Gio Skrevet April 29, 2007 Rapporter Skrevet April 29, 2007 Gratis parkering på väg att tas bort Av Bo Göran Dahl Senast uppdaterad 28 april 2007 09:27 59 kommentarer Gratis parkering i form av 1 timmes p-skiva eller 15-minuters parkeringsrutor är på väg att försvinna i Malmö. Inte bara i citykärnan, utan också upp till en halv mil från centrum där begränsad gratisparkering ersätts av p-automater. MALMÖ. – Centrum flyttar sig ut mot ytterområdena, säger Conny Roslund, ingenjör på gatukontorets trafikregleringsavdelning. Conny Roslund säger att han inte vet mycket om den nya given. Han kommer in i handlingarna när besluten är fattade. –Men när det gäller 15-minutersparkeringen menar p-vakterna att ställena är svårövervakade. Vakterna får kolla hjulinställningen på fordonen, säger Conny Roslund. P-automater ska ersätta p-skivor och 15-minuters parkering. Det har de redan börjat göra på några ställen, som på Carl Gustafs väg och Östra Rönneholms-vägen. Gatudirektören Rolf Jonsson bekräftar att ett antal automater kommer att ersätta den begränsade gratisparkeringen. –Vi vill ha bättre ordning och cirkulation på en del p-platser. På vissa ställen vet vi att folk uträttar tio-minuters ärenden. Där behöver vi inte ha 1-timmesparkering, säger Rolf Jonsson. Flera kritiker har hört av sig till gatukontoret och Parkering Malmö om förändringen. Max Bruce tycker sig se ett mönster i trafikregleringspolitiken. –I väntan på det underjordiska garaget på Davidhalls avgiftsbelägger man gatorna bredvid. Det kan man acceptera. Men avgiftsbeläggningen ovanjord ska vara kvar när garaget är klart, det är inte logiskt, säger han. Max Bruce anser att den nya p-given har ett enda syfte. – P-avgifterna har blivit en stor inkomstkälla för Malmö. Staden vill exploatera dessa ytterligare, säger han. Rolf Jonsson: –Syftet med förändringen är att öka servicen, att fler som behöver bilen i staden ska kunna parkera, säger han. Kilde: http://sydsvenskan.se/malmo/article235097.ece
Guest Supermule Besvaret April 29, 2007 Rapporter Besvaret April 29, 2007 Så er det bare man siger, at de er da ude på at jage folk ud af byen....Ligesom i Kbh.....
credde Besvaret April 29, 2007 Rapporter Besvaret April 29, 2007 Tsk. Det nærmer sig Københavnske tilstande og når man så samtidigt i de fleste parkeringsautomater ikke kan betale med sit svenske visa kort og kun med mønter så hjælper det jo heller ikke og lav så lige nogle automater, der tager VISA!!
BS Besvaret April 29, 2007 Rapporter Besvaret April 29, 2007 Automaterne tager for det meste div. benzin kort. Det har vi alle sammen vel? Dog ikke danske kort :(
LotteB Besvaret April 29, 2007 Rapporter Besvaret April 29, 2007 Tsk. Det nærmer sig Københavnske tilstande og når man så samtidigt i de fleste parkeringsautomater ikke kan betale med sit svenske visa kort og kun med mønter så hjælper det jo heller ikke og lav så lige nogle automater, der tager VISA!! Jeg er tilmeldt Easypark i DK og betaler min parkering over mobilen. Easypark kan også bruges i Malmö (og i øvrigt det meste af Skandinavien) og derved slipper man for det der mønt-irritationsmoment:th2:
Kasper Besvaret April 30, 2007 Rapporter Besvaret April 30, 2007 Kan ikke se den store forskel.... Feks. på Regementsgatan må man parkere 15 min. mellem 08-18. Dem som bor i området parkerer alligevel på sidegaderne, medmindre man kommer hjem om aftenen. Ved at indføre betaling, giver det muligheden for lovligt at parkere over 15 min. Hvis man blot har et ærinde på 5 min, tror jeg det er de færreste der faktisk trækker en p-billet da p-vakten ofte venter 10-15 min inden de giver bøden.
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu