Jump to content

Del en brobizz - ca. 50-60 kr. pr. tur

Recommended Posts

Skrevet

Jeg pendler til DK hverdag og kører både i bil og tog - dog ikke samtidig. Efter de nye priser, så er der god fornuft i at man deler sin brobizz med en anden pendler(muligvis er det ikke tilladt.. og så skal man ikke gøre det) i det man kan få 2 stk.'s brobizz til samme konto. Lad os derfor antage at jeg kører 24 gange og en anden person kører 24 gange hver måned, så bliver prisen således: 16 x 130 32 x 25 = 2080 + 800 = 2880 / delt med 2 = 1440 kr. = 57,6 pr. tur. Har man den alene skal der betales (for 24 ture): 2080 + 200 = 2280 - så det er 800 DKK. i besparelse ca. pr. måned. Send mig en PM hvis det skulle have interesse - et kørselbehov på 20-30 ture pr. måned vil være det bedste match.

Besvaret
Jeg pendler til DK hverdag og kører både i bil og tog - dog ikke samtidig. Efter de nye priser, så er der god fornuft i at man deler sin brobizz med en anden pendler(muligvis er det ikke tilladt.. og så skal man ikke gøre det) i det man kan få 2 stk.'s brobizz til samme konto. Lad os derfor antage at jeg kører 24 gange og en anden person kører 24 gange hver måned, så bliver prisen således: 16 x 130 32 x 25 = 2080 + 800 = 2880 / delt med 2 = 1440 kr. = 57,6 pr. tur. Har man den alene skal der betales (for 24 ture): 2080 + 200 = 2280 - så det er 800 DKK. i besparelse ca. pr. måned. Send mig en PM hvis det skulle have interesse - et kørselbehov på 20-30 ture pr. måned vil være det bedste match.
Det tror du ikke fok har tænkt på:) Hvis navn har du tænkt dig der skulle stå på bizzen? For det er kun den der kan få fradraget!!!
Besvaret
Det tror du ikke fok har tænkt på:) Hvis navn har du tænkt dig der skulle stå på bizzen? For det er kun den der kan få fradraget!!!
Det kan man jo bare korrigere for i fordelingen af ture..der må faktisk stå 2 biler på sådan en aftale, med mindre de har tilføjet noget i det nye kontrakt grundlag så er jeg ikke sikker på det er direkte ulovligt. Jeg er helt sikker på aftalen ikke er tiltænkt sådan, men hvis man selv orker at stå for fordelingsnøglen så kan jeg ikke se broen kan "dømme" dig for det..
Besvaret

Jeg korrigere gerne for fradraget, så det kan man altid drøfte... :-) Når det kommer til en deling af udgiften og det besvær det giver, så er det jo sådan med den nye aftale at kører man ikke noget - så koster det ikke noget (dog 220 i årligt abb. men det er ikke problemet) - så de 15 min. det kan tage hver måned, ser jeg ikke som noget større problem. I stedet vil jeg gå ud og tage mig en god middag med fruen hver måned for min besparelse....

Besvaret

Det er korrekt, at der må stå 2 biler på samme aftale, men der må kun stå en "kunde" (betalerens navn/adresse) og det er den person der får fradraget. Så hvis og naboen kører sammen, men det er naboen der står på med navn får du intet fradrag.

Besvaret
Faktisk kan der tilknyttes 4 biler til 2 brobizzer (Fik jeg at vide af Øresundsbroens kontor). To forskellige biler til hver brobizz.
Præcis det samme der står ovenover - men det er stadig kun ejeren af aftalen der får fradraget. Og en sådan kan der jo kun være én af.
Besvaret

Det er ganske nemt også at tage hensyn til det. Den skattemæssige værdi af 100 kr. i fradrag pr. dag er jo næsten ens for alle dvs. 33 kr. Dvs. regnestykket bliver således - hvis personen man deler med kører 24 ture på en måned, som alle er arbejdskørsel - men er det ikke det så er regnstykket anderledes: Lad os derfor antage at jeg kører 24 gange og en anden person kører 24 gange hver måned, så bliver prisen således: 16 x 130 32 x 25 = 2080 + 800 = 2880 / delt med 2 = 1440 kr. = 57,6 pr. tur. Kompensation for manglende fradrag: 24 x 50 = 1200 kr. x skattemæssigværdi (33% ca.) = 400. Dvs. så bliver prisen for person 2: 1440 - 400 = 1040 for 24 ture = 43,33 kr. Så det skal vi nok finde ud af.... :-)

Besvaret

Nu siger I godt nok, at det kun er "kunden", der får fradraget, men det står der jo ikke noget om i ligningsvejledningen. Der står, at man skal kunne dokumentere, at man har afholdt udgiften, og det behøver man ikke en brobizzaftale til. Man kan jo også køre over på enkeltbiletter og få særligt brofradrag for de ture. Hvis nu nabo I opretter brobizzaftalen, mens nabo II opretter en "clearingkonto", som tilknyttes aftalen og udelukkende anvendes til at betale bropassage. Så fører regnskabet sig selv. Desuden har man naturligvis en skriftlig kontrakt mellem de to naboer om samarbejdet og årsregnskab i underskrevet stand. Hvis det ikke rækker som dokumentation for, at man har haft udgiften, må man jo gå videre til mærkede pengesedler, videooptagelser, fingeraftryk, dna, løgnedetektor... Et eller andet sted når man et punkt, hvor det må anses for dokumenteret, at man en given dag har passeret betalingsanlægget for egen regning. :fight::cool:

• 3 weeks later...
Besvaret
Stenmann - der ligger en PM.
  • 2 months later...
Besvaret
Nu siger I godt nok, at det kun er "kunden", der får fradraget, men det står der jo ikke noget om i ligningsvejledningen. Der står, at man skal kunne dokumentere, at man har afholdt udgiften, og det behøver man ikke en brobizzaftale til. Man kan jo også køre over på enkeltbiletter og få særligt brofradrag for de ture. Hvis nu nabo I opretter brobizzaftalen, mens nabo II opretter en "clearingkonto", som tilknyttes aftalen og udelukkende anvendes til at betale bropassage. Så fører regnskabet sig selv. Desuden har man naturligvis en skriftlig kontrakt mellem de to naboer om samarbejdet og årsregnskab i underskrevet stand. Hvis det ikke rækker som dokumentation for, at man har haft udgiften, må man jo gå videre til mærkede pengesedler, videooptagelser, fingeraftryk, dna, løgnedetektor... Et eller andet sted når man et punkt, hvor det må anses for dokumenteret, at man en given dag har passeret betalingsanlægget for egen regning. :fight::cool:
Er der nogen af jer "gamle" pendlere som har skulle bevise i har pendlet over øresund for skattefar ?
Besvaret
Er der nogen af jer "gamle" pendlere som har skulle bevise i har pendlet over øresund for skattefar ?
Ja 2 gange. Det er med kopier fra broen med overfarter. Dem du ikke kan bevise får du ikke fradrag for!
Besvaret
Jeps - jeg har også været i deres søgelys. Og på trods af manglende dokumentation på en enkelt måned (rod i mine papirer, simpelthen), så var de tilfredse.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...