Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Til sommer skal jeg passe min kærestes katte i 3 måneder, og skal derfor jo have den med til Sverige (hun bor i DK, jeg i SE). Jeg har søgt, og gennemlæst masser af indlæg her på forummet, men synes ikke jeg kan finde det helt rigtige svar, på hvad man præcist gør. Jeg har også kigget på www.jordbruksverket.se, men forstår ikke meget af det der står. Hvad skal man præcist have klaret, og hvor lang tid før skal man begynde?

Besvaret

Hej, Fandt det her indlæg. Jeg mener at der vist skal gå 100-120 dage fra den får rabisvaccinationen til man kan tage blodprøven. Derefter tager det vist ca. 1 uge at få svar på blodprøven. Men ellers snak med en dyrelæge de plejer vist at have styr på hvad & hvordan. Men hvis jeg ikke husker helt galt så var det ikke ligefrem gratis at gøre en kat klar til at tage med til sverige.... http://debat.sunddebat.com/showthread.php?t=2959&highlight=Kat+med+til+sverige

Besvaret
Ja det havde jeg nu også læst. Men synes dog ikke det giver et klart svar. Jeg må prøve at hendvende mig til en dyrlæge...
När du reser till Sverige med hund eller katt från Danmark krävs: 2005-09-08 1. Sällskapsdjurspass 2. Id-märkning 3. Rabiesvaccination inkl. blodprov med godkänd mängd antikroppar mot rabies 4. Avmaskning mot dvärgbandmask 5. Anmälan till tullen vid gränspassagen Nr.:1 til 4 klare du hos dyrlægen og nr. 5 hos tolden ved betalingsanlægge. :th2: Men jeg vil nok stadig lige tage fat I en dyrlæge da dette er reglerne fra 2005 og der godt kan være kommet nogle nye(måske lettere) regler I mellem tiden. Men held og lykke med det.
Besvaret
När du reser till Sverige med hund eller katt från Danmark krävs: 2005-09-08 1. Sällskapsdjurspass 2. Id-märkning 3. Rabiesvaccination inkl. blodprov med godkänd mängd antikroppar mot rabies 4. Avmaskning mot dvärgbandmask 5. Anmälan till tullen vid gränspassagen Nr.:1 til 4 klare du hos dyrlægen og nr. 5 hos tolden ved betalingsanlægge. :th2: Men jeg vil nok stadig lige tage fat I en dyrlæge da dette er reglerne fra 2005 og der godt kan være kommet nogle nye(måske lettere) regler I mellem tiden. Men held og lykke med det.
Jeps. men hvad betyder det? Har især svært ved ordene: Sällskapsdjurspass, Avmaskning, dvärgbandmask...
Besvaret
Jeps. men hvad betyder det? Har især svært ved ordene: Sällskapsdjurspass, Avmaskning, dvärgbandmask...
Sällskapsdjurspass er et pas til katten, med navn, race, farve, billede(hvis man vil) det er også her at der bliver skrevet ind med hvornår og hvad katten har fået af piller, vaccination osv. bla ormekur og den der rabies vaccination. Avmaskning er en ormekur Dvärgbandmask er vist bare en anden slags orm som der også skal laves en ormekur imod. Men er det ikke letter og billigere at få dem passet I dk hos nogle venner eller noget??
Besvaret

Du går ned til en dyrlæge - siger du skal have katten med til Sverige. Den skal så have en rabiesvaccination, nogle siger 2 for at være sikker på, at antistofferne er til stede i blodet. 3 mdr. (mener jeg) efter vaccinationen skal katten have taget en blodprøve og der går så rigtigt nok omkring en uge, før man har svaret. Den skal også have en ormekur - en dyrlæge vil vide præcist hvilken kur det drejer sig om. Derudover skal den være ID-mærket, hvilket mange katte jo er i øret fx. Rabiesvaccinationen gælder et år, men ormekuren noget kortere - jeg kan ikke huske hvor længe, men vist max en måned, så det skal lige times. Når alt er ok med vaccination osv, så får katten et dyrepas, som er blåt og fint og i format ligner et rigtigt pas. Dog er billede ikke påkrævet :) Mht. at anmelde katten ved tolderne, så ville jeg ikke gøre så meget ud af det - da jeg fragtede min egen kat over stod den fuldt synlig i kassen på forsædet, tolderen kiggede ind i bilen og verfede mig forbi uden at spørge nærmere til noget som helst - men jeg ville ikke forsøge at få katten over uden at ovenstående var i orden, for det skulle jo så lige passe, at det var denne gang, der så stod en lidt pernitten tolder i båsen. Når først katten ER rabiesvaccineret, så kan man holde det ved lige ved en årlig vaccination, som så ikke skal efterfølges af en blodprøve, så hvis katten tit skal passes i Sverige, så kan det vel godt betale sig, selvom det er lidt omstændigt første gang. Hvis det kun er en gang i en kort periode, så ville jeg måske også overveje pasningsmuligheder i Danmark.

Besvaret
Du går ned til en dyrlæge - siger du skal have katten med til Sverige. Den skal så have en rabiesvaccination, nogle siger 2 for at være sikker på, at antistofferne er til stede i blodet. 3 mdr. (mener jeg) efter vaccinationen skal katten have taget en blodprøve og der går så rigtigt nok omkring en uge, før man har svaret. Den skal også have en ormekur - en dyrlæge vil vide præcist hvilken kur det drejer sig om. Derudover skal den være ID-mærket, hvilket mange katte jo er i øret fx. Rabiesvaccinationen gælder et år, men ormekuren noget kortere - jeg kan ikke huske hvor længe, men vist max en måned, så det skal lige times. Når alt er ok med vaccination osv, så får katten et dyrepas, som er blåt og fint og i format ligner et rigtigt pas. Dog er billede ikke påkrævet :) Mht. at anmelde katten ved tolderne, så ville jeg ikke gøre så meget ud af det - da jeg fragtede min egen kat over stod den fuldt synlig i kassen på forsædet, tolderen kiggede ind i bilen og verfede mig forbi uden at spørge nærmere til noget som helst - men jeg ville ikke forsøge at få katten over uden at ovenstående var i orden, for det skulle jo så lige passe, at det var denne gang, der så stod en lidt pernitten tolder i båsen. Når først katten ER rabiesvaccineret, så kan man holde det ved lige ved en årlig vaccination, som så ikke skal efterfølges af en blodprøve, så hvis katten tit skal passes i Sverige, så kan det vel godt betale sig, selvom det er lidt omstændigt første gang. Hvis det kun er en gang i en kort periode, så ville jeg måske også overveje pasningsmuligheder i Danmark.
Nemlig..............:th2: Altså til det hele
Besvaret

Der er ikke lempet på nogen regler. Sverige er fri af rabies og bændelorm og har derfor særstatus i EU til at opretholde disse regler. Og dem ønsker de selvfølgelig ikke at lempe med øget risiko for at få sygdommene. Så i perioder med registrerede udbrud rundt om i Europa vil tolderne selvfølgelig være MEGET emsige. Jeg har i et par år pendlet hyppigt med min hund - og er blevet belært af tolderne om at jeg har pligt til at forsøge at få dem til at checke passet. Så den korrekte måde er at køre igennem højre-banerne og forsøge at få en tolder til at bevæge sig hen til ens bil. Mislykkes det, parkerer man fremme i told-området og går ind på told-kontoret, for at få en tolder til at kigge på dyrepasset. Man behøver ikke at tage dyret med ind. En enkelt gang har jeg været ude for at der slet ikke var nogen toldere. Så er det tilladt at køre videre. Ormekuren skal være givet 1-10 dage inden hver indrejse til Sverige (med mindre dyret er i fast ormekur med en pille mindst hver 28. dag) og behørigt stemplet i dyrepasset af en autoriseret dyrlæge. Så skal det hele lykkes inden sommeren, skal du nok se at komme igang med vaccinationerne. Held og lykke :) Inge

Besvaret

Min bemærkning med tolderne var nu også ment som at den ene gang, jeg tog min kat med ind i Sverige (han skal ikke til DK igen), så gad jeg ikke rigtig gøre en hel masse ud af at få toldernes opmærksomhed - og da slet ikke, da en sådan bare vinkede mig videre efter at have set, at der var en kat i bilen...

Besvaret

Hej hej... Vil lige tilføje at det er 120 dage der skal gå fra nr. 2 rabiesvaccine (og ja, vi fik af dyrlægen at vide, at katten skulle have to sprøjter) til der kan tages blodprøve. Derefter venter man ca. 10 dage på svar fra laboratoriet. Desuden for lige at gøre tiden lidt længere, så skal der gå ca. en måned mellem de 2 vaccinesprøjter.:scared: Har lige selv været igennem det... Puha:sick: Synes det tager en krig!!! Mvh Søssan

Besvaret

Okey, tak for alle svarene. Jeg kan godt se vi snart skal til at komme i gang, hvis det skal gøres "efter bogen". Grunden til at jeg gerne vil passe dem, er at det jo på en måde også er mine katte, og jeg nødig vil undvære dem... :)

Besvaret

Jeg kan ikke huske, hvad det koster præcist - nok fordi min normalt søde og venlige kat gik helt grassat, da han skulle have taget blodprøve - ville ikke - IKKE - sidde stille, så jeg måtte af med flere 100 kr. ekstra for at få ham bedøvet og "opbevaret" i et par timer....

Besvaret

Et "slag på tasken" er nok 6-800 kr pr. kat - nu gjorde vi 4 katte klar til Sverige samtidig, så vi har fået lidt grupperabat, og de var allesammen rabiesvaccineret i forvejen i forbindelse med de almindelige vacciner. Men omtrentlige priser i DK (hos min gamle dyrlæge i Odense) ligger nok på ca. 200 kr pr. vaccine (plus konsultationsgebyr hos de fleste dyrlæger), 200 kr for chippen og 2-300 kr for blodprøve plus analyse, 50-100 kr for passet, og 100-200 kr for ormekur inden afrejse (plus måske konsultationsgebyr igen-igen). Ormekuren skal gives mindst 24 timer og max. 10 dage før katten rejser ind i Sverige, og det er dyrlægen der skal give den og skrive under på at katten har ædt pillen! Alle mine katte er kun vaccineret en gang (nogle af dem revaccineret efter et år) og blodprøven er udtaget 4-10 måneder efter sidste rabiesvaccine. Der var ingen problemer med antistoftallene - det er der meget sjældent hos katte - men det er selvfølgelig det mest ærgerlige i verden at stå med en kat hvor antistoftallet ikke er højt nok og så skulle vente 120 dage mere!

Besvaret

Jeg mener også vi gav ca 4000kr for 2 katte. Så nej det er ikke billigt. Og sørg for at gøre det i god tid. Da vi skulle flytte herover var der 1mdr til at kattene kunne komme med, så jeg blev i DK indtil de var klar.

• 1 month later...
Besvaret

Kat med til Sverige Hej. Med fare for at gå imod strømmen, vil jeg høre, om der er nogen, der har erfaring med ikke at vaccinere efter alle kunstens regler? Jeg spørger fordi, jeg lige nu har mulighed for at få den kat, jeg gerne vil ha`, men den har desværre ikke været hele møllen igennem. Den er ormebehandlet, øremærket og vaccineret - bare ikke for rabies... Jeg vil gerne ha katten, men vil jo helst også have alle disse formalia i orden. Bortset fra, at man aldrig kan regne med toldernes tilstedeværelse, kan der da ellers være problemer i det efterfølgende? Her tænker jeg f.eks. på dyrlægebesøg - beder de om papirer? Alternativet kunne være, at ordne "det halve" i første omgang, og så rejse tilbage for at få taget blodprøven og få papirerne i orden efter 4 måneder. /Pippien.

Besvaret

Jeg kender nogle, der har købt en lille sød stald-mis i DK, som de har taget med til Sverige. Da den kom i løbetid og blev helt helt umulig, ringede de til dyrlægen, og der fik de svaret, at den ville de ikke have noget at gøre med, og kom de forbi med den, ville de melde dem til politiet eller lignende...! Jeg ved ikke med dig, men jeg har ikke lyst til at leve med en evig frygt om, at misser skal til dyrlæge, og at de tjekker dernede, og de måske melder mig, alt imens misser har det temmelig dårligt og de nægter at hjælpe... Det kan mit katte-elskende-hjerte slet slet ikke klare! *Skræmmescenarie! :eek: * Vi har selv stået i en situation, hvor vores kat skulle have akut hjælp - og der spurgte de om papirer, og de forklarede senere, at uden dem, ville jeg ikke være blevet lukket ind på området... Den smarte vil nok tænke, at det ikke er alle dyrlæger der tjekker den slags, men bor du i Malmø, og klokken har sneget sig udenfor normal åbningstid, ja så er der faktisk kun et sted at gå hen, og de tjekker... Vi kiggede på maaaange katte inden vi valgte vores, mange af dem var også helt perfekte, men det kræver lidt ekstra arbejde og lidt planlægning at få dem over grænsen... I sidste tilfælde tror jeg, at din drømmekat er bedre tjent med, at du følger reglerne der er sat for indførsel af dyr... De er der af en grund og fordi de skal følges!

Besvaret

De kan vel ikke se om det er en dansk eller svensk staldmis :) med mindre den er mærket. De FÅ gange vi er blevet stoppet har de bare set at rabiesvaccinen er der - de har ikke set "ormekurspendlerpapiret" det har de været ligeglade med - faktisk gider de knap nok at kigge i passet. -Men man skal jo også selv holde ind og vise papirerne på kontoret hvis det er helt rigtigt.

Besvaret

Så er vores kat ihvertfald lige blevet godkendt. Vi flyttede herover i Oktober måned og vaccinerede hende lige før vi tog afsted. Ialt kun med dyrlægeregninger har det kostet os 1975 kr. + transport!!! :rolleye: Så det har ihvertfald ikke været billigt!

Besvaret
Der er ikke lempet på nogen regler. Sverige er fri af rabies og bændelorm og har derfor særstatus i EU til at opretholde disse regler.
Og det er bare LØGN! For jeg har lige måttet give kræene en ormekur fordi den ene havde bændelorm...! :sick:
Besvaret
Og det er bare LØGN! For jeg har lige måttet give kræene en ormekur fordi den ene havde bændelorm...! :sick:
Ja, men er der ikke lidt sandhed i, at de er ormefri? Jeg mener da, at der er en orme-art som svenskerne ikke har, kan bare ikke lige huske hvad den hedder.. Bændelorm kan mennesker jo også have, og vi skal jo ikke vaccineres inden vi rejser over broen - heldigvis! :sick:

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...