jacobe Skrevet March 18, 2007 Rapporter Skrevet March 18, 2007 Er meget varm på VW Passat med TFSI-motoren, men den er liiiige dyr nok. Men samme motor ligger jo i Skoda's Octavia RS, og den er noget billigere. Samtidigt får man jo en familiesportsvogn, istedet for "bare" en familiebil. Nu er det så jeg spørger: hvad er det lige, man går på kompromis med, når man vælger Skoda Octavia fremfor VW Passat? Er der den store kvalitetsforskel, eller er det kun et spøgsmål om prestige? Er der iøvrigt nogen, der har erfaringer med Octavia RS TFSI'eren?
Guest Mogens Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Nu er det så jeg spørger: hvad er det lige, man går på kompromis med, når man vælger Skoda Octavia fremfor VW Passat? Er der den store kvalitetsforskel, eller er det kun et spøgsmål om prestige? Iføge denne test fra '06 (flere underliggende sider og henvisninger) går du på kompromis med luksusfølelsen - www.dinside.no/php/art.php?id=288587 Konklusjon Som stasjonsvogn har fortsatt ikke Octavia RS så alt for mange konkurrenter, men Passaten er nær nok til å kunne bli en farlig konkurrent. Den er større, mer storbil og med mer luksusfølelse. De andre bilene er enten for dyre, eller for forskjellige til at det er naturlig å trekke dem inn i en direkte sammenlikning, men hvis det i hovedsak er den fine motoren du er ute etter er det som du ser mange alternativer. Konkurrenter finder du her - www.dinside.no/motor/bil/sammenligningstester/
Peter H. Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Iføge denne test fra '06 (flere underliggende sider og henvisninger) går du på kompromis med luksusfølelsen - www.dinside.no/php/art.php?id=288587 Konklusjon Som stasjonsvogn har fortsatt ikke Octavia RS så alt for mange konkurrenter, men Passaten er nær nok til å kunne bli en farlig konkurrent. Den er større, mer storbil og med mer luksusfølelse. De andre bilene er enten for dyre, eller for forskjellige til at det er naturlig å trekke dem inn i en direkte sammenlikning, men hvis det i hovedsak er den fine motoren du er ute etter er det som du ser mange alternativer. Konkurrenter finder du her - www.dinside.no/motor/bil/sammenligningstester/ Det er sku nogle gode sider du finder tak for dem :):)
larscph Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Er meget varm på VW Passat med TFSI-motoren, men den er liiiige dyr nok. Men samme motor ligger jo i Skoda's Octavia RS, og den er noget billigere. Samtidigt får man jo en familiesportsvogn, istedet for "bare" en familiebil. Nu er det så jeg spørger: hvad er det lige, man går på kompromis med, når man vælger Skoda Octavia fremfor VW Passat? Er der den store kvalitetsforskel, eller er det kun et spøgsmål om prestige? Passaten er jo et nummer større end Octavia, så først og fremmest får du en lidt mindre bil. Kvalitetsmæssigt tror jeg overordnet set ikke der er noget problem, bortset fra at som Mogens også skriver er luksusfølelsen nok i meget højere grad til stede i Passaten. Noget med materialevalg, lyddæmpning, osv. Jeg kører selv i en Octavia 2.0 TDI DSG og det er bestemt en rigtig fin bil, har den til første service i dag (30.000 km) og der har til dato ikke været én eneste fejl eller problem med den. Af negative ting at sige om den er primært at jeg syntes godt den kunne være støjdæmpet bedre ved motorvejs hastighed, der er en del vind- og dækstøj. Man vænner sig dog til det, men der tror jeg bestemt Passaten er mere komfortabel at cruise i.
Furland Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Nu ved jeg ikke lige hvad dit kilometer mæssige kørselsbehov er, men som en lille sidenote kan jeg klart anbefale Octavia RS med den 170 hestes Diesel motor som et alternativ til Tfsi'en. Den gå noget længere på literen, og i mine øjne, efter at have prøvet begge (Tfsi i sedan og Diesel som Kombi) er acceleration, styreegenskaber og "komfort" (ja det er " " der bruges! :)) helt den samme. Du skal dog som anmeldelsen der linkes til ovenstående, og som Lars også skriver, nok ikke helt forvente Passat känsla, men en "lille" livlig og fræk bil, der giver en god køreoplevelse hver gang. Komfort (den med de dér " ") er jo en personlig smagssag, så hvis du forventer dæmpning som en Mercedes og agression som en Subaru Wrx skal du nok kigge i andre retninger. Det skal siges at mine erfaringer er baseret på flere prøveture og ikke længere kørsler! Min Skoda forhandler vil så mægtigt gerne have mig over i Tdi'en når min Fabia RS skal sælges til slutningen af året...
jacobe Besvaret March 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret March 19, 2007 Tak for alle jeres inputs. Det er jo helt korrekt, at "RS" også fåes med en dejlig diesel-maskine... men: Jeg har imidlertid erfaret, at "RS" modellerne ikke fåes med automatgear, hvilket er et af kravene til vores kommende pendlerbil Så skal vi have en Octavia, bliver det enten enten 2.0 FSI eller 2.0 TDi Tiptronic, og så må vi jo smide lidt ekstraudstyr i/på, så den kommer til at ligne en RS
Markowitch Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Tak for alle jeres inputs. Det er jo helt korrekt, at "RS" også fåes med en dejlig diesel-maskine... men: Jeg har imidlertid erfaret, at "RS" modellerne ikke fåes med automatgear, hvilket er et af kravene til vores kommende pendlerbil Så skal vi have en Octavia, bliver det enten enten 2.0 FSI eller 2.0 TDi Tiptronic, og så må vi jo smide lidt ekstraudstyr i/på, så den kommer til at ligne en RS Hvis du skal pendle langt, bliver du glad for diesel. Der er rigelig med skub i en 2.0 TDi. Den motor er pæn god. Derudover så køb DSG gearet - det vil du ikke fortryde. :th2:
jacobe Besvaret March 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret March 19, 2007 Hvis du skal pendle langt' date=' bliver du glad for diesel. Der er rigelig med skub i en 2.0 TDi. Den motor er pæn god. Derudover så køb DSG gearet - det vil du ikke fortryde. :th2:[/quote'] Jep, jeg kender motoren fra en Passat firmadyt, og synes selv den kører fantastisk, men som nævnt, Passaten er lige i overkanten prismæssigt, så Octavia'en virker jo som et udmærket kompromis, så længe man kan få den til at se ud af lidt mere. TDi Tiptronic = DSG-kassen, så den får jeg skam med i købet under alle omstændigheder :th2:
Guest Mogens Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Det er sku nogle gode sider du finder tak for dem :):) He he - min links-samling er rimelig omfangsrig. Her er biltestene på en mere overskuelig måde - www.dinside.no/php/motor/biltester.php
larscph Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Jep' date=' jeg kender motoren fra en Passat firmadyt, og synes selv den kører fantastisk, men som nævnt, Passaten er lige i overkanten prismæssigt, så Octavia'en virker jo som et udmærket kompromis, så længe man kan få den til at se ud af lidt mere.[/quote'] Det er det også. Køber du TDI'en i år får du 6000 sek i rabat på vägskatten, husk at tage det med i dine overvejelser vedr benzin vs diesel. I øvrigt er det ret underligt at de har valgt, at DSG ikke kan kombineres med 170 HK TDI'en, det ville da være en rigtig glimrende kombination tror jeg! Derudover kan man heller ikke kombinere DSG med original motor/kabinevarmer - det er faktisk lidt tyndt. Den er dog hurtig varm uden, selv om jeg så fik sat en elektrisk varmeblæser i - det er altså nice om vinteren og jeg har alligevel strøm i garagen. Det eneste der er galt med den motor er at den er altså ret trist i tomgang - man køber vel også bilen for køre i den eller hva?! Derudover syntes jeg godt de kunne tilbyde chromlister til den - det ville være ret nydeligt specielt hvis man har den i en mørk udgave som min: http://www.bilgalleri.dk/html/gal_visbil.asp?ID=70049&ipc=222492 Husk at bestille den uden betegnelser bagpå - det er altså pænest uden. Og bestil det lækre læderrat med remote til radioen - det er IKKE standard - men til gengæld ikke særlig dyrt at få med.
jacobe Besvaret March 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret March 19, 2007 Vi er helt med på de 6.000 kr's "rabat", som vi jo gerne tager imod... men du skriver "hvis vi køber den i år" - gælder rabatten kun året ud? Enig i, at det er latterligt at de ikke tilbyder DSG til RS TDi'en Har set dine billeder - du har da købt hele tilbehørskataloget, hva? :)
Guest Mogens Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Har set dine billeder - du har da købt hele tilbehørskataloget, hva? :) Det var Lars sgu nødt til - som kompensation for BMW'en ! :)
larscph Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Vi er helt med på de 6.000 kr's "rabat"' date=' som vi jo gerne tager imod... men du skriver "hvis vi køber den i år" - gælder rabatten kun året ud?[/quote'] Så vidt jeg husker gælder rabatten til og med biler der bliver nyindregisterede i 2007 og overholder 2005PM normen.
larscph Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Det var Lars sgu nødt til - som kompensation for BMW'en ! :) Som jo også havde krydser fra stort set hele tilbehørskataloget ;) Men indrømmet... Jeg er og bliver knap-o-man ;)
Peter H. Besvaret March 19, 2007 Rapporter Besvaret March 19, 2007 Men indrømmet... Jeg er og bliver knap-o-man ;) Så er vi to :):)
Furland Besvaret March 20, 2007 Rapporter Besvaret March 20, 2007 Så er vi to :):) Nu hvor i har en knap fetish, så skulle du måske finde den her til Lars, som i så sammen kan køre weekend ture i!!!! :D
Peter H. Besvaret March 20, 2007 Rapporter Besvaret March 20, 2007 Nu hvor i har en knap fetish' date=' så skulle du måske finde den her til Lars, som i så sammen kan køre weekend ture i!!!! :D[/quote'] LOL hvor er den led :):)
BS Besvaret March 20, 2007 Rapporter Besvaret March 20, 2007 LOL hvor er den led :):) Hmm er der noget jeg har overset? Er det ikke bare en grim sort bil?
Guest Supermule Besvaret March 20, 2007 Rapporter Besvaret March 20, 2007 Du har vist ikke set "ud at køre med de skøre"........ Kongefilm!!! Du trænger sgu da til noget kultur unge mand..... Hmm er der noget jeg har overset? Er det ikke bare en grim sort bil?
Johan Besvaret March 20, 2007 Rapporter Besvaret March 20, 2007 Tak for alle jeres inputs. Det er jo helt korrekt, at "RS" også fåes med en dejlig diesel-maskine... men: Jeg har imidlertid erfaret, at "RS" modellerne ikke fåes med automatgear, hvilket er et af kravene til vores kommende pendlerbil Så skal vi have en Octavia, bliver det enten enten 2.0 FSI eller 2.0 TDi Tiptronic, og så må vi jo smide lidt ekstraudstyr i/på, så den kommer til at ligne en RS Vi har en Audi A4 TFSI Quattro og er MEGET glad for den, den køre godt men jeg ville gerne have noget hurtigere næste gang. Vores køre ca.10-11 km/l når pendler............ Men motoren skulle meget gerne være den samme som I RS'eren
larscph Besvaret March 20, 2007 Rapporter Besvaret March 20, 2007 Nu hvor i har en knap fetish' date=' så skulle du måske finde den her til Lars, som i så sammen kan køre weekend ture i!!!! :D[/quote'] Oooh.. Hehe... :laugh: Tak...
dannemare Besvaret July 30, 2009 Rapporter Besvaret July 30, 2009 Passaten er jo et nummer større end Octavia' date=' så først og fremmest får du en lidt mindre bil. [/quote'] Men lige præcis Octaviaens rummelighed overraskede ellers mig positivt. Synes faktisk, den virkede omtrent lige så rummelig som vores E39 530d - i hvert fald på bagsædet. Og bagagerummet er ENORMT . Vores kæmpe Odder-barnevogn (største model, der findes) kunne sgu være bagi sedanen! :th2: I sammenligning med BMW'en - som jo er en Touring - er det temmeligt imponerende, eftersom barnevogn også kun akkurat lige kan være bagi BMW'en. Vi endte således med en 122-hestes 1.4 turbo (TSI) 2010 Ambiente Sedan i anthracite metallic som denne (bilen på billedet er dog en pre-facelift): Fruen, som bilen primært er købt til, tilvalgte derudover: - multifunktionsrat - MDI interface til iPod etc. - elruder bagi - parkeringssensor bag - fartpilot - 8 højttalere - "dårlig vej"-pakke (forhøjet 24 mm samt ekstra beskyttelse af motor og gearkasse under bilen). Prisen endte på 189.600 minus 20.600 i rabat = SEK 169.000. Leveringstid 10-12 uger.
larscph Besvaret July 30, 2009 Rapporter Besvaret July 30, 2009 Tillykke med den! Der er bestemt ingen tvivl om at der ER god plads i en Octavia, specielt bagsæde og baggagerum er fint for klassen. Jeg husker nu så også da jeg gik fra min 530d til Octavia at pladsen/sæderne foran var meget mindre sådan "oplevet" - ikke dårlig - bare mindre. Jeg var rigtig tilfreds med vores Octavia, den leverede så at sige varen og til en rimelig pris. At jeg så nu endte i en bmw 3-serie sedan efter Skodaen er en anden ting - det er vist noget med den dér virus.... ;)
jacobe Besvaret July 30, 2009 Forfatter Rapporter Besvaret July 30, 2009 ... og sådan kan en næsten 2½ år gammel tråd gøre sig nyttig igen! :) Tillykke med dytten, Frederik!
dannemare Besvaret July 31, 2009 Rapporter Besvaret July 31, 2009 :) Takker, vi glæder os. :) BMW'en overvejer jeg samtidig at bytte for noget helt tredie (måske en gammel cab; f.eks. en MX-5 eller lignende). Nu må vi se, hvad det bliver til. Den er jo ikke i så høj kurs for tiden sådan en E39 530d, og jo slet ikke, når den allerede har rundet de 200.000 km. :D
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu