Jump to content

Stemmeret drukner i Øresund......NYHEDER!!

Recommended Posts

Guest Supermule
Skrevet

Så ser det endeligt ud til at der kommer fokus på pendlerne... http://www.dr.dk/Nyheder/Indland/2006/12/26/080820.htm Stemmeret drukner i Øresund 26. dec. 2006 08.16 Indland De stadigt flere tusinder af danskere, som flytter til billigere boliger på den anden side af Øresund, mister en vigtig borgerlig rettighed, nemlig stemmeretten til Folketinget. Det skriver Ritzau. Selv om danskerne fortsat arbejder i Danmark og betaler indkomstskat i Danmark, ryger retten til at vælge de politikere, der fordeler skattekronerne. Togturen over sundet tager kun 12 minutter. I tog eller bil pendler mindst 6.000 danskere dagligt fra Sverige til Danmark for at arbejde. Tallet er steget støt i år. En del sejler med færgerne ved Helsingør. Intet svar fra ministeren Sverige og andre lande omkring Danmark er mere rundhåndede med stemmeret. Statsborgere fra Sverige, Norge, Finland, Storbritannien og Tyskland bevarer deres stemmeret, selv om de skifter adresse til et andet land. Det påpegede den dansk-svenske Öresundskomiteen i sommeren 2005 i et brev til indenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (V), som imidlertid ikke har svaret endnu. Öresundskomiteen, som består af lokale toppolitikere fra begge lande, fremhæver, at Øresundsintegrationen er i fuld gang, men loven er hård ved danskerne. De henved 30.000 danskere i Sverige kan hverken stemme ved dansk eller svensk valg til parlamentet. De kan stemme ved svenske lokalvalg, når de er gamle nok. Til gengæld kan de ikke bidrage med deres skattekroner til det svenske samfund, som de slider på, medmindre de arbejder i Sverige. Skattepenge bliver i det fjerne Stockholm Danmark betaler nogle af skattekronerne tilbage til Sverige. Men det er ikke nok, og pengene strømmer ikke så let helt fra Stockholm til Skåne, hvor halvdelen af danskerne bor, lyder kritikken. De anslået 7.000 svenskere, som pendler til Danmark for at arbejde, betaler også skat i Danmark, men har heller ingen indflydelse på, hvilke politikere der forvalte deres skattekroner. Til gengæld kan de stemme til Riksdagen i Sverige, hvor de bor. :love2:

• Svar 65
  • Created
  • Seneste svar

Top Posters In This Topic

Besvaret

Jeg fik også kaffen galt i halsen da jeg læste nyheden på tekst tv!!! En sandhed som denne, kan åbenbart først blive en nyhed efter flere år. Det er Fandme for dårligt!!!

Det påpegede den dansk-svenske Öresundskomiteen i sommeren 2005 i et brev til indenrigsminister Lars Løkke Rasmussen (V), som imidlertid ikke har svaret endnu.
Lars Løkke Rasmussen har jeg ikke en dadl til overs for længere. Det er utroligt som denne mand kan gå fra det ene ministerium til det næste og vandrøgte det hverv som vi betaler ham gode penge for at udføre. Først strålebehandlinger og garantier som ikke er garantier. Dernæst dukker et vigtigt brev som påpeger en skammelig tilstand op fra sommeren 2005 som han i sin åndsvage evnesvage arrogance ikke har svaret på!?!? Hvad fanden laver manden egentlig!! Statsmand er han i hvertfald ikke!!
Besvaret

Til dem der ikke så Krøniken igår, så fik DR også nosset i det. Den fortabte søn Bo der er flyttet til Sverige, bør ifølge hans mor!! komme hjem og stemme til EF valget i 1972!!! Faktum er vist desværre at ingen reelt tror man på den måde fratages en så basal menneskeret i et demokratisk samfund som Danmark. Fint at det kommer i nyhederne, der er en længere artikel på politiken.dk:)

Besvaret
Til dem der ikke så Krøniken igår, så fik DR også nosset i det. Den fortabte søn Bo der er flyttet til Sverige, bør ifølge hans mor!! komme hjem og stemme til EF valget i 1972!!!
Og, det kunne han så sikkert godt, da det kun gælder folketingsvalg...men ja, jeg smilede da også lige en gang da jeg så det...
Besvaret
Og' date=' det kunne han så sikkert godt, da det kun gælder folketingsvalg...men ja, jeg smilede da også lige en gang da jeg så det...[/quote'] Hmm det mener jeg ikke er korrekt, du har stemmeret til EU valg men kun fordi du har det i Sverige ikke i Danmark. Hvis der er afstemning om eks euroen i DK så tror jeg ikke vi har stemmeret... http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Politik/2006/12/26/080647.htm?rss=true&regional I øvrigt lidt flere udtalelser her.... meget interessant:)
Besvaret
http://www.dr.dk/Regioner/Kbh/Nyheder/Politik/2006/12/26/080647.htm?rss=true&regional I øvrigt lidt flere udtalelser her.... meget interessant:)
Tak for linket Moerke! Jeg blev lidt hys da jeg læste følgende:
Socialdemokraterne kan ikke få øje på noget stort problem.
At ca. 6.000 mennesker, der yder på alle områder, fratages deres demokratiske rettigheder ikke er et "problem" er virklig en arrogant udtagelse! Hvis vi skal gøre dette til en principsag, hvilket det jo er, så kan man gøre den vandvittige sammenligning; at Martin Luther King egentlig fokuserede på et lille problem i det amerikanske samfund! Alt kan åbenbart bagatelliseres inde på "borgen". At netop Socialdemokraterne ikke kan se det vigtige i at kæmpe for et mindretalets rettigheder er mig en kæmpe KÆMPE gåde!!! Hvad så om det kræver en grundlovsændring. Vi har veldefinerede procedurer til at håndtere dette og intet moderne samfund bør holdes tilbage pga. hellige skrifter! Ja, jeg er i mit julehumør, så normalt ville jeg nok have været endnu mere syrlig... :o
Besvaret
At netop Socialdemokraterne ikke kan se det vigtige i at kæmpe for et mindretalets rettigheder er mig en kæmpe KÆMPE gåde!!!
Jamen, jeg kan da godt gi' dig et lille hint om hvorfor de ikke syntes det er et problem. Balancen kunne let være forskubbet inde på Kbh's Rådhus hvis vi havde lov til at stemme i DK. DERFOR ser Socialdemokraterne ikke noget problem i dette. Sjovt nok, så kan venstre godt se problemet. De ved vist godt hvem der er flyttet på den anden side af sundet. Men, iøvrigt er det sjovt at se Marion et-eller-andet komme med en udtalelse om at irakerne kunne stemme i dk osv osv... Jeg mener at erindre at jeg har brugt lige præcis det argument for at DK nok burde se på hvor demokratisk et land vi i virkeligheden er.... Gad vide om der er en politiker eller to der læser med herinde ??
Besvaret
Jamen, jeg kan da godt gi' dig et lille hint om hvorfor de ikke syntes det er et problem. Balancen kunne let være forskubbet inde på Kbh's Rådhus hvis vi havde lov til at stemme i DK. DERFOR ser Socialdemokraterne ikke noget problem i dette. Sjovt nok, så kan venstre godt se problemet. De ved vist godt hvem der er flyttet på den anden side af sundet. Men, iøvrigt er det sjovt at se Marion et-eller-andet komme med en udtalelse om at irakerne kunne stemme i dk osv osv... Jeg mener at erindre at jeg har brugt lige præcis det argument for at DK nok burde se på hvor demokratisk et land vi i virkeligheden er.... Gad vide om der er en politiker eller to der læser med herinde ??
Jeg er helt enig med dig - godt skrevet! I principsager burde man se bort fra magtbalancen inde på Kbh's Rådhus, istedet for at svigte et mindretal ved at forklejne og bagatellisere. Men det bliver mere absurd længere nede i artiklen, hvor de Konservatives ordfører, Christian Wedell-Neergaard fremfører at vi istedet skulle have stemmeret til riksdagen :rolleye: Ikke nok med at vi ikke betaler skatten i Sverige, nu skal vi også have stemmeret i riksdagen, så vi slipper for at ændre en forældet grundlov :rolleye: . Tja, nu er jeg overbevist om at idioterne trives i bedste velgående hos liste C. Så har vi også Birthe Rønn Hornbech der som en fanatisk præst, nidkært "beskytter" grundloven og ikke finder et spørgsmål om stemmeret vigtigt nok til at ændre i de hellige skrifter!! Båtnakke! I må bære over med mig - mit overskud er forsvundet ud i juleluften. No more Mr. Nice Guy.
Besvaret

Der er jo bare et problem.... Grundloven kan kun ændres ved en folkafstemning, så derfor skal vi nok ikke forvente at der sker noget som helst. Det var jo oppe og vende i forbindelse med HKH Mary's graviditet. Hvis hun havde født en datter, så ville man lave tronrækkefølgen om, så den førstfødte, uanset køn ville blive regent (Som den er nu, er der kun en dronning pga Krong Fredrerik ikke fik nogle sønner). Dengang var der tale om at ændre på valgretten også, men da det alligevel ikke blev aktuelt med en folkeafstemning, så døde debatten igen. Desværre, men jeg tror ikke der sker alverden i denne sag. Der er nok bare ikke så mange nyheder i julen, og der skal jo et-eller-andet i avisen

Besvaret
Lars Løkke Rasmussen har jeg ikke en dadl til overs for længere. Det er utroligt som denne mand kan gå fra det ene ministerium til det næste og vandrøgte det hverv som vi betaler ham gode penge for at udføre.
Hvor mange andre ministerier er det nu lige han har haft ???
Besvaret
Hvor mange andre ministerier er det nu lige han har haft ???
Han har haft to ministerier i begge regeringer. Du kunne selv have slået det op??? Indenrigs og Sundhedsministeriet. Jeg ved at de to ministerier under Fogh er blevet slået sammen, men under Nyrup var delt op i to ministerier og burde have vedblevet med at være det, da den stakkels Lars Løkke Rasmussen åbenbart har for meget at se til :rolleye: Ellers fed intetsigende kommentar Steen :th2:
Besvaret
Han har haft to ministerier i begge regeringer. Du kunne selv have slået det op??? Indenrigs og Sundhedsministeriet. Jeg ved at de to ministerier under Fogh er blevet slået sammen, men under Nyrup var delt op i to ministerier og burde have vedblevet med at være det, da den stakkels Lars Løkke Rasmussen åbenbart har for meget at se til :rolleye: Ellers fed intetsigende kommentar Steen :th2:
Hvis de to ministerier er blevet slået sammen til et ministerium, så er det da et ministerium... ..
Besvaret
Hvis de to ministerier er blevet slået sammen til et ministerium' date=' så er det da et ministerium... ..[/quote'] Og han kan under ingen omstændigheder have gået "fra det ene ministerium til det næste", når han nu kun har haft et.
Besvaret
Hvis de to ministerier er blevet slået sammen til et ministerium' date=' så er det da et ministerium... ..[/quote'] Credde du har ret. Det kan også være at sammenlægning kun er af navn, for at få en minster kabale til at gå op. You figure it out... Jeg er sgu egentlig ligeglad. 1-0 til Credde og SteenElm!! :love2: Hurra de har vundet et totalt meningsløst point! Men den pokkers stemmeret er ikke kommet nærmere... Øv! Måske skulle de dele superministeriet op til næste regeringsdannelse, så Lars Løkke Rasmussen kan få tid til at læse sine breve fra 2005 og til bl.a. at arbejde for vores stemmeret, hvis ikke strålekanoner, garantier og cigarkasse afvisning af støtte til vaccine mod livmoderhalskræft kommer ramlende ned om ørene på ham og ender hans smukke politiske karriere, før den rigtigt har nået at udfolde sig ... snøft hulk...
Besvaret
Og han kan under ingen omstændigheder have gået "fra det ene ministerium til det næste"' date=' når han nu kun har haft et.[/quote'] Far er sur nu, men overbærenhed må vises. Visse mennesker udviser en storslået mangel på forståelse over for tekniske smuttere. Men lad os se om den kan reddes... Hold fast, for nu bliver jeg kreativ :rolleye:. Den store Lars Løkke Rasmussen skal jo engang i mellem tale med de forskellige styrelser i hans ENE ministerium. Et ministerium er simpelthen en gennemarbejdet homogen samling af enheder der er totalt integreret i hinanden, blottet for historisk embedsmands fnider og indbyrdes kontorgrænser. Så derfor er det bekvemt for Lars at han kun skal besøge 16 adresser i København (!?!). http://www.im.dk/im/site.aspx?p=385&ArticleID=3327 Hold da op, dette "sammentømrede" ministerium er jo et helt kluddetæppe - men, nuvel ord tæller mest og virkeligheden kan vi blot betragte som en forstyrende trivialitet. Så der er tale om ET ministerium. :kiss: Men hvad med stemmeretten?! Har vi glemt den?
Guest Supermule
Besvaret

Jeg kan kun finde én adresse... Indenrigs- og Sundhedsministeriet Departementet Slotholmsgade 10-12 1216 København K Telefon: 72 26 90 00 Telefax: 72 26 90 01 E-post: im@im.dk Hjemmeside: www.im.dk Resten er inst. svarende til forskellige dele af et universitet......

Besvaret
Resten er inst. svarende til forskellige dele af et universitet......
"Adresser og links til institutioner, styrelser, råd og nævn under Indenrigs- og Sundhedsministeriet" Hvordan får du det til kun institutioner ??
Besvaret

Tilbage til emnet..... Det er da godt at se at der i det mindste er et enkelt medie, som vil tage sagen op. Men det er bare typisk at det tages op her i agurketiden mellem jul og nytår, hvor der alligevel ikke sker en skid, og der forøvrigt heller ikke er så mange som læser aviser og ser nyheder.:mad:

Besvaret
Tilbage til emnet..... Det er da godt at se at der i det mindste er et enkelt medie, som vil tage sagen op. Men det er bare typisk at det tages op her i agurketiden mellem jul og nytår, hvor der alligevel ikke sker en skid, og der forøvrigt heller ikke er så mange som læser aviser og ser nyheder.:mad:
Og der er ingen på den anden side af sundet det interesserer. De tænker bare : "Så kan de jo bare blive hjemme".
Besvaret
Desværre, men jeg tror ikke der sker alverden i denne sag. Der er nok bare ikke så mange nyheder i julen, og der skal jo et-eller-andet i avisen
Men det er bare typisk at det tages op her i agurketiden mellem jul og nytår, hvor der alligevel ikke sker en skid, og der forøvrigt heller ikke er så mange som læser aviser og ser nyheder.:mad:
Og der er ingen på den anden side af sundet det interesserer. De tænker bare : "Så kan de jo bare blive hjemme".
Jeg tror jeg må tilslutte mig Jeres standpunkt. Her troede jeg at der eksisterede en oprigtig interesse og bekymring for at landsmænd har fået deres demokratiske rettigheder trykket under fode af en forældet grundlov. Men åbenbart kan alt bagatelliseres i disse tider... Iøvrigt kan jeg ikke forstå frygten for at røre ved grundloven. Man kunne meget nemt stemme om en ændring ved at ligge spørgsmålet sammen med andre folkeafstemninger, såsom valg til kommune eller folketing... Hvis ændringen så blev nedstemt, så fred være med det - demokratiet har talt. Men ved at insistere på det hellige i grundloven, så lader man jo ikke engang demokratiet komme til orde... :flov:
Besvaret

Jeg forstår altså ikke, at man er nødt til at ændre grundloven. Jeg ved ikke hvilken juridisk "ekspertgruppe", som har udtalt at det er nødvendigt - jeg vil mene at de ikke er i stand til at læse. Jeg søgte lidt og fandt ud af at det var ret simpelt. Grundlovens §29 siger følgende (fra http://www.grundloven.dk): § 29 Stk. 1. Valgret til folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, fast bopæl i riget og nået den i stk. 2. omhandlede valgretsalder, medmindre vedkommende er umyndiggjort. Det bestemmes ved lov, i hvilket omfang straf og understøttelse, der i lovgivningen betragtes som fattighjælp, medfører tab af valgret. Det er her "fadæsen" med fast bopæl i riget står. Grundloven indeholder ikke flere detaljer om stemmeretten. Den siger forøvrigt heller ikke noget om, at statens egne embedsmænd, som er udsendt uden for Danmark, har stemmeret. Det problem har embedsmændene fået løst for sig selv i valgloven http://www.themis.dk/synopsis/index.asp?hovedramme=/synopsis/docs/lovsamling/valgloven.html. Her står den nærmere specificeret i § 1 og 2: § 1. Valgret til Folketinget har enhver, som har dansk indfødsret, er fyldt 18 år og har fast bopæl i riget, medmindre vedkommende er under værgemål med fratagelse af den retlige handleevne, jf. værgemålslovens § 6. § 2. Personer, der er ansat i den danske stat og beordret til tjeneste uden for riget, anses for at have fast bopæl i riget. Stk. 2. Følgende personer, der midlertidigt har taget ophold i udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget: 1) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet som ansat af en dansk offentlig myndighed eller en herværende privat virksomhed eller forening. 2) Personer, der opholder sig i udlandet som ansat i en international organisation, hvoraf Danmark er medlem. 3) Personer, der er udsendt for at gøre tjeneste i udlandet af en dansk hjælpeorganisation. 4) Personer, der opholder sig i udlandet i uddannelsesøjemed. 5) Personer, der opholder sig i udlandet af helbredsmæssige grunde. 6) Personer, der opholder sig i udlandet, og som i henseende til tilknytningen til riget ganske må sidestilles med de personer, der er nævnt i nr. 1-5. Stk. 3. Personer, der opholder sig i udlandet, anses ligeledes for at have fast bopæl i riget, såfremt de agter at vende tilbage til riget inden for 2 år efter udrejsen. § 2, stk. 3 er indsat fra d. 01.07.2004 ved § 1.1 i lov nr. 438 af 09.06.2004 Denne lov er blevet ændret mange gange undervejs - senest i 2004. Jeg kan ærlig talt ikke se problemet i at tilføje et punkt 7) til §2 stk. 2, der fx. kunne hedde: 7) Personer, der opholder sig i udlandet, men stadig betaler indkomstskat i Danmark. Det ville jo give os stemmeret UDEN nogen grundlovsændring. Hvad fanden er det for noget vrøvl man har bildt os ind.

Besvaret
De henved 30.000 danskere i Sverige kan hverken stemme ved dansk eller svensk valg til parlamentet. De kan stemme ved svenske lokalvalg, når de er gamle nok. . . . . . . Til gengæld kan de stemme til Riksdagen i Sverige, hvor de bor. :love2:
Det är bara svenska medborgare som kan rösta till riksdagen (parlamentet). Så där har journalisten blandat ihop det.
Besvaret
7) Personer, der opholder sig i udlandet, men stadig betaler indkomstskat i Danmark.
Nixen bixen. Man skal ikke koble stemmeret sammen med økonomisk formåen, eller økonomiske forhold i det hele taget. Stemmeretten skal følge af statsborgerskabet. Man kan øjensynligt udvande bopælskravet til det absurde, men hvorfor ikke bare lave den latterlige grundlov om. Den skal vedtages af to folketing plus en folkeafstemning - så svært er det jo heller ikke. Politikerne gider bare ikke tage de ideologiske diskussioner, der følger med, men ville hellere føre sig frem med fjantede, tv-egnede enkeltsager med bred appel. :sad:
Besvaret
"Til gengæld kan de stemme til Riksdagen i Sverige, hvor de bor."
Det är bara svenska medborgare som kan rösta till riksdagen (parlamentet). Så där har journalisten blandat ihop det.
Nu ved jeg så ikke, når det er dig, Mohlin, om det er sagt i helt, halvt eller eventuelt kvart spøg, og kun skal tages for kvart, halvt eller helt pålydende, men journalisten refererer her til "De anslået 7.000 svenskere, som pendler til Danmark", altså svenske statsborgere/medborgare med stemmeret til riksdagsval, så lige dér har journalisten ikke blandet noget sammen, og burde faktisk have Stora Journalistpriset alene for en sådan enestående dåd i specialkategorien ikkesammenblanding af fakta, hvor det ikke spiller nogen rolle, at der naturligvis ikke er 7.000 DK-pendlere med svensk statsborgerskab, men måske kun ca. det halve. Ved nærmere eftertanke, gives Stora Journalistpriset netop for at "blanda ihop det"... på särskild kreativt vis. :D
Besvaret

Upps...sorry, det var jag som läste dåligt. Helt rätt Nils. Men (för att nu ursäkta mig...;) ) så var det lite märkligt formulerat. Vi (svenskar) kan ju rösta till riksdag var vi än bor, så länge vi är svenska medborgare. men vad menar du med :

Nu ved jeg så ikke' date=' når det er dig, Mohlin, om det er sagt i helt, halvt eller eventuelt kvart spøg, og kun skal tages for kvart, halvt eller helt pålydende... :D[/quote'] Jag försöker alltid att vara allvarlig. Utom när det blir tal om favorit-pub i Malmö!! :D

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu

• Tilføj...