Jump to content

Den svenske krone fortsætter med at falde.....

Recommended Posts

Guest Supermule
Skrevet

Den er droppet næsten 1 kr på én uge...... Ikke så ringe endda!!!! :)

Besvaret

jeg har også lagt mærke til at den er faldet en del på det seneste. er der nogen der har noget indsigt i hvorfor den falder så meget ifht DKK? og hvad er tendensen fremadrettet?

Besvaret

Det må have et eller andet med forventninger til Riksbankens rentebeslutninger at gøre - på deres hjemmeside står følgende tidsplan: 2007-06-19 09:00 Direktionen sammanträder, penningpolitiskt möte 4 2007-06-20 09:30 Penningpolitisk rapport 2007:2 publiceras samt beslut från det penningpolitiska mötet den 19 juni 2007-06-20 11:00 Presskonferens om den penningpolitiska rapporten samt reporäntebeslutet se hela kalendariet Så der er vel lidt ekstra uro ind til i overmorgen, hvorefter der måske kommer en mere stille periode. Om SEK skal gå op eller ned tør jeg dog ikke spå om - det er ren plat eller krone fra min synsvinkel.

Besvaret
Indtil videre er den svenske krone tilbage igen på næsten 0' date='80, tyspisk når man nærmer sig tiden, hvor lønnen skal overføres. Er det måske en konspiration :p[/quote'] Riskbanken satte renten op alligevel, så det er derfor at SEK stiger. Så det kan vel næppe kaldes en konspiration - bare et dybt hemmelighedsfuldt møde, der denne gang resulterede i en beslutning, som forværrer den økonomiske situation for dem som arbejder i DK og bor i SE ;-).
Besvaret
Riskbanken satte renten op alligevel' date=' så det er derfor at SEK stiger. Så det kan vel næppe kaldes en konspiration - bare et dybt hemmelighedsfuldt møde, der denne gang resulterede i en beslutning, som forværrer den økonomiske situation for dem som arbejder i DK og bor i SE ;-).[/quote'] Men at "Riskbanken" ændrer syn på fremtiden så markant, var vel en nyhed, som i et eller andet omfang kan have påvirket SEK-kursen, selv om man skulle tro, markedet havde indoptaget, at der generelt ikke er så meget hold i forudsigelserne. :rolleyes:
Besvaret
Men at "Riskbanken" ændrer syn på fremtiden så markant' date=' var vel en nyhed, som i et eller andet omfang kan have påvirket SEK-kursen.[/quote'] ja, det er rigtigt - det burde jeg også have nævnt som en medvirkende årsag.:th2: - måske er det endda den kraftigeste årsag. jo - i teorien er markederne 100% rationelle. I praksis er de det næsten også, men der er mange gange en god del spillerum for knapt så rationelle lemmingeffekter, og andre ting, som man bare ikke skal prøve at forstå meningen i. Men man kan vel sige at før mødet var der måske 80% sandsynlighed for rentestigninger (hvilket ville trække op) og 20% for at der ikke kom nogen lige med det samme( hvilket ville trække ned). Dermed var kursen et sandsynlighedsvægtet gennemsnit af kursen i de to potentielle scenarier. Efter mødet var sandsynligheden 100% for rentestigninger og 0% for ingen stigning og derfor reagerer markedet på den nye information ved at sende kursen opad.
  • 3 months later...
Besvaret

Hmm når nu man står og skal overføre 250.000 dk til sverige, så er det ikke rart at se, at den svenske krone på 1 måned er gået fra 0,7946 og til 0,818. Dette betyder reelt ca. 7000 Dk i forskel, som jeg mister. Så kom Jeres bud på de næste par dage/uge. For jeg kan ikke finde rundt i den del.

Besvaret

Jeg fastholder det jeg har skrevet mange gange nu: jeg veksler fra DKK til SEK når kursen er under 0,80. Da veksler jeg så det holder til de perioder hvor kursen er over 0,8. Men - jeg tror nu den svenske økonomi er i så stærk driv at riksbanken vil hæve renterne to gange de næste 3 møder. Dette vil stærke den svenske krone, så det kan godt være at min nye mål-kurs skal være 0,81 i 2008. Mit råd: vent etpar bankdage, og jeg tror du kan få vekslet til 0,81 istedet for 0,8176 nu.

Hmm når nu man står og skal overføre 250.000 dk til sverige, så er det ikke rart at se, at den svenske krone på 1 måned er gået fra 0,7946 og til 0,818. Dette betyder reelt ca. 7000 Dk i forskel, som jeg mister. Så kom Jeres bud på de næste par dage/uge. For jeg kan ikke finde rundt i den del.
Besvaret

Først - jeg gætter kun, som alle andre. Jeg arbejder dog med styring af valutarisiko i et stort koncern, og baserer mine gæt på de mange analyser vi modtager fra banker. Og tro mig - disse analyser varierer meget i hvad SEK/DKK er om 2 måneder - fra 0,78 til 0,87. Den seneste uges stigning i SEK er en overraktion på kort sigt. Den lange trenden peger op for SEK, men ikke lige så hurtigt som den nu har startet. En stor usikkerhed med SEK er Riksbanken, som tidligere har været meeget uforudsigelige i sine beslutninger.

Hej patbateman' date=' hvorfor synes du at den svenske krone skal falder lidt tilbage igen?[/quote']
Besvaret

Du har ret i at en svag SEK gavner svensk eksport. Samtidig bliver importen dyrere for Sverige, og fordi man er afhængig af endel import er det risiko for at den dyrere importen giver øget inflation. Officielt er SEK-kursen kun en effekt for Riksbanken, dvs. ikke en faktor de sætter renten efter men noget der kommer som en følge af de renterne som sættes. Renterne fastsættes officielt efter inflations-mål, dvs. at der ønskes en balanceret inflation (rundt 2%).

Bare den bliver i det leje, så er det ok. Har svenskerne egetlig ikke en interesse i at have en svag krone? Det skulle gavne eksporten.
Besvaret

Årsagen til dagens fald er ene og alene det dårlige kvartalsregnskab fra Ericsson. Ericssons markedsværdi er faldet med over 120 mia SEK, ja 120 mia SEK !!! (29,5 % kl. 13:00). Det var mere værd i går aftes, men nu er der altså et hul der kommer i nærheden af hvad 7 ud af 10 arbejdsføre danskere kan producere i løbet af et helt år (så vidt jeg husker er BNP i DK på 140 mia DKR). Det er ekstremt store tal. Man gisper lidt !

Besvaret

Shit det er da pænt vildt, det må da have været et ekstremt dårligt kvartalsregnskab:surprise:

Årsagen til dagens fald er ene og alene det dårlige kvartalsregnskab fra Ericsson. Ericssons markedsværdi er faldet med over 120 mia SEK, ja 120 mia SEK !!! (29,5 % kl. 13:00). Det var mere værd i går aftes, men nu er der altså et hul der kommer i nærheden af hvad 7 ud af 10 arbejdsføre danskere kan producere i løbet af et helt år (så vidt jeg husker er BNP i DK på 140 mia DKR). Det er ekstremt store tal. Man gisper lidt !
Besvaret
Aah.. prøv ca. 1.550 miaDKK i 2005 i løbende priser (jf. DST). Men det gør det ikke mindre vildt at Ericsson er faldet 120 miaSEK i værdi).
Besvaret
Så skal man købe banana eller skal man vente lidt mere?
Besvaret

jeg er ingen banana men kommenterer alligevel: Hvis du taler om at købe Ericsson: At købe nu er HIGH RISK. ERIC har stabiliseret sig noget, men baseret på tidligere erfaringer med denne aktien, er der ingen tryg grund endnu. Du får et viktig svar når børsen i USA åbner om etpar timer. USA har tidligere været mere kritiske til ERIC end Sverige, og dette vil i såfald betyde at ERIC falder mere i USA end den i øjeblikket har gjort i Sverige. Den svenske kurs på ERIC vil så falde ned mod den amerikanske.

Besvaret

I den branche, jeg arbejder i, telebranchen (nej ikke abonnements og telefonsælger delen men hele netværksdelen), der har E\\ det svært for tiden. NSN (Nokia-Siemens) og Huawei har store markedsandele foran E\\. At Huawei kan give så lave priser beror ene og alene på, at de får ikke små summer i statstilskud af den kinesiske stat! At installatører m.m. synes, at det ikke er det bedste udstyr, det er teleselskaberne ligeglade med. På selve telefondelen skulle det dog gå ganske glimrende for E\\.

Besvaret

Jeg synes at den svenske krone plejer at falde op til at de høje herre mødes og bestemmer at renten skal sættes op. Ved nogen hvornår de skal mødes næste gang. Jeg står nemlig for at skulle overføre 1 mill, og vil selvfølgelig gerne have så meget for dem som muligt.

Besvaret

Offentliggøres 30. okt

Jeg synes at den svenske krone plejer at falde op til at de høje herre mødes og bestemmer at renten skal sættes op. Ved nogen hvornår de skal mødes næste gang. Jeg står nemlig for at skulle overføre 1 mill' date=' og vil selvfølgelig gerne have så meget for dem som muligt.[/quote']
Besvaret

Ericsson-aktien var nede og koste 3,80 for et par år siden, så, det er ganske rigtigt risky business, men jeg turde nu godt satse på, at den retter sig lidt efter at være faldet 29 procent.

Opret en konto eller log ind for at kommentere

Du skal være medlem for at skrive en kommentar

Opret en konto

Opret en konto på siden her. Det er nemt!

Opret en ny konto

Log ind

Har du allerede en konto? Log ind her.

Log ind nu
  • Tilføj...