, der er hjemmehørende i en kontraherende stat, erhverver for arbejde udført ombord på svensk eller dansk skib i international trafik. De kontraherende stater har til hensigt at revurdere denne ordning efter to år, særligt for så vidt angår niveauet for udligningen og det faktum, at udligningen kun vedrører den del af kommuneskatten, som opkræves for primærkommunernes afregning, og ikke for den del, som opkræves for amtskommunernes afregning. Derefter sker der en revurdering hvert femte år eller ved væsentlige ændringer af skattesystemerne."
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu