Kay Skrevet February 14, 2007 Rapporter Skrevet February 14, 2007 Kan man som dansk borger og bosiddende i KBH købe en bostädsratt (uden afmelde sig fra dansk folkeregister), og benytte den til fremlejning? Jeg har først tænkt mig at flytte til Sverige om 2 år, hvor jeg samtidig er færdig med min uddannelse. Men indtil da vil jeg gerne have den udlejet, så jeg ikke selv skal stå for den månedsafgift til boligforening. Kan det her lade sig gøre? Har hørt fra nogen herinde, at det er op til de enkelte boligforening om de tillade dette (at fremleje)? Årsag til køb nu og ikke vente 2 år: Priserne er rimelige nu, om to år tror jeg det vil blive ret dyrt.
MC Manden Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Har hørt fra nogen herinde, at det er op til de enkelte boligforening om de tillade dette? Hej Emre Og, nu spørger du så herinde igen ??? Jamen, tror du så ikke du får ca. samme svar ????
Kay Besvaret February 14, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 14, 2007 Jamen, jeg kunne bare godt tænke nogle flere bekræftelser eller konkrete eksempler, at det har virket. Desuden er der nogle ting, hvilket jeg har stillet spørgsmå til, som jeg ikke har fundet ud af endnu?
Annika Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Hm hvorfor ikke bare flytte nu? Jeg har set flere og flere foreninger, som kræver, at man selv bor i lejligheden og nogle gange samtidigt binder sig for en periode (det er vel for at holde spekulanterne borte). Som forening ville jeg ikke sige ja til, at du køber en lejlighed uden at bosætte dig i den, men det er så bare min holdning. Jeg tror du må spørge de enkelte foreninger hvor du evt. har tænkt dig at købe lejlighed. Men hvorfor ikke bare flytte over nu? Annika
Kay Besvaret February 14, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 14, 2007 Hej Annika, det er fordi jeg har 2 år af mit studie tilbage, og hvis jeg skal bo i Malmø og daglig pendle frem og tilbage, så skal jeg bruge 1.5 time hver vej, hvilket jeg synes er en hel del. Men måske kan man bruge tiden i tog til at læse lidt lektier. Det vil være bedst, hvis den kunne udlejes, men jeg kan se der er flere herinde der udlejer deres lejlighede i perioder op til 1-2 år. Hvordan bærer de sig ad det, er det så ulovligt det de gør? Hvad med ens breve osv.? Man er vel stadig registreret på adressen, selvom man har fremlejet den og har boet et andet sted? Eller hvad gør man.
SanneJ Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Jeg tror ikke du skal regne med det. Boede selv til leje de förste 2 år herovre, og der måtte jeg sörme have en sambo. Dvs. udlejer var nödt til at have sin adresse på bopälen også, ellers kunne han ikke leje den ud, da han lige havde köbt den. Men altså det kan da väre et alternativ, hvis du kan få din lejer til at bringe posten hjem til dig:rolleye: Nu hvor jeg ejer en lejlighed ved jeg, at for at leje den ud, skal man give en begrundelse, og jeg tror näppe nogen som helst boligforeninger vil give tilladelse til at leje ud til en spekulant:cool:
Kay Besvaret February 14, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 14, 2007 Hvad er en spekulant? Skal man være svensk borger = have svensk cpr nr. for at kunne købe bostädsratt? Er det södrakille og ellstorp gode steder? Har nemlig set nogle fine lejligheder derover :).
Juff Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Ellstorp er malmö´s svar på beverly hills siges der ..... ej jeg bor selv på ellstorp og synes det er fint. Boligpriserne stiger ret så pænt.... men det er jo bare dejligt.. for mig :D Der skal bygges et stort nyt center, samt värnhems torget skal renoveres. Det er ikke det pæneste sted i malmö pt.
Annika Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Spekulant = bolighaj (i mine øjne). En der kun køber med det formål at sælge videre og tjene på det. Men jeg synes du skulle tage og kontakte de foreningerne hvor du finder spændende lejligheder og høre hvad de siger til, at du fremlejer den. Og til et andet af dine spørgsmål om det er ulovligt at fremleje? Nej det er da ikke, jeg kunne da også komme i en situation hvor jeg fx skulle bo i et andet land i en periode og derfor gerne vil fremleje min lejlighed og det er der ikke noget ulovligt i. Og ja man skal som udlejer selvfølgelig melde adresseændring så post m.m. sendes til den korrekte adresse. Og som jeg har skrevet i en anden tråd, så skal man udfylde specielle blanketter ved udlejning. Disse fås hos foreningen eller dennes forvaltning.
Mohlin Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Tänk på att du ju också ska betala lånet på bostaden, inte bara avgiften till föreningen. Om du nu inte betaler kontant, förståss... Tror knappast du kan köpa något utan svenskt CPR-no, men du behöver inte vara svensk medborgare (=statsborger). Sverige älskar CPR-no och man ska ange det hela tiden.
Nils Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Spekulant = bolighaj (i mine øjne). En der kun køber med det formål at sælge videre og tjene på det. Det er den danske definition af en spekulant. På svensk er en spekulant blot en person, der måske er interesseret i at købe en bestemt bolig, så der er grundlag for misforståelser. :D Man kan godt købe en svensk bolig uden at have svensk personnummer, men det er da nemmere med. :)
Annika Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Nils, jeg ved godt at spekulant på svensk "blot" er en interesseret køber, men i den sammenhæng jeg har skrevet spekulant var den danske fortolkning jeg tænkte på :) og da også den der passede ind.... Annika
SanneJ Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Og hvad jeg mente var: drop det! du får ikke lov at fremleje din nyindköbte lejlighed ud, hvis du ikke har en ordenlig grund, og da slet ikke hvis du bor i DK. Og det er ikke en grund at man evt. vil bo der om 2 år... Ikke at jeg ved det med 100% sikkerhed, men jeg vil gerne se et eksempel för end jeg tror på det...
Nils Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Nils, jeg ved godt at spekulant på svensk "blot" er en interesseret køber, men i den sammenhæng jeg har skrevet spekulant var den danske fortolkning jeg tænkte på :) og da også den der passede ind.... Annika Förlåt. :o Det var ikke for at korrekse dig, men for at give en nyttig oplysning til alle danske "spekulanter" og spekulanter. :)
Markowitch Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Til Anikka og Sanne Det er da for morsomt at bostadsrättsforeningerne skulle være så store modstandere af fremlejning. Det burde kunne lade sig gøre, jeg kan virkelig ikke forstå hvorfor de skal blande sig, udover selvfølgelig at godkende fremlejeren. Sjovt nok kan man spekulere på vildeste kapitalistisk vis ude på Vestre Hamn og sælge endnu ikke færdigbyggede lejligheder med millionfortjeneste, hvilket er ok med mig. Det kan jo være at hunden ikke vil trives det nye sted, som en af projektlederne derude sagde. http://debat.sunddebat.com/showpost.php?p=99234&postcount=12
Kay Besvaret February 14, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 14, 2007 Men hvis man tænker på ideen at købe lejligheden og bo der et par måneder og herefter begrunde med at man har fået uddannelsessted i KBH og der for vil må se sig nødsaget til at fremleje i 1-1.5 år indtil man er færdig, og så flytte tilbage igen? Jeg kan da se, at nogle stykker herinde har deres bolig til udleje, hvad begrundelse har i brugt?
bananas Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Ja, jeg kan sa også huske at jeg misforstod den svenske brug af ordet "spekulant" de første par gange. Især da ejendomsmægleren sagde at der var en anden "spekulant" som var interesseret i den lejlighed jeg endte med at købe. Troede at jeg var oppe imod George Soros eller lign. Faktisk er englænderne nogenlunde enige med os danskere omkring brugen af ordet "Speculation": http://en.wikipedia.org/wiki/Speculation. Det er heller ikke noget godt på engelsk. Egentlig underligt - "at spekulere" betyder jo at man tænker sig om - hvorfor skal det være så fælt at bruge hovedet?
newport Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 CPR eller personnummer fåes som et fiktivt nummer hos skatteverket hvis du köpar fastighet i Sverige och inte bor her. Vägverket om du køpar bil och har c/o adress. Modsat Danmark är her inte bopælpligt. Du kan købe og ikke bo her.
