MartinDK Skrevet March 24, 2007 Rapporter Skrevet March 24, 2007 Kan det passe at jeg herinde somewhere har læst at man kan trække sin betalte andel af fællesudgifter (Avgift) fra på selvangivelsen? Ka ik finde skidtet jeg mener jeg har læst igen nemlig Nåwen der ved? Mvh. Martin
Guest Trine Besvaret March 24, 2007 Rapporter Besvaret March 24, 2007 Nej' date=' det kan du ikke.[/quote'] Du kan få fradrag den del af fællesudgifterne der vedrører foreningens lån men ikke almindelig drift ved salg. Har glemt hvad det hedder, men Lotte B har postet noget omkring det for nylig..
LotteB Besvaret March 25, 2007 Rapporter Besvaret March 25, 2007 Kan det passe at jeg herinde somewhere har læst at man kan trække sin betalte andel af fællesudgifter (Avgift) fra på selvangivelsen? Ka ik finde skidtet jeg mener jeg har læst igen nemlig Nåwen der ved? Mvh. Martin Jeg tror du blander æbler og pærer sammen:rolleye: Hvis du ikke har nogen indkomst i Sverige kan du ikke trække noget som helst fra på deklarationen, meeen det øjeblik du sælger din bostadsrätt, skal du som bekendt betale 30% kapitalvinstskat af 2/3 af din fortjeneste. For at nedbringe denne skat, kan du ud over dokumenterede forbedringer og mæglersalær, fratrække "kapitaltillskott", dvs. den del af din månedsafgift til foreningen som går til nedbringelse af bostadsrättsforeningens bolån. Mon ikke det er det du har haft i tankerne:rolleyes: Lotte
runel Besvaret March 26, 2007 Rapporter Besvaret March 26, 2007 Jeg tror du blander æbler og pærer sammen:rolleye: Hvis du ikke har nogen indkomst i Sverige kan du ikke trække noget som helst fra på deklarationen, meeen det øjeblik du sælger din bostadsrätt, skal du som bekendt betale 30% kapitalvinstskat af 2/3 af din fortjeneste. For at nedbringe denne skat, kan du ud over dokumenterede forbedringer og mæglersalær, fratrække "kapitaltillskott", dvs. den del af din månedsafgift til foreningen som går til nedbringelse af bostadsrättsforeningens bolån. Mon ikke det er det du har haft i tankerne:rolleyes: Lotte Se, det her er jo interessant. Burde det ikke være muligt at få rentefradrag på sin danske selvangivelse, for den del af foreningens lån jeg står for? Godt nok er %-satsen lille, men summen er jo tilsvarende større :-) Rentefradrag gælder måske kun for lån jeg personligt har optaget?
mrode Besvaret March 26, 2007 Rapporter Besvaret March 26, 2007 Se, det her er jo interessant. Burde det ikke være muligt at få rentefradrag på sin danske selvangivelse, for den del af foreningens lån jeg står for? Godt nok er %-satsen lille, men summen er jo tilsvarende større :-) Du kan kun få fradrag for de renter du selv hæfter for. Så svaret er nej. Rentefradrag gælder måske kun for lån jeg personligt har optaget? Ja.. :)
Basse Besvaret March 26, 2007 Rapporter Besvaret March 26, 2007 Hvis boligforeningen indgår et lån, og andelshaverne skriver under på en solidarisk hæftelse, kan der være tale om man kan fratrække renteudgifterne. Da den enkelte andelshaver er debitor i gældsforholdet. Men hvis andelsforeningen indgår et lån, og hæfter for det selv - og ellers bare hæver andelsafgiften, så er der intet rentefradrag for den enkelte andelshaver. Hvilket jo er fint nok, da de så heller ikke hæfter for en del af gælden. Umiddelbart er det mest de små andelsforeninger (2-10 lejligheder o.l.), som JEG har set praktiserer solidarisk hæftelse for fælleslån. Men man skal aldrig sige aldrig. Ovenstående er self. kun baseret på dansk skattelovgivning - kender intet til de svenske regler.
mrode Besvaret March 26, 2007 Rapporter Besvaret March 26, 2007 Jaja Basse.. uddybende svar er selvfølgelig mere lærerige ;)
bananas Besvaret March 26, 2007 Rapporter Besvaret March 26, 2007 Solidarisk hæftelse lyder måske meget uskyldigt og fællesskabsagtigt, men det er det bare ikke! Det første min gamle regnskabslærer lærte os, var at det skulle man passe meget på med. Solidarisk hæftelse skulle kort fortalt betyde, at hvis en af de andre som man hæfter sammen med ikke kan betale, så har kreditor ret til at gå til en hvilken som helst af de andre debitorer og opkræve hele beløbet hos ham - fx. den rigeste eller den som har mindst mulighed for at protestere! Så det er ikke noget, som kan anbefales at indgå, for at få et mindre skattefradrag, med mindre man stoler fuldt og fast på de andres økonomiske stabilitet. Jeg ved forøvrigt ikke om svenskerne har noget, som svarer fuldstændigt til den danske form for "solidarisk hæftelse".
Basse Besvaret March 26, 2007 Rapporter Besvaret March 26, 2007 Jaja Basse.. uddybende svar er selvfølgelig mere lærerige ;) Ja, og så kan man brillierer lidt med sin "store" viden *G* - men seriøst, så er det meget rart nogle gange at få 2 ens svar, skrevet på 2 forskellige måder. Vi opfatter ting forskelligt :-) bananas, mmmm solidarisk hæftelse er noget puha, som man kun skal gøre hvis man er gift eller samlevende, eller på anden måde er 100% sikker på sin medhæfter(e). Igen noget med at kunne stole på den anden person, selv om ovenstående ikke altid garanterer den slags - men så kan man i det mindste gøre noget ved "problemet" *G* Kaution er en anden form for hæftelse - dog findes der 2 måder at kautionere på, som gør det en smule bedre for kautionisten, men det er en helt anden historie.
Fagerborn Besvaret March 26, 2007 Rapporter Besvaret March 26, 2007 Du kan ikke trække boligafgiften fra. Derimod, når du sælger lejligheden, og skal betale ''kapitalvinstskatt'' på det du har tjent, kan du trække det afdrag fra som foreningen har betalt af på de fælles lån.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu