nicole24 Skrevet May 31, 2007 Rapporter Skrevet May 31, 2007 Hej med jer.... Jeg har et spørgsmål til jer... har hørt noget om at politiet eller told og skat sagtens kan gå hen og opspore min bil gennem min gps hvis jeg ikke bor i sverige.. Så jeg har fået en ordentlig gang trip på fordi jeg bor hos min veninde her for tiden.. Please være sød og hjælpe mig... Hvor mange dage SKAL jeg bor i sverige om måneden.. SVAR ØNSKES MEGET HURTIGT.. Knus til alle Nicole24
hsahirf Besvaret May 31, 2007 Rapporter Besvaret May 31, 2007 hårfarve? sådan lige omkring 2 måneder siden du fik det at vide? arj, sorry, men naarhj det er ikke gps'en du skal bekymre dig om
nicole24 Besvaret May 31, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret May 31, 2007 Hej he he hårfarve er blond. Vi har det også sjovest.. Men har hørt om en fyr som e blevet knaldet på den måde??? kan du uddybe dig mere???
jacobe Besvaret May 31, 2007 Rapporter Besvaret May 31, 2007 Hej med jer.... Jeg har et spørgsmål til jer... har hørt noget om at politiet eller told og skat sagtens kan gå hen og opspore min bil gennem min gps hvis jeg ikke bor i sverige.. Så jeg har fået en ordentlig gang trip på fordi jeg bor hos min veninde her for tiden.. Please være sød og hjælpe mig... Hvor mange dage SKAL jeg bor i sverige om måneden.. SVAR ØNSKES MEGET HURTIGT.. Knus til alle Nicole24 Politiet eller Skat bruger ikke GPS-sporing, men kan til gengæld finde dig via HRSI (High Resolution Satelite Imaging), dvs. høj-opløsnings satelit fotos. Så hvis jeg var dig, ville jeg ændre lidt på mit udseende, f.eks. ændre hårfarve, bruge kasket og briller, så du ikke ser ud som du plejer, og få evt. bilen omlakeret - det KAN forvirre dem et stykke tid, indtil du får forholdene iorden.
Gio Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Nicole...der er normalt en 180-dages regel. Så længe du har adresse i Sverige, og ikke opholder dig størstedelen af tiden i DK, så er det ikke et problem.
splint Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Hej Nicole. Som de andre skriver, så er det ikke muligt at du bliver sporet via din navigations GPS, da denne kun modtager signaler. Såfremt bilen er udstyret med en speciel GPS sender i tilfælde af tyveri af bilen, ja så kan de spore dig, men mon ikke der skal 140 dommerkendelser før de får lov til at bruge søgningen. Det du kan være nervøs for er din mobiltelefon. Den er den største sladerhank. Så inden du forlader landet sørg for at slukke den og ikke når du er ankommet. :th2:
Nils Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Nicole...der er normalt en 180-dages regel. Så længe du har adresse i Sverige' date=' og ikke opholder dig størstedelen af tiden i DK, så er det ikke et problem.[/quote'] Nej, der er ingen 180 dages regel. Suk. Og så fra dig Gio. SKAT bruger ikke GPS, men PMN* for at opklare tilfælde af unddragelse af registreringsafgift. *Pissemisundelige Naboer.
irode Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Måske giver dette link svaret: http://www.skatteverket.se/funktioner/svarpavanligafragor/folkbokforing/faqfolkbokforing/20050415vilkafolkbokforingsreglergallervidflyttningformigsomarensamstaende.5.18e1b10334ebe8bc8000118417.html Altså er der en slags 180-dages regel.
Steensommer Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 snyd med registreringsafgift Her er et link om konsekvenserne ved at snyde i skat indenfor dette område: http://www.trafikken.dk/wimpdoc.asp?page=document&objno=85151 Altså rimeligt omfattende, men igen, man snyder jo også for rigtig mange penge. Såvidt jeg har forstået og surfet mig frem til på diverse hjemmesider, så skal bilen være indregistreret i det land man har fast bopæl i.
Johan Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Politiet eller Skat bruger ikke GPS-sporing' date=' men kan til gengæld finde dig via HRSI (High Resolution Satelite Imaging), dvs. høj-opløsnings satelit fotos. Så hvis jeg var dig, ville jeg ændre lidt på mit udseende, f.eks. ændre hårfarve, bruge kasket og briller, så du ikke ser ud som du plejer, og få evt. bilen omlakeret - det KAN forvirre dem et stykke tid, indtil du får forholdene iorden.[/quote'] LOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOOL:lol: Det er sku humor....
Gio Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Nej' date=' der er ingen 180 dages regel. Suk. Og så fra dig[/quote']"Centrum for livsinteresser" får nok en pæn overvægt mod den danske side, om Nicole opholder sig over halvdelen af året hos sin veninde i DK. Om det er 180 dage, 166,23 dage, Y * X / ^ubekendt+½bornholmer-dage er vel sagen uvedkommende, hvis man samtidig tjener til livets oprethold i DK. Så mener jeg da nok at kunne huske "ca 180 dage" nævnt. At det så ikke er en regel nedfældet i blod på dyrt pergament, som du så gerne vil ha´, gør vel ikke den store forskel i Nicole´s tilfælde. Skulle jeg hellere skrive "når du begynder at nærme dig 180 dage, så skal du nok passe ekstra på, fordi så kan det være at SKATte-u-væsnet lægger mere mærke til dig"? Eller er det egentlig ikke bare iorden at informere Nicole om at hun skal være ekstremt varsom med det hun har gang i, og passe på ikke at overskride det nævnte antal, da dette lader til at være dér torskegildeflaget hejses hos SKAT - efter-hvad-man-kan-læse-og-forstå? Hvorom alting ér, så må det da være en dårlig forretning for Nicole at betale husleje for noget man ikke bor i, samt undvære befordringsfradraget grundet kortere på arbejde. Men dét skal jeg jo ikke blande mig i. Kender du til en anden "regel", Nils? Måske noget der direkte modsiger, eller helt afliver, opfattelsen af De Sagnomspundne Hundredefirs Dage?
Guest Supermule Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Bare lige til orientering, så er der bilfabrikker der benytter sig af interaktiv GPS i deres bilmodeller. Jeg ved Mercedes har et system der selv kalder op til MB i tilfælde af uheld...... Den kunne man i princippet aktivere den anden vej rundt....Hvis man ville. Jeg ved også at Mercedes kan tjekke din motorstyring via satellit....
Nils Besvaret June 1, 2007 Rapporter Besvaret June 1, 2007 Gio, der er ingen 180-dages-regel. Hvis man ikke bor i Sverige, så må man ikke køre i Danmark i en svensk indregistreret bil. Og der er ikke 180 dage at løbe på eller nogetsomhelst andet tidsrum. Og nu har vi da også været omkring den problemstilling nogle gange. Nu nævner du selv det berømte centrum for livsinteresser, og det er hvad der gælder, når man skal vurdere den konkrete sag. Og i praksis er det nok ikke så svært, som man forestiller sig at afgøre, hvor folk rigtigt bor. Hvis man ikke bor i Skåne, så kan man få meget svært ved at sandssynliggøre, at man gør det.
Gio Besvaret June 2, 2007 Rapporter Besvaret June 2, 2007 Hvis man ikke bor i Sverige' date=' så må man ikke køre i Danmark i en svensk indregistreret bil. Og der er ikke 180 dage at løbe på eller nogetsomhelst andet tidsrum. Og nu har vi da også været omkring den problemstilling nogle gange.[/quote']Vi er 180% enige - men jeg læser Nicole´s indlæg som om hun stadig har sin adresse herovre, men midlertidigt (af ukendt årsag) bor hos sin veninde i DK. Hvis Nicole bibeholder sin svenske adresse, kun for at beholde sin store svenske bil og sit befordringsfradrag i Jumbo-klassen, så er vi ovre i nul-respekt-kategorien, enig. Men hvis der er en praktisk årsag, og arrangementet er midlertidigt (14-30 dage), så er der jo ikke noget problem. Men vi er jo enige, faktisk. Jeg læste bare ikke oprindeligt Nicoles´s indlæg som oplæg til fusk.Självklart. Og så er man også selv ude om at få spændt Dr SKAT´s monetære fingerskruer på - før eller siden.
Nils Besvaret June 2, 2007 Rapporter Besvaret June 2, 2007 Jeg tager ikke stilling til nicole24s intentioner, for der gælder samme regler for skurkagtige svindlertyper med kriminelt forsæt som for dydssirede englebasser uden ondt i sinde - for at køre i en svensk indregistreret bil i Danmark, skal man bo i Sverige både formelt og reelt. Og uanset hvilket segment, man tilhører, har man ikke ret til at bryde denne regel i noget bestemt eller ubestemt tidsinterval det være sig 180 dage, en halv time, femten sekler og sytten minutter eller nogetsomhelt andet. Fatta!
Gio Besvaret June 2, 2007 Rapporter Besvaret June 2, 2007 Jeg tager ikke stilling til nicole24s intentioner' date=' for der gælder samme regler for skurkagtige svindlertyper med kriminelt forsæt som for dydssirede englebasser uden ondt i sinde - for at køre i en svensk indregistreret bil i Danmark, skal man bo i Sverige både formelt og reelt. Og uanset hvilket segment, man tilhører, har man ikke ret til at bryde denne regel i noget bestemt eller ubestemt tidsinterval det være sig 180 dage, en halv time, femten sekler og sytten minutter eller nogetsomhelt andet. Fatta! Jeg forstår hvad du mener. Det er nok bare min kolonihaveagtige naivitet der har læst tråden, og de svar der er givet på samme. Enig - bor du i DK, så må du ikke køre i en svensk indregistreret bil! (andet end 14 dage efter flyt fra SE-->DK. Men dette står der jo masser om andetsteds herinde) Om jag fattar? Javisst :)
Merkur Besvaret June 29, 2007 Rapporter Besvaret June 29, 2007 Jeg tager ikke stilling til nicole24s intentioner' date=' for der gælder samme regler for skurkagtige svindlertyper med kriminelt forsæt som for dydssirede englebasser uden ondt i sinde - for at køre i en svensk indregistreret bil i Danmark, skal man bo i Sverige både formelt og reelt. Og uanset hvilket segment, man tilhører, har man ikke ret til at bryde denne regel i noget bestemt eller ubestemt tidsinterval det være sig 180 dage, en halv time, femten sekler og sytten minutter eller nogetsomhelt andet. Fatta! Men der findes flere (mig selv inklusiv) som reelt bor i Sverige (bostadsrätt med betaling af el, vand, varme osv!) men som følger af forskudt job i provinsen har 2-3 ugentlige overnatninger i DK - her er spørgsmålet om man lovligt kan køre i en svensk indregistreret bil, eller med andre ord om man hos SKAT vil blive vurderet som havende sine livsinteresser i Sverige eller DK
Futz Besvaret June 29, 2007 Rapporter Besvaret June 29, 2007 Men der findes flere (mig selv inklusiv) som reelt bor i Sverige (bostadsrätt med betaling af el' date=' vand, varme osv!) men som følger af forskudt job i provinsen har 2-3 ugentlige overnatninger i DK - her er spørgsmålet om man lovligt kan køre i en svensk indregistreret bil, eller med andre ord om man hos SKAT vil blive vurderet som havende sine livsinteresser i Sverige eller DK[/quote'] Bor du på Hotel ved disse overnatninger eller har du en bopæl i DK. Højsteret plejer at lægge vægt på om den sigtede har haft rådighed over en bopæl i Danmark. Men det er også set at hotelophold i forbindelse med arbejde var nok til at skattepligt indtrådte. Se denne afgørelse mhs. til den der 180 dages diskussion (som i øvrigt drejer sig om udlandsdanskeres (ej grænsegængere) ophold i DK: http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=373769&vId=0&search=livsinteresser SKATs indstilling og begrundelse Ad spørgsmål 1 Ifølge kildeskattelovens § 1, stk. 1, nr. 1, er personer, der har bopæl i Danmark, fuldt skattepligtige til Danmark. A har haft bopæl til rådighed i Danmark fra marts 2005, hvor hans hustru og børn flyttede til Danmark på adressen XX. Ved erhvervelse af bopæl indtræder den fulde skattepligt imidlertid først, når der tages ophold i Danmark, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1. Som ophold medregnes ikke kortvarige ophold i Danmark på grund af ferie eller lignende. Efter praksis anses et uafbrudt ophold her i landet af en varighed på mere end 3 måneder, eller samlede ophold på i alt mere end 180 dage inden for et tidsrum af 12 måneder ikke for "kortvarige ophold på grund af ferie eller lignende". Det er oplyst, at i perioden 1. oktober 2005 til 28. februar 2006 vil A opholde sig i København i forbindelse med tjenesterejser i ca. 16 dage. Omfanget af tjenesterejser i Danmark har samme niveau som tjenesterejser til København inden for det seneste 1½ år. Overnatning ved tjenesterejser i Danmark sker oftest på hotel. SKAT finder, at de nævnte tjenesterejser til København, hvor A bor på hotel, må betragtes som kortvarige ophold i Danmark for at udføre arbejde her. Bestemmelsen om, at kortvarigt ophold her i landet på grund af ferie eller lignende, der ikke medfører, at fuld skattepligt indtræder i medfør af kildeskattelovens § 7, stk. 1, omfatter ikke kortvarige ophold i Danmark for at udføre arbejde her. SKAT finder derfor, at As fulde skattepligt til Danmark er genindtrådt på det tidspunkt efter marts 2005, hvor han foretager sin første tjenesterejse til Danmark, idet han på dette tidspunkt har taget ophold i Danmark, jf. kildeskattelovens § 7, stk. 1. SKAT indstiller derfor, at spørgsmål 1 besvares med "nej".
Gio Besvaret June 29, 2007 Rapporter Besvaret June 29, 2007 Men der findes flere (mig selv inklusiv) som reelt bor i Sverige (bostadsrätt med betaling af el' date=' vand, varme osv!) men som følger af forskudt job i provinsen har 2-3 ugentlige overnatninger i DK - her er spørgsmålet om man lovligt kan køre i en svensk indregistreret bil, eller med andre ord om man hos SKAT vil blive vurderet som havende sine livsinteresser i Sverige eller DK[/quote']"centrum for livsinteresser" i søgeren giver guld.
Futz Besvaret June 29, 2007 Rapporter Besvaret June 29, 2007 "centrum for livsinteresser" i søgeren giver guld. Ham her var kun 16 dage i DK og det var nok http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=373769&vId=0&search=livsinteresser http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=373769&vId=0&search=livsinteresser
Nils Besvaret June 29, 2007 Rapporter Besvaret June 29, 2007 Ham her var kun 16 dage i DK og det var nok http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=373769&vId=0&search=livsinteresser http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oId=373769&vId=0&search=livsinteresser Suk. Fastsættelse af, I hvilket land, man er skattepligtig er en helt anden problemstilling, og har ikke noget med registrerignsafgift at gøre. Man skal selvfølgelig ikke betale registreringsafgift til Danmark fordi man har en bolig eller af andre grunde er fuldt skattepligtig til Danmark - og man kan ikke bo og køre rundt i Danmark i en udenlandsk indregistreret bil, selv om man af en eller anden grund ikke skulle være fuldt skattepligtig til Danmark. Det har intet med hinanden at gøre. Det afgørende er, hvor man har centrum for livsinteresser det vil sige, hvor man bor henne rigtigt. Det er såmænd ikke så svært at afgøre.
Merkur Besvaret June 29, 2007 Rapporter Besvaret June 29, 2007 Det afgørende er, hvor man har centrum for livsinteresser det vil sige, hvor man bor henne rigtigt. Det er såmænd ikke så svært at afgøre. Helt korrekt - den er fanget ;-) Men mit spørgsmål går på tolkningen af "centrum for livsinteresser" - idet jeg vil opnå 3 ugentlige overnatninger i DK (ved familie) og derudover være i hjemme i Sverige. Mit problem går jo så på, om man vil fastslå at jeg har har bopæl i begge lande og derfor videretolke at jeg har mit centrum for livsinteresse er i DK (selvom alle min ejendele, indkøb, regninger mv. foreligger i min lejllighed Sverige) Håber min forklaring kan forstås!
Futz Besvaret June 29, 2007 Rapporter Besvaret June 29, 2007 Suk. Fastsættelse af' date=' I hvilket land, man er skattepligtig er en helt anden problemstilling, og har ikke noget med registrerignsafgift at gøre. [/quote'] Helt enig, og det gjorde jeg jo også opmærksom på i indlægget før. Linket/indslaget var at vise hvad modus operandi i SKAT er - eller sagt på en anden måde - hvor langt myndighederne er parat til at gå for at undgå at selv den mindste fisk går gennem skattegarnet. Jeg tror man vil finde lige så hardcore afgørelser som denne på registreringsafgiftområdet for at fange "syndere" skyldige elle ej. De vil kæmpe fra nu af og til dommedag for "idømme" registreringsafgift på køretøjer tilhørende 4/7 dels grænsegængere (eller hvad man skal kalde dem med 3 overnatninger) (ellers vil jeg da også få mig en teaterlejlighed til når jeg arbejder over eller er i provinsen) Men anmod dem om tilsagn - det kunne være interessant for mange
Merkur Besvaret June 29, 2007 Rapporter Besvaret June 29, 2007 Helt enig, og det gjorde jeg jo også opmærksom på i indlægget før. Linket/indslaget var at vise hvad modus operandi i SKAT er - eller sagt på en anden måde - hvor langt myndighederne er parat til at gå for at undgå at selv den mindste fisk går gennem skattegarnet. Jeg tror man vil finde lige så hardcore afgørelser som denne på registreringsafgiftområdet for at fange "syndere" skyldige elle ej. De vil kæmpe fra nu af og til dommedag for "idømme" registreringsafgift på køretøjer tilhørende 4/7 dels grænsegængere (eller hvad man skal kalde dem med 3 overnatninger) (ellers vil jeg da også få mig en teaterlejlighed til når jeg arbejder over eller er i provinsen) Men anmod dem om tilsagn - det kunne være interessant for mange Har forelagt SKAT problemstillingen, men de henviste til rigspolitiets færdselsafdeling, som jeg nu venter svar fra.... - er dog særdeles nærvøs for et sådan vil udeblive
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu