stine Skrevet February 12, 2007 Rapporter Skrevet February 12, 2007 Har søgt med lys og lygte her og hos skat, men fatter stadig minus. Hvordan er det med befordringsfradrag, hvis man har firmabil til rådighed til og fra arbejde. Kan man få kilometer penge og/eller de ekstra 50 kr. man normalt får når man arbejder i Dk og bor i Sv.? Mange tak og venlige hilsner Stine
mrode Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 Hvis du selv betaler for din brobizz, så kan du får brofradraget på 50,- hver tur. Du kan ikke få noget pr. kilometer.
stine Besvaret February 12, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 12, 2007 Ja, betaler selv brobizz. Forstår bare ikke hvorfor man ikke kan få befordringsfradrag. Ligesom når man køre med en anden, så få man jo stadig fradrag selvom det ikke er ens egen bil??
mrode Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 Ja, betaler selv brobizz. Forstår bare ikke hvorfor man ikke kan få befordringsfradrag. Ligesom når man køre med en anden, så få man jo stadig fradrag selvom det ikke er ens egen bil?? Sådan er det bare..
stine Besvaret February 12, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 12, 2007 Ok tak for svaret.. Det må vi så finde os i.
larscph Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 Ok tak for svaret.. Det må vi så finde os i. Det er dansk logik... Når du får noget så fancy som et automobil stillet til rådighed af din arbejdsgiver skal du 1) Flås i skat - 25% af bilens danske værdi uanset af du evt. får en svensk bil. 2) Afskæres mulighed for at udnytte befordringsfradrag Det er da kun fair...
Stokholm Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 Det er dansk logik... Når du får noget så fancy som et automobil stillet til rådighed af din arbejdsgiver skal du 1) Flås i skat - 25% af bilens danske værdi uanset af du evt. får en svensk bil. 2) Afskæres mulighed for at udnytte befordringsfradrag Det er da kun fair... Kommer jo an på hvordan bilen er til "rådighed" Hvis den KUN er til at bruge mellem arbejde og hjem (skiftende arbejdspladser) så er den ikke beskattet. Man skal dog ikke blive taget i at køre søndagstur i den, så koster det. Dette er vel nok sådan ca. alle håndværkere har "firmabil" altså uden beskatning.
bananas Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 De fleste som får stillet en firmabil til rådighed, får også betalt benzin, forsikring, værkstedsregninger osv. af arbejdsgiveren. Dermed praktisk talt alle befordringsudgifter. Siden man ikke har flere befordringsudgifter tilbage, er det vel logisk nok, at man ikke får noget befordingsfradrag. Meningen med befordingsfradraget er at man delvis vil kompensere dem som har langt til arbejde, for deres befordringsudgifter. Således er folk ikke så tilbøjelige til at fravælge arbejdsgivere som ligger langt væk, hvilket øger mobiliteten, hvilket gør landets samelde økonomi mere effektiv og dermed i sidste ende rigere.
Nif Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 Siden man ikke har flere befordringsudgifter tilbage, er det vel logisk nok, at man ikke får noget befordingsfradrag.
mrode Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 Men er man flik og tager sin nabo med på den gratis tur, så kan han jo stadig få befording Loven er lavet efter flertallet.. det er de færreste der er flinke og kan tage deres nabo med på arbejde hele året rundt.
larscph Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 De fleste som får stillet en firmabil til rådighed, får også betalt benzin, forsikring, værkstedsregninger osv. af arbejdsgiveren. Dermed praktisk talt alle befordringsudgifter. Siden man ikke har flere befordringsudgifter tilbage, er det vel logisk nok, at man ikke får noget befordingsfradrag. Der er lige de 25% i skat af bilens værdi, det er da en væsentlig udgift. I alle andre tilfælde bekymrer skattevæsenet sig da ikke om hvad man har af faktiske befordringsudgifter - om jeg kører på cykel, knallert, i bil eller får et lift af naboen har ingen betydning. Meningen med befordingsfradraget er at man delvis vil kompensere dem som har langt til arbejde' date=' for deres befordringsudgifter. Således er folk ikke så tilbøjelige til at fravælge arbejdsgivere som ligger langt væk, hvilket øger mobiliteten, hvilket gør landets samelde økonomi mere effektiv og dermed i sidste ende rigere.[/quote'] Så det er altså derfor satsen falder når man har ekstra langt til arbejde?
mrode Besvaret February 12, 2007 Rapporter Besvaret February 12, 2007 Der er lige de 25% i skat af bilens værdi, det er da en væsentlig udgift. Så kan du jo bare vælge selv at betale alle omkostningerne og i stedet have din egen bil.. og så får du jo befordringsfradraget oveni som "bonus". :) I alle andre tilfælde bekymrer skattevæsenet sig da ikke om hvad man har af faktiske befordringsudgifter - om jeg kører på cykel, knallert, i bil eller får et lift af naboen har ingen betydning. Nej, men du sammenligner jo også æbler og pærer.. Det ene handler om at du i forbindelse med at du stiller din arbejdskraft til rådighed for arbejdsgiveren som så giver dig en ydelse retur i form af materielle goder såsom en fri bil og monetære ydelser i form af penge. Nu er det sådan at næsten alle former for indtægter jf. Statsskatteloven skal beskattes og så har man altså valgt at værdiansætte beskatningen af fri bil til at svare til ca. 25% af bilens værdi. På den anden side har man besluttet, som Bananas skriver, at støtte fleksibiliteten og bevægeligheden på de danske arbejdsmarked. Derfor har man valgt at folk der er villige til at lade sig transportere et vist stykke (over 24 km hver dag), skal støttes ved at man yder dem et befordringsfradrag. Man har dog så også valgt at nedsætte ydelsen ved meget lange afstande, hvilket vel er bedre end at man har valgt at sætte et maksimum på. Desuden har man også valgt, at man ikke kan få befordringsfradrag, hvis arbejdsgiveren betaler for transporten, det gælder både for buskort, fri bil osv. Det er altså to helt forskellige ting I prøver at sammenligne.
larscph Besvaret February 13, 2007 Rapporter Besvaret February 13, 2007 Så kan du jo bare vælge selv at betale alle omkostningerne og i stedet have din egen bil.. og så får du jo befordringsfradraget oveni som "bonus". :) Hehe.. Men det valgte jeg da også at gøre da vi flyttede til Sverige! Nej' date=' men du sammenligner jo også æbler og pærer.. Det ene handler om at du i forbindelse med at du stiller din arbejdskraft til rådighed for arbejdsgiveren som så giver dig en ydelse retur i form af materielle goder såsom en fri bil og monetære ydelser i form af penge. Nu er det sådan at næsten alle former for indtægter jf. Statsskatteloven skal beskattes og så har man altså valgt at værdiansætte beskatningen af fri bil til at svare til ca. 25% af bilens værdi.[/quote'] Korrekt, og det forstår jeg udmærket godt. Man skal som udgangspunkt betale skat af de ydelser man modtager fra sin arbejdsgiver.
Kress & Betina Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 Hvis du selv betaler for din brobizz' date=' så kan du får brofradraget på 50,- hver tur. Du kan ikke få noget pr. kilometer.[/quote'] Undskyld en gang !! Vil det sige jeg skal skrive 50,- pr. tur ?? Og hvor mange dage skal jeg regne med ?? Og tilsidst hvor skal jeg skrive det ??
mrode Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 Undskyld en gang !! Vil det sige jeg skal skrive 50' date='- pr. tur ?? Og hvor mange dage skal jeg regne med ?? Og tilsidst hvor skal jeg skrive det ?? [/quote'] Ja og så mange dage du forventer at arbejde.. og det er i feltet for befordringsfradrag.
Kress & Betina Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 Ja og så mange dage du forventer at arbejde.. og det er i feltet for befordringsfradrag. Møj godt !! Og det gælder oz for dem (MIG) uden firma bil ?
mrode Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 Møj godt !! Og det gælder oz for dem (MIG) uden firma bil ? Det gælder for alle som transportere sig til og fra arbejde over øresundsbroen med bil, motorcykel, varevogn osv.. Som selv betaler for sin brobizz og det gælder kun for den person der har indgået aftalen med brobizzen.
Rene Larsen Besvaret February 25, 2007 Rapporter Besvaret February 25, 2007 ... Som selv betaler for sin brobizz og det gælder kun for den person der har indgået aftalen med brobizzen. Det betyder også at selvom du selv betaler din brobizz via din bruttoløn, så kan du IKKE få de DKK 50 pr passage.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu