Jump to content

Recommended Posts

Skrevet

Er begrebet "Svensksold" noget som de svenske bilforhandlere har fundet på for at opretholde en falsk høj pris for biler og motorcykler, eller siger det noget virkeligt om at køretøjet er af en bedre kvalitet? Umiddelbart virker det mærkeligt, at man finder dette udtryk i stort set alle bil- og motorcykelannoncer i Sverige, og da jeg spurgte en bilsælger om betydningen, svarede han at svenske biler var bedre udstyret, f.eks. med større varmeanlæg...?

Besvaret

Det siger da intet som helst om kvaliteten! Men der er en tendes til at de er lettere at sælge/har en lidt højere pris i modsætning til importbiler hvor mange er nervøse for om der er pillet ved km-tælleren, om servicebogen er ægte, osv. Der kan givetvis også være forskel på udstyret, men umiddelbart oplever jeg da at biler i Tyskland ofte har et noget højere udstyrniveau end normen i Sverige.

Guest Mogens
Besvaret

Svensk fänomen

Det siger da intet som helst om kvaliteten!
I Sverige er der pt. nöjagtig samme problem, som der var i DK, INDTIL skuden vendte, og det blev populärt at köre i importerede biler. Folk i DK fandt nemlig ud af, at man fik väsentligt bedre biler med mindre rust og langt mere udstyr ifm. importbiler...
Besvaret

Jeg er ret enig! Udtrykket er sandsynligvis noget som de svenske bilforhandlere har fundet på for kunstigt at opretholde en høj pris, og udtrykket siger intet om kvalitet eller stand i øvrigt. Det undrer mig dog, at både køber og sælger er hoppet på limpinden og stadig lægger så stor vægt på om et køretøj er solgt 1. gang i Sverige.

Besvaret
Det siger da intet som helst om kvaliteten! Men der er en tendes til at de er lettere at sælge/har en lidt højere pris i modsætning til importbiler hvor mange er nervøse for om der er pillet ved km-tælleren, om servicebogen er ægte, osv. Der kan givetvis også være forskel på udstyret, men umiddelbart oplever jeg da at biler i Tyskland ofte har et noget højere udstyrniveau end normen i Sverige.
Til gengæld er udstyret i dansk-importerede biler skruet helt ned for at holde importprisen/afgifterne lavest muligt.
Besvaret

Har selv lige købt en importbil og da denne skulle forsikres (en alm. golf fra 2006 1.9 tdi), blev jeg overrasket over, at forsikringen var dårligere for en importbil end en svensksolgt. Hos Sveland får man ikke motorgaranti op til 80.000 km, på trods af dette er premien ikke lavere. Mener der er tale om en mild form for handelshindring i det hele taget at forskeldsbehandle importbiler frem for svenskerbiler. Der lægges en hel del hindringer i vejen for køberen, lige fra forsikring til forhandler. Gad vide hvad EU vil sige til dette?

Besvaret
Til gengæld er udstyret i dansk-importerede biler skruet helt ned for at holde importprisen/afgifterne lavest muligt.
HAHA... Ja det er så ikke løgn! Med mindre den er købt helt ny i Danmark og så bare importeret til Sverige som min lille gule Peugeot 406 racer - den er fint udstyret i betragtning af at den er fra 1999.
Besvaret
Har selv lige købt en importbil og da denne skulle forsikres (en alm. golf fra 2006 1.9 tdi), blev jeg overrasket over, at forsikringen var dårligere for en importbil end en svensksolgt. Hos Sveland får man ikke motorgaranti op til 80.000 km, på trods af dette er premien ikke lavere. Mener der er tale om en mild form for handelshindring i det hele taget at forskeldsbehandle importbiler frem for svenskerbiler. Der lægges en hel del hindringer i vejen for køberen, lige fra forsikring til forhandler. Gad vide hvad EU vil sige til dette?
Jeg skal give det samme for min importeret mercer, som jeg skulle give for en svensk såld hos Vesta skadeforsäkring - inkl. samme dækning på forsikringen mv. Eneste restriktion de har, er omkodet nøgler - hvis forsikringen skal gælde for tyveri af bilen. Det er valgfrit, ikke et krav. Det er en brugt importeret bil - ved ikke om der er forskel mellem brugt og sprit ny må jeg indrømme. Ud over det syns jeg Svensk Såld, svarer lidt til mærkning af kød - falsk sikring for en kvalitet der ikke nødvendigvis er tilstede. Og så længe mit forsikringsselskab er flexibelt, ser jeg ingen grund til at betale 20-40k mere for en bil, fordi den er svensk såld.
Besvaret

Std. ved Svensk såld. Ved Svensk Såld biler, er der som std. Vinterpakke med i (eks. VW, Audi, Fiat, Alfa, BMW ) biler, sæde varme m.m.. Bilen kan ikke købes uden vinterpakke, ved køb af ny, det var ikke med på min først danske import bil. Det var koldt.

Besvaret
Ved Svensk Såld biler' date=' er der som std. Vinterpakke med i (eks. VW, Audi, Fiat, Alfa, BMW ) biler, sæde varme m.m., det var ikke med på min først danske import bil. Det var koldt.[/quote'] Jeg har da også vinterpakke i min fra Tyskland importerede Passat (sædevarme, varme i spejle, varme i sprinklerdyser osv.), ligeledes var der det samme i den TT, jeg havde. I Tyskland hedder det vist nok enten Winterpaket (overraskelse :lol: ) eller Nordenpaket. Iøvrigt er de fleste biler i Sverige jo importerede (med undtagelse af Volvo og Saab), resten kommer jo fra det store udland. Det er jo bare spørgsmålet om, hvor bilen er solgt første gang!
Besvaret
Ved Svensk Såld biler, er der som std. Vinterpakke med i (eks. VW, Audi, Fiat, Alfa, BMW ) biler, sæde varme m.m.. Bilen kan ikke købes uden vinterpakke, ved køb af ny, det var ikke med på min først danske import bil. Det var koldt.
Men det da jo kun et spørgsmål om at se sig for og købe det man vil have i Tyskland, f.eks. Min BMW 530dA som blev hentet dernede havde sædevarme, opvarmede sprinklerdyser, oliefyr osv.
Besvaret
Og da de fleste autohandlere i sverige' date=' som har importør status, kan hente brugte/nye biler i tyskland, og sælge dem som "svensk Solgt" i sverige, så er begrebet vist ved at være ret udvandet.... :P[/quote'] Bilerne bliver aldrig solgt som Svensksolgte de er (Bare) taget hjem af en Aut importör... >Dvs der er regler og mere kontrol i forhold til en privat der tar en bil hjem..
Besvaret
Bilerne bliver aldrig solgt som Svensksolgte de er (Bare) taget hjem af en Aut importör... >Dvs der er regler og mere kontrol i forhold til en privat der tar en bil hjem..
Hvis man selv henter bilen eller det gør en Aut importør står der det samme på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ Import: Ja! Hvis jeg køber en BMW af en svensker som han købte den f.eks hos forenadebil.se står der Import: Nej! Bilen blir registreringsbesiktigad och då vi är auktoriserade importörer kommer bilen inte att stå som direktimporterad. Det blir då lättare för dig när du en gång ska sälja bilen igen. Det passer ikke :-)
Besvaret
Hvis man selv henter bilen eller det gør en Aut importør står der det samme på https://www21.vv.se/fordonsfraga/ Import: Ja! Hvis jeg køber en BMW af en svensker som han købte den f.eks hos forenadebil.se står der Import: Nej! Bilen blir registreringsbesiktigad och då vi är auktoriserade importörer kommer bilen inte att stå som direktimporterad. Det blir då lättare för dig när du en gång ska sälja bilen igen. Det passer ikke :-)
Det er klart lettere at sälge en bil der er taget hjem af en Aut, så skal man jeg ikke til at ringe til Tyskland og se om km passer og om den har väret skadet osv...
Besvaret

Jeg skulle købe en bil fra Tyskland. Helst en BMW 5 diesel. Hvem kan hente den fra Tyskland? Og hvad det koster? Skal det være: Peter Autohaus Sweden? (har læst her på forumet at Peter har hentet en lort bil til BS Audi 6 samt der var flere utilfredsede kundere) PRESTIGE AUTO? (kender ikke så meget) Meget flot website. Autoperformance.se? (kender ikke så meget) Meget flot website. eller en anden? :confused: Har selv 50% af pengene og resten vil jeg låne i banken.

Guest Mogens
Besvaret

Ingen problem

Det er klart lettere at sälge en bil der er taget hjem af en Aut, så skal man jeg ikke til at ringe til Tyskland og se om km passer og om den har väret skadet osv...
Det samme gør sig jo gældende for en privatimport, hvor du køber hos en autoriseret forhandler i Tyskland. Der får du jo garanti for km og historie - du kan blot spørge om dokumentation for det. Ifm. købet af min Porsche har jeg ovenikøbet fået en EWG-Übereinstimmungsbescheinigung, som fortæller helt præcist, hvilken bil der aktuelt er tale om - altså fuld dokumentation for at der ikke er tale om nogen ombygning eller andet uoriginalt what ever. Den eneste forskel der er på min privatimporterede Porsche (købt hos et Porsche Zentrum i Tyskland) og de modeller, der står hos Porsches autoriserede forhandler i Helsingborg, er et kistermærke, som Porsche Syd sætter i bilens højre bagerste siderude. På den står der, at Porsche har stået for importen. So what - min har da fuld garanti og hele Mollevitten, som iøvrigt kan videreføres år efter år :)
Besvaret
Jeg skulle købe en bil fra Tyskland. Helst en BMW 5 diesel. Hvem kan hente den fra Tyskland? Og hvad det koster? Skal det være: Peter Autohaus Sweden? (har læst her på forumet at Peter har hentet en lort bil til BS Audi 6 samt der var flere utilfredsede kundere) PRESTIGE AUTO? (kender ikke så meget) Meget flot website. Autoperformance.se? (kender ikke så meget) Meget flot website. eller en anden? :confused: Har selv 50% af pengene og resten vil jeg låne i banken.
For det første er BS meget glad for sin bil og han valgte den selv, Jeg sagde til ham at jeg synes den havde kørt for langt.. De fejl der er på bilen har han fået lavet på garanti,dvs han har fået lånebil og ikke en kr op af lommen. Og når han selv ikke mener det er en lortebil,mener jeg heller ikke du kan kalde den det... Og jeg synes ikke du skal sætte mig på din liste når du allerrede har en negativ indstilling til os... Ps. Vi har solgt over 500 biler og prøver ar gøre alle glade...:):)
Besvaret
For det første er BS meget glad for sin bil og han valgte den selv, Jeg sagde til ham at jeg synes den havde kørt for langt.. De fejl der er på bilen har han fået lavet på garanti,dvs han har fået lånebil og ikke en kr op af lommen. Og når han selv ikke mener det er en lortebil,mener jeg heller ikke du kan kalde den det... Og jeg synes ikke du skal sætte mig på din liste når du allerrede har en negativ indstilling til os... Ps. Vi har solgt over 500 biler og prøver ar gøre alle glade...:):)
og jeg kan da tilføje at peter nok også får en handel i hus fra mig omkring august når jeg får mit svenske cpr. og er flyttet :).. nu mangler jeg bare at bestemme mig for hvilken bil han skal finde til mig..
Besvaret

Peter kender jeg personligt fra 2 køb af biler hos ham, som jeg ikke har en finger at sætte på. Derudover er Peter meget hjælpsom og flink, man kan altid komme forbi til en snak osv. Andreas (Autoperformance) kender jeg ikke personligt, har hilst på ham en enkelt gang i forbindelse med, at jeg mødte ham nede hos PrestigeAuto. Flink fyr og mange lækre biler på lager. PrestigeAuto kender jeg heller ikke så meget til personligt. Har hilst på ham og kender ham lidt fra msn og fra tidligere tider på vagcars.dk Mit råd er, at tage en snak med dem alle, hvem føler du giver dig den bedste service osv. Jeg tvivler klart på, at nogen af de 3 vil tage bagdelen på nogen herindefra, da det hurtigt vil rygtes...

Besvaret
Well, nu er det her jo en offentlig debat, og med det følger der jo både ris og ros af de sælgere, mæglere og andre man handler med. Siden det er en offentlig debat synes jeg godt at jeg kan tillade mig at komme med min advarsel mod Autohaus, til trods for at Peter færdes herinde og glædeligt rådgiver og hjælper. Jeg kan desværre ikke give Autohaus en anbefaling med på vejen ifm køb og salg af vores bil. Måden vi fik at vide at vores bil var solgt, var fra Vägverket, som sendte os en lap, og intet ord fra Autohaus. Vi måtte efterfølgende selv tage kontakt til Autohaus for at høre salgsprisen og aftale nærmere om afslutning af handlen. Efterfølgende ville han vende tilbage, men det gjorde han ikke, og vi måtte gentagne gange ringe og maile, ofte uden respons. Bilen blev solgt i slutningen af marts, men det er først for ganske kort tid siden at vi endelig fik så godt som afsluttet... Jeg synes bare ikke det er i orden at der går over 14 dage mellem en mail eller et svar på et spørgsmål ( specielt ikke når man kan se at personen er yderst aktiv herinde ), og jeg synes bestemt heller ikke at man forsøger at gøre alle glade ved, at man skal have af vide gennem Vägverket, at ens bil er solgt. det kræver kun et simpelt opkald eller en mail... Dét er ikke service i mine øjne, og det virker meget uprofessionelt... Hele processen har været et irritationsmoment uden lige, og til slut måtte jeg overlade alt vedrørende denne sag til min bedre halvdel, jeg jeg simpelthen var for arrig til at kunne skrive pænt til Autohaus. ( Tænk at skulle sende den samme mails til begge firmaets adresser samt en PM herindefra, før man får respons!) Jeg har hørt om folk der har været meget glade for Autohaus' service, men det kor kan jeg desværre ikke istemme mig, men kun glæde mig over at andre har haft positive oplevelser... Og sorry Peter, men når man færdes herinde må man kunne klare både ris og ros....
Besvaret

Jeg ville helt klart anbefale dig at snakke med Martin & Andreas (Autoperformance), de har rigtig god omtale heroppe! Det er helt sikkert at mine biler ikke bliver købt gennem Auto Haus, men det er en helt anden historie - som drejer sig om et par stole, et sygt barn og en politi bil :rolleye:

Guest Mogens
Besvaret

Racetech?

Peter kender jeg personligt fra 2 køb af biler hos ham... Andreas (Autoperformance) kender jeg ikke personligt, har hilst på ham en enkelt gang... PrestigeAuto kender jeg heller ikke så meget til personligt... Mit råd er, at tage en snak med dem alle
Retfærdigvis bør Michael og Miriam vel også nævnes: www.racetech.dk (siden nede?)

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...