Toft Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Men så er det da godt at det ikke er en Volvo eller Saab man har, da deres reservedele er dyrest af alle, altså dyrt at køre på værksted :D http://www.aftonbladet.se/vss/bil/story/0,2789,1092964,00.html Saab och Volvo har dyraste reservdelarna: En mindre påkörning i 15 kilometer i timmen kan kosta över 20 000 kronor. I alla fall om du sitter i “fel” bil. Volvo och Saab tar mest betalt för reservdelarna. Billigast är Ford Focus. DYRAST En krock med en Saab 9-5 av 2006 års modell kan bli en dyr historia. …OCH NÄST DYRAST Ägare till Volvo V70 kan även de bli tvungna att lätta rejält på pungen. DYRT, DYRARE, DYRAST. Priset gäller delar för 2006 års modell. Volvo och Saab säljer färdiglackade stötfångarhöljen. Källa: Teknikens Värld Det är tidningen Teknikens Värld som kontrollerat vad reservdelarna egentligen kostar efter mindre skador från en lättare påkörning i låg fart. Svaret är - mycket mer än man kan tro. Det räcker med 10 kilometer i timmen för att knäcka strålkastare och plasthöljen. Inte sällan får även framskärmen och huven en törn - och vips är bilägaren en hel bunt tusenlappar fattigare. 18 000 för strålkastare: Mest pengar får Saab- och Volvoägare punga ut med - i alla fall om det handlar om nyare modeller. Bara strålkastarna hos Saab 9-5 kostar 6 025 kronor - styck. Är det dessutom xenonstrålkastare åker styckpriset upp till 9 035 kronor. Det betyder drygt 18 000 kronor för ett par, konstaterar Teknikens Värld. Lägg sedan till 3 900 kronor för stötfångarhöljet inklusive lack så landar man på 22 000 kronor vid en mindre rondellkrock - kanske hela semesterkassan och lite till. Volvo V70 är en annan värsting. Priset för xenonstrålkastarna är visserligen ”bara” 2.875 kronor styck (2 159 kronor för vanliga strålkastare). Men den plastbit som kallas stötfångarhölje kostar 6.875 kronor, lackad och klar. Krossas bägge lyktorna pratar man 12 600 kronor. Skoda och Ford billigast: Billigast i testen är Ford Focus, som landar på en totalkostnad på 2 881 kronor för två lyktor och ett olackat stötfångarhölje. Näst billigast är Skoda Fabia, med totalkostnad på 2 888 kronor plus lack. Ägare till Peugeot 307 får betala 5 648 kronor för två lyktor och ett stötfångarhöljare. Hela listan finns här intill och priserna gäller 2006 års modell. Alla priser gäller exklusive montering. Saab och Volvo säljer lackade delar.
Lynge Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Det er det jeg siger Ford er billigt:th2:
Kasper Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Men Volvo og Saab holder...Så pyt med reservedelspriserne. Så slipper man også for at køre Audi/Skoda konvoj over broen. :D
Guest PeterK Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Jeg har haft 3 Audier: A3 1,8T årgang 1998: Havde den fra 0-70.000km og havde ingen problemer A6 2,7T årgang 2000: havde den fra 60-90.000km og havde ingen problemer, borset fra bærearme som har et generalt A6 problem A6 2,4 årgang 2006: Havde den fra 0-25.000km og ingen problemer Har 2 venner der har begge har A4 3,0 cab fra 2003 og de har begge kørt over 80.000km og de har ingen problemer haft. Jeg tror ikke Audi har et generalt kvalitetsproblem i forhold til f.eks Mercedes eller Bmw som er de direkte konkurrenter. Men selvklart jo mere moderne teknik de propper ind, des større chance for fejl, såfremt de ikke bliver kørt/serviceret ordentligt.... Jeg skal udskifte min pendlerbil en polo 1,4 til en lidt større Audi eller BMW.....men bliver da helt forskrækket over jeres erfaringer:sad:
MC Manden Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Det er det jeg siger Ford er billigt:th2: Sådan kan man vist ikke lige sige. Jeg ser ingen Porsche på listen, er den så billigere end Ford'en ? og, der er heller ingen Citroën, Fiat + andet "godt"... Ford er vist bare den billigste af de testede biler
Guest Supermule Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Jeg har kun småting med min RS'er...... Der er lige skiftet en turbo.....Dog skal begge skiftes, så det blev lige 65000kr.... Så er begge de øverste bærearme skiftet.....De nederste er bestilt. Har lige skiftet gearkasseolie. Det kostede 1369kr med det hele.....ingen problemer med gearkassen. Audi'en virker mere skrøvelig teknisk end Mercedes, men den er ligeså behagelig og jeg elsker at det er en "sleeper".......:)
Lynge Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Sådan kan man vist ikke lige sige. Jeg ser ingen Porsche på listen, er den så billigere end Ford'en ? og, der er heller ingen Citroën, Fiat + andet "godt"... Ford er vist bare den billigste af de testede biler Hmm min sætning var ikke så lang, der stod kun at Ford at billigt, ikke at det er billigst af alle biler:th2:
larscph Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Jeg har kun småting med min RS'er...... Der er lige skiftet en turbo.....Dog skal begge skiftes, så det blev lige 65000kr.... 65.000 er dog vist - for de fleste - ikke småting!
credde Besvaret June 12, 2007 Rapporter Besvaret June 12, 2007 Jeg har kun småting med min RS'er...... Der er lige skiftet en turbo.....Dog skal begge skiftes, så det blev lige 65000kr.... Men det var jo garantien som åd den :p
Eg Egemarke Besvaret June 19, 2007 Rapporter Besvaret June 19, 2007 Saab 9000 haft den siden 2002 og kørt over 100 000 Km med den. ALDRIG noget bøvl, de sidste 2 år har den ikke koste så meget som een krone over hovedet i reparationer, der er skiftet olie på den een gang. Det gamle liv bare kører og kører.. Forresten er den lige vendt hjem fra Val di Vienne i Sydfrankrig. en tur på små 4000 km. Kan godt være den er gammel og grim, men den har alt i udstyr som osse findes i de nyere biler, dog ikke det samme sikkerheds udstyr som airbags osv desværre. men med en inkøbspris på ca 5000 Skr for snart læææænge siden tja hva kan jeg forlange ?!? MvH Eg
BS Besvaret June 19, 2007 Forfatter Rapporter Besvaret June 19, 2007 Vi har vist forskellige krav til en pendler bil :D
Eg Egemarke Besvaret June 19, 2007 Rapporter Besvaret June 19, 2007 Absolut, men jeg vælger at bruge min penge på andet end bil. Mc og snart autocamper bla. Jeg har også en Volvo T5 Men saab´en har læder, klima anlæg fartpilot osv osv osv. Så hvad andre tænker om min gamle potte eller vil betale for deres status symbol betyder intet for mig. Jeg er glad ved "potten". Jeg kommer derhen jeg vil (7-9-13) bekvemt og billigt. Bilen koster ca 1836 om året i vejskat og ca 1800 skr årligt i forsikring. Hvad jeg betaler for et helt år har andre som måneds udgift. Så er der det mere at bruge på familien, Og værditabet tjae:rolleyes: MvH Eg
MRoderick Besvaret June 19, 2007 Rapporter Besvaret June 19, 2007 Find evt et sted hvor du kan købe den med f.eks. 12 mdrs garanti så er man altså dækket bare lidt ind mod diverse "ballade". Ja, og hvis det er Svensk Bilgaranti der leverer garantien, så check lige at du får den bedst mulige dækning. Og, hvis der så endelig går noget galt med bilen, sørg for at få en MEGET udførlig undersøgelse af hvad der er galt med bilen. Jeg er igang med at slæbe Svensk Bilgaranti gennem en sag hos Allmänna Reklamationsnämnden http://www.arn.se Jeg købte en Saab 9-5 Aero årgang 2000 i maj 2006, med et års garanti gennem Svensk Bilgaranti. En helt fantastisk bil, som jeg er utroligt glad for. Passer utroligt godt til min smag, kørestil, behov og temperament. Absolut ikke den sidste Saab for mit vedkommende. Den 26 Januar 2007 blæste stempel 4 så ud, og motoren var totalskadet. Jeg fik bilen fragtet til Bilpartner, der så tog kontakt til Svensk Bilgaranti, og forklarede dem hvad der var galt med bilen. Efter adskillige ugers tovtrækkeri for at få en afgørelse, afviste de så min sag, med begrundelsen at "der ikke var olie i motoren". Jeg har jævnligt tjekket olien, og min mekaniker har hver gang han har kigget på bilen også tjekket olien (senest 12 dage før motorhavariet), og har hver gang kommenteret at bilen bruger utroligt lidt olie, og at den motor kører utroligt godt. Nu er vi så snart oppe på 4 måneder uden bil, sommerferien nærmer sig, hvor alting i Sverige åbenbart lukker ned, inkl. værkstedet. Allmänna Reklamationsnämnden siger at de nok har en afgørelse til mig en gang i August, så jeg er ved at prøve at finde en løsning sammen med Svensk Bilgaranti, som vi begge kan være tilfredse med, uanset hvad Allmänna Reklamationsnämnden når frem til. Så er der da en lille chance for at jeg får min bil ud at køre igen i år. Svensk Bilgaranti har (naturligvist) spillet ud med at finde en brugt motor, med een måneds garanti (der ikke dækker isættelse af en erstatningsmotor, skulle denne også gå i stykker), så jeg kan forestille mig at dette tovtrækkeri kan komme til at tage laaaaang tid endnu. Så, udover garanti, tror jeg måske et syn hos Motormännen, og måske også noget juridisk vejledning er en god ting. En ting er sikkert, det er sidste gang jeg køber en bil med garanti leveret af Svensk Bilgaranti. Deres håndtering af hele denne sagt har været dybt uprofessionel, jeg har hele tiden måttet rykke dem for at behandle sagen, tage kontakt til mekaniker, etc. De har ikke engang sendt afvisnngen af sagen til mig, men kun sendt den til mekanikeren. Jeg overvejer en retssag, hvis ikke jeg får en acceptabel erstatningsmotor ud af det her. På nuværende tidspunkt er jeg bare møghamrende træt af det hele, og overvejer også om jeg bare skal acceptere at der ikke findes gode forsikringsselskaber, punge ud for en motor, og håbe at jeg får nogen af pengene hjem igen. Så, mine råd til mig selv og andre der køber brugte biler: 1. Meld dig ind i Motormännen 2. Få dem til at undersøge bilen grundigt inden køb 3. Ved evt. garantisager, få Motormännen til at give en MEGET udførlig beskrivelse af fejl, mangler og skader. 4. Check om indboforsikringen dækker over juridisk bistand (det siger nogen at den burde???) Edit: Hvis nogen herinde har nogle gode råd til hvordan jeg får en ny (kvalitets)motor i min bil igen, vil jeg meget gerne høre om det!!!
Guest Supermule Besvaret June 20, 2007 Rapporter Besvaret June 20, 2007 Hvorfor hyrer du ikke en advokat???? Ham skal de nemlig betale, når de taber sagen.......;)
MRoderick Besvaret October 21, 2007 Rapporter Besvaret October 21, 2007 Så er jeg kørende igen. Det tog så ca. 8 måneder, hvoraf ca. 6 af dem gik med Allmänna Reklamationsnämnden. Det er en lettelse at spare ca. 2 timer om dagen ved det daglige pendleri. Og nej, jeg kommer aldrig til at købe en bil dækket af Svensk Bilgaranti igen. Mage til idioter skal man fandme lede længe efter. Ovenstående anbefalinger gælder stadig, eller endnu mere faktisk.
GULVmanden Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 Jeg har kun småting med min RS'er...... Der er lige skiftet en turbo.....Dog skal begge skiftes, så det blev lige 65000kr. :surprise: Er det en 2001??? Har fået at vide at Audi koster kassen i service, passer dette? (det gælder vel både RS4 og RS6)
Guest Supermule Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 Nej en 2003'er..... De lavede ikke RS6'ere i 2001...................:) Og ja Audi er voldsomme med priserne..... 1000 kr i timen på et autoriseret værksted..... :( :surprise: Er det en 2001??? Har fået at vide at Audi koster kassen i service, passer dette? (det gælder vel både RS4 og RS6)
credde Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 Nej en 2003'er..... De lavede ikke RS6'ere i 2001...................:) Og ja Audi er voldsomme med priserne..... 1000 kr i timen på et autoriseret værksted..... :( "Kun" 1.000,- kr. Er det ikke BMW som tager 1.300,- kr i timen? (Sjælland) Der var for nylig noget i radioen om, at man kunne spare mange penge ved at køre bilen til service udenfor København, hvor timepriserne er lavere, og der er ikke så mange folk i skjorter, som skal holdes kørende. Men er det ikke alment kendt?
Peter H. Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 Nej en 2003'er..... Og ja Audi er voldsomme med priserne..... 1000 kr i timen på et autoriseret værksted..... :( Du skal da ikke så langt ud af byen för det koster 750 sek...:)
Guest Supermule Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 Kan de servicere en RS6'er med den specialviden der skal til???? Og hvor langt skal jeg køre????udenfor byen??? Du skal da ikke så langt ud af byen för det koster 750 sek...:)
Futz Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 440 SEK i timen hos den lokale her i Blentarp - superservice. :th2: Men om han kan servicere RS ved jeg ikke.
Peter H. Besvaret October 23, 2007 Rapporter Besvaret October 23, 2007 Kan de servicere en RS6'er med den specialviden der skal til???? Og hvor langt skal jeg køre????udenfor byen??? Det tror jeg nu godt de kan, men for at väre sikker kan du jo ringe til dem... Bilcentrum i Hörby....
Recommended Posts
Opret en konto eller log ind for at kommentere
Du skal være medlem for at skrive en kommentar
Opret en konto
Opret en konto på siden her. Det er nemt!
Opret en ny kontoLog ind
Har du allerede en konto? Log ind her.
Log ind nu