Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Hej, vi står og skal flytte til Husie 1/8, og savner egentlig lidt en liste over hvad man skal huske og gøre, og hvor man kan få fat i hvad... Er helt sikkert en masse vi ikke har taget højde for... Har prøvet at skrive en mail til skatteverket, der ikke var til meget hjælp. Ligeledes var der heller ingen der kunne hjælpe mig med, om jeg skal køre hend til tolden med min hund og visse papirerne, eller jeg bare kan køre ham over broen, når hans pas osv. er iorden, nogen siger det ene andre det andet... Nå, men hvis der er nogen af jer der allerede er flyttet, og har styr på tingene, som har lyst til at komme med nogen "to-do-råd", vil det være en hel kanon hjælp, for er en anelse rundforvirret, over hvad jeg skal gøre, hvor jeg skal gøre det, og somsagt om der er noget vigtigt vi har overset...

Besvaret

Hej Diana Prøv at være mere specifik i dine spørgsmål. Så er det nemmere at svare:) Mht hunden, så ville jeg bare køre igennem tolden hvis papirerne er i orden. Vi kørte bare, blev stoppet og spurgt om det var vores eget flyttelæs og om der var noget at fortolde. Så fik vi et velkommen til Skåne og et smil med på vejen. God flytning

Besvaret
Hvor skal I flytte fra? Danmark eller Sverige? Øresunddirekt har en huskeliste over ting man skal gøre når man flytter fra Danmark til Sverige.
Godmorgen!!! De skal flytte til Husie:)
Besvaret
Godmorgen!!! De skal flytte til Husie:)
Tak, og i lige måde :) Læs lige min post igen. Er "fra" og "til" blevet synonymer? :tongue2: ;) Det er jo en del lettere at flytte fra A i Sverige til B i Sverige, end det er at flytte fra A i Danmark til B i Sverige. Det fremgår ikke helt af Dianas post hvor de skal flytte fra.
Besvaret
Tak, og i lige måde :) Læs lige min post igen. Er "fra" og "til" blevet synonymer? :tongue2: ;) Det er jo en del lettere at flytte fra A i Sverige til B i Sverige, end det er at flytte fra A i Danmark til B i Sverige. Det fremgår ikke helt af Dianas post hvor de skal flytte fra.
Nu kører man vel ikke over øresundsbroen hvis man flytter fra et sted i Sverige og til et andet sted i Sverige.. Så den søforklaring på du længere ud på landet med Bananas.. indrøm nu bare det er tømmermændene der svarede ;) Diana, du kan også prøve at bruge søgefunktionen på dine specifikke spørgsmål, for du er bestemt ikke den første der har spurgt. Brug nogle dage på at læse indlæg her på debatten og du vil blive meget klogere, det gjorde jeg i hvert fald.
Besvaret

Hehe, ja det kan jeg godt se, altså det ville være nemmere hvis jeg var mere specifik...men mit problem er, at jeg har prøvet at sætte mig ind i tingene, men er bange for der er vigtige ting jeg har overset. Men jeg kan jo prøve at skrive, hvad jeg har tænkt på, og er der så nogen der kan se jeg har overset noget, eller det er forkert,:) er de mere end velkommen til at sige det:) -tage på skatoresund, og få dem til at hjælpe med skat, løn, fradrag -kontakte nuværende danske komune for at få et internordisk bevis, samt melde flytning -kontakte min læge og høre om hun vil beholde mig som fast pt. uformelt -Ringe til div. forsikringselskber, og høre om de vil forsikre: hus, hund og bil, selvom vi intet cpr nummer har -på selve indflytningsdagen, tae ned på den svenske komune for at få et personnummer, medbrig kørekort, købskontrakt og internordiskbevis -kontakt bank og høre om de kan hjælpe med ID-kort, ellers få en svensk kollega til at gå med ned på den svenske komune, og sige god for os. - været hos dyrelægen, med vores hund, fået de vacciner der kræves, fået lavet pas til ham, senest 14 dage inden flytning, gives ormekur. Er der nogen der kan se om der er nogen praktiske ting der er glemt? syntes ikke jeg kan finde den der huskeliste du snakker om, kan du evt. sende et link...?

Besvaret
-kontakte nuværende danske komune for at få et internordisk bevis, samt melde flytning ... -på selve indflytningsdagen, tae ned på den svenske komune for at få et personnummer, medbrig kørekort, købskontrakt og internordiskbevis
Efter 1. jan 2007 er det ikke længere nødvendigt med et internordisk flyttebevis (jeg tror ikke endgang at du kan få det længere), du henvender mig bare på skatteverket i fx Malmö - så vil du efter ca. 14 dage modtage dit svenske personnummer i postkassen på din svenske adresse (husk PAS og købskontrakt).
Besvaret

Tak for hjælpen... skal man have pas med? Mit er nemlig lige udløbet, så tænkte man kunne visse sit danske kørekort? Men ser det ellers ud til der er styr på det, eller nogen der kan se jeg har glemt noget? Har også lavet aftale med sælger om, at overføre os til deres elselvskab, og så og så mangler jeg at kontakte licens

Besvaret
- været hos dyrelægen, med vores hund, fået de vacciner der kræves, fået lavet pas til ham, senest 14 dage inden flytning, gives ormekur.
Det er vigtigt at der er indskrevet resultat for blodprøve/Rabies-antistoffer i hundepasset. Ormekuren skal være givet højst 10 dage inden indrejse. Må gerne være givet samme dag som I flytter. Hvis I skal pendle med hunden, kan I med fordel få dyrlægen til at lave et Fyra-veckors intyg. Så må der højst gå 28 dage mellem der gives ormekur. Mht tolden: jeg har fået at vide at man har pligt til at forsøge at få fat i en tolder for at fremvise hundens pas. Dvs man kører igennem fortoldningsbanen længst til højre. Står der toldere, stopper man og vifter med dyrepasset; så kommer de formentlig hen til bilen. Ellers smutter man ind på toldkontoret - indgang midt på bygningen og præsenterer hundepas og ormeattest. Held og lykke med flytningen.
Besvaret
Tak for hjælpen... skal man have pas med? Mit er nemlig lige udløbet, så tænkte man kunne visse sit danske kørekort? Men ser det ellers ud til der er styr på det, eller nogen der kan se jeg har glemt noget? Har også lavet aftale med sælger om, at overføre os til deres elselvskab, og så og så mangler jeg at kontakte licens
I.f. Skatteverket's hjemmeside Flyttning till Sverige står der med hensyn til legitimation:
Den inflyttande EU-medborgaren ska visa pass eller nationellt ID-kort. För familjemedlemmar ska familjerelationen styrkas. Om vistelsen enligt den inflyttandes egna uppgifter ska uppgå till minst ett år kan folkbokföring normalt ske utan ytterligare handlingar.
og et dansk kørekort er ikke et "nationellt ID-kort" - jo i Danmark er det.
  • 10 months later...
Besvaret
Du skal bare dukke op. Det er et offentligt kontor. Så du kommer til i den rækkefølge du møder op. Men forvent lang kø.
Det er så åbentbart meget afhængigt af sted, tidspunkt osv... da vi skulle tilmelde os ventede vi 4 minutter, fra da vi gik ind ad døren... i Ystad :th2:
Besvaret
Det er så åbentbart meget afhængigt af sted' date=' tidspunkt osv... da vi skulle tilmelde os ventede vi 4 minutter, fra da vi gik ind ad døren... i Ystad :th2:[/quote'] Tror heller ikke Ystad er det mest overrendte i forhold til Malmö fx. :D

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...