Kay Besvaret February 14, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 14, 2007 Hvordan er det det forholder sig med CPR og folkeregister? Kan man have CPR i flere lande, men kun være tilmeldt i folkeregister/bopæl i et land?
irode Besvaret February 14, 2007 Rapporter Besvaret February 14, 2007 Hvordan er det det forholder sig med CPR og folkeregister? Kan man have CPR i flere lande' date=' men kun være tilmeldt i folkeregister/bopæl i et land?[/quote'] Ja - man kan godt have personnummer i både Danmark og Sverige. Men det er kun aktivt i det land, man er bosat. Dvs at man ikke kan benytte sygesikring i Danmark med sit danske cpr-nummer hvis man har flyttet sin folkeregisteradresse til Sverige. Og man kan ikke foretage sig noget som helst i Sverige med sit svenske personnummer, hvis man ikke er folkbokfört i Sverige.
Kay Besvaret February 14, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 14, 2007 Dvs. jeg teoretisk godt kan oprette et CPR nr i Sverige og købe mig en bolig - men vælger ikke at bosætte der selvom jeg står for boligen (der er jo ingen bopælspligt), og dermed bo i DK og være under DK's rammer? Eller en anden situation: Er det muligt at være bosiddende i Sverige, og gå til læge/tandlæge i DK?
newport Besvaret February 15, 2007 Rapporter Besvaret February 15, 2007 hvis du bor i sverige og arbejder/studere i danmark, saa okay
irode Besvaret February 15, 2007 Rapporter Besvaret February 15, 2007 Dvs. jeg teoretisk godt kan oprette et CPR nr i Sverige og købe mig en bolig - men vælger ikke at bosætte der selvom jeg står for boligen (der er jo ingen bopælspligt), og dermed bo i DK og være under DK's rammer? Et svensk personnummer er ikke noget man bare opretter. Vil du have et rigtigt svensk personnummer, skal du flytte herover. Man ansøger om personnummer på Skatteverket. I den forbindelse skal man udfylde en flyttemeddelelse OG et skema med ens tilknytning til Sverige, familieforhold og boligforhold i Danmark o.lign. Det sker faktisk at Skatteverket afviser at give et personnummer hvis man ikke opgiver sin bolig i Danmark. Der har lige været en sag i Nordskåne, hvor Skatteverket skønnede at det drejede sig om en fiktiv flytning fordi personen beholdt sin danske bolig og overnattede i den en del af ugen. Forskellige instanser opretter fiktive numre for at håndtere dig hvis du ikke har et aktivt personnummer. Hvis man allerede har personnumre i både DK og SE, er kun det ene aktivt ad gangen - altså i dét land, man er bosat. Det andet er stadig tilknyttet samme person, men er inaktivt (=ubrugeligt) i forskellige sammenhænge - især i Sverige, hvor alle it-systemer er koblet til personnummer-registret. Vi oplevede at det kunne blive ret kostbart ikke at have et aktivt svensk personnummer - selvom min mand faktisk havde et svensk personnummer: Telia ville have depositum for at oprette telefon, vi kunne ikke tegne el-aftaler, husforsikringen ville være dyrere og dårligere osv. Man kan desværre ikke få både i pose og sæk.
tReaX Besvaret February 15, 2007 Rapporter Besvaret February 15, 2007 hvis du bor i sverige og arbejder/studere i danmark' date=' saa okay[/quote'] Regner med du svarede på det med læge/tandlæge i DK når man bor i SE. Det har man kun ret til når man arbejder i DK ikke som studerende. Man skal betale ATP før man kan benytte det danske sundhedsvæsen uden man selv skal betale.
Kay Besvaret February 15, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret February 15, 2007 Betaler man ATP når man så har et studie job?
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